본 연구는 ○○연구기관 부서장의 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)에 따라 부서원의 혁신행동에 어떠한 영향이 미치는지에 대한 검증과 조직시민행동이 어떠한 매개효과 역할을 하는지를 실증적으로 연구하고자 하는 목적이 있으며, 이러한 연구의 구체적인 목적으로 첫째, 부서장 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)이 부서원의 혁신행동에 유의미한 영향을 주는지 검증 하고자 하였다. 둘째, 부서장 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)이 부서원의 조직시민행동에 유의미한 영향을 주는지 검증하고자 하였다. 셋째, 조직시민행동은 부서원의 혁신행동에 유의미한 영향을 주는지 검증하고자 하였다. 넷째, 부서장 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)과 부서원의 혁신행동 간의 영향 관계에서 조직시민행동의 매개효과 영향을 검증하고자 하였다. 본 연구는 2022년 7월4일부터 8월5일까지 ○○연구기관 직원을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 480부를 배포하여 그 중 350부가 회수되었으며, 회수된 설문지 중 기록내용이 누락되거나 답변이 불성실한 응답지 25부를 제외한 유효한 설문지 총 325부를 최종 연구자료 분석에 활용하였다. 수집된 데이터 ...
본 연구는 ○○연구기관 부서장의 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)에 따라 부서원의 혁신행동에 어떠한 영향이 미치는지에 대한 검증과 조직시민행동이 어떠한 매개효과 역할을 하는지를 실증적으로 연구하고자 하는 목적이 있으며, 이러한 연구의 구체적인 목적으로 첫째, 부서장 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)이 부서원의 혁신행동에 유의미한 영향을 주는지 검증 하고자 하였다. 둘째, 부서장 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)이 부서원의 조직시민행동에 유의미한 영향을 주는지 검증하고자 하였다. 셋째, 조직시민행동은 부서원의 혁신행동에 유의미한 영향을 주는지 검증하고자 하였다. 넷째, 부서장 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)과 부서원의 혁신행동 간의 영향 관계에서 조직시민행동의 매개효과 영향을 검증하고자 하였다. 본 연구는 2022년 7월4일부터 8월5일까지 ○○연구기관 직원을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 480부를 배포하여 그 중 350부가 회수되었으며, 회수된 설문지 중 기록내용이 누락되거나 답변이 불성실한 응답지 25부를 제외한 유효한 설문지 총 325부를 최종 연구자료 분석에 활용하였다. 수집된 데이터 자료분석은 SPSS 28.0 및 AMOS 28.0 통계프로그램을 활용하여 연구모형과 가설검증을 실시하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부서장의 변혁적 리더십은 부서원의 혁신행동에 정(+)적인 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(t=-2.178, p<0.029)가 나타났지만 부정적인 영향을 주는 것으로 확인되었다. 이는 기존의 선행연구와 일치하지 않으나 일부 연구에서 부정적이거나 영향이 없는 것으로 확인되었다. 둘째, 부서장의 거래적 리더십은 부서원의 혁신행동에 정(+)적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(t=3.042, p<0.002)가 나타나 선행연구의 결과와 일치하는 것으로 확인하였다. 셋째, 부서장의 변혁적 리더십은 부서원의 조직시민행동에 정(+)적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(t=5.803, p<0.000)가 나타나는 것으로 확인되었다. 넷째, 부서장의 거래적 리더십은 부서원의 조직시민행동에 정(+)적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(t=2.658, p<0.008)가 나타나는 것으로 확인되었다. 다섯째, 부서원의 조직시민행동은 혁신행동에 정(+)적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(t=9.101, p<0.000)가 나타나는 것으로 확인되었다. 여섯째, 부서장의 변혁적 리더십과 부서원의 혁신행동 관계 사이에서 조직시민행동은 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(z=4.898, p<0.000)가 나타났으며, Sobel test결과, 간접효과의 표준화 계수 값이 0.350으로 확인되었다. 일곱째, 부서장의 거래적 리더십과 부서원의 혁신행동 관계 사이에서 조직시민행동은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(z=2.555, p<0.010)가 나타났으며, Sobel test결과, 간접효과의 표준화 계수 값이 0.129로 확인되었다. 조직은 빠르게 급변하는 환경속에 둘러싸여 그 어느때 보다 거센 경쟁관계에서 살아남으려고 혁신을 통하여 적응해야 한다. 따라서, 본 연구는 구성원들의 혁신행동을 통한 조직 혁신으로 지속가능한 성장과 성과달성을 하고자 다음과 같이 시사점을 제시해 보았다. 첫 번째, 거래적 리더십은 지속적인 정책을 펼치기에는 한계성을 지니고 있어 이를 극복하기 위한 방안으로 개인평가에 대한 평가자의 평가훈련을 강화하고 평가도구에 대한 일반적인 오류를 줄일 수 있도록 하며 객관적이고 공정한 평가방법과 기준으로 수정․보완해야 할 것이다. 두 번째, 리더십 역할의 중요성을 인식하고 리더가 원활하게 조직을 이끌어 갈 수 있는 체계적인 리더십 교육훈련과 리더의 자질을 객관적으로 평가할 수 있는 측정 도구의 수정․보완이 필요하다. 이를 통하여 올바른 리더십이 자리잡을 수 있도록 해야 할 것이다. 세 번째, 자율적인 의사소통체계를 구축함으로써 조직구성원들은 새로운 기술을 습득하고 새로운 지식을 창안하면서 혁신행동을 업무에 실질적으로 접목하여 개선할 것이다. 또한 직무의 자율성을 제공하여 의사결정의 적절성과 신속성을 보장할 필요가 있다. 마지막으로 조직구성원들이 자발적으로 새로운 것에 도전하도록 하며 실패를 용인하는 조직문화와 제도를 정착시키고 발전시켜 조직을 지속적인 성장이 가능하도록 조직 차원에서 많은 관심과 노력을 기울일 필요성이 있다.
