본 연구는 미디어인 유튜브의 사용중독에 대해 조사하는 것이다. 유튜브와 관련된 최근 연구 동향을 살펴보면, 기존 연구자들은 대중문화, 브랜드 마케팅, 정치(박정이, 임지은, 황장선2018) 등과 같은 다양한 분야에서 유튜브 콘텐츠가 어떻게 이용되고 확산되는지 그리고 그 효과는 어떠한지에 주안점을 둔 연구결과를 발표하였다(오대영, 2018). 하지만 유튜브 사용에 심취한 이용자들에게 나타날 수 있는 불안과 초조, 습관적 사용, 집착과 강박, 생활 장애 등과 같은 부작용이나 역기능을 다루는 연구들은 아직 활발하게 발표되지 않고 있다. 본 연구는 유튜브 사용자에 대한 다양한 시각(...
본 연구는 미디어인 유튜브의 사용중독에 대해 조사하는 것이다. 유튜브와 관련된 최근 연구 동향을 살펴보면, 기존 연구자들은 대중문화, 브랜드 마케팅, 정치(박정이, 임지은, 황장선2018) 등과 같은 다양한 분야에서 유튜브 콘텐츠가 어떻게 이용되고 확산되는지 그리고 그 효과는 어떠한지에 주안점을 둔 연구결과를 발표하였다(오대영, 2018). 하지만 유튜브 사용에 심취한 이용자들에게 나타날 수 있는 불안과 초조, 습관적 사용, 집착과 강박, 생활 장애 등과 같은 부작용이나 역기능을 다루는 연구들은 아직 활발하게 발표되지 않고 있다. 본 연구는 유튜브 사용자에 대한 다양한 시각(이용동기,성격특성)의 접근을 시도하고 있어 유튜브 중독 예방 및 치료에 기초자료가 될 수 있을 것으로 기대한다(이종만2019). 이를 위하여 본 연구는 성격 특성관점(호감성, 성실성, 신경성, 외향성, 개방성)과 이용 동기 관점(재미추구,관계추구등)을 동시에 고려한 연구모형을 개발하였다. 본 연구를 위해 설문방법을 이용하였고, 분석을 위한 데이터는 223개의 데이터를 적용하였다. 자료의 분석은 다중회귀분석을 사용하였다. 실증분석결과는 첫째, 호감성, 성실성과 외향성이 부(-)적 영향을 미치며 높을수록 유튜브 사용중독이 낮은 것으로 나타났다. 개방성이 정(+)적 영향을 미치며 높을수록 유튜브 사용중독이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 재미 추구와 관계 추구가 높을수록 유튜브 사용중독이 높은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 유튜브 이용자들에게 유튜브 사용중독의 위험성을 경고할 뿐만 아니라, 자체관리 전략을 개발하는 데 도움을 준다는 점에서 의미가 있다 하겠다.
본 연구는 미디어인 유튜브의 사용중독에 대해 조사하는 것이다. 유튜브와 관련된 최근 연구 동향을 살펴보면, 기존 연구자들은 대중문화, 브랜드 마케팅, 정치(박정이, 임지은, 황장선2018) 등과 같은 다양한 분야에서 유튜브 콘텐츠가 어떻게 이용되고 확산되는지 그리고 그 효과는 어떠한지에 주안점을 둔 연구결과를 발표하였다(오대영, 2018). 하지만 유튜브 사용에 심취한 이용자들에게 나타날 수 있는 불안과 초조, 습관적 사용, 집착과 강박, 생활 장애 등과 같은 부작용이나 역기능을 다루는 연구들은 아직 활발하게 발표되지 않고 있다. 본 연구는 유튜브 사용자에 대한 다양한 시각(이용동기,성격특성)의 접근을 시도하고 있어 유튜브 중독 예방 및 치료에 기초자료가 될 수 있을 것으로 기대한다(이종만2019). 이를 위하여 본 연구는 성격 특성관점(호감성, 성실성, 신경성, 외향성, 개방성)과 이용 동기 관점(재미추구,관계추구등)을 동시에 고려한 연구모형을 개발하였다. 본 연구를 위해 설문방법을 이용하였고, 분석을 위한 데이터는 223개의 데이터를 적용하였다. 자료의 분석은 다중회귀분석을 사용하였다. 실증분석결과는 첫째, 호감성, 성실성과 외향성이 부(-)적 영향을 미치며 높을수록 유튜브 사용중독이 낮은 것으로 나타났다. 개방성이 정(+)적 영향을 미치며 높을수록 유튜브 사용중독이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 재미 추구와 관계 추구가 높을수록 유튜브 사용중독이 높은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 유튜브 이용자들에게 유튜브 사용중독의 위험성을 경고할 뿐만 아니라, 자체관리 전략을 개발하는 데 도움을 준다는 점에서 의미가 있다 하겠다.
This paper is to investigate the use of youtube, the media. Looking at recent research trends related to YouTube, existing researchers have published findings focusing on how YouTube content is used and spread in various fields such as pop culture, brand marketing, politics, and how it works. Howeve...
This paper is to investigate the use of youtube, the media. Looking at recent research trends related to YouTube, existing researchers have published findings focusing on how YouTube content is used and spread in various fields such as pop culture, brand marketing, politics, and how it works. However, studies dealing with side effects and dysfunctions such as anxiety, habitual use, obsession and compulsion, and life disabilities that may appear in users who are deeply affected by YouTube use have not yet been actively published. This paper is expected to be the basis for the prevention and treatment of YouTube addiction by attempting to approach various perspectives (user dynamics, personality characteristics) for YouTube users. To this purpose, the paper developed a research form that takes into account personality characteristic points (agreeableness, conscientiousness, neuroticism, extraversion, openness) and use synchronous perspectives (entertainment pursuit, relationship pursuit, etc.) at the same time. Survey method was used for this study, the data for analysis was applied to 223 data. Analysis of the data was used for multiple regression analysis. The results of the analysis showed that the first, agreeableness, conscientiousness and extroversion have a negative (-) effect, the higher the youtube use poisoning is low. The higher the openness has a positive effect, the higher the youtube usage. Second, the higher the entertainment and relationship pursuit, the higher the youtube usage index. The results of this study will not only warn YouTubers of the dangers of youtube users, but also help them develop their own management strategies.
This paper is to investigate the use of youtube, the media. Looking at recent research trends related to YouTube, existing researchers have published findings focusing on how YouTube content is used and spread in various fields such as pop culture, brand marketing, politics, and how it works. However, studies dealing with side effects and dysfunctions such as anxiety, habitual use, obsession and compulsion, and life disabilities that may appear in users who are deeply affected by YouTube use have not yet been actively published. This paper is expected to be the basis for the prevention and treatment of YouTube addiction by attempting to approach various perspectives (user dynamics, personality characteristics) for YouTube users. To this purpose, the paper developed a research form that takes into account personality characteristic points (agreeableness, conscientiousness, neuroticism, extraversion, openness) and use synchronous perspectives (entertainment pursuit, relationship pursuit, etc.) at the same time. Survey method was used for this study, the data for analysis was applied to 223 data. Analysis of the data was used for multiple regression analysis. The results of the analysis showed that the first, agreeableness, conscientiousness and extroversion have a negative (-) effect, the higher the youtube use poisoning is low. The higher the openness has a positive effect, the higher the youtube usage. Second, the higher the entertainment and relationship pursuit, the higher the youtube usage index. The results of this study will not only warn YouTubers of the dangers of youtube users, but also help them develop their own management strategies.
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