초(超)시대를 살아가는 현대인들에게 시간은 곧 자산이며, 자산이 되는 시간관리를 위한 예약시스템은 이제 선택이 아닌 필수가 되었다. 이 같은 예약시스템은 고객의 요구에 맞게 나날이 발전해 가고 있으며 고객의 만족도에 따라 기업의 매출 증진에도 많은 영향력을 가지게 되었다. 고객들은 방문, 전화, 온라인을 이용하여 다양한 방법으로 예약을 하며, 각자가 느끼는 예약시스템의 편리성, 정보제공성, 효율성, 만족성 등에 따라 예약시스템에 대한 품질을 평가하게 된다. 이러한 품질의 평가는 곧 고객만족으로 이어지며, 고객만족에 따라 추천행동, 재이용행동, 충성도와 같은 소비자행동으로 나타나고, 고객만족이 높을수록 고객신뢰도 높아진다는 선행연구도 있다. 이처럼 예약시스템의 품질은 고객만족과 소비자행동, 고객신뢰에 영향을 미치고 기업의 이윤증진에도 영향을 미치기에 예약시스템 품질을 평가하고, 소비자 만족을 높이기 위한 연구가 진행되어야 한다. 미용분야에서도 예약시스템을 이용하는 고객이 증가하고 있음에도 이에 관한 연구는 미비한 실정이었다. 이에 본 연구는 미용실 예약시스템 품질이 고객만족과 소비자행동에 미치는 영향을 조사하여 미용실내 예약시스템 ...
초(超)시대를 살아가는 현대인들에게 시간은 곧 자산이며, 자산이 되는 시간관리를 위한 예약시스템은 이제 선택이 아닌 필수가 되었다. 이 같은 예약시스템은 고객의 요구에 맞게 나날이 발전해 가고 있으며 고객의 만족도에 따라 기업의 매출 증진에도 많은 영향력을 가지게 되었다. 고객들은 방문, 전화, 온라인을 이용하여 다양한 방법으로 예약을 하며, 각자가 느끼는 예약시스템의 편리성, 정보제공성, 효율성, 만족성 등에 따라 예약시스템에 대한 품질을 평가하게 된다. 이러한 품질의 평가는 곧 고객만족으로 이어지며, 고객만족에 따라 추천행동, 재이용행동, 충성도와 같은 소비자행동으로 나타나고, 고객만족이 높을수록 고객신뢰도 높아진다는 선행연구도 있다. 이처럼 예약시스템의 품질은 고객만족과 소비자행동, 고객신뢰에 영향을 미치고 기업의 이윤증진에도 영향을 미치기에 예약시스템 품질을 평가하고, 소비자 만족을 높이기 위한 연구가 진행되어야 한다. 미용분야에서도 예약시스템을 이용하는 고객이 증가하고 있음에도 이에 관한 연구는 미비한 실정이었다. 이에 본 연구는 미용실 예약시스템 품질이 고객만족과 소비자행동에 미치는 영향을 조사하여 미용실내 예약시스템 품질개선과 고객만족 및 재방문율 높여 매출을 향상시키고 보다 나은 서비스 질을 제공하기위한 전략적 시사점을 제공하고자 연구하였다. 본 연구는 기존의 선행연구를 분석하여 이론적 배경을 정립하고 그 결과를 통해 연구모형과 연구가설을 설정하였다. 대한민국에 거주하며 미용실 예약시스템을 이용한 10대∼50대 남녀소비자를 대상으로 총 500부의 자기기입식 설문지를 배포하여 495부를 회수하였고, 이중 응답이 불성실한 설문지를 제외한 493부의 설문지가 통계분석에 사용되었다. 교차분석, 빈도분석, 요인분석, 차이분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 조절 매개 회귀분석을 실시하였으며 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 미용실 예약방법으로는 전화예약이 55.8%로 가장 많았으며, 카카오헤어샵 예약 22.6%, 네이버 플레이스 예약 8.9%, 방문예약 6.9% 순이었다. 둘째, 남성과 여성 모두 전화 예약이 높았고, 연령대가 높을수록 전화 예약을 선호하였으며, 연령대가 낮을수록 온라인 예약 이용률이 높은 것으로 보아 온라인 예약과 같은 모바일기기를 이용하여 예약하기에는 연령층이 높을수록 기기를 다루는 것이 능숙하지 않아 기기를 활용한 예약이 불편하기 때문으로 사료된다. 셋째, 미용실 예약시스템 품질이 고객만족과 소비자행동, 고객신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 미용실 예약시스템 품질이 높을수록 고객만족에 영향을 미치며, 소비자행동으로 이어진다는 것을 나타내며, 미용실 예약시스템 품질의 중요성을 규명하였다고 할 수 있다. 따라서 미용실에서는 예약시스템 품질을 점검하고, 고객들의 이용에 불편함이 없도록 체계화된 예약시스템을 관리하여야 할 것이며, 예약시스템을 이용한 고객과의 사후 피드백을 통하여, 고객과의 소통에도 귀를 기울여야 할 것이다. 또 예약시스템 이용의 편리성을 높이기 위해 예약 및 취소․변경이 용이해야 할 것이다. 넷째, 미용실 예약시스템 품질과 고객만족의 관계에서 고객신뢰의 매개효과를 분석한 결과, 부분매개 하는 것으로 나타났으며, 미용실 예약시스템 품질과 소비자행동의 관계에서 고객신뢰의 매개효과를 분석한 결과 부분매개 하는 것으로 나타나, 고객신뢰가 높을수록 고객만족과 소비자행동에도 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 고객신뢰를 형성하기 위한 고객과의 소통에 더욱 더 관심을 가져야 하며, 고객이 원하는 정보를 적시에 신속하게 제공하여 고객으로 하여금 좋은 인상을 가질 수 있도록 해야 한다. 또 유대감을 높여 고객으로 하여금 충성도를 높여 재 이용률을 높이고, 고객의 자산인 시간을 준수하여 예약시간 내 고객이 서비스를 이용할 수 있는 고객 맞춤 서비스를 제공하도록 노력하여야 할 것이다. 본 연구 결과는 미용실 예약시스템 품질이 고객만족과 소비자행동, 고객신뢰에 정의 영향을 미친다는 것을 규명하였으며, 이 결과를 바탕으로 미용실 내 예약서비스 품질개선과 고객만족을 높여 재방문율을 높이는 전략적 시사점을 제공하여 매출증진에 도움이 되는 중요한 마케팅 전략이 될 수 있을 것으로 사료된다.
초(超)시대를 살아가는 현대인들에게 시간은 곧 자산이며, 자산이 되는 시간관리를 위한 예약시스템은 이제 선택이 아닌 필수가 되었다. 이 같은 예약시스템은 고객의 요구에 맞게 나날이 발전해 가고 있으며 고객의 만족도에 따라 기업의 매출 증진에도 많은 영향력을 가지게 되었다. 고객들은 방문, 전화, 온라인을 이용하여 다양한 방법으로 예약을 하며, 각자가 느끼는 예약시스템의 편리성, 정보제공성, 효율성, 만족성 등에 따라 예약시스템에 대한 품질을 평가하게 된다. 이러한 품질의 평가는 곧 고객만족으로 이어지며, 고객만족에 따라 추천행동, 재이용행동, 충성도와 같은 소비자행동으로 나타나고, 고객만족이 높을수록 고객신뢰도 높아진다는 선행연구도 있다. 이처럼 예약시스템의 품질은 고객만족과 소비자행동, 고객신뢰에 영향을 미치고 기업의 이윤증진에도 영향을 미치기에 예약시스템 품질을 평가하고, 소비자 만족을 높이기 위한 연구가 진행되어야 한다. 미용분야에서도 예약시스템을 이용하는 고객이 증가하고 있음에도 이에 관한 연구는 미비한 실정이었다. 이에 본 연구는 미용실 예약시스템 품질이 고객만족과 소비자행동에 미치는 영향을 조사하여 미용실내 예약시스템 품질개선과 고객만족 및 재방문율 높여 매출을 향상시키고 보다 나은 서비스 질을 제공하기위한 전략적 시사점을 제공하고자 연구하였다. 