본 연구는 최근 초등학교 고학년 학생들의 유튜브이용동기가 스마트미디어 중독과 학교생활적응에 어떠한 영향을 미치는지, 유튜브 이용동기가 스마트미디어 중독을 매개하여 학교생활에 영향을 미치는지 검증하고자 하였다. 본 연구를 위해 유튜브 이용경험이 있는 전국 20개 초등학교 5, 6학년 학생 1497명을 대상으로 설문조사를 실시하여 누락이 존재하거나 불성실한 응답으로 결과분석이 어려운 설문지를 제외한 1239명의 응답한 결과를 분석하였다. 연구분석은 ...
본 연구는 최근 초등학교 고학년 학생들의 유튜브이용동기가 스마트미디어 중독과 학교생활적응에 어떠한 영향을 미치는지, 유튜브 이용동기가 스마트미디어 중독을 매개하여 학교생활에 영향을 미치는지 검증하고자 하였다. 본 연구를 위해 유튜브 이용경험이 있는 전국 20개 초등학교 5, 6학년 학생 1497명을 대상으로 설문조사를 실시하여 누락이 존재하거나 불성실한 응답으로 결과분석이 어려운 설문지를 제외한 1239명의 응답한 결과를 분석하였다. 연구분석은 SPSS 19.0과 Amos 21.0 프로그램을 이용하여 변인들 간 관련성을 살펴보기 위해 상관관계분석을 실시 한 후, 구조방정식을 적용하여 유튜브 이용동기인 관계추구, 재미추구, 정보추구와 스마트미디어 중독, 학교생활적응 간의 구조적 관계를 파악하였고, 부트스트래핑 방법을 사용하여 매개효과의 유의성을 검증하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유튜브 이용동기의 관계추구, 재미추구 동기는 스마트미디어 중독에 정적영향을 미치고, 스마트미디어 중독을 매개로 하여 학교생활적응에 부정적 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 둘째, 정보추구 동기는 스마트미디어 중독에 부적 영향을 미치며, 직간접적으로 학교생활적응에 긍정적 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 본 연구결과의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 학생들이 건전하고 건설적인 여가활동을 즐길 수 있는 환경조성이 필요하다는 것이다. 둘째, 양질의 유튜브 콘텐츠 활용을 유도하기 위해 가정과 학교에서 미디어 리터러시 교육이 필요하다는 것이다.
본 연구는 최근 초등학교 고학년 학생들의 유튜브 이용동기가 스마트미디어 중독과 학교생활적응에 어떠한 영향을 미치는지, 유튜브 이용동기가 스마트미디어 중독을 매개하여 학교생활에 영향을 미치는지 검증하고자 하였다. 본 연구를 위해 유튜브 이용경험이 있는 전국 20개 초등학교 5, 6학년 학생 1497명을 대상으로 설문조사를 실시하여 누락이 존재하거나 불성실한 응답으로 결과분석이 어려운 설문지를 제외한 1239명의 응답한 결과를 분석하였다. 연구분석은 SPSS 19.0과 Amos 21.0 프로그램을 이용하여 변인들 간 관련성을 살펴보기 위해 상관관계분석을 실시 한 후, 구조방정식을 적용하여 유튜브 이용동기인 관계추구, 재미추구, 정보추구와 스마트미디어 중독, 학교생활적응 간의 구조적 관계를 파악하였고, 부트스트래핑 방법을 사용하여 매개효과의 유의성을 검증하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유튜브 이용동기의 관계추구, 재미추구 동기는 스마트미디어 중독에 정적영향을 미치고, 스마트미디어 중독을 매개로 하여 학교생활적응에 부정적 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 둘째, 정보추구 동기는 스마트미디어 중독에 부적 영향을 미치며, 직간접적으로 학교생활적응에 긍정적 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 본 연구결과의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 학생들이 건전하고 건설적인 여가활동을 즐길 수 있는 환경조성이 필요하다는 것이다. 둘째, 양질의 유튜브 콘텐츠 활용을 유도하기 위해 가정과 학교에서 미디어 리터러시 교육이 필요하다는 것이다.
This study tried to verify how YouTube motives of elementary school senior students affect smart media addiction and school life adaptation, and whether YouTube motives affect school life by mediating smart media addiction. For this study, 1,497 fifth and sixth graders in 20 elementary schools n...
This study tried to verify how YouTube motives of elementary school senior students affect smart media addiction and school life adaptation, and whether YouTube motives affect school life by mediating smart media addiction. For this study, 1,497 fifth and sixth graders in 20 elementary schools nationwide with experience using YouTube were surveyed to analyze the results of 1,239 respondents, except for questionnaires whose results are difficult to analyze due to the presence of omissions or insincere responses. After conducting a correlation analysis to examine the relationship between the variables using the SPSS 19.0 and Amos 21.0 programs, the research method applied the structural equation to identify the structural relationship between YouTube drivers, the pursuit of fun, the pursuit of information, smart media addiction, and the adaptation of school life, and the significance of the parameter was verified using bootstrapping method. The results of the study are as follows. First, we can see that YouTube's motives for seeking relationships and fun have a static effect on smart media addiction, and that Smart Media addiction has a negative impact on school life adaptation by using it as a medium. Second, we can see that the motive for seeking information has a detrimental effect on addiction to smart media and a positive influence on adaptation of school life directly or indirectly. The implications of this study are as follows. First, it is necessary to create an environment where students can enjoy healthy and constructive leisure activities. Second, media littering education is needed at home and at schools to induce the use of quality YouTube content.
This study tried to verify how YouTube motives of elementary school senior students affect smart media addiction and school life adaptation, and whether YouTube motives affect school life by mediating smart media addiction. For this study, 1,497 fifth and sixth graders in 20 elementary schools nationwide with experience using YouTube were surveyed to analyze the results of 1,239 respondents, except for questionnaires whose results are difficult to analyze due to the presence of omissions or insincere responses. After conducting a correlation analysis to examine the relationship between the variables using the SPSS 19.0 and Amos 21.0 programs, the research method applied the structural equation to identify the structural relationship between YouTube drivers, the pursuit of fun, the pursuit of information, smart media addiction, and the adaptation of school life, and the significance of the parameter was verified using bootstrapping method. The results of the study are as follows. First, we can see that YouTube's motives for seeking relationships and fun have a static effect on smart media addiction, and that Smart Media addiction has a negative impact on school life adaptation by using it as a medium. Second, we can see that the motive for seeking information has a detrimental effect on addiction to smart media and a positive influence on adaptation of school life directly or indirectly. The implications of this study are as follows. First, it is necessary to create an environment where students can enjoy healthy and constructive leisure activities. Second, media littering education is needed at home and at schools to induce the use of quality YouTube content.
주제어
#YouTube YouTube Motives Amart Media Addiction School Life Adaptation
학위논문 정보
저자
손동욱
학위수여기관
전북대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과(교육심리 전공)
지도교수
임선아
발행연도
2020
총페이지
v, 52 p.
키워드
YouTube YouTube Motives Amart Media Addiction School Life Adaptation
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