우리나라에서 생산되는 농산물의 절반 이상이 농산물도매시장에서 거래되고, 농산물도매시장 거래물량의 약 40%가 가락동농수산물도매시장에서 거래될 만큼 가락동농수산물도매시장이 국내 농산물 유통에서 차지하는 비중은 매우 크다. 따라서 가락동농수산물도매시장에서 시행되는 농산물 유통관련 정책은 국내 농산물 유통 및 가격에 영향을 미치며 나아가 생산자와 소비자에게도 적지 않은 영향을 미친다. 가락동농수산물도매시장에서 거래되는 농산물의 거래방법은 물류적 측면에서 그 형태에 따라 두 가지로 구분할 수 있다. 산지로부터 농산물 출하차량에 적재되어 출하된 농산물을 도매시장에서 하역을 통한 선별․진열 후 매매가 이루어지는 ‘하차거래’와, 산지에서 농산물 출하차량에 적재되어 도매시장으로 출하된 농산물을 하역을 하지 않고 차상에서 그대로 매매하는 ‘차상거래’가 그것이다. 최근 가락도매시장에서 추진된 대표적인 농산물 유통 관련 정책은 기존 ‘차상거래’ 품목의 ‘하차거래’ 전환 정책으로써 2012년부터 관련 논의가 시작되어 2017년 4월 ‘무’를 시작으로 단계적 확대 시행 중이다. 그동안 ‘하차거래’를 통한 물류개선 효과에 대해 다양한 조사가 시도되었으나 검증된 모델을 통한 실증적 분석은 아직 이루어지지 않았다. 이에 본 연구에서는 ‘하차거래’ 시행을 통한 가락동농수산물도매시장 물류체계 개선 전․후의 체증비용 및 체화비용 추정과, ‘하차거래’ 시행이 출하자 수취가격에 미치는 영향을 알아봄으로써 ‘하차거래’ 시행을 통한 물류체계 개선 효과를 실증적으로 검증해보고자 하였다. 체증․체화비용 추정은 ‘하차거래’ 시행 후 일정기간이 경과한 품목이 적합할 것으로 판단됨에 따라 2017년 도입된 ‘무’, ‘양파’, ‘총각무’를 대상으로 시행 전인 2016년과 시행 후인 2017년을 비교분석하였다. ‘하차거래’ 시행으로 농산물 운송차량이 1회 출하시 도매시장에서 대기하는 시간이 ‘무’는 600분에서 282분으로 이전 대비 318분 감소하였으며, ‘양파’는 915분에서 264분으로 651분 감소하였고, ‘총각무’는 604분에서 98분으로 506분 감소하였다. 이에 따라 감소하는 체증․체화비용을 추정한 결과 ‘무’는 일평균 9,852천원, ‘양파’는 21,954천원, ‘총각무’는 4,108천원 감소하는 것으로 나타났다. 따라서 3개 품목의 ‘하차거래’ 시행으로 발생하는 체증․체화비용 감소 효과는 일일 평균 35,914천원이었으며, 연간 10,918백만원의 사회적 비용이 감소하는 것으로 나타났다. 출하자 수취가격 분석은 위 3개 품목을 대상으로 ‘하차거래’ 시행 전․후의 등급별 월평균 가격을 비교하였다. 분석결과, ‘총각무’를 제외한 ‘무’와 ‘양파’의 평균가격은 하차거래 시행 이전에 비해 오히려 하락한 것으로 나타났다. 이와 같은 결과의 원인을 살펴본 결과, 농산물의 가격은 해당 품목의 물류 개선 효과보다는 그 해의 작황에 따른 농산물 물가 흐름에 더 크게 영향을 받기 때문에 ‘하차거래’ 시행을 통한 수취가격 향상의 효과를 명확하게 확인하는 데 한계가 있었다. 다만, ‘하차거래’ 시행은 해당 품목의 등급 및 규격화를 수반한다는 측면에서 등급 간 가격 차이를 분석해본 결과 3개 품목 모두 하차거래 시행 이전에 비해 등급 간 가격 차이가 커진 것으로 나타났다. 결국 ‘하차거래’ 시행으로 인한 등급화, 규격화가 해당 품목의 합리적인 ...