본 연구는 기존의 선행연구를 분석하여 이론적 배경을 정립하고 그 결과를 통해 연구모형과 연구가설을 설정하였다. 대한민국에 거주하며 미용실 예약시스템을 이용한 10대∼50대 남녀소비자를 대상으로 총 500부의 자기기입식 설문지를 배포하여 495부를 회수하였고, 이중 응답이 불성실한 설문지를 제외한 493부의 설문지가 통계분석에 사용되었다. 교차분석, 빈도분석, 요인분석, 차이분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 조절 매개 회귀분석을 실시하였으며 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 미용실 예약방법으로는 전화예약이 55.8%로 가장 많았으며, 카카오헤어샵 예약 22.6%, 네이버 플레이스 예약 8.9%, 방문예약 6.9% 순이었다. 둘째, 남성과 여성 모두 전화 예약이 높았고, 연령대가 높을수록 전화 예약을 선호하였으며, 연령대가 낮을수록 온라인 예약 이용률이 높은 것으로 보아 온라인 예약과 같은 모바일기기를 이용하여 예약하기에는 연령층이 높을수록 기기를 다루는 것이 능숙하지 않아 기기를 활용한 예약이 불편하기 때문으로 사료된다. 셋째, 미용실 예약시스템 품질이 고객만족과 소비자행동, 고객신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 미용실 예약시스템 품질이 높을수록 고객만족에 영향을 미치며, 소비자행동으로 이어진다는 것을 나타내며, 미용실 예약시스템 품질의 중요성을 규명하였다고 할 수 있다. 따라서 미용실에서는 예약시스템 품질을 점검하고, 고객들의 이용에 불편함이 없도록 체계화된 예약시스템을 관리하여야 할 것이며, 예약시스템을 이용한 고객과의 사후 피드백을 통하여, 고객과의 소통에도 귀를 기울여야 할 것이다. 또 예약시스템 이용의 편리성을 높이기 위해 예약 및 취소․변경이 용이해야 할 것이다. 넷째, 미용실 예약시스템 품질과 고객만족의 관계에서 고객신뢰의 매개효과를 분석한 결과, 부분매개 하는 것으로 나타났으며, 미용실 예약시스템 품질과 소비자행동의 관계에서 고객신뢰의 매개효과를 분석한 결과 부분매개 하는 것으로 나타나, 고객신뢰가 높을수록 고객만족과 소비자행동에도 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 고객신뢰를 형성하기 위한 고객과의 소통에 더욱 더 관심을 가져야 하며, 고객이 원하는 정보를 적시에 신속하게 제공하여 고객으로 하여금 좋은 인상을 가질 수 있도록 해야 한다. 또 유대감을 높여 고객으로 하여금 충성도를 높여 재 이용률을 높이고, 고객의 자산인 시간을 준수하여 예약시간 내 고객이 서비스를 이용할 수 있는 고객 맞춤 서비스를 제공하도록 노력하여야 할 것이다. 본 연구 결과는 미용실 예약시스템 품질이 고객만족과 소비자행동, 고객신뢰에 정의 영향을 미친다는 것을 규명하였으며, 이 결과를 바탕으로 미용실 내 예약서비스 품질개선과 고객만족을 높여 재방문율을 높이는 전략적 시사점을 제공하여 매출증진에 도움이 되는 중요한 마케팅 전략이 될 수 있을 것으로 사료된다.
Modern people living in the ultra fast times, time is an asset, and the reservation system for time management as an asset is no longer an option but a necessity. These reservation systems are evolving with the needs of customers day by day, and depending on customer satisfaction, they have a great ...
Modern people living in the ultra fast times, time is an asset, and the reservation system for time management as an asset is no longer an option but a necessity. These reservation systems are evolving with the needs of customers day by day, and depending on customer satisfaction, they have a great influence on the company's sales. Customers make reservations in various ways(by visiting, calling, and accessing web site). Customers evaluate the quality of reservation system by its convenience, high quality information, efficiency and their satisfaction. Positive outcomes of the evaluation will lead customer’s recommendation behavior and their royalty and research shows higher customer satisfaction brings higher customer trust. As such, research should be conducted to assess the quality of reservation system and enhance consumer satisfaction as quality of reservation system affects customer satisfaction, consumer behavior, customer confidence, and corporate profit growth. Research on this was incomplete despite the growing number of customers using the reservation system in the field of beauty. Thus, this study investigated to increase sales, customer satisfaction and also to encourage customer re-visit by providing strategic implications and also improving the level of reservation system. This study analyzed the existing prior research to establish the theoretical background and established the research model and the research theory through the results. For male and