현상학적 관점에서 본 선도의 생명사상 연구 : 몸(精)․마음(氣)․영성(神), 三寶를 중심으로 A Study of the Sundo Life-Thought from a Phenomenological Perspective : Focusing on Body(Jung)․Mind(Qi)․Spirit(Shin), the Three Treasure원문보기
이 논문은 선도의 생명사상에 관한 연구이다. 일찍이 선도를 건강적 섭생의 측면에서 연구는 이어져 왔으나 생명사상에 근거를 두고 철학적 접근을 시도한 사례는 많지 않다. 아마도 선도는 몸이라는 실존적 체험을 근거로 선도의 진면목을 밝힐 수 있는 것으로 여겨왔던 점이 그 원인으로 보인다. 본고의 목적은 선도를 사념 속에서 규정하는 것이 아니라. 역사에서 드러난 선도인들의 체험사례와 오늘날에 선도수행자들의 경험에 의한 근거들을 중심으로 서술해 냄으로써 선도에 어떤 가치가 있는지를 고찰하고자함이다. 선도가 인류에게 어떠한 존재적 가치를 지니고 있을까? 연구자는 인류의 생명을 사상으로 밝히는데 배경이 되는 학문적 사실에 대하여 역사, 문화.철학, 과학, 심리 등 다양한 학문적 또는 실증적 선행 연구가 필요하다고 본다. 즉 ‘不立文字’로 여겨왔던 선도를 이제는 학문적 서술을 통해 선도를 언어화하여 理性에 의한 접근의 길을 열고자 함이다. 인류가 남긴 수많은 철학과 사상서 중에서 ...
이 논문은 선도의 생명사상에 관한 연구이다. 일찍이 선도를 건강적 섭생의 측면에서 연구는 이어져 왔으나 생명사상에 근거를 두고 철학적 접근을 시도한 사례는 많지 않다. 아마도 선도는 몸이라는 실존적 체험을 근거로 선도의 진면목을 밝힐 수 있는 것으로 여겨왔던 점이 그 원인으로 보인다. 본고의 목적은 선도를 사념 속에서 규정하는 것이 아니라. 역사에서 드러난 선도인들의 체험사례와 오늘날에 선도수행자들의 경험에 의한 근거들을 중심으로 서술해 냄으로써 선도에 어떤 가치가 있는지를 고찰하고자함이다. 선도가 인류에게 어떠한 존재적 가치를 지니고 있을까? 연구자는 인류의 생명을 사상으로 밝히는데 배경이 되는 학문적 사실에 대하여 역사, 문화.철학, 과학, 심리 등 다양한 학문적 또는 실증적 선행 연구가 필요하다고 본다. 즉 ‘不立文字’로 여겨왔던 선도를 이제는 학문적 서술을 통해 선도를 언어화하여 理性에 의한 접근의 길을 열고자 함이다. 인류가 남긴 수많은 철학과 사상서 중에서 현상학은 의식과 존재의 문제를 서술하는 방법론으로서 소중한 근거가 되기 때문이다. 현상학은 ‘의식의 지향성’을 인간본원의 생명과 존재를 밝히는 학문으로 규정한다. 연구자는 헤겔이 밝힌 의식의 논리인 『정신현상학』에 의해 선도의 수행체계를 비교 설명하였다. 또한, 현상학 체계를 논리화한 후설의 현상학적 이념들과 의식의 지향성, 신체관에서 선도성을 발견하였으며, 메를로-퐁티의 『지각의 현상학』과 『행동의 구조』를 중심으로 현상학적 몸의 논리를 정례화 하려는 것이다. 이러한 고찰은 현상학이 지향하는 인간 본원으로의 환원의 본질적 목적과 같이 선도의 근원적인 경험이 실질적인 수행으로 실현되고, 아울러 인간의 본성을 되찾을 수 있는지에 대한 맥락이다. 특히 헤겔의 정신현상학적 서술구조와 메를로-퐁티의 신체론은 현상학과 선도를 연계할 수 있는 배경으로 받아들이고, 선도의 수행의 방법은 그 실천으로서 받아들이면서 인간의 몸과 마음에 대한 철학적 조화관계를 모색하게 되었다. 선도는 일찍이 우리 민족 고유의 정통 심신수련법으로 산중에서 유래되었다. 따라서 사람이 몸(精)․마음(氣)․영성(神)이라는 내면과 외면의 실존이 조화를 이루면서 자연만물과 더불어 인간의 생명에 대한 존재의 의미를 밝혔고, 몸이 말하는 생명의 언어를 감득해 낼 수 있었다. 또한 선도는 협의의 의미에서 인간의 생명, ‘인간의 삶’을 윤택하게 하기 위한 몸적 실현으로 건강한 삶을 위한 실재하는 몸철학으로 규정할 수 있을 것이다. 선도수련은 궁극적으로 몸을 통한 통찰이요, 의식을 성장시키는 방법론이다. 헤겔이 『정신현상학』에서 밝힌 의식의 통찰구조와 같은 방향에서 선도의 수행체계를 살펴보았다. 선도의 ‘正覺道’는 몸으로부터 체험하는 ‘감각적 경험과 확신’으로부터 自我와 知를 실현(realization)하게 되고, 몸적 체험은 사물과의 관계에서 경험하는 ‘知覺’의 실현(realization), 知性으로부터 현상계와 초감각계의 세계를 경험하게 될 ‘知性’적 실현(realization)의 단계를 경험하게 되면서 의식의 자기 수양과정을 완성하게 된다. 그 다음은 진정한 ‘자기의식’의 생성을 위한 몸으로부터의 의식의 통찰이 이뤄지는 ‘通氣法’ 수련이다. 자기의식은 상상이 아닌 현존하는 몸으로부터 깨달음의 기반이 완성되어가는 가운데, 의식의 변증법적 발전이 동시에 일어나고 깨달음(realization)의 세계를 거쳐 진정한 자기의식으로 확신과 자유의 경계에 이르게 된다. 마지막 단계는 ‘순수이성’을 경험하게 되는 자기 확신의 정신성이 고조되는 ‘仙道法’ 과정이다. 관념적 이성으로부터 정신적 실존의 ‘自己知’ 에 도달하게 되고, 정신의 ‘絶對知’에 도달하게 되니 몸과 마음은 자유자재요 자연합일의 경지를 말한다. 이와 같이 선도는 한국적 생명사상으로서 동아시아 고유의 전통사상을 바탕으로 한 존재론적 통찰 속에서 통섭의 원리를 함유하고 있으며, 서양근대 철학적 관점에서 주관과 객관의 이원론(dualism), 정신과 물질의 이분법 (dichotomy)적 논리를 극복하고, 동양 사상에서 유기적이고 합일적인 세계관을 모색하게 된다.
이 논문은 선도의 생명사상에 관한 연구이다. 일찍이 선도를 건강적 섭생의 측면에서 연구는 이어져 왔으나 생명사상에 근거를 두고 철학적 접근을 시도한 사례는 많지 않다. 아마도 선도는 몸이라는 실존적 체험을 근거로 선도의 진면목을 밝힐 수 있는 것으로 여겨왔던 점이 그 원인으로 보인다. 본고의 목적은 선도를 사념 속에서 규정하는 것이 아니라. 역사에서 드러난 선도인들의 체험사례와 오늘날에 선도수행자들의 경험에 의한 근거들을 중심으로 서술해 냄으로써 선도에 어떤 가치가 있는지를 고찰하고자함이다. 선도가 인류에게 어떠한 존재적 가치를 지니고 있을까? 연구자는 인류의 생명을 사상으로 밝히는데 배경이 되는 학문적 사실에 대하여 역사, 문화.철학, 과학, 심리 등 다양한 학문적 또는 실증적 선행 연구가 필요하다고 본다. 즉 ‘不立文字’로 여겨왔던 선도를 이제는 학문적 서술을 통해 선도를 언어화하여 理性에 의한 접근의 길을 열고자 함이다. 인류가 남긴 수많은 철학과 사상서 중에서 현상학은 의식과 존재의 문제를 서술하는 방법론으로서 소중한 근거가 되기 때문이다. 