이 연구의 목적은 특성화고등학교 교사가 인식한 특성화고등학교 교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성의 관계를 분석하는 데 있다. 구체적으로 이 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 학교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성은 교사 배경 변인 및 학교 배경 변인에 따라 차이가 있는가? 연구 문제 2. 학교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성의 상관관계는 어떠한가? 연구 문제 3. 학교장의 변혁적 리더십이 교사 혁신행동을 매개로 학교조직효과성에 미치는 ...
이 연구의 목적은 특성화고등학교 교사가 인식한 특성화고등학교 교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성의 관계를 분석하는 데 있다. 구체적으로 이 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 학교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성은 교사 배경 변인 및 학교 배경 변인에 따라 차이가 있는가? 연구 문제 2. 학교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성의 상관관계는 어떠한가? 연구 문제 3. 학교장의 변혁적 리더십이 교사 혁신행동을 매개로 학교조직효과성에 미치는 구조모형의 적합도는 어떠한가? 연구 문제 4. 학교장의 변혁적 리더십과 학교조직효과성의 관계에서 교사 혁신행동의 매개효과는 어떠한가?
이 연구는 특성화고등학교 교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성의 구조적 관계를 알아보기 위한 자료 수집을 위해 2019년 7월 15일부터 8월 18일까지 5주간에 걸쳐 전국의 특성화고등학교 교사를 대상으로 단순무선표집(simple random sampling)으로 설문조사를 실시하였다. 표본 집단을 763명 이상으로 설정하였으며, 연구의 취지 및 목적과 내용, 방법, 유의 사항 등을 설명한 후 자발적으로 연구 참여에 동의한 교사에 한하여 응답을 받았다. 응답한 763명 중 무성의하게 응답한 질문지를 제외하고 747명을 연구의 대상자로 선정하여 분석하였다. 이 연구에 사용된 학교장 변혁적 리더십의 측정도구는 Bass & Avolio가 개발한 질문지(MLQ)를 바탕으로 노종희(1996)의 학교장 변혁적 리더십 질문지(PTLQ), 그리고 박옥선(2015)과 정회상(2019)의 도구를 수정·보완하여 사용하였으며, 교사 혁신행동의 측정도구는 Janssen(2000)이 개발한 질문지를 바탕으로 여동춘(2019)의 혁신행동 질문지를 수정·보완하여 사용하였다. 학교조직효과성은 최연인(2005), 박균열(2008), 박희경(2014), 그리고 박지훈(2016)이 사용한 척도와 신재흡(2002)이 개발한 측정도구, 그리고 김희규 외(2014), 정회상(2019), 장종근(2019)의 측정도구를 연구의 목적에 맞게 수정‧보완하여 사용하였다.
수집된 자료의 통계 분석을 위해 SPSS 22.0, AMOS 22.0을 활용하여 다음의 절차에 따라 통계 처리하고, 유의수준 5%를 기준으로 통계적 유의성 여부를 판단하였다. 첫째, 측정도구의 타당성 분석을 위해 탐색적 요인분석(Exploratory Factor Analysis)을 실시하였으며, 문항 내적신뢰도(Cronbach's α) 계수를 이용하여 요인을 구성하는 항목들의 신뢰도를 분석하였다. 둘째, 연구대상의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도분석(Frequency analysis)을 실시하였고, 연구 변인의 수준을 파악하기 위해 기술통계 분석을 실시하였다. 셋째, 연구 변인들 간의 상관관계를 알아보기 위하여 상관 분석(Pearson's correlation)을 실시하였다. 넷째, 연구대상의 특성에 따라 연구 변인별 차이가 있는지 파악하기 위해 독립표본 t-검정(Independent sample t-test)과 일원배치 분산분석(One-way ANOVA) 및 Scheffé의 사후검정을 실시하였다. 다섯째, 잠재변수를 구성하는 관측변수들의 타당도를 검증하기 위해 확인적 요인분석(Confirmatory factor analysis)을 실시하고, 수렴타당도, 판별타당도를 검증하였다. 