[학위논문]국내 건설사업관리 기술인력 역량평가 개선모델 Improved model for index of construction engineer's competency evaluation system in domestic construction management원문보기
최근 건설 산업은 4차 산업혁명 요소기술과의 융·복합 및 생산성 혁신에 대한 건설시장의 니즈로 인해 다양한 전문성과 충분한 실무경험을 바탕으로 창의적인 해결능력을 발휘할 수 있는 기술 인력의 수요가 날로 증대되고 있다. 이에 국토교통부에서는 기술 인력의 역량을 체계적으로 관리함으로써 국내 건설기술의 경쟁력을 강화하고 관련 산업의 발전을 도모하기 위해 2014년 5월 건설기술인 역량지수(Index of Construction Engineer’s Competency; ...
최근 건설 산업은 4차 산업혁명 요소기술과의 융·복합 및 생산성 혁신에 대한 건설시장의 니즈로 인해 다양한 전문성과 충분한 실무경험을 바탕으로 창의적인 해결능력을 발휘할 수 있는 기술 인력의 수요가 날로 증대되고 있다. 이에 국토교통부에서는 기술 인력의 역량을 체계적으로 관리함으로써 국내 건설기술의 경쟁력을 강화하고 관련 산업의 발전을 도모하기 위해 2014년 5월 건설기술인 역량지수(Index of Construction Engineer’s Competency; ICEC)를 도입하였다. ICEC는 경력, 학력, 자격 등 건설기술인의 역량을 정량화하여 종합한 뒤 해당점수에 따라 건설기술인에게 특급, 고급, 중급, 초급 등 4가지 기술등급을 차등 부여함으로써 기술 인력의 효율적 관리 및 적재적소로의 배치를 목적으로 도입된 제도이다. 특히, 건설사업관리자는 건설 프로젝트 전반에 걸쳐 사업을 조율하고 관리·감독하는 역할을 하는 중요한 참여주체로서 체계적인 건설사업관리자의 역량평가 및 관리가 건설 프로젝트의 성패에 큰 영향을 미치게 된다. 하지만 시행 6년 차에 접어든 2019년 현재, ICEC는 본래의 도입취지와는 달리 그 활용에 있어 많은 문제점들이 나타나고 있다. 먼저 최근 공공공사의 건설사업관리용역 공고에 명시되어 있는 인력 배치기준과 실제 배치인력 간 등급에 있어 많은 차이를 보이고 있다. 이는 건설사업관리 용역업체에게 불필요한 인력보유 부담을 가중시킬 뿐만 아니라 개별 프로젝트의 비효율적인 인력 운용을 야기하여 건설 산업 전체의 생산성을 저하시키는 요인이 된다. 또한 「건설기술관리법」이 「건설기술진흥법」으로 전면 개정됨에 따라 기술자격자와 학력·경력자로 이원화된 기술등급 체계를 일원화하면서 등급별 구분이 제외되었으며, 이로 인해 ICEC의 기술등급과 실제 실무역량 간 차이가 발생하였다. 마지막으로 현행 ICEC의 배점기준과 건설기술자의 등급구분이 일정 학력, 자격과 경력연수가 지나면 자동으로 승급되는 단순한 구조로 되어 있어 기술자의 능력에 대한 객관적이고 신뢰성 있는 평가가 어려워 제도적인 보완이 요구되고 있는 실정이다. ICEC 도입은 인력배치기준, 역량지수 배점기준 및 등급구분 등에 있어 당시 건설 산업의 현실을 반영한 것으로 판단된다. 하지만 제도를 운영하며 발생한 다양한 문제제기와 제도적 보완이 요구되고 있는 현 시점에서, 변화하는 노동시장에 대응가능하고 현행 ICEC를 보완할 수 있는 개선방안의 필요성이 증대하고 있다. 이에 본 연구에서는 ICEC의 도입이후 경력관리체계에 대한 현황을 파악하여 기술등급의 초급부터 특급까지 건설기술인의 역량에 비례하는 경력지수를 제시하고 실효성 있는 역량평가 개선모델을 개발하였다. 이를 위해 조달청에서 운영 중인 국가종합전자조달 나라장터를 통해 발주하는 공공공사 건설사업관리용역의 수행사례를 조사함으로써 공고문 상의 인력배치기준과 실제 배치되는 인력 간 발생하는 등급의 차이와 문제점을 분석하였다. 또한 과거의 「건설기술관리법」에 기반하여 발주되었던 공공공사 건설사업관리용역 수행사례와 2014년 5월 전부 개정된 「건설기술진흥법」에 기반하여 발주되는 공공공사 건설사업관리용역 수행사례를 비교함으로써 현재 적격심사제도에서 인력운영의 한계 및 문제점을 분석하였다. 이후 온라인 서베이(On-line survey)를 통해 건설부문 국가직무능력표준(NCS) 경력개발 상의 직무수행능력과 실제 기술등급에 따른 직무수행능력을 비교·분석하였으며, 마지막으로 ICEC 등급구분과 배점기준의 문제점을 분석하였다. 그 결과, 현행 건설기술인 역량평가모델은 역량지수(ICEC) 산정의 등급 구분과 배점 기준이 건설기술인의 직무수행능력과 역량을 충분히 반영하지 못하였음을 확인하였다. 국내 건설사업관리 기술인의 기술등급별 직무수행능력과 역량지수의 개선사항을 분석하여 실효성 있는 역량평가 개선모델인(I2CEC)을 개발하여 제시하였다. 본 연구에서 제시한 개선모델은 건설사업관리 기술인이 보유한 수행경험과 전문성 있는 업무능력을 종합적으로 판단할 수 있는 수단을 제공한다. 나아가 본 연구의 결과를 활용하여 국내 건설업의 경쟁력 제고를 위한 효율적인 인력양성 및 경력관리 시스템 구축에 기여할 것으로 기대된다.
최근 건설 산업은 4차 산업혁명 요소기술과의 융·복합 및 생산성 혁신에 대한 건설시장의 니즈로 인해 다양한 전문성과 충분한 실무경험을 바탕으로 창의적인 해결능력을 발휘할 수 있는 기술 인력의 수요가 날로 증대되고 있다. 이에 국토교통부에서는 기술 인력의 역량을 체계적으로 관리함으로써 국내 건설기술의 경쟁력을 강화하고 관련 산업의 발전을 도모하기 위해 2014년 5월 건설기술인 역량지수(Index of Construction Engineer’s Competency; ICEC)를 도입하였다. ICEC는 경력, 학력, 자격 등 건설기술인의 역량을 정량화하여 종합한 뒤 해당점수에 따라 건설기술인에게 특급, 고급, 중급, 초급 등 4가지 기술등급을 차등 부여함으로써 기술 인력의 효율적 관리 및 적재적소로의 배치를 목적으로 도입된 제도이다. 특히, 건설사업관리자는 건설 프로젝트 전반에 걸쳐 사업을 조율하고 관리·감독하는 역할을 하는 중요한 참여주체로서 체계적인 건설사업관리자의 역량평가 및 관리가 건설 프로젝트의 성패에 큰 영향을 미치게 된다. 하지만 시행 6년 차에 접어든 2019년 현재, ICEC는 본래의 도입취지와는 달리 그 활용에 있어 많은 문제점들이 나타나고 있다. 먼저 최근 공공공사의 건설사업관리용역 공고에 명시되어 있는 인력 배치기준과 실제 배치인력 간 등급에 있어 많은 차이를 보이고 있다. 이는 건설사업관리 용역업체에게 불필요한 인력보유 부담을 가중시킬 뿐만 아니라 개별 프로젝트의 비효율적인 인력 운용을 야기하여 건설 산업 전체의 생산성을 저하시키는 요인이 된다. 