본 연구는 ○○연구기관 부서장의 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)에 따라 부서원의 혁신행동에 어떠한 영향이 미치는지에 대한 검증과 조직시민행동이 어떠한 매개효과 역할을 하는지를 실증적으로 연구하고자 하는 목적이 있으며, 이러한 연구의 구체적인 목적으로 첫째, 부서장 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)이 부서원의 혁신행동에 유의미한 영향을 주는지 검증 하고자 하였다. 둘째, 부서장 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)이 부서원의 조직시민행동에 유의미한 영향을 주는지 검증하고자 하였다. 셋째, 조직시민행동은 부서원의 혁신행동에 유의미한 영향을 주는지 검증하고자 하였다. 넷째, 부서장 리더십 유형(변혁적·거래적 리더십)과 부서원의 혁신행동 간의 영향 관계에서 조직시민행동의 매개효과 영향을 검증하고자 하였다. 본 연구는 2022년 7월4일부터 8월5일까지 ○○연구기관 직원을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 480부를 배포하여 그 중 350부가 회수되었으며, 회수된 설문지 중 기록내용이 누락되거나 답변이 불성실한 응답지 25부를 제외한 유효한 설문지 총 325부를 최종 연구자료 분석에 활용하였다. 수집된 데이터 자료분석은 SPSS 28.0 및 AMOS 28.0 통계프로그램을 활용하여 연구모형과 가설검증을 실시하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부서장의 변혁적 리더십은 부서원의 혁신행동에 정(+)적인 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(t=-2.178, p<0.029)가 나타났지만 부정적인 영향을 주는 것으로 확인되었다. 이는 기존의 선행연구와 일치하지 않으나 일부 연구에서 부정적이거나 영향이 없는 것으로 확인되었다. 둘째, 부서장의 거래적 리더십은 부서원의 혁신행동에 정(+)적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(t=3.042, p<0.002)가 나타나 선행연구의 결과와 일치하는 것으로 확인하였다. 셋째, 부서장의 변혁적 리더십은 부서원의 조직시민행동에 정(+)적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(t=5.803, p<0.000)가 나타나는 것으로 확인되었다. 넷째, 부서장의 거래적 리더십은 부서원의 조직시민행동에 정(+)적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(t=2.658, p<0.008)가 나타나는 것으로 확인되었다. 다섯째, 부서원의 조직시민행동은 혁신행동에 정(+)적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(t=9.101, p<0.000)가 나타나는 것으로 확인되었다. 여섯째, 부서장의 변혁적 리더십과 부서원의 혁신행동 관계 사이에서 조직시민행동은 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(z=4.898, p<0.000)가 나타났으며, Sobel test결과, 간접효과의 표준화 계수 값이 0.350으로 확인되었다. 일곱째, 부서장의 거래적 리더십과 부서원의 혁신행동 관계 사이에서 조직시민행동은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 실증분석결과, 통계적으로 유의한 결과(z=2.555, p<0.010)가 나타났으며, Sobel test결과, 간접효과의 표준화 계수 값이 0.129로 확인되었다. 조직은 빠르게 급변하는 환경속에 둘러싸여 그 어느때 보다 거센 경쟁관계에서 살아남으려고 혁신을 통하여 적응해야 한다. 따라서, 본 연구는 구성원들의 혁신행동을 통한 조직 혁신으로 지속가능한 성장과 성과달성을 하고자 다음과 같이 시사점을 제시해 보았다. 첫 번째, 거래적 리더십은 지속적인 정책을 펼치기에는 한계성을 지니고 있어 이를 극복하기 위한 방안으로 개인평가에 대한 평가자의 평가훈련을 강화하고 평가도구에 대한 일반적인 오류를 줄일 수 있도록 하며 객관적이고 공정한 평가방법과 기준으로 수정․보완해야 할 것이다. 두 번째, 리더십 역할의 중요성을 인식하고 리더가 원활하게 조직을 이끌어 갈 수 있는 체계적인 리더십 교육훈련과 리더의 자질을 객관적으로 평가할 수 있는 측정 도구의 수정․보완이 필요하다. 이를 통하여 올바른 리더십이 자리잡을 수 있도록 해야 할 것이다. 세 번째, 자율적인 의사소통체계를 구축함으로써 조직구성원들은 새로운 기술을 습득하고 새로운 지식을 창안하면서 혁신행동을 업무에 실질적으로 접목하여 개선할 것이다. 또한 직무의 자율성을 제공하여 의사결정의 적절성과 신속성을 보장할 필요가 있다. 마지막으로 조직구성원들이 자발적으로 새로운 것에 도전하도록 하며 실패를 용인하는 조직문화와 제도를 정착시키고 발전시켜 조직을 지속적인 성장이 가능하도록 조직 차원에서 많은 관심과 노력을 기울일 필요성이 있다.