여섯째, 연구변인들의 관계 검증을 위해 구조모형을 설정하고, AMOS 22 프로그램으로 모형의 적합도 및 학교조직효과성에 영향을 미치는 관련변인 간의 직․간접효과를 검증하기 위해 구조방정식 모형 분석(Structural Equation Model)을 실시하고, 간접효과의 유의성을 검증하기 위해 부트스트랩(Bootstrap) 분석을 하였다. 이와 같은 자료조사와 분석방법을 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 학교장 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성에 대한 특성화고등학교 교사들의 인식에서는 배경 변인별로 차이가 있었으며, 3개의 잠재변인 중 학교조직효과성에 대한 인식(3.92)이 가장 높았고, 교사 혁신행동(3.75)이 가장 낮았다. 성별에 따른 변혁적 리더십의 하위변인중 개별적 배려의 차이가 통계적으로 남교사가 여교사보다 더 높게 나타났고, 교사 전공에 따른 차이는 교사 혁신행동에서 전문교과 교사가 보통교과 교사보다 더 높게 나타났다. 보직유무에 따른 차이는 교사 혁신행동의 업무혁신 아이디어 개발과 학교조직효과성의 직무성과에서 보직교사가 비보직 교사보다 더 높게 나타났으며, 교직경력에 따른 차이는 학교장 변혁적 리더십 전체와 비전제시에서 7년 이하와 8년~15년이 16년~24년보다 높게 나타났다. 학교소재지에 따른 차이는 학교장 변혁적 리더십과 학교조직효과성에서 대도시가 중·소 도시와 읍·면 지역보다 높게 나타났으며, 교사 혁신행동의 업무혁신 아이디어 개발에서 대도시와 중·소 도시가 읍·면 지역보다 더 높게 나타났으며, 학교장 전공 교과에 따른 차이는 학교장 변혁적 리더십에서 전공교과 교장이 보통교과 교장보다 더 높게 나타났다. 둘째, 학교장 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성의 상관관계를 파악하기 위해 Pearson의 상관분석을 실시한 결과, 학교장 변혁적 리더십과 학교조직효과성은 유의한 정적 상관을 보였으며(r=.714, p<.001), 교사 혁신행동과 학교조직효과성은 유의한 정적 상관을 보였으며(r=.764, p<.001), 또한 학교장 변혁적 리더십과 교사 혁신행동은 유의한 정적 상관을 보였다(r=.569, p<.001). 셋째, 측정모형의 적합도에서 χ2(df=41) 값은 202.976(p<.001)으로 나타났으나, RMSEA=.073, RMR=.022로 적합했으며, GFI=.953, NFI=.970, TLI=.968, CFI=.976, AGFI=.924로 모두 높은 수준으로 나타나 연구모형이 적합한 것으로 판단되었다. 넷째, 구조모형에서 잠재변인 간의 직접적인 영향 관계의 유의성을 검증한 결과, 학교장 변혁적 리더십은 교사 혁신행동에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났고(β=.615, p<.001), 학교조직효과성에도 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.442, p<.001). 그리고 교사 혁신행동 또한 학교조직효과성에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.571, p<.001). 다섯째, 부트스트랩(Bootstrap)을 통해 간접효과 분석 결과 학교장 변혁적 리더십은 학교조직효과성에 간접적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으므로(β=.351, p<.001) 학교장 변혁적 리더십이 학교조직효과성에 미치는 영향에서 교사 혁신행동은 매개 역할을 한다고 볼 수 있다. 끝으로, 학교장의 변혁적 리더십과 학교조직효과성 사이에서 교사 혁신행동의 매개효과를 구조방정식 모형으로 분석한 결과, 학교장의 변혁적 리더십이 학교조직효과성에 미치는 직접효과(β=.442, p<.001)와 간접효과(β=.351, p<.001) 모두 유의하게 나타났기에 교사 혁신행동은 학교장의 변혁적 리더십과 학교조직효과성 사이에서 부분매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 이에 특성화고등학교 교장은 변혁적 리더십의 하위변인인 비전제시와 지적자극을 활성화하여 학교조직효과성을 극대화하는 방안을 모색하고, 교사의 업무 및 수업에 관한 혁신 행동을 통해 학교조직효과성을 유도하는 방안을 동시에 고려할 필요가 있을 것이다.