우리나라에서 생산되는 농산물의 절반 이상이 농산물도매시장에서 거래되고, 농산물도매시장 거래물량의 약 40%가 가락동농수산물도매시장에서 거래될 만큼 가락동농수산물도매시장이 국내 농산물 유통에서 차지하는 비중은 매우 크다. 따라서 가락동농수산물도매시장에서 시행되는 농산물 유통관련 정책은 국내 농산물 유통 및 가격에 영향을 미치며 나아가 생산자와 소비자에게도 적지 않은 영향을 미친다. 가락동농수산물도매시장에서 거래되는 농산물의 거래방법은 물류적 측면에서 그 형태에 따라 두 가지로 구분할 수 있다. 산지로부터 농산물 출하차량에 적재되어 출하된 농산물을 도매시장에서 하역을 통한 선별․진열 후 매매가 이루어지는 ‘하차거래’와, 산지에서 농산물 출하차량에 적재되어 도매시장으로 출하된 농산물을 하역을 하지 않고 차상에서 그대로 매매하는 ‘차상거래’가 그것이다. 최근 가락도매시장에서 추진된 대표적인 농산물 유통 관련 정책은 기존 ‘차상거래’ 품목의 ‘하차거래’ 전환 정책으로써 2012년부터 관련 논의가 시작되어 2017년 4월 ‘무’를 시작으로 단계적 확대 시행 중이다. 그동안 ‘하차거래’를 통한 물류개선 효과에 대해 다양한 조사가 시도되었으나 검증된 모델을 통한 실증적 분석은 아직 이루어지지 않았다. 이에 본 연구에서는 ‘하차거래’ 시행을 통한 가락동농수산물도매시장 물류체계 개선 전․후의 체증비용 및 체화비용 추정과, ‘하차거래’ 시행이 출하자 수취가격에 미치는 영향을 알아봄으로써 ‘하차거래’ 시행을 통한 물류체계 개선 효과를 실증적으로 검증해보고자 하였다. 체증․체화비용 추정은 ‘하차거래’ 시행 후 일정기간이 경과한 품목이 적합할 것으로 판단됨에 따라 2017년 도입된 ‘무’, ‘양파’, ‘총각무’를 대상으로 시행 전인 2016년과 시행 후인 2017년을 비교분석하였다. ‘하차거래’ 시행으로 농산물 운송차량이 1회 출하시 도매시장에서 대기하는 시간이 ‘무’는 600분에서 282분으로 이전 대비 318분 감소하였으며, ‘양파’는 915분에서 264분으로 651분 감소하였고, ‘총각무’는 604분에서 98분으로 506분 감소하였다. 이에 따라 감소하는 체증․체화비용을 추정한 결과 ‘무’는 일평균 9,852천원, ‘양파’는 21,954천원, ‘총각무’는 4,108천원 감소하는 것으로 나타났다. 따라서 3개 품목의 ‘하차거래’ 시행으로 발생하는 체증․체화비용 감소 효과는 일일 평균 35,914천원이었으며, 연간 10,918백만원의 사회적 비용이 감소하는 것으로 나타났다. 출하자 수취가격 분석은 위 3개 품목을 대상으로 ‘하차거래’ 시행 전․후의 등급별 월평균 가격을 비교하였다. 분석결과, ‘총각무’를 제외한 ‘무’와 ‘양파’의 평균가격은 하차거래 시행 이전에 비해 오히려 하락한 것으로 나타났다. 이와 같은 결과의 원인을 살펴본 결과, 농산물의 가격은 해당 품목의 물류 개선 효과보다는 그 해의 작황에 따른 농산물 물가 흐름에 더 크게 영향을 받기 때문에 ‘하차거래’ 시행을 통한 수취가격 향상의 효과를 명확하게 확인하는 데 한계가 있었다. 다만, ‘하차거래’ 시행은 해당 품목의 등급 및 규격화를 수반한다는 측면에서 등급 간 가격 차이를 분석해본 결과 3개 품목 모두 하차거래 시행 이전에 비해 등급 간 가격 차이가 커진 것으로 나타났다. 결국 ‘하차거래’ 시행으로 인한 등급화, 규격화가 해당 품목의 합리적인 가격 결정에 영향을 미쳤다고 판단된다. 본 연구를 통해 ‘하차거래’ 시행을 통한 물류체계 개선의 경제적 효과를 실증적으로 검증할 수 있었으며, 향후 보다 다양하고 정확한 ‘하차거래’ 시행 효과 분석의 기초자료로 제시하고자 하였다.