The purpose of this study is to verify how the department head's leadership type (transformational/transactional leadership) affects the innovation behavior of department members and to empirically study the mediating effect of organizational citizenship behavior. , and as a specific purpose of this...
The purpose of this study is to verify how the department head's leadership type (transformational/transactional leadership) affects the innovation behavior of department members and to empirically study the mediating effect of organizational citizenship behavior. , and as a specific purpose of this study, first, we tried to verify whether the department head leadership type (transformational/transactional leadership) has a significant effect on the innovation behavior of department members. Second, we tried to verify whether the department head's leadership type (transformational/transactional leadership) had a significant effect on department members' organizational citizenship behavior. Third, we tried to verify whether organizational citizenship behavior has a significant effect on innovation behavior of department members. Fourth, we tried to verify the mediating effect of organizational citizenship behavior in the relationship between the department head's leadership type (transformational and transactional leadership) and the innovative behavior of department members. This study conducted a survey on employees of ○○ research institutes from July 4 to August 5, 2022, and distributed a total of 480 copies, of which 350 copies were recovered. A total of 325 valid questionnaires were used for the final research data analysis, excluding 25 insincere responses. For data analysis of collected data, SPSS 28.0 and AMOS 28.0 statistical programs were used to conduct research model and hypothesis verification. The main results of this study are summarized as follows. First, it was found that the department head's transformational leadership did not have a positive (+) effect on the innovation behavior of department members. As a result of the empirical analysis, a statistically significant result (t=-2.178, p<0.029) was found, but it was confirmed that it had a negative effect. This is not consistent with previous studies, but some studies have confirmed that it has no negative or no effect. Second, it was found that the transactional leadership of the department head had a positive (+) effect on the innovation behavior of department members. As a result of the empirical analysis, a statistically significant result (t=3.042, p<0.002) was found, which was confirmed to be consistent with the results of previous studies. Third, it was found that the department head's transformational leadership had a positive (+) effect on the organizational citizenship behavior of department members. As a result of the empirical analysis, it was confirmed that a statistically significant result (t=5.803, p<0.000) appeared. Fourth, it was found that the transactional leadership of the department head had a positive (+) effect on the organizational citizenship behavior of department members. As a result of the empirical analysis, it was confirmed that a statistically significant result (t=2.658, p<0.008) appeared. Fifth, organizational citizenship behavior of department members was shown to have a positive (+) effect on innovation behavior. As a result of the empirical analysis, it was confirmed that a statistically significant result (t=9.101, p<0.000) appeared. Sixth, organizational citizenship behavior was found to have a complete mediating effect between the transformational leadership of the department head and the innovative behavior of the department members. As a result of the empirical analysis, a statistically significant result (z=4.898, p<0.000) was found, and the standardized coefficient value of the indirect effect was confirmed to be 0.350 as a result of the Sobel test. Seventh, it was found that organizational citizenship behavior had a partial mediating effect between the transactional leadership of the department head and the innovative behavior of the department members. As a result of the empirical analysis, a statistically significant result (z=2.555, p<0.010) was found, and the standardized coefficient value of the indirect effect was confirmed to be 0.129 as a result of the Sobel test. Organizations are surrounded by a rapidly changing environment and must adapt through innovation in order to survive ever-greater competition. Therefore, this study suggests the following implications to achieve sustainable growth and performance through organizational innovation through members' innovative behavior. First, transactional leadership has limitations in implementing continuous policies, and as a way to overcome this, it strengthens evaluators' evaluation training for individual evaluation, reduces general errors in evaluation tools, and provides objective and fair evaluation methods and methods. It will have to be modified and supplemented based on the standard. Second, it is necessary to recognize the importance of the leadership role and to modify and supplement systematic leadership training and measurement tools that can objectively evaluate the leader's qualities so that the leader can lead the organization smoothly. Through this, the right leadership should be established. Third, by establishing an autonomous communication system, members of the organization will learn new skills and create new knowledge while practically applying innovative behaviors to their work to improve them. In addition, it is necessary to ensure the appropriateness and promptness of decision-making by providing job autonomy. Lastly, it is necessary to pay much attention and effort at the organizational level to enable continuous growth of the organization by establishing and developing an organizational culture and system that encourages organizational members to voluntarily take on new challenges and tolerate failure.