이 연구의 목적은 특성화고등학교 교사가 인식한 특성화고등학교 교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성의 관계를 분석하는 데 있다. 구체적으로 이 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 학교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성은 교사 배경 변인 및 학교 배경 변인에 따라 차이가 있는가? 연구 문제 2. 학교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성의 상관관계는 어떠한가? 연구 문제 3. 학교장의 변혁적 리더십이 교사 혁신행동을 매개로 학교조직효과성에 미치는 구조모형의 적합도는 어떠한가? 연구 문제 4. 학교장의 변혁적 리더십과 학교조직효과성의 관계에서 교사 혁신행동의 매개효과는 어떠한가?
이 연구는 특성화고등학교 교장의 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성의 구조적 관계를 알아보기 위한 자료 수집을 위해 2019년 7월 15일부터 8월 18일까지 5주간에 걸쳐 전국의 특성화고등학교 교사를 대상으로 단순무선표집(simple random sampling)으로 설문조사를 실시하였다. 표본 집단을 763명 이상으로 설정하였으며, 연구의 취지 및 목적과 내용, 방법, 유의 사항 등을 설명한 후 자발적으로 연구 참여에 동의한 교사에 한하여 응답을 받았다. 응답한 763명 중 무성의하게 응답한 질문지를 제외하고 747명을 연구의 대상자로 선정하여 분석하였다. 이 연구에 사용된 학교장 변혁적 리더십의 측정도구는 Bass & Avolio가 개발한 질문지(MLQ)를 바탕으로 노종희(1996)의 학교장 변혁적 리더십 질문지(PTLQ), 그리고 박옥선(2015)과 정회상(2019)의 도구를 수정·보완하여 사용하였으며, 교사 혁신행동의 측정도구는 Janssen(2000)이 개발한 질문지를 바탕으로 여동춘(2019)의 혁신행동 질문지를 수정·보완하여 사용하였다. 학교조직효과성은 최연인(2005), 박균열(2008), 박희경(2014), 그리고 박지훈(2016)이 사용한 척도와 신재흡(2002)이 개발한 측정도구, 그리고 김희규 외(2014), 정회상(2019), 장종근(2019)의 측정도구를 연구의 목적에 맞게 수정‧보완하여 사용하였다.
수집된 자료의 통계 분석을 위해 SPSS 22.0, AMOS 22.0을 활용하여 다음의 절차에 따라 통계 처리하고, 유의수준 5%를 기준으로 통계적 유의성 여부를 판단하였다. 첫째, 측정도구의 타당성 분석을 위해 탐색적 요인분석(Exploratory Factor Analysis)을 실시하였으며, 문항 내적신뢰도(Cronbach's α) 계수를 이용하여 요인을 구성하는 항목들의 신뢰도를 분석하였다. 둘째, 연구대상의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도분석(Frequency analysis)을 실시하였고, 연구 변인의 수준을 파악하기 위해 기술통계 분석을 실시하였다. 셋째, 연구 변인들 간의 상관관계를 알아보기 위하여 상관 분석(Pearson's correlation)을 실시하였다. 넷째, 연구대상의 특성에 따라 연구 변인별 차이가 있는지 파악하기 위해 독립표본 t-검정(Independent sample t-test)과 일원배치 분산분석(One-way ANOVA) 및 Scheffé의 사후검정을 실시하였다. 다섯째, 잠재변수를 구성하는 관측변수들의 타당도를 검증하기 위해 확인적 요인분석(Confirmatory factor analysis)을 실시하고, 수렴타당도, 판별타당도를 검증하였다. 여섯째, 연구변인들의 관계 검증을 위해 구조모형을 설정하고, AMOS 22 프로그램으로 모형의 적합도 및 학교조직효과성에 영향을 미치는 관련변인 간의 직․간접효과를 검증하기 위해 구조방정식 모형 분석(Structural Equation Model)을 실시하고, 간접효과의 유의성을 검증하기 위해 부트스트랩(Bootstrap) 분석을 하였다. 이와 같은 자료조사와 분석방법을 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 학교장 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성에 대한 특성화고등학교 교사들의 인식에서는 배경 변인별로 차이가 있었으며, 3개의 잠재변인 중 학교조직효과성에 대한 인식(3.92)이 가장 높았고, 교사 혁신행동(3.75)이 가장 낮았다. 