또한 「건설기술관리법」이 「건설기술진흥법」으로 전면 개정됨에 따라 기술자격자와 학력·경력자로 이원화된 기술등급 체계를 일원화하면서 등급별 구분이 제외되었으며, 이로 인해 ICEC의 기술등급과 실제 실무역량 간 차이가 발생하였다. 마지막으로 현행 ICEC의 배점기준과 건설기술자의 등급구분이 일정 학력, 자격과 경력연수가 지나면 자동으로 승급되는 단순한 구조로 되어 있어 기술자의 능력에 대한 객관적이고 신뢰성 있는 평가가 어려워 제도적인 보완이 요구되고 있는 실정이다. ICEC 도입은 인력배치기준, 역량지수 배점기준 및 등급구분 등에 있어 당시 건설 산업의 현실을 반영한 것으로 판단된다. 하지만 제도를 운영하며 발생한 다양한 문제제기와 제도적 보완이 요구되고 있는 현 시점에서, 변화하는 노동시장에 대응가능하고 현행 ICEC를 보완할 수 있는 개선방안의 필요성이 증대하고 있다. 이에 본 연구에서는 ICEC의 도입이후 경력관리체계에 대한 현황을 파악하여 기술등급의 초급부터 특급까지 건설기술인의 역량에 비례하는 경력지수를 제시하고 실효성 있는 역량평가 개선모델을 개발하였다. 이를 위해 조달청에서 운영 중인 국가종합전자조달 나라장터를 통해 발주하는 공공공사 건설사업관리용역의 수행사례를 조사함으로써 공고문 상의 인력배치기준과 실제 배치되는 인력 간 발생하는 등급의 차이와 문제점을 분석하였다. 또한 과거의 「건설기술관리법」에 기반하여 발주되었던 공공공사 건설사업관리용역 수행사례와 2014년 5월 전부 개정된 「건설기술진흥법」에 기반하여 발주되는 공공공사 건설사업관리용역 수행사례를 비교함으로써 현재 적격심사제도에서 인력운영의 한계 및 문제점을 분석하였다. 이후 온라인 서베이(On-line survey)를 통해 건설부문 국가직무능력표준(NCS) 경력개발 상의 직무수행능력과 실제 기술등급에 따른 직무수행능력을 비교·분석하였으며, 마지막으로 ICEC 등급구분과 배점기준의 문제점을 분석하였다. 그 결과, 현행 건설기술인 역량평가모델은 역량지수(ICEC) 산정의 등급 구분과 배점 기준이 건설기술인의 직무수행능력과 역량을 충분히 반영하지 못하였음을 확인하였다. 국내 건설사업관리 기술인의 기술등급별 직무수행능력과 역량지수의 개선사항을 분석하여 실효성 있는 역량평가 개선모델인(I2CEC)을 개발하여 제시하였다. 본 연구에서 제시한 개선모델은 건설사업관리 기술인이 보유한 수행경험과 전문성 있는 업무능력을 종합적으로 판단할 수 있는 수단을 제공한다. 나아가 본 연구의 결과를 활용하여 국내 건설업의 경쟁력 제고를 위한 효율적인 인력양성 및 경력관리 시스템 구축에 기여할 것으로 기대된다.
Due to the convergence of the 4th industrial revolution element technology and the construction market's need for complex and productive innovation in recent years, the construction industry has experienced an increased demand for technical personnel who can demonstrate creative solutions based on d...
Due to the convergence of the 4th industrial revolution element technology and the construction market's need for complex and productive innovation in recent years, the construction industry has experienced an increased demand for technical personnel who can demonstrate creative solutions based on diverse expertise and sufficient working experience Accordingly, the Ministry of Land, Infrastructure, and Transport introduced the Index of Construction Engineer's Competency (ICEC) in May 2014 to strengthen the competitiveness of domestic construction technology and promote the development of related industries by systematically managing the capability of technical personnel. The ICEC quantifies the competence of construction engineers in such parameters as experience, education, and qualifications and assigns four technical grades (express, advanced, intermediate, and beginners) to construction engineers according to their scores for the efficient management and loading of technical personnel. The system was introduced for the purpose of deployment. In particular, the construction project manager is an important participant in coordinating, managing, and supervising construction projects. The systematic evaluation and management of construction project managers have a great influence on the construction project results. However, as of 2019, the sixth year since its implementation, ICEC has shown many problems in its application, unlike its original purpose. First, there are many differences in the ratings between manpower allocation standards and actual manpower assigned to public construction project management service