현상학은 ‘의식의 지향성’을 인간본원의 생명과 존재를 밝히는 학문으로 규정한다. 연구자는 헤겔이 밝힌 의식의 논리인 『정신현상학』에 의해 선도의 수행체계를 비교 설명하였다. 또한, 현상학 체계를 논리화한 후설의 현상학적 이념들과 의식의 지향성, 신체관에서 선도성을 발견하였으며, 메를로-퐁티의 『지각의 현상학』과 『행동의 구조』를 중심으로 현상학적 몸의 논리를 정례화 하려는 것이다. 이러한 고찰은 현상학이 지향하는 인간 본원으로의 환원의 본질적 목적과 같이 선도의 근원적인 경험이 실질적인 수행으로 실현되고, 아울러 인간의 본성을 되찾을 수 있는지에 대한 맥락이다. 특히 헤겔의 정신현상학적 서술구조와 메를로-퐁티의 신체론은 현상학과 선도를 연계할 수 있는 배경으로 받아들이고, 선도의 수행의 방법은 그 실천으로서 받아들이면서 인간의 몸과 마음에 대한 철학적 조화관계를 모색하게 되었다. 선도는 일찍이 우리 민족 고유의 정통 심신수련법으로 산중에서 유래되었다. 따라서 사람이 몸(精)․마음(氣)․영성(神)이라는 내면과 외면의 실존이 조화를 이루면서 자연만물과 더불어 인간의 생명에 대한 존재의 의미를 밝혔고, 몸이 말하는 생명의 언어를 감득해 낼 수 있었다. 또한 선도는 협의의 의미에서 인간의 생명, ‘인간의 삶’을 윤택하게 하기 위한 몸적 실현으로 건강한 삶을 위한 실재하는 몸철학으로 규정할 수 있을 것이다. 선도수련은 궁극적으로 몸을 통한 통찰이요, 의식을 성장시키는 방법론이다. 헤겔이 『정신현상학』에서 밝힌 의식의 통찰구조와 같은 방향에서 선도의 수행체계를 살펴보았다. 선도의 ‘正覺道’는 몸으로부터 체험하는 ‘감각적 경험과 확신’으로부터 自我와 知를 실현(realization)하게 되고, 몸적 체험은 사물과의 관계에서 경험하는 ‘知覺’의 실현(realization), 知性으로부터 현상계와 초감각계의 세계를 경험하게 될 ‘知性’적 실현(realization)의 단계를 경험하게 되면서 의식의 자기 수양과정을 완성하게 된다. 그 다음은 진정한 ‘자기의식’의 생성을 위한 몸으로부터의 의식의 통찰이 이뤄지는 ‘通氣法’ 수련이다. 자기의식은 상상이 아닌 현존하는 몸으로부터 깨달음의 기반이 완성되어가는 가운데, 의식의 변증법적 발전이 동시에 일어나고 깨달음(realization)의 세계를 거쳐 진정한 자기의식으로 확신과 자유의 경계에 이르게 된다. 마지막 단계는 ‘순수이성’을 경험하게 되는 자기 확신의 정신성이 고조되는 ‘仙道法’ 과정이다. 관념적 이성으로부터 정신적 실존의 ‘自己知’ 에 도달하게 되고, 정신의 ‘絶對知’에 도달하게 되니 몸과 마음은 자유자재요 자연합일의 경지를 말한다. 이와 같이 선도는 한국적 생명사상으로서 동아시아 고유의 전통사상을 바탕으로 한 존재론적 통찰 속에서 통섭의 원리를 함유하고 있으며, 서양근대 철학적 관점에서 주관과 객관의 이원론(dualism), 정신과 물질의 이분법 (dichotomy)적 논리를 극복하고, 동양 사상에서 유기적이고 합일적인 세계관을 모색하게 된다.
The aim of this study is not to define leadership per se but, rather, examine the value of leadership by describing the experiences of people who have practiced Sundo throughout history and the experiences of the leading practitioners today. What existential value does Sundo bring to mankind...
The aim of this study is not to define leadership per se but, rather, examine the value of leadership by describing the experiences of people who have practiced Sundo throughout history and the experiences of the leading practitioners today. What existential value does Sundo bring to mankind? Several studies on the academic facts on the discovery of human life as a concept have been conducted. However, I believe that there is a need for a variety of academic or empirical preceding studies, such as philosophy, science and psychology. In other words, this study fades the way for a reasonable approach to understanding the existential value of Sundo through academic endeavor. Of the numerous philosophies and concepts handed down to mankind, phenomenology is a valuable basis of methodology for describing the problems of consciousness and existence. Phenomenology defines "consciousness" as a study that sheds light on the life and existence of human nature. An investigator applies Hegel’s phenomenology of ‘logical sense’ which addressed the implementation system of leading bycomparison. In addition, it has discovered the phenomenological ideologies, the orientation of consciousness, and Husserl’s leadership concept in the physical sense which logically describes the phenomenological system, and aims to regularize the phenomenological body's logic around the perceptual phenomenology and Merleau-Pony’s behavior