성별에 따른 변혁적 리더십의 하위변인중 개별적 배려의 차이가 통계적으로 남교사가 여교사보다 더 높게 나타났고, 교사 전공에 따른 차이는 교사 혁신행동에서 전문교과 교사가 보통교과 교사보다 더 높게 나타났다. 보직유무에 따른 차이는 교사 혁신행동의 업무혁신 아이디어 개발과 학교조직효과성의 직무성과에서 보직교사가 비보직 교사보다 더 높게 나타났으며, 교직경력에 따른 차이는 학교장 변혁적 리더십 전체와 비전제시에서 7년 이하와 8년~15년이 16년~24년보다 높게 나타났다. 학교소재지에 따른 차이는 학교장 변혁적 리더십과 학교조직효과성에서 대도시가 중·소 도시와 읍·면 지역보다 높게 나타났으며, 교사 혁신행동의 업무혁신 아이디어 개발에서 대도시와 중·소 도시가 읍·면 지역보다 더 높게 나타났으며, 학교장 전공 교과에 따른 차이는 학교장 변혁적 리더십에서 전공교과 교장이 보통교과 교장보다 더 높게 나타났다. 둘째, 학교장 변혁적 리더십, 교사 혁신행동, 학교조직효과성의 상관관계를 파악하기 위해 Pearson의 상관분석을 실시한 결과, 학교장 변혁적 리더십과 학교조직효과성은 유의한 정적 상관을 보였으며(r=.714, p<.001), 교사 혁신행동과 학교조직효과성은 유의한 정적 상관을 보였으며(r=.764, p<.001), 또한 학교장 변혁적 리더십과 교사 혁신행동은 유의한 정적 상관을 보였다(r=.569, p<.001). 셋째, 측정모형의 적합도에서 χ2(df=41) 값은 202.976(p<.001)으로 나타났으나, RMSEA=.073, RMR=.022로 적합했으며, GFI=.953, NFI=.970, TLI=.968, CFI=.976, AGFI=.924로 모두 높은 수준으로 나타나 연구모형이 적합한 것으로 판단되었다. 넷째, 구조모형에서 잠재변인 간의 직접적인 영향 관계의 유의성을 검증한 결과, 학교장 변혁적 리더십은 교사 혁신행동에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났고(β=.615, p<.001), 학교조직효과성에도 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.442, p<.001). 그리고 교사 혁신행동 또한 학교조직효과성에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.571, p<.001). 다섯째, 부트스트랩(Bootstrap)을 통해 간접효과 분석 결과 학교장 변혁적 리더십은 학교조직효과성에 간접적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으므로(β=.351, p<.001) 학교장 변혁적 리더십이 학교조직효과성에 미치는 영향에서 교사 혁신행동은 매개 역할을 한다고 볼 수 있다. 끝으로, 학교장의 변혁적 리더십과 학교조직효과성 사이에서 교사 혁신행동의 매개효과를 구조방정식 모형으로 분석한 결과, 학교장의 변혁적 리더십이 학교조직효과성에 미치는 직접효과(β=.442, p<.001)와 간접효과(β=.351, p<.001) 모두 유의하게 나타났기에 교사 혁신행동은 학교장의 변혁적 리더십과 학교조직효과성 사이에서 부분매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 이에 특성화고등학교 교장은 변혁적 리더십의 하위변인인 비전제시와 지적자극을 활성화하여 학교조직효과성을 극대화하는 방안을 모색하고, 교사의 업무 및 수업에 관한 혁신 행동을 통해 학교조직효과성을 유도하는 방안을 동시에 고려할 필요가 있을 것이다.
The purpose of this study is to analyze the relationship between transformational leadership, teacher’s innovative behavior and the effectiveness of school organization of the principal of vocational high schools recognized by the teachers of vocational high schools. Specifically, the research issue...
