양육태도에 따른 부모와 아동의 감정어휘 이해 및 표현 분석 A Study on the Understanding of Emotional Vocabulary and Expression Analysis of Parents and the Children according to Caring Attitude.원문보기
본 연구는 양육태도에 따른 부모와 아동의 감정어휘 이해 및 표현을 알아보는 것이 목적이다. 연구대상은 만4세 40명, 5세 40명, 6세 40명 총 120명과 그들의 주 양육자 120명을 대상으로 하였다. 연구방법은 소그룹으로 나누어 양육태도 검사와 감정어휘 이해 및 표현 검사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 양육태도별 양육자의 감정어휘 이해와 표현 차이를 분석한 결과 양육자의 감정어휘 이해는 집단별로 유의한 차이를 보이지 않았지만 감정어휘 표현은 9가지 감정 모든 항목(기쁨, 슬픔, 놀람, 놀람, 화남, 지루, 혐오, 통증, 중성)에서 유의한 차이를 나타냈다. 이러한 결과에 따르면 양육태도에 관계없이 양육자는 감정어휘를 이해하고 있지만 표현하는데 양육태도에 따라서 차이를 보인다고 볼 수 있다. 둘째, 양육태도별 아동의 감정어휘 이해와 표현에서 9가지 감정 모두 유의한 차이를 나타냈다. 이러한 결과는 양육태도에 따라서 아동이 감정어휘를 이해하고 표현하는데 차이를 보인다는 것을 보여준다. 셋째, 연령별(4세, 5세, 6세) 아동의 감정어휘 이해 및 표현에서도 유의한 차이를 나타냈다. 이 결과에 따르면 아동은 연령이 증가함에 따라서 감정어휘의 이해 및 ...
본 연구는 양육태도에 따른 부모와 아동의 감정어휘 이해 및 표현을 알아보는 것이 목적이다. 연구대상은 만4세 40명, 5세 40명, 6세 40명 총 120명과 그들의 주 양육자 120명을 대상으로 하였다. 연구방법은 소그룹으로 나누어 양육태도 검사와 감정어휘 이해 및 표현 검사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 양육태도별 양육자의 감정어휘 이해와 표현 차이를 분석한 결과 양육자의 감정어휘 이해는 집단별로 유의한 차이를 보이지 않았지만 감정어휘 표현은 9가지 감정 모든 항목(기쁨, 슬픔, 놀람, 놀람, 화남, 지루, 혐오, 통증, 중성)에서 유의한 차이를 나타냈다. 이러한 결과에 따르면 양육태도에 관계없이 양육자는 감정어휘를 이해하고 있지만 표현하는데 양육태도에 따라서 차이를 보인다고 볼 수 있다. 둘째, 양육태도별 아동의 감정어휘 이해와 표현에서 9가지 감정 모두 유의한 차이를 나타냈다. 이러한 결과는 양육태도에 따라서 아동이 감정어휘를 이해하고 표현하는데 차이를 보인다는 것을 보여준다. 셋째, 연령별(4세, 5세, 6세) 아동의 감정어휘 이해 및 표현에서도 유의한 차이를 나타냈다. 이 결과에 따르면 아동은 연령이 증가함에 따라서 감정어휘의 이해 및 표현 능력이 증가하는 것을 보여주고 있다. 넷째, 양육태도와 양육자의 감정어휘 이해 및 표현이 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 양육태도와 아동의 감정어휘 이해 및 표현에도 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이 연구 결과를 통해서 부모 양육태도가 아동의 감정이해 및 표현에 영향을 미친다는 것을 보여주고 있다. 그러므로 부모 양육태도에 대한 다양한 감정을 이해하고 표현 할 수 있는 방안을 마련할 필요가 있다.