우리나라에서 생산되는 농산물의 절반 이상이 농산물도매시장에서 거래되고, 농산물도매시장 거래물량의 약 40%가 가락동농수산물도매시장에서 거래될 만큼 가락동농수산물도매시장이 국내 농산물 유통에서 차지하는 비중은 매우 크다. 따라서 가락동농수산물도매시장에서 시행되는 농산물 유통관련 정책은 국내 농산물 유통 및 가격에 영향을 미치며 나아가 생산자와 소비자에게도 적지 않은 영향을 미친다. 가락동농수산물도매시장에서 거래되는 농산물의 거래방법은 물류적 측면에서 그 형태에 따라 두 가지로 구분할 수 있다. 산지로부터 농산물 출하차량에 적재되어 출하된 농산물을 도매시장에서 하역을 통한 선별․진열 후 매매가 이루어지는 ‘하차거래’와, 산지에서 농산물 출하차량에 적재되어 도매시장으로 출하된 농산물을 하역을 하지 않고 차상에서 그대로 매매하는 ‘차상거래’가 그것이다. 최근 가락도매시장에서 추진된 대표적인 농산물 유통 관련 정책은 기존 ‘차상거래’ 품목의 ‘하차거래’ 전환 정책으로써 2012년부터 관련 논의가 시작되어 2017년 4월 ‘무’를 시작으로 단계적 확대 시행 중이다. 그동안 ‘하차거래’를 통한 물류개선 효과에 대해 다양한 조사가 시도되었으나 검증된 모델을 통한 실증적 분석은 아직 이루어지지 않았다. 이에 본 연구에서는 ‘하차거래’ 시행을 통한 가락동농수산물도매시장 물류체계 개선 전․후의 체증비용 및 체화비용 추정과, ‘하차거래’ 시행이 출하자 수취가격에 미치는 영향을 알아봄으로써 ‘하차거래’ 시행을 통한 물류체계 개선 효과를 실증적으로 검증해보고자 하였다. 체증․체화비용 추정은 ‘하차거래’ 시행 후 일정기간이 경과한 품목이 적합할 것으로 판단됨에 따라 2017년 도입된 ‘무’, ‘양파’, ‘총각무’를 대상으로 시행 전인 2016년과 시행 후인 2017년을 비교분석하였다. ‘하차거래’ 시행으로 농산물 운송차량이 1회 출하시 도매시장에서 대기하는 시간이 ‘무’는 600분에서 282분으로 이전 대비 318분 감소하였으며, ‘양파’는 915분에서 264분으로 651분 감소하였고, ‘총각무’는 604분에서 98분으로 506분 감소하였다. 이에 따라 감소하는 체증․체화비용을 추정한 결과 ‘무’는 일평균 9,852천원, ‘양파’는 21,954천원, ‘총각무’는 4,108천원 감소하는 것으로 나타났다. 따라서 3개 품목의 ‘하차거래’ 시행으로 발생하는 체증․체화비용 감소 효과는 일일 평균 35,914천원이었으며, 연간 10,918백만원의 사회적 비용이 감소하는 것으로 나타났다. 출하자 수취가격 분석은 위 3개 품목을 대상으로 ‘하차거래’ 시행 전․후의 등급별 월평균 가격을 비교하였다. 분석결과, ‘총각무’를 제외한 ‘무’와 ‘양파’의 평균가격은 하차거래 시행 이전에 비해 오히려 하락한 것으로 나타났다. 이와 같은 결과의 원인을 살펴본 결과, 농산물의 가격은 해당 품목의 물류 개선 효과보다는 그 해의 작황에 따른 농산물 물가 흐름에 더 크게 영향을 받기 때문에 ‘하차거래’ 시행을 통한 수취가격 향상의 효과를 명확하게 확인하는 데 한계가 있었다. 다만, ‘하차거래’ 시행은 해당 품목의 등급 및 규격화를 수반한다는 측면에서 등급 간 가격 차이를 분석해본 결과 3개 품목 모두 하차거래 시행 이전에 비해 등급 간 가격 차이가 커진 것으로 나타났다. 결국 ‘하차거래’ 시행으로 인한 등급화, 규격화가 해당 품목의 합리적인 가격 결정에 영향을 미쳤다고 판단된다. 본 연구를 통해 ‘하차거래’ 시행을 통한 물류체계 개선의 경제적 효과를 실증적으로 검증할 수 있었으며, 향후 보다 다양하고 정확한 ‘하차거래’ 시행 효과 분석의 기초자료로 제시하고자 하였다.