The purpose of this study is to analyze the relationship between transformational leadership, teacher’s innovative behavior and the effectiveness of school organization of the principal of vocational high schools recognized by the teachers of vocational high schools. Specifically, the research issues established to achieve the objectives of this study are:
Research question 1. Research question 1. Is there a difference the principal’s Transformational Leadership, teacher’s Innovative Behavior, and Effectiveness of School Organization depending on teacher background change and school background change? Research question 2. What is the correlation between the principal’s Transformational Leadership, teacher’s Innovative Behavior, and Effectiveness of School Organization?
Research question 3. What is the appropriateness of a structural model in which the principal’s Transformational Leadership does not meet the Effectiveness of School Organization by means of Teacher’s Innovative Behavior? Research question 4. What is the medium effect of Teacher’s Innovative Behavior in the relationship between the principal’s Transformational Leadership and Effectiveness of School Organization?
This study conducted on teachers of vocational high schools across the country over a five-week period from July 15, 2019 to August 18, 2019 to gather data on the structural relationship between the school principal’s transformational leadership, innovation behavior and effectiveness of school organization of vocational high schools. The sample group was set up at least 763 students, and only 763 teachers who voluntarily agreed to participate in the study after explaining the purpose, purpose, content, method, and significance of the study. Out of 763 respondents, 747 were selected and analyzed as subjects of the study, excluding 16 who responded insincerely. The measuring tools of the school principal’s transformational leadership was used based on the questionnaire developed by Bass and Alvio(MLQ) by Roh Jong-hee(1996), Park Ok-sun(2015), and Jeong Hoe-sang(2019), the measuring tool for teacher’s innovative behavior was modified and supplemented by the questionnaire developed by Janssen(2000), and the effectiveness of school organization was modified and used according to the purpose of research by Choi Yeon-in(2005), Park Kyun-yeol(2008), Park Hee-kyung(2014) and Park Ji-hoon(2016), measuring tools developed by Shin Jae-um(2002) and measuring tools developed by Kim Hee-kyu et al(2014), Jeong Hoe-sang(2019) and Jang Jong-geun(2019).
For statistical analysis of the collected data, SPSS 22.0, AMOS 22.0 was used to statisticalize the data according to the following procedure, and statistical significance was determined based on a significance level of 5%. First, to analyze the feasibility of measurement tools, we conducted an exploratory factor analysis and analyzed the reliability of the items that make up the factors using the Cronbach's alpha coefficient. Second, frequency analysis was performed to identify the general characteristics of the study target and technical statistical analysis was performed to identify the level of the research variable. Third, Pearson's correlation was conducted to identify the correlation among research spokespeople. Fourth, independent sample t-test, One-way ANOVA, and Scherpe were performed to determine if there were any differences in research variables depending on the characteristics of the study target. Fifth, to verify the validity of the observational variables comprising the potential variables, a confirmatory factor analysis was conducted and the convergence and judgemental feasibility were verified. Sixth, a structural Equation Model was performed to verify the direct and indirect effects between variables, and a bootstrap analysis was performed to verify the significance of the indirect effects
Through these data investigations and analysis methods, the following conclusions were reached: First, there were differences in the perception of teachers of the school principal’s transformational leadership, teacher innovation behavior, and the effectiveness of school organization, and among the three potential variables, 3.92 was the highest awareness of school organizational effectiveness, and 3.75 was the lowest. Among the sub-parameters of transformational leadership by gender, male teachers were statistically found to have higher differences in individual consideration than female teachers, while the difference in teacher majors was higher in teacher innovation behavior. The difference between the employment status and the job performance of innovation ideas of teachers and effectiveness of school organization was higher than that of non-commissioned teachers, while the difference between teaching experience and teaching experience was higher than that of school principals for all seven years and 8 to 15 years from 16 to 24 years. Differences in school property were found to be higher in the school principal’s transformational leadership and effectiveness of school organization than in middle and small cities and towns, and in developing ideas for innovation in teacher innovation behavior, the difference between large cities and small and medium cities was higher than in urban and cotton areas, while the difference in school principals' major subjects was higher