female consumers in their teens and 50s who live in Korea and use the beauty salon reservation system. A total of 500 self-subscribed questionnaires have been distributed, and 495 copies have been recalled. With the exception of those with poor double-response, 493 questionnaires were used for statistical analysis. Cross-analysis, frequency analysis, factor analysis, difference analysis, correlation analysis, multiple regression analysis, adjustment medium regression analysis were performed and the analysis results were as follows. First, phone reservations were the highest among beauty salon reservation systems with 55.8 percent, followed by Kakao Hair Shop with 22.6 percent, Naver Place with 8.9 percent and Visit Reservation with 6.9 percent, the data showed. Second, both men and women had high phone reservations. The higher the age group, the better it was to make telephone calls. The lower the age group, the higher the online booking rate. This is thought to be due to the inconvenience of making reservations using devices as the older people are to make reservations using mobile devices such as online reservations, the less skilled they are to handle the devices. Third, it was found that the quality of the beauty salon reservation system had a positive effect on customer satisfaction, consumer behavior, and customer confidence. This indicates that the higher the quality of the salon reservation system affects customer satisfaction and leads to consumer behavior. The quality of the salon reservation system was important. Therefore, beauty salons should check the quality of the reservation system and systematize and manage the system to prevent inconvenience to customers. Through follow-up feedback with customers using reservation system, we should also listen to communication with customers. In addition, reservations, cancellations, and modifications will have to be easy to make in order to increase the convenience of using the reservation system. Fourth, after analyzing the mediated effect of customer trust in relation to the quality of the reservation system of beauty salon and customer satisfaction, it was found that part mediated effect was made. An analysis of the media effects of customer trust in relation to the quality of the beauty salon reservation system and consumer behavior showed partial mediated effect. The higher the level of customer confidence, the more positive customer satisfaction and consumer behavior were. Therefore, more attention should be paid to communicating with customers to form customer trust. Customers should be able to quickly and timely provide the information they want so that they can make a good impression. By increasing this relationship , customers will become more loyal and will revisit. We believe that it is necessary to maintain time, which is the customer's asset, in order to providing personalized custom services that the customer can use within the reserved time. The results of this study confirmed that the quality of the salon reservation system influence to customer satisfaction, consumer behavior, and customer trust. Based on this result, it is obvious that it can be an important marketing strategy that can help increase sales by providing strategic implications that improve quality of reservation services and increase revisit rates by increasing customer satisfaction.
