이 연구의 목적은 사이버 공간에서의 해학적 커뮤니케이션 현상을 유럽 중세시대의 카니발과 비교하여 이 현상이 발생하게 된 원인과 사회적 기능에 대해 알아보는 것이다. 정보통신기술의 발달로 인해 가상공간은 현대인에게 또 하나의 생활공간으로 자리매김하였다. 사실상 현대인은 오프라인보다 온라인에서 사람들과 더 많은 대화를 나누고, 개인의 신분이 드러나는 현실에 비해 가상공간에서는 익명으로도 활동할 수 있어서 자신의 생각을 오프라인에서보다 자유롭게 표명할 수 있다. 게다가 인터넷 사용자들은 사회적 규범과 체면 때문에 현실에서는 어려운 일탈적 행동을 가상공간에서는 거리낌없이 하면서 즐거움과 만족감을 느끼기도 한다. 이런 특징들은 미하일 바흐친이 언급한 유럽 중세시대 민중의 고된 일상과 이들에게 제한적으로 일탈적 행동이 허용된 카니발 기간과 매우 유사하다. 유럽 중세시대의 민중은 봉건계급에 의해 형성된 신분질서와 삶을 지배하는 종교적 규범에 속박된 생활을 하였다. 그러나 카니발 기간에는 이러한 일상의 속박에서 잠시나마 자유로울 수 있었다. 이 기간에는 일반 민중을 통제한 사회 질서가 일시적으로 느슨해지면서 사람들은 일탈적 행동이 가능했다. 이런 유럽 중세시대의 일상과 카니발은 오늘날의 실제 현실과 ...
이 연구의 목적은 사이버 공간에서의 해학적 커뮤니케이션 현상을 유럽 중세시대의 카니발과 비교하여 이 현상이 발생하게 된 원인과 사회적 기능에 대해 알아보는 것이다. 정보통신기술의 발달로 인해 가상공간은 현대인에게 또 하나의 생활공간으로 자리매김하였다. 사실상 현대인은 오프라인보다 온라인에서 사람들과 더 많은 대화를 나누고, 개인의 신분이 드러나는 현실에 비해 가상공간에서는 익명으로도 활동할 수 있어서 자신의 생각을 오프라인에서보다 자유롭게 표명할 수 있다. 게다가 인터넷 사용자들은 사회적 규범과 체면 때문에 현실에서는 어려운 일탈적 행동을 가상공간에서는 거리낌없이 하면서 즐거움과 만족감을 느끼기도 한다. 이런 특징들은 미하일 바흐친이 언급한 유럽 중세시대 민중의 고된 일상과 이들에게 제한적으로 일탈적 행동이 허용된 카니발 기간과 매우 유사하다. 유럽 중세시대의 민중은 봉건계급에 의해 형성된 신분질서와 삶을 지배하는 종교적 규범에 속박된 생활을 하였다. 그러나 카니발 기간에는 이러한 일상의 속박에서 잠시나마 자유로울 수 있었다. 이 기간에는 일반 민중을 통제한 사회 질서가 일시적으로 느슨해지면서 사람들은 일탈적 행동이 가능했다. 이런 유럽 중세시대의 일상과 카니발은 오늘날의 실제 현실과 가상현실의 관계로 상정이 가능하다. 이러한 유사점을 바탕으로 하여, 이 논문에서는 전통적인 카니발과 사이버 공간에서 일어나는 카니발적 커뮤니케이션 행위의 일부분들을 비교하고 분석하였다. 2장에서는 카니발의 유래와 변천 과정을 정리하고, 미하일 바흐친의 저작에 언급된 전통적인 카니발 의식에 대한 묘사를 참고하여, 이들 사이의 공통적 특징들을 종합하여 카니발 이론을 전반적으로 살펴본다. 3장에서는 사이버 공간에서 일어나는 해학적 커뮤니케이션 현상의 세 가지 사례를 분석하여 전통적 카니발과 비교하였다. 세 가지 사례로는 소셜 네트워크에서의 해학적 콘텐츠 공유, 인터넷 게임과 인터넷 동영상에서의 해학적 요소의 사례들을 선정하였다. 그리고 이러한 현상들을 분석하여 전통적 카니발과 유사한 부분을 살펴보고, 카니발 이론의 범주에 포함되는지를 판단하여, 사이버 카니발의 정의와 특징을 정리했다. 4장에서는 사이버 카니발 문화의 긍정적 측면과 부정적 측면에 대해 논의한다. 이 현상의 긍정적 측면은 정보 권력의 분산, 자율적 참여의식 고취, 사회적 불평등 구조개선, 민중문화 발전, 일상의 스트레스 해소 등이 있다. 부정적 측면은 사회적 신뢰의 손상, 언어의 변질, 인터넷 중독, 사이버 폭력의 확산 등이 있다. 사이버 카니발 문화가 지속적으로 유지되기 위해서는 긍정적 측면을 발전시킬 수 있는 프로그램의 개발과 사용자의 자율성이 크게 훼손되지 않는 범위에서 부정적 측면을 개선할 수 있는 제도의 도입이 필요하다. 결론에서는 전통적 카니발과 사이버 카니발의 공통점과 차이점을 분석하고, 이 현상의 발생배경과 원인을 분석하여 사이버 카니발 현상의 사회적 기능을 도출한다.