Over half of domestic agricultural products are sold in the wholesale market for agricultural products, and over 40% of whole products traded in the agricultural wholesale markets are sold in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’ showing its dominance in distributing products ...
Over half of domestic agricultural products are sold in the wholesale market for agricultural products, and over 40% of whole products traded in the agricultural wholesale markets are sold in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’ showing its dominance in distributing products among domestic wholesale markets. Accordingly, the policies, established and implemented for the distribution of agricultural products in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’, affect the distribution and prices of domestic agricultural products, and further, they leave significant influence on producers as well as consumers of agricultural products. The mode of transaction of agricultural products sold in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’ can be distinguished into two types in terms of the distribution of agricultural products. First, it is the ‘transaction of unloaded products’ wherein the transaction and sales occurs on the agricultural products unloaded from each transportation vehicle. Secondly, it is referred to as the ‘transaction of loaded agricultural products’ on each vehicle as it was loaded at respective places of production. Recently, the representative policy of distribution of agricultural products was promoted and implemented in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’; the discussion to change conventional ‘transaction on loaded agricultural products’ into the ‘transaction on unloaded agricultural products’ initiated since 2012, and the changed mode of transaction was started gradually with the loaded ‘radish’ in April, 2017. The effect of change into ‘transaction on unloaded agricultural products’ was investigated through varied approaches however substantial effect therefrom is yet to be identified through employing verified model thereof. The present study thus intended to verify substantial effect of the improvement in distribution resulted from the initiation of ‘transaction on unloaded agricultural products’ in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’ through identifying estimated costs of distribution before and after introduction of the ‘transaction on unloaded agricultural products’, and effect of the implementation thereof on receiving prices of agricultural products of forwarders. For the estimation of the progressive and accumulated costs of distribution of agricultural products to be sold by the transaction on unloaded products, the transaction of ‘radish’, ‘onions’ and ‘Chonggak radish’, for which the transaction on unloaded products from vehicles was introduced in 2017, were taken to compare the effect on distribution before (2016) and after (2017) the introduction of transaction of unloaded agricultural products. The introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’ resulted in the decrease of average waiting time of transportation vehicle for ‘radish’ from 600 minutes to 282 minutes, whereas the waiting time of transportation vehicle of ‘onions’ decreased from 915 minutes to 264 minutes. The waiting time of transportation vehicle of ‘Chonggak radish’ decreased from 604 minutes to 98 minutes. The progressive and accumulated cost of distribution were also estimated wherefrom the daily distribution cost of ‘radish’, ‘onions’, and ‘Chonggak radish’ marked respective decreases of 9.852 million KRW for ‘radish’, 21.952 million KRW for ‘onions’, and 4.108 million KRW for ‘Chionggak radish’. The aggregate effect of the decrease in progressive and accumulated distribution cost of the three products owing to the introduction of transaction on unloaded agricultural products reached 35.914 million KRW, which is equal to annual decrease in social cost of distribution of 10.918 billion KRW. In regard to the analysis of purchase prices of agricultural product of forwarders, the average monthly prices of the three agricultural products above were analyzed before and after introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’. The results of analysis revealed the average prices of ‘radish’ and ‘onions’ except for the price of ‘Chonggak radish’ decreased on the introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’ instead. The reasons behind the decrease in prices were examined, wherefrom it was identified that the prices of agricultural products are affected more by the trend of prices resulting from harvest of corresponding agricultural products than distribution thereof thus the effect of the introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’ left limitations in clarifying effects therefrom. However, the differences in prices in each grade of agricultural products were analyzed in respect of accompaniment of respective grades and specifications of agricultural products upon the introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’. The results of analysis revealed the price differences in respective grades of the three agricultural products grown bigger comparing to before introduction of the ‘transaction on unloaded agricultural products’. The price increase was attributed to the enhancement of grading and specification of agricultural products that resulted in the decision making on determination of rational price by the introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’. Through conducting the present study, the substantial economic effect of the improvement in distribution system of agricultural products, resulted from the introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’, was verified positively. The outcomes of the present study are expected to be exploited for further studies, to be delving into detailed effects of implementation of the ‘transaction on unloaded agricultural products’, as basic data.