announcements. This has not only increased the burden of unnecessary manpower for construction project management service providers but also caused the inefficient manpower management of individual projects, thereby lowering the productivity of the construction industry as a whole. In addition, the Construction Technology Management Act was amended to the Construction Technology Promotion Act and the classification of a technology and education career was unified, excluding classification by class. Lastly, the current ICEC's distribution criteria and construction engineers' ratings are automatically upgraded after a certain degree of education, qualification, and years of experience. Therefore, it is difficult to objectively and reliably evaluate the skills of engineers. The introduction of the ICEC reflects the reality of the construction industry in terms of manpower allocation criteria, capacity index allocation criteria, and grade classification. Presently, however, various problems have arisen in the operation of the system and institutional supplementation is required to provide improvement measures that can cope with the changing labor market and complement the current ICEC. Therefore, this study examined the current status of the career management system after the introduction of the ICEC, suggested a career index proportional to the competence of construction engineers from the beginner to the advanced level, and developed an effective capability evaluation model. To accomplish this, this study analyzed the differences and problems in the grades generated between manpower allocation criteria in the announcement letter and the actual workforce by investigating the performance cases of public construction project management projects ordered through the National E-Procurement Country Market operated by the Public Procurement Service. In addition, we analyzed the limitations and problems of manpower operation in the current screening system by comparing cases of public construction project management service based on the Construction Technology Management Act in the past and cases of public construction project management service based on the Construction Technology Promotion Act revised in May 2014. After that, an online survey was conducted to compare and analyze job performances in NCS career development and job performance according to actual technical grades. Finally, problems with the ICEC classification and distribution criteria were analyzed. The results showed that the current capacity assessment model, the classification and distribution criteria calculated by the ICEC, did not sufficiently reflect the job performance capability and competency of construction engineers. I2CEC was developed by analyzing the improvements in job performance, ability, and the competency index. The improved model presented in this study provides a means to comprehensively judge the performance, experience, and the professional work abilities of construction management engineers. Furthermore, the results of this study are expected to contribute to the development of efficient manpower and career management systems for enhancing the competitiveness of the domestic construction industry.