이 연구의 목적은 사이버 공간에서의 해학적 커뮤니케이션 현상을 유럽 중세시대의 카니발과 비교하여 이 현상이 발생하게 된 원인과 사회적 기능에 대해 알아보는 것이다. 정보통신기술의 발달로 인해 가상공간은 현대인에게 또 하나의 생활공간으로 자리매김하였다. 사실상 현대인은 오프라인보다 온라인에서 사람들과 더 많은 대화를 나누고, 개인의 신분이 드러나는 현실에 비해 가상공간에서는 익명으로도 활동할 수 있어서 자신의 생각을 오프라인에서보다 자유롭게 표명할 수 있다. 게다가 인터넷 사용자들은 사회적 규범과 체면 때문에 현실에서는 어려운 일탈적 행동을 가상공간에서는 거리낌없이 하면서 즐거움과 만족감을 느끼기도 한다. 이런 특징들은 미하일 바흐친이 언급한 유럽 중세시대 민중의 고된 일상과 이들에게 제한적으로 일탈적 행동이 허용된 카니발 기간과 매우 유사하다. 유럽 중세시대의 민중은 봉건계급에 의해 형성된 신분질서와 삶을 지배하는 종교적 규범에 속박된 생활을 하였다. 그러나 카니발 기간에는 이러한 일상의 속박에서 잠시나마 자유로울 수 있었다. 이 기간에는 일반 민중을 통제한 사회 질서가 일시적으로 느슨해지면서 사람들은 일탈적 행동이 가능했다. 이런 유럽 중세시대의 일상과 카니발은 오늘날의 실제 현실과 가상현실의 관계로 상정이 가능하다. 이러한 유사점을 바탕으로 하여, 이 논문에서는 전통적인 카니발과 사이버 공간에서 일어나는 카니발적 커뮤니케이션 행위의 일부분들을 비교하고 분석하였다. 2장에서는 카니발의 유래와 변천 과정을 정리하고, 미하일 바흐친의 저작에 언급된 전통적인 카니발 의식에 대한 묘사를 참고하여, 이들 사이의 공통적 특징들을 종합하여 카니발 이론을 전반적으로 살펴본다. 3장에서는 사이버 공간에서 일어나는 해학적 커뮤니케이션 현상의 세 가지 사례를 분석하여 전통적 카니발과 비교하였다. 세 가지 사례로는 소셜 네트워크에서의 해학적 콘텐츠 공유, 인터넷 게임과 인터넷 동영상에서의 해학적 요소의 사례들을 선정하였다. 그리고 이러한 현상들을 분석하여 전통적 카니발과 유사한 부분을 살펴보고, 카니발 이론의 범주에 포함되는지를 판단하여, 사이버 카니발의 정의와 특징을 정리했다. 4장에서는 사이버 카니발 문화의 긍정적 측면과 부정적 측면에 대해 논의한다. 이 현상의 긍정적 측면은 정보 권력의 분산, 자율적 참여의식 고취, 사회적 불평등 구조개선, 민중문화 발전, 일상의 스트레스 해소 등이 있다. 부정적 측면은 사회적 신뢰의 손상, 언어의 변질, 인터넷 중독, 사이버 폭력의 확산 등이 있다. 사이버 카니발 문화가 지속적으로 유지되기 위해서는 긍정적 측면을 발전시킬 수 있는 프로그램의 개발과 사용자의 자율성이 크게 훼손되지 않는 범위에서 부정적 측면을 개선할 수 있는 제도의 도입이 필요하다. 결론에서는 전통적 카니발과 사이버 카니발의 공통점과 차이점을 분석하고, 이 현상의 발생배경과 원인을 분석하여 사이버 카니발 현상의 사회적 기능을 도출한다.