Over half of domestic agricultural products are sold in the wholesale market for agricultural products, and over 40% of whole products traded in the agricultural wholesale markets are sold in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’ showing its dominance in distributing products among domestic wholesale markets. Accordingly, the policies, established and implemented for the distribution of agricultural products in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’, affect the distribution and prices of domestic agricultural products, and further, they leave significant influence on producers as well as consumers of agricultural products. The mode of transaction of agricultural products sold in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’ can be distinguished into two types in terms of the distribution of agricultural products. First, it is the ‘transaction of unloaded products’ wherein the transaction and sales occurs on the agricultural products unloaded from each transportation vehicle. Secondly, it is referred to as the ‘transaction of loaded agricultural products’ on each vehicle as it was loaded at respective places of production. Recently, the representative policy of distribution of agricultural products was promoted and implemented in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’; the discussion to change conventional ‘transaction on loaded agricultural products’ into the ‘transaction on unloaded agricultural products’ initiated since 2012, and the changed mode of transaction was started gradually with the loaded ‘radish’ in April, 2017. The effect of change into ‘transaction on unloaded agricultural products’ was investigated through varied approaches however substantial effect therefrom is yet to be identified through employing verified model thereof. The present study thus intended to verify substantial effect of the improvement in distribution resulted from the initiation of ‘transaction on unloaded agricultural products’ in the ‘Garak Agricultural and Marine Product Wholesale Market’ through identifying estimated costs of distribution before and after introduction of the ‘transaction on unloaded agricultural products’, and effect of the implementation thereof on receiving prices of agricultural products of forwarders. For the estimation of the progressive and accumulated costs of distribution of agricultural products to be sold by the transaction on unloaded products, the transaction of ‘radish’, ‘onions’ and ‘Chonggak radish’, for which the transaction on unloaded products from vehicles was introduced in 2017, were taken to compare the effect on distribution before (2016) and after (2017) the introduction of transaction of unloaded agricultural products. The introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’ resulted in the decrease of average waiting time of transportation vehicle for ‘radish’ from 600 minutes to 282 minutes, whereas the waiting time of transportation vehicle of ‘onions’ decreased from 915 minutes to 264 minutes. The waiting time of transportation vehicle of ‘Chonggak radish’ decreased from 604 minutes to 98 minutes. The progressive and accumulated cost of distribution were also estimated wherefrom the daily distribution cost of ‘radish’, ‘onions’, and ‘Chonggak radish’ marked respective decreases of 9.852 million KRW for ‘radish’, 21.952 million KRW for ‘onions’, and 4.108 million KRW for ‘Chionggak radish’. The aggregate effect of the decrease in progressive and accumulated distribution cost of the three products owing to the introduction of transaction on unloaded agricultural products reached 35.914 million KRW, which is equal to annual decrease in social cost of distribution of 10.918 billion KRW. In regard to the analysis of purchase prices of agricultural product of forwarders, the average monthly prices of the three agricultural products above were analyzed before and after introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’. The results of analysis revealed the average prices of ‘radish’ and ‘onions’ except for the price of ‘Chonggak radish’ decreased on the introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’ instead. The reasons behind the decrease in prices were examined, wherefrom it was identified that the prices of agricultural products are affected more by the trend of prices resulting from harvest of corresponding agricultural products than distribution thereof thus the effect of the introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’ left limitations in clarifying effects therefrom. However, the differences in prices in each grade of agricultural products were analyzed in respect of accompaniment of respective grades and specifications of agricultural products upon the introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’. The results of analysis revealed the price differences in respective grades of the three agricultural products grown bigger comparing to before introduction of the ‘transaction on unloaded agricultural products’. The price increase was attributed to the enhancement of grading and specification of agricultural products that resulted in the decision making on determination of rational price by the introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’. Through conducting the present study, the substantial economic effect of the improvement in distribution system of agricultural products, resulted from the introduction of ‘transaction on unloaded agricultural products’, was verified positively. The outcomes of the present study are expected to be exploited for further studies, to be delving into detailed effects of implementation of the ‘transaction on unloaded agricultural products’, as basic data.
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