The purpose of this study is to verify how the department head's leadership type (transformational/transactional leadership) affects the innovation behavior of department members and to empirically study the mediating effect of organizational citizenship behavior. , and as a specific purpose of this study, first, we tried to verify whether the department head leadership type (transformational/transactional leadership) has a significant effect on the innovation behavior of department members. Second, we tried to verify whether the department head's leadership type (transformational/transactional leadership) had a significant effect on department members' organizational citizenship behavior. Third, we tried to verify whether organizational citizenship behavior has a significant effect on innovation behavior of department members. Fourth, we tried to verify the mediating effect of organizational citizenship behavior in the relationship between the department head's leadership type (transformational and transactional leadership) and the innovative behavior of department members. This study conducted a survey on employees of ○○ research institutes from July 4 to August 5, 2022, and distributed a total of 480 copies, of which 350 copies were recovered. A total of 325 valid questionnaires were used for the final research data analysis, excluding 25 insincere responses. For data analysis of collected data, SPSS 28.0 and AMOS 28.0 statistical programs were used to conduct research model and hypothesis verification. The main results of this study are summarized as follows. First, it was found that the department head's transformational leadership did not have a positive (+) effect on the innovation behavior of department members. As a result of the empirical analysis, a statistically significant result (t=-2.178, p<0.029) was found, but it was confirmed that it had a negative effect. This is not consistent with previous studies, but some studies have confirmed that it has no negative or no effect. Second, it was found that the transactional leadership of the department head had a positive (+) effect on the innovation behavior of department members. As a result of the empirical analysis, a statistically significant result (t=3.042, p<0.002) was found, which was confirmed to be consistent with the results of previous studies. Third, it was found that the department head's transformational leadership had a positive (+) effect on the organizational citizenship behavior of department members. As a result of the empirical analysis, it was confirmed that a statistically significant result (t=5.803, p<0.000) appeared. Fourth, it was found that the transactional leadership of the department head had a positive (+) effect on the organizational citizenship behavior of department members. As a result of the empirical analysis, it was confirmed that a statistically significant result (t=2.658, p<0.008) appeared. Fifth, organizational citizenship behavior of department members was shown to have a positive (+) effect on innovation behavior. As a result of the empirical analysis, it was confirmed that a statistically significant result (t=9.101, p<0.000) appeared. Sixth, organizational citizenship behavior was found to have a complete mediating effect between the transformational leadership of the department head and the innovative behavior of the department members. As a result of the empirical analysis, a statistically significant result (z=4.898, p<0.000) was found, and the standardized coefficient value of the indirect effect was confirmed to be 0.350 as a result of the Sobel test. Seventh, it was found that organizational citizenship behavior had a partial mediating effect between the transactional leadership of the department head and the innovative behavior of the department members. As a result of the empirical analysis, a statistically significant result (z=2.555, p<0.010) was found, and the standardized coefficient value of the indirect effect was confirmed to be 0.129 as a result of the Sobel test. Organizations are surrounded by a rapidly changing environment and must adapt through innovation in order to survive ever-greater competition. Therefore, this study suggests the following implications to achieve sustainable growth and performance through organizational innovation through members' innovative behavior. First, transactional leadership has limitations in implementing continuous policies, and as a way to overcome this, it strengthens evaluators' evaluation training for individual evaluation, reduces general errors in evaluation tools, and provides objective and fair evaluation methods and methods. It will have to be modified and supplemented based on the standard. Second, it is necessary to recognize the importance of the leadership role and to modify and supplement systematic leadership training and measurement tools that can objectively evaluate the leader's qualities so that the leader can lead the organization smoothly. Through this, the right leadership should be established. Third, by establishing an autonomous communication system, members of the organization will learn new skills and create new knowledge while practically applying innovative behaviors to their work to improve them. In addition, it is necessary to ensure the appropriateness and promptness of decision-making by providing job autonomy. Lastly, it is necessary to pay much attention and effort at the organizational level to enable continuous growth of the organization by establishing and developing an organizational culture and system that encourages organizational members to voluntarily take on new challenges and tolerate failure.
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