本篇論文的研究目的是將網絡空間中的詼諧傳播現象與中世紀的狂歡節相比較,了解這種現象形成的原因和社會功能。 隨著信息通信技術的發展,虛擬空間成為現代人的又壹生活空間。事實上,與線下相比,線上的人們反而有著更多的交流。與用戶身份暴露的現實相比,虛擬空間中匿名性和平等性得到了保障,人們可以自由表達和展示自己的想法。而且,由於社會規範,網絡用戶可以在虛擬空間裏進行壹些現實中比較難以實現的越軌行為,也會因此感到快樂和滿足。這些特征可以與巴赫金提到的中世紀艱苦的日常生活和允許越軌行為的狂歡時間相比較,並從中找到共同點和差異。 中世紀的民眾生活在由封建統治階級形成的身份秩序和宗教規範內。但在壹年壹度的狂歡節期間,人們可以擺脫這種日常束縛。在此期間,隨著控制普通民眾的社會秩序的暫時松懈,人們采取了越軌行動。這種中世紀的日常生活和狂歡可以被設想為今天的實際現實和虛擬現實的關系。基於這些相似之處,本論文對傳統狂歡活動與網絡空間中出現的狂歡式互動行為進行了比較和分析。 第二章整理了狂歡節的由來和演變過程,並參考了巴赫金作品中對傳統狂歡儀式的描述,尋找出他們之間的共同特點,從而全面考察狂歡理論。 第三章分析了網絡空間詼諧傳播現象的三個案例,並與傳統狂歡節進行比較。這三個例子是從社交網絡中詼諧性內容共享行為,網絡遊戲和網絡視頻中的詼諧性要素等事例中選擇的。隨後分析這些現象與傳統狂歡的相似部分,判斷它們是否屬於狂歡理論的範疇,從而歸納出網絡狂歡的定義和特點。 第四章討論了網絡狂歡文化的積極影響和消極影響。積極影響包括信息權力的分散,自律參與意識的固化,社會不平等結構的改善,民眾文化的發展,日常壓力的釋放等。消極影響包括社會信譽受損,語言變質,網絡成癮,網絡暴力蔓延等。為了網絡狂歡文化的發展,需要開發能夠發揮積極影響的項目,在使用者的自律性沒有受到較大損害的範圍內改善消極影響,對其進行壹定限制。 結論分析了傳統狂歡和網絡狂歡的共同點與差異,通過探尋這種現象發生的背景和原因,總結出網絡狂歡現象的社會功能。The aim of the study was to compare the phenomena of humorous communication in cyberspace with carnival in the middle ages to understand its causes and social functions. With the development of information and communication technology, cyberspace has become another living space for modern people. In fact, compared with offline, people who contact online have become more often. Compared with the reality that users' identities are exposed, anonymity and equality are guaranteed in cyberspace, and people can express and show their ideas freely. Moreover, due to social norms, Internet users can carry out some deviant behaviors in cyberspace that are difficult in reality, and they will feel happy and satisfied. These characteristics can be compared with Mikhail Bakhtin's reference to the harsh daily life of the middle ages and the time of carnival that allowed deviant behavior, and find similarities and differences between them. The people of the middle ages lived within the religious norms that governed the order of identity and life formed by the feudal classes. But during the annual carnival, people can get rid of this daily bondage. During this period, as the social order that controlled the ordinary people temporarily relaxed, people took deviant actions. This medieval daily life and carnival can be conceived as the relationship between today's reality and cyberspace. Based on these similarities, this paper makes some comparison and analysis between traditional carnival activities and carnival-style communication phenomena in cyberspace. The second chapter summarizes the origin and evolution of carnival, and refers to the description of traditional carnival ceremony in Mikhail Bakhtin's works, finds the common characteristics between them, and comprehensively investigates the carnival theory. The third chapter analyzes three cases of humorous communication in cyberspace and compares them with traditional carnival. These three examples are selected from the examples of humorous content sharing in social networks and humorous elements in Internet games as well as Internet videos. Then analyzes these phenomena, observes their common parts with traditional carnival, judges whether they belong to the category of carnival theory, and summarizes the definition and characteristics of cyber carnival. The fourth chapter discusses the positive and negative aspects of network carnival culture. The positive aspects include the decentralization of information power, the solidification of self-discipline and participation consciousness, the improvement of social inequality structure, the development of popular culture, and the release of daily pressure. Negative aspects include damaged social credibility, language deterioration, Internet addiction, the spread of Internet violence and so on. For the development of cyber carnival culture, it is necessary to develop programmes that can exert positive aspects, and to improve the negative aspects within the scope of users' self-discipline without great damage, which needs to be limited to some extent. In the conclusion, this paper analyzes the similarities and differences between traditional carnival and cyber carnival, and finds the social function of cyber carnival through the background and reasons of this phenomenon.