Due to the convergence of the 4th industrial revolution element technology and the construction market's need for complex and productive innovation in recent years, the construction industry has experienced an increased demand for technical personnel who can demonstrate creative solutions based on diverse expertise and sufficient working experience Accordingly, the Ministry of Land, Infrastructure, and Transport introduced the Index of Construction Engineer's Competency (ICEC) in May 2014 to strengthen the competitiveness of domestic construction technology and promote the development of related industries by systematically managing the capability of technical personnel. The ICEC quantifies the competence of construction engineers in such parameters as experience, education, and qualifications and assigns four technical grades (express, advanced, intermediate, and beginners) to construction engineers according to their scores for the efficient management and loading of technical personnel. The system was introduced for the purpose of deployment. In particular, the construction project manager is an important participant in coordinating, managing, and supervising construction projects. The systematic evaluation and management of construction project managers have a great influence on the construction project results. However, as of 2019, the sixth year since its implementation, ICEC has shown many problems in its application, unlike its original purpose. First, there are many differences in the ratings between manpower allocation standards and actual manpower assigned to public construction project management service announcements. This has not only increased the burden of unnecessary manpower for construction project management service providers but also caused the inefficient manpower management of individual projects, thereby lowering the productivity of the construction industry as a whole. In addition, the Construction Technology Management Act was amended to the Construction Technology Promotion Act and the classification of a technology and education career was unified, excluding classification by class. Lastly, the current ICEC's distribution criteria and construction engineers' ratings are automatically upgraded after a certain degree of education, qualification, and years of experience. Therefore, it is difficult to objectively and reliably evaluate the skills of engineers. The introduction of the ICEC reflects the reality of the construction industry in terms of manpower allocation criteria, capacity index allocation criteria, and grade classification. Presently, however, various problems have arisen in the operation of the system and institutional supplementation is required to provide improvement measures that can cope with the changing labor market and complement the current ICEC. Therefore, this study examined the current status of the career management system after the introduction of the ICEC, suggested a career index proportional to the competence of construction engineers from the beginner to the advanced level, and developed an effective capability evaluation model. To accomplish this, this study analyzed the differences and problems in the grades generated between manpower allocation criteria in the announcement letter and the actual workforce by investigating the performance cases of public construction project management projects ordered through the National E-Procurement Country Market operated by the Public Procurement Service. In addition, we analyzed the limitations and problems of manpower operation in the current screening system by comparing cases of public construction project management service based on the Construction Technology Management Act in the past and cases of public construction project management service based on the Construction Technology Promotion Act revised in May 2014. After that, an online survey was conducted to compare and analyze job performances in NCS career development and job performance according to actual technical grades. Finally, problems with the ICEC classification and distribution criteria were analyzed. The results showed that the current capacity assessment model, the classification and distribution criteria calculated by the ICEC, did not sufficiently reflect the job performance capability and competency of construction engineers. I2CEC was developed by analyzing the improvements in job performance, ability, and the competency index. The improved model presented in this study provides a means to comprehensively judge the performance, experience, and the professional work abilities of construction management engineers. Furthermore, the results of this study are expected to contribute to the development of efficient manpower and career management systems for enhancing the competitiveness of the domestic construction industry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.