Modern people living in the ultra fast times, time is an asset, and the reservation system for time management as an asset is no longer an option but a necessity. These reservation systems are evolving with the needs of customers day by day, and depending on customer satisfaction, they have a great influence on the company's sales. Customers make reservations in various ways(by visiting, calling, and accessing web site). Customers evaluate the quality of reservation system by its convenience, high quality information, efficiency and their satisfaction. Positive outcomes of the evaluation will lead customer’s recommendation behavior and their royalty and research shows higher customer satisfaction brings higher customer trust. As such, research should be conducted to assess the quality of reservation system and enhance consumer satisfaction as quality of reservation system affects customer satisfaction, consumer behavior, customer confidence, and corporate profit growth. Research on this was incomplete despite the growing number of customers using the reservation system in the field of beauty. Thus, this study investigated to increase sales, customer satisfaction and also to encourage customer re-visit by providing strategic implications and also improving the level of reservation system. This study analyzed the existing prior research to establish the theoretical background and established the research model and the research theory through the results. For male and female consumers in their teens and 50s who live in Korea and use the beauty salon reservation system. A total of 500 self-subscribed questionnaires have been distributed, and 495 copies have been recalled. With the exception of those with poor double-response, 493 questionnaires were used for statistical analysis. Cross-analysis, frequency analysis, factor analysis, difference analysis, correlation analysis, multiple regression analysis, adjustment medium regression analysis were performed and the analysis results were as follows. First, phone reservations were the highest among beauty salon reservation systems with 55.8 percent, followed by Kakao Hair Shop with 22.6 percent, Naver Place with 8.9 percent and Visit Reservation with 6.9 percent, the data showed. Second, both men and women had high phone reservations. The higher the age group, the better it was to make telephone calls. The lower the age group, the higher the online booking rate. This is thought to be due to the inconvenience of making reservations using devices as the older people are to make reservations using mobile devices such as online reservations, the less skilled they are to handle the devices. Third, it was found that the quality of the beauty salon reservation system had a positive effect on customer satisfaction, consumer behavior, and customer confidence. This indicates that the higher the quality of the salon reservation system affects customer satisfaction and leads to consumer behavior. The quality of the salon reservation system was important. Therefore, beauty salons should check the quality of the reservation system and systematize and manage the system to prevent inconvenience to customers. Through follow-up feedback with customers using reservation system, we should also listen to communication with customers. In addition, reservations, cancellations, and modifications will have to be easy to make in order to increase the convenience of using the reservation system. Fourth, after analyzing the mediated effect of customer trust in relation to the quality of the reservation system of beauty salon and customer satisfaction, it was found that part mediated effect was made. An analysis of the media effects of customer trust in relation to the quality of the beauty salon reservation system and consumer behavior showed partial mediated effect. The higher the level of customer confidence, the more positive customer satisfaction and consumer behavior were. Therefore, more attention should be paid to communicating with customers to form customer trust. Customers should be able to quickly and timely provide the information they want so that they can make a good impression. By increasing this relationship , customers will become more loyal and will revisit. We believe that it is necessary to maintain time, which is the customer's asset, in order to providing personalized custom services that the customer can use within the reserved time. The results of this study confirmed that the quality of the salon reservation system influence to customer satisfaction, consumer behavior, and customer trust. Based on this result, it is obvious that it can be an important marketing strategy that can help increase sales by providing strategic implications that improve quality of reservation services and increase revisit rates by increasing customer satisfaction.
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