本篇論文的研究目的是將網絡空間中的詼諧傳播現象與中世紀的狂歡節相比較,了解這種現象形成的原因和社會功能。 隨著信息通信技術的發展,虛擬空間成為現代人的又壹生活空間。事實上,與線下相比,線上的人們反而有著更多的交流。與用戶身份暴露的現實相比,虛擬空間中匿名性和平等性得到了保障,人們可以自由表達和展示自己的想法。而且,由於社會規範,網絡用戶可以在虛擬空間裏進行壹些現實中比較難以實現的越軌行為,也會因此感到快樂和滿足。這些特征可以與巴赫金提到的中世紀艱苦的日常生活和允許越軌行為的狂歡時間相比較,並從中找到共同點和差異。 中世紀的民眾生活在由封建統治階級形成的身份秩序和宗教規範內。但在壹年壹度的狂歡節期間,人們可以擺脫這種日常束縛。在此期間,隨著控制普通民眾的社會秩序的暫時松懈,人們采取了越軌行動。這種中世紀的日常生活和狂歡可以被設想為今天的實際現實和虛擬現實的關系。基於這些相似之處,本論文對傳統狂歡活動與網絡空間中出現的狂歡式互動行為進行了比較和分析。 第二章整理了狂歡節的由來和演變過程,並參考了巴赫金作品中對傳統狂歡儀式的描述,尋找出他們之間的共同特點,從而全面考察狂歡理論。 第三章分析了網絡空間詼諧傳播現象的三個案例,並與傳統狂歡節進行比較。這三個例子是從社交網絡中詼諧性內容共享行為,網絡遊戲和網絡視頻中的詼諧性要素等事例中選擇的。隨後分析這些現象與傳統狂歡的相似部分,判斷它們是否屬於狂歡理論的範疇,從而歸納出網絡狂歡的定義和特點。 第四章討論了網絡狂歡文化的積極影響和消極影響。積極影響包括信息權力的分散,自律參與意識的固化,社會不平等結構的改善,民眾文化的發展,日常壓力的釋放等。消極影響包括社會信譽受損,語言變質,網絡成癮,網絡暴力蔓延等。為了網絡狂歡文化的發展,需要開發能夠發揮積極影響的項目,在使用者的自律性沒有受到較大損害的範圍內改善消極影響,對其進行壹定限制。 結論分析了傳統狂歡和網絡狂歡的共同點與差異,通過探尋這種現象發生的背景和原因,總結出網絡狂歡現象的社會功能。The aim of the study was to compare the phenomena of humorous communication in cyberspace with carnival in the middle ages to understand its causes and social functions. With the development of information and communication technology, cyberspace has become another living space for modern people. In fact, compared with offline, people who contact online have become more often. Compared with the reality that users' identities are exposed, anonymity and equality are guaranteed in cyberspace, and people can express and show their ideas freely. Moreover, due to social norms, Internet users can carry out some deviant behaviors in cyberspace that are difficult in reality, and they will feel happy and satisfied. These characteristics can be compared with Mikhail Bakhtin's reference to the harsh daily life of the middle ages and the time of carnival that allowed deviant behavior, and find similarities and differences between them. The people of the middle ages lived within the religious norms that governed the order of identity and life formed by the feudal classes. But during the annual carnival, people can get rid of this daily bondage. During this period, as the social order that controlled the ordinary people temporarily relaxed, people took deviant actions. This medieval daily life and carnival can be conceived as the relationship between today's reality and cyberspace. Based on these similarities, this paper makes some comparison and analysis between traditional carnival activities and carnival-style communication phenomena in cyberspace. The second chapter summarizes the origin and evolution of carnival, and refers to the description of traditional carnival ceremony in Mikhail Bakhtin's works, finds the common characteristics between them, and comprehensively investigates the carnival theory. The third chapter analyzes three cases of humorous communication in cyberspace and compares them with traditional carnival. These three examples are selected from the examples of humorous content sharing in social networks and humorous elements in Internet games as well as Internet videos. Then analyzes these phenomena, observes their common parts with traditional carnival, judges whether they belong to the category of carnival theory, and summarizes the definition and characteristics of cyber carnival. The fourth chapter discusses the positive and negative aspects of network carnival culture. The positive aspects include the decentralization of information power, the solidification of self-discipline and participation consciousness, the improvement of social inequality structure, the development of popular culture, and the release of daily pressure. Negative aspects include damaged social credibility, language deterioration, Internet addiction, the spread of Internet violence and so on. For the development of cyber carnival culture, it is necessary to develop programmes that can exert positive aspects, and to improve the negative aspects within the scope of users' self-discipline without great damage, which needs to be limited to some extent. In the conclusion, this paper analyzes the similarities and differences between traditional carnival and cyber carnival, and finds the social function of cyber carnival through the background and reasons of this phenomenon.
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