than the average principal. Second, pearson's correlation analysis to identify the correlation between the school principal’s transformational leadership, teacher innovation behavior, and the effectiveness of school organization showed statistically significant positive correlation with the school principal’s transformational leadership(r=.714, p<).001, the effectiveness of school organization was statistically significant (+) correlation with teacher’s innovative behavior(r=.764, p<).001), in addition, teacher’s innovative behavior showed statistically significant positive correlation with the school principal’s transformational leadership(r=.569, p<).001). Third, the χ2(df=41) value in the conformance plot of the measurement model is 202.976(p<.001) appears, but RMSEA=.073, RMR is suitable for 022 and GFI=.953, NFI=.970, TLI=.968, CFI=.976, AGFI=.924 All were found to be in good condition and the research model was deemed suitable. Fourth, verification of the significance of the direct impact relationship between potential variants in the structural model has shown that school principal’s transformational leadership has a statistically significant effect on teacher innovation behaviour(β=.615, p<.001), which has been shown to have a significant influence on the effectiveness of school organization(β=.442, p<.001). It was also shown that teacher’s innovative behavior has a statistically significant effect on the effectiveness of school organization(β=.571, p<.001). Fifth, indirect effect analysis through bootstrap shows that school principal’s transformational leadership indirectly affects the effectiveness of school organization(β=.351, p<.001). Therefore, it can be said that teacher’s innovative behavior plays a role in the impact of school principal’s transformational leadership on the effectiveness of school organization. Finally, after analyzing the modifier effect of teacher’s innovative behavior between the principal’s transformational leadership and the effectiveness of school organization in a structural equation model, the principal’s transformational leadership has a direct effect on the effectiveness of school organization(β=442, p<.001) and indirect effects(β=.351, p<.001) because both have been shown to be significant, it has been confirmed that teacher’s innovative behavior play a partial role between the principal’s transformational leadership president and the effectiveness of school organization. Accordingly, the principal of the vocational high school should consider ways to maximize the effectiveness of school organization by activating non-statement and intellectual stimulation, which are sub-changes in transformational leadership, at the same time to induce the effectiveness of school organization through teachers' work and class innovative behavior.
The purpose of this study is to analyze the relationship between transformational leadership, teacher’s innovative behavior and the effectiveness of school organization of the principal of vocational high schools recognized by the teachers of vocational high schools. Specifically, the research issues established to achieve the objectives of this study are:
Research question 1. Research question 1. Is there a difference the principal’s Transformational Leadership, teacher’s Innovative Behavior, and Effectiveness of School Organization depending on teacher background change and school background change? Research question 2. What is the correlation between the principal’s Transformational Leadership, teacher’s Innovative Behavior, and Effectiveness of School Organization?
Research question 3. What is the appropriateness of a structural model in which the principal’s Transformational Leadership does not meet the Effectiveness of School Organization by means of Teacher’s Innovative Behavior? Research question 4. What is the medium effect of Teacher’s Innovative Behavior in the relationship between the principal’s Transformational Leadership and Effectiveness of School Organization?
This study conducted on teachers of vocational high schools across the country over a five-week period from July 15, 2019 to August 18, 2019 to gather data on the structural relationship between the school principal’s transformational leadership, innovation behavior and effectiveness of school organization of vocational high schools. The sample group was set up at least 763 students, and only 763 teachers who voluntarily agreed to participate in the study after explaining the purpose, purpose, content, method, and significance of the study. Out of 763 respondents, 747 were selected and analyzed as subjects of the study, excluding 16 who responded insincerely. The measuring tools of the school principal’s transformational leadership was used based on the questionnaire developed by Bass and Alvio(MLQ) by Roh Jong-hee(1996), Park Ok-sun(2015), and Jeong Hoe-sang(2019), the measuring tool for teacher’s innovative behavior was modified and supplemented by the questionnaire developed by Janssen(2000), and the effectiveness of school organization was modified and used according to the purpose of research by Choi Yeon-in(2005), Park Kyun-yeol(2008), Park Hee-kyung(2014) and Park Ji-hoon(2016), measuring tools developed by Shin Jae-um(2002) and measuring tools developed by Kim Hee-kyu et al(2014), Jeong Hoe-sang(2019) and Jang Jong-geun(2019).