structure. This consideration is in the context of whether the fundamental experience of leadership, such as the intrinsic purpose of the phenomenology-oriented human nature, can be realized by practical performance, as well as restore human nature. In particular, Hegel's psychosomatic narrative structure and Merleau-Pony's physical theory have become a backdrop that can link phenomenology with guidance, and the method of conducting guidance has been taken as its practice, seeking a philosophical harmonization of the human body and mind. Sundo which originated in the mountains is an ancient traditional Korean method of mental and physical training. In this practice, a person was able to realize the meaning of human life’s existence along with the natural world through the harmony of the inner and outer entities of the Body(Jung), Mind(Qi ), and Spirit(Shin). Sundo practice is ultimately an insight through the body, a methodology for developing consciousness. Hegel looked at the system of conducting guidance in the same direction as the insight structure of consciousness as stated in "mental phenomenology. In Sundo, Jung-gak-do brings forth the self and wisdom through "sensory experience and conviction" that is experienced from the body. Physical experience is to perceive the "realization" of the "knowledge" experienced in the relationship with things, and the "realization" process of the phenomenon, and the world of the super-sensory. Next is the Tong-qi-boup training where perception of consciousness from the body creates a true "self-consciousness." As the basis of self-awareness is being completed from the existing body, not from imagination, the dialectical development of consciousness takes place simultaneously through the world of realization thus leading to the real self-conscious boundary of confidence and freedom. The final step is the Sun-do-boup process, in which the spirit of self-assurance that results in the experience of "pure-mindedness." The mental existence and the self-realization of the mind are reached from the ideological reason, and the body and mind are free and natural. In sum, the initiative contains the principle of wholeness view in its existential insight based on traditional ideas of East Asia, overcoming the dualism of the main and the audience, the dichotomy of the spirit and matter from the perspective of Western modern philosophy, and seeking an organic and integrated world view in Eastern thought.
The aim of this study is not to define leadership per se but, rather, examine the value of leadership by describing the experiences of people who have practiced Sundo throughout history and the experiences of the leading practitioners today. What existential value does Sundo bring to mankind? Several studies on the academic facts on the discovery of human life as a concept have been conducted. However, I believe that there is a need for a variety of academic or empirical preceding studies, such as philosophy, science and psychology. In other words, this study fades the way for a reasonable approach to understanding the existential value of Sundo through academic endeavor. Of the numerous philosophies and concepts handed down to