본 연구는 양육태도에 따른 부모와 아동의 감정어휘 이해 및 표현을 알아보는 것이 목적이다. 연구대상은 만4세 40명, 5세 40명, 6세 40명 총 120명과 그들의 주 양육자 120명을 대상으로 하였다. 연구방법은 소그룹으로 나누어 양육태도 검사와 감정어휘 이해 및 표현 검사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 양육태도별 양육자의 감정어휘 이해와 표현 차이를 분석한 결과 양육자의 감정어휘 이해는 집단별로 유의한 차이를 보이지 않았지만 감정어휘 표현은 9가지 감정 모든 항목(기쁨, 슬픔, 놀람, 놀람, 화남, 지루, 혐오, 통증, 중성)에서 유의한 차이를 나타냈다. 이러한 결과에 따르면 양육태도에 관계없이 양육자는 감정어휘를 이해하고 있지만 표현하는데 양육태도에 따라서 차이를 보인다고 볼 수 있다. 둘째, 양육태도별 아동의 감정어휘 이해와 표현에서 9가지 감정 모두 유의한 차이를 나타냈다. 이러한 결과는 양육태도에 따라서 아동이 감정어휘를 이해하고 표현하는데 차이를 보인다는 것을 보여준다. 셋째, 연령별(4세, 5세, 6세) 아동의 감정어휘 이해 및 표현에서도 유의한 차이를 나타냈다. 이 결과에 따르면 아동은 연령이 증가함에 따라서 감정어휘의 이해 및 표현 능력이 증가하는 것을 보여주고 있다. 넷째, 양육태도와 양육자의 감정어휘 이해 및 표현이 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 양육태도와 아동의 감정어휘 이해 및 표현에도 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이 연구 결과를 통해서 부모 양육태도가 아동의 감정이해 및 표현에 영향을 미친다는 것을 보여주고 있다. 그러므로 부모 양육태도에 대한 다양한 감정을 이해하고 표현 할 수 있는 방안을 마련할 필요가 있다.
The purpose of this study is to investigate emotional vocabulary understanding and expression of parents and the children according to caring attitude. The subject of the study was a total of 120 children (40 children for 4-year-olds, 40 children for 5-year-olds, and 40 children for 6-year-olds) and...
The purpose of this study is to investigate emotional vocabulary understanding and expression of parents and the children according to caring attitude. The subject of the study was a total of 120 children (40 children for 4-year-olds, 40 children for 5-year-olds, and 40 children for 6-year-olds) and 120 primary caregivers. The method of the study in small groups conducted an examination of parenting attitude, a vocabulary list of emotional understanding and vocabulary list of emotional expression. The result of the study is as follows. First of all, as a result of analyzing the difference of understand and expression of emotional vocabulary of caregiver according to parenting attitude, the understanding of emotional vocabulary of caregiver showed no significant difference between group, but vocabulary of emotional expression showed significant difference in all items of nine emotions (joy, sadness, surprise, fear, anger, bored, disgust, pain, neutral). According to the result of this study, although the caregiver understands emotional vocabulary regardless of parenting attitude, the caregiver in the expression of it indicated difference according to parenting attitude. Secondly, all nine emotions in understanding and expression of emotional vocabulary according to parenting attitude revealed a significant difference. This result shows an interesting founding that child differs in understanding and expression of emotional vocabulary according to parenting attitude. Thirdly, there was a significant difference in the understand and expression of the emotional vocabulary of the child according to age (4-year-olds, 5-year-olds, and 6-year-olds). The results show that children's ability to understand and express emotional vocabulary increases with age. Lastly, the study shows that parenting attitude has direct correlation between understanding and expression of the emotional vocabulary of the caregiver. Furthermore, it represents that the parenting attitudes is interrelated to and understanding and expression of the emotional vocabulary of the child. Consequently, the result shows that parenting attitude affects the emotional understanding and expression of the child. Therefore, it can be said that it is necessary to prepare a way to understand and express the various emotions of parenting.
The purpose of this study is to investigate emotional vocabulary understanding and expression of parents and the children according to caring attitude. The subject of the study was a total of 120 children (40 children for 4-year-olds, 40 children for 5-year-olds, and 40 children for 6-year-olds) and 120 primary caregivers. The method of the study in small groups conducted an examination of parenting attitude, a vocabulary list of emotional understanding and vocabulary list of emotional expression. The result of the study is as follows. First of all, as a result of analyzing the difference of understand and expression of emotional vocabulary of caregiver according to parenting attitude, the understanding of emotional vocabulary of caregiver showed no significant difference between group, but vocabulary of emotional expression showed significant difference in all items of nine emotions (joy, sadness, surprise, fear, anger, bored, disgust, pain, neutral). According to the result of this study, although the caregiver understands emotional vocabulary regardless of parenting attitude, the caregiver in the expression of it indicated difference according to parenting attitude. Secondly, all nine emotions in understanding and expression of emotional vocabulary according to parenting attitude revealed a significant difference. This result shows an interesting founding that child differs in understanding and expression of emotional vocabulary according to parenting attitude. Thirdly, there was a significant difference in the understand and expression of the emotional vocabulary of the child according to age (4-year-olds, 5-year-olds, and 6-year-olds). The results show that children's ability to understand and express emotional vocabulary increases with age. Lastly, the study shows that parenting attitude has direct correlation between understanding and expression of the emotional vocabulary of the caregiver. Furthermore, it represents that the parenting attitudes is interrelated to and understanding and expression of the emotional vocabulary of the child. Consequently, the result shows that parenting attitude affects the emotional understanding and expression of the child. Therefore, it can be said that it is necessary to prepare a way to understand and express the various emotions of parenting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.