For statistical analysis of the collected data, SPSS 22.0, AMOS 22.0 was used to statisticalize the data according to the following procedure, and statistical significance was determined based on a significance level of 5%. First, to analyze the feasibility of measurement tools, we conducted an exploratory factor analysis and analyzed the reliability of the items that make up the factors using the Cronbach's alpha coefficient. Second, frequency analysis was performed to identify the general characteristics of the study target and technical statistical analysis was performed to identify the level of the research variable. Third, Pearson's correlation was conducted to identify the correlation among research spokespeople. Fourth, independent sample t-test, One-way ANOVA, and Scherpe were performed to determine if there were any differences in research variables depending on the characteristics of the study target. Fifth, to verify the validity of the observational variables comprising the potential variables, a confirmatory factor analysis was conducted and the convergence and judgemental feasibility were verified. Sixth, a structural Equation Model was performed to verify the direct and indirect effects between variables, and a bootstrap analysis was performed to verify the significance of the indirect effects
Through these data investigations and analysis methods, the following conclusions were reached: First, there were differences in the perception of teachers of the school principal’s transformational leadership, teacher innovation behavior, and the effectiveness of school organization, and among the three potential variables, 3.92 was the highest awareness of school organizational effectiveness, and 3.75 was the lowest. Among the sub-parameters of transformational leadership by gender, male teachers were statistically found to have higher differences in individual consideration than female teachers, while the difference in teacher majors was higher in teacher innovation behavior. The difference between the employment status and the job performance of innovation ideas of teachers and effectiveness of school organization was higher than that of non-commissioned teachers, while the difference between teaching experience and teaching experience was higher than that of school principals for all seven years and 8 to 15 years from 16 to 24 years. Differences in school property were found to be higher in the school principal’s transformational leadership and effectiveness of school organization than in middle and small cities and towns, and in developing ideas for innovation in teacher innovation behavior, the difference between large cities and small and medium cities was higher than in urban and cotton areas, while the difference in school principals' major subjects was higher than the average principal. Second, pearson's correlation analysis to identify the correlation between the school principal’s transformational leadership, teacher innovation behavior, and the effectiveness of school organization showed statistically significant positive correlation with the school principal’s transformational leadership(r=.714, p<).001, the effectiveness of school organization was statistically significant (+) correlation with teacher’s innovative behavior(r=.764, p<).001), in addition, teacher’s innovative behavior showed statistically significant positive correlation with the school principal’s transformational leadership(r=.569, p<).001). Third, the χ2(df=41) value in the conformance plot of the measurement model is 202.976(p<.001) appears, but RMSEA=.073, RMR is suitable for 022 and GFI=.953, NFI=.970, TLI=.968, CFI=.976, AGFI=.924 All were found to be in good condition and the research model was deemed suitable. Fourth, verification of the significance of the direct impact relationship between potential variants in the structural model has shown that school principal’s transformational leadership has a statistically significant effect on teacher innovation behaviour(β=.615, p<.001), which has been shown to have a significant influence on the effectiveness of school organization(β=.442, p<.001). It was also shown that teacher’s innovative behavior has a statistically significant effect on the effectiveness of school organization(β=.571, p<.001). Fifth, indirect effect analysis through bootstrap shows that school principal’s transformational leadership indirectly affects the effectiveness of school organization(β=.351, p<.001). Therefore, it can be said that teacher’s innovative behavior plays a role in the impact of school principal’s transformational leadership on the effectiveness of school organization. Finally, after analyzing the modifier effect of teacher’s innovative behavior between the principal’s transformational leadership and the effectiveness of school organization in a structural equation model, the principal’s transformational leadership has a direct effect on the effectiveness of school organization(β=442, p<.001) and indirect effects(β=.351, p<.001) because both have been shown to be significant, it has been confirmed that teacher’s innovative behavior play a partial role between the principal’s transformational leadership president and the effectiveness of school organization. Accordingly, the principal of the vocational high school should consider ways to maximize the effectiveness of school organization by activating non-statement and intellectual stimulation, which are sub-changes in transformational leadership, at the same time to induce the effectiveness of school organization through teachers' work and class innovative behavior.
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