mankind, phenomenology is a valuable basis of methodology for describing the problems of consciousness and existence. Phenomenology defines "consciousness" as a study that sheds light on the life and existence of human nature. An investigator applies Hegel’s phenomenology of ‘logical sense’ which addressed the implementation system of leading bycomparison. In addition, it has discovered the phenomenological ideologies, the orientation of consciousness, and Husserl’s leadership concept in the physical sense which logically describes the phenomenological system, and aims to regularize the phenomenological body's logic around the perceptual phenomenology and Merleau-Pony’s behavior structure. This consideration is in the context of whether the fundamental experience of leadership, such as the intrinsic purpose of the phenomenology-oriented human nature, can be realized by practical performance, as well as restore human nature. In particular, Hegel's psychosomatic narrative structure and Merleau-Pony's physical theory have become a backdrop that can link phenomenology with guidance, and the method of conducting guidance has been taken as its practice, seeking a philosophical harmonization of the human body and mind. Sundo which originated in the mountains is an ancient traditional Korean method of mental and physical training. In this practice, a person was able to realize the meaning of human life’s existence along with the natural world through the harmony of the inner and outer entities of the Body(Jung), Mind(Qi ), and Spirit(Shin). Sundo practice is ultimately an insight through the body, a methodology for developing consciousness. Hegel looked at the system of conducting guidance in the same direction as the insight structure of consciousness as stated in "mental phenomenology. In Sundo, Jung-gak-do brings forth the self and wisdom through "sensory experience and conviction" that is experienced from the body. Physical experience is to perceive the "realization" of the "knowledge" experienced in the relationship with things, and the "realization" process of the phenomenon, and the world of the super-sensory. Next is the Tong-qi-boup training where perception of consciousness from the body creates a true "self-consciousness." As the basis of self-awareness is being completed from the existing body, not from imagination, the dialectical development of consciousness takes place simultaneously through the world of realization thus leading to the real self-conscious boundary of confidence and freedom. The final step is the Sun-do-boup process, in which the spirit of self-assurance that results in the experience of "pure-mindedness." The mental existence and the self-realization of the mind are reached from the ideological reason, and the body and mind are free and natural. In sum, the initiative contains the principle of wholeness view in its existential insight based on traditional ideas of East Asia, overcoming the dualism of the main and the audience, the dichotomy of the spirit and matter from the perspective of Western modern philosophy, and seeking an organic and integrated world view in Eastern thought.
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