[학위논문]유아의 기질 및 어머니의 정서표현 수용태도가 유아의 문제행동에 미치는 영향 Effects of the Preschooler’s Temperament and Mother's Attitude toward Emotional Expression on Problem Behaviors of Preschoolers원문보기
본 연구의 목적은 문제행동에 대한 어머니-교사간 평정 관련성을 분석하고, 이를 기초로 유아의 문제행동에 대한 부모와 교사의 이해를 도우며 지도하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 연구대상은 서울과 경기도, 경상도 지역에 위치한 어린이집과 유치원에 재원 중인 만 3세~만 5세 유아 232명이다. 유아의 기질은 Buss와 Plomin(1984)이 개발한 것으로 박혜원이 수정·번안한 아동용 EAS(Emotionality, Activity, Sociability)를 사용하여 정서성, 활동성, 사회성, 수줍음을 측정하였다. 유아의 정서표현에 대한 어머니의 수용 태도를 측정하기 위하여 감정코치 척도(John Gottman, 남은영, 2007)를 수정하여 사용하였다. 유아의 문제행동은 Merrell(1996)이 개발하고 이진숙(2001)이 번안한 The Preschool and Kindergarten Behavior Scale(PKBS)척도로 측정하였다. 본 연구는 ...
국문초록
본 연구의 목적은 문제행동에 대한 어머니-교사간 평정 관련성을 분석하고, 이를 기초로 유아의 문제행동에 대한 부모와 교사의 이해를 도우며 지도하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 연구대상은 서울과 경기도, 경상도 지역에 위치한 어린이집과 유치원에 재원 중인 만 3세~만 5세 유아 232명이다. 유아의 기질은 Buss와 Plomin(1984)이 개발한 것으로 박혜원이 수정·번안한 아동용 EAS(Emotionality, Activity, Sociability)를 사용하여 정서성, 활동성, 사회성, 수줍음을 측정하였다. 유아의 정서표현에 대한 어머니의 수용 태도를 측정하기 위하여 감정코치 척도(John Gottman, 남은영, 2007)를 수정하여 사용하였다. 유아의 문제행동은 Merrell(1996)이 개발하고 이진숙(2001)이 번안한 The Preschool and Kindergarten Behavior Scale(PKBS)척도로 측정하였다. 본 연구는 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 수집된 자료를 통계적으로 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 유아의 문제행동에 대한 어머니와 교사 평가의 상호 관련성을 살펴본 결과, 유아의 외현화 문제행동인 과잉행동과 공격성, 내면화 문제행동인 사회적 위축과 불안에 대한 어머니와 교사 평가에 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 유아의 성별에 따른 어머니와 교사 평가의 차이를 살펴본 결과, 어머니 평가에서는 외현화 문제행동의 하위요인인 공격성에, 교사 평가에서는 과잉행동, 공격성에서 유의한 차이가 나타났다. 즉 어머니는 남아가 여아보다 공격성이 더 높은 것으로 평가했고, 교사는 남아가 여아보다 과잉행동, 공격성이 더 높은 것으로 평가하였다. 이에 남아가 여아에 비해 외현적 문제행동이 두드러진다는 것을 알 수 있다. 셋째, 유아의 문제행동에 대한 어머니와 교사의 평가에 대한 차이를 살펴본 결과 외현화 문제행동에는 차이가 없었으나 내면화 문제행동에 대해서는 차이를 보였다. 즉 어머니가 교사보다 내면화 문제행동에 더 예민하게 인식하고 내면화 문제행동을 바라보고 있음을 알 수 있다. 넷째, 유아의 기질, 어머니의 정서표현 수용태도가 어머니와 교사가 평가한 문제행동에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과는 다음과 같다. 유아의 외현화 문제행동에 대한 어머니 평가에서 기질은 정서성, 사회성, 활동성 순으로 영향력이 있었다. 즉 정서성과 활동성이 높고, 사회성이 낮을때 문제행동이 높게 나타났다. 유아의 외현화 문제행동에 대해 기질과 관련한 교사 평가는 활동성, 정서성, 사회성, 수줍음의 순으로 활동성과 정서성이 높고, 사회성과 수줍음이 낮은 기질에서 유아의 문제행동이 높게 나타났다. 이는 어머니와 교사 평정에서 정서성과 활동성이 높은 기질과 사회성이 낮은 기질이 유아의 외현화 행동에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 유아의 내면화 문제행동에 대한 어머니 평가에서는 정서성, 수줍음, 사회성, 활동성 순으로 나타났으며, 정서정과 수줍음 높고, 사회성과 활동성 기질이 낮을 때 사회적 위축과 불안과 같은 내면화 문제행동에 영향을 미쳤다. 유아의 내면화 문제행동에 대한 교사 평가는 정서성, 수줍음 순으로 정서성과 수줍음이 높은 기질일 때 내면화 문제행동을 보였다. 따라서 어머니와 교사 평정에서 정서성과 수줍음이 높은 기질에서 내면화 문제행동에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 유아의 문제행동에 따른 어머니의 정서표현 수용태도에 대해 어머니와 교사 평가를 비교해보면, 어머니의 평가에서 유아의 외현화, 내면화 문제행동은 어머니의 정서표현이 수용적이지 않을 때 높게 나타났다. 반면, 교사 평가에서 유아의 외현화 문제행동은 어머니의 통제적 태도에서 높게 나타났다. 결론적으로 유아의 기질, 어머니의 정서표현 수용태도는 유아의 문제행동에 영향을 미치는 중요한 변인임을 알 수 있다. 본 연구 결과는 유아기 문제행동의 이해를 돕고, 문제행동을 지도하기 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
국문초록
본 연구의 목적은 문제행동에 대한 어머니-교사간 평정 관련성을 분석하고, 이를 기초로 유아의 문제행동에 대한 부모와 교사의 이해를 도우며 지도하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 연구대상은 서울과 경기도, 경상도 지역에 위치한 어린이집과 유치원에 재원 중인 만 3세~만 5세 유아 232명이다. 유아의 기질은 Buss와 Plomin(1984)이 개발한 것으로 박혜원이 수정·번안한 아동용 EAS(Emotionality, Activity, Sociability)를 사용하여 정서성, 활동성, 사회성, 수줍음을 측정하였다. 유아의 정서표현에 대한 어머니의 수용 태도를 측정하기 위하여 감정코치 척도(John Gottman, 남은영, 2007)를 수정하여 사용하였다. 유아의 문제행동은 Merrell(1996)이 개발하고 이진숙(2001)이 번안한 The Preschool and Kindergarten Behavior Scale(PKBS)척도로 측정하였다. 본 연구는 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 수집된 자료를 통계적으로 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 유아의 문제행동에 대한 어머니와 교사 평가의 상호 관련성을 살펴본 결과, 유아의 외현화 문제행동인 과잉행동과 공격성, 내면화 문제행동인 사회적 위축과 불안에 대한 어머니와 교사 평가에 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 유아의 성별에 따른 어머니와 교사 평가의 차이를 살펴본 결과, 어머니 평가에서는 외현화 문제행동의 하위요인인 공격성에, 교사 평가에서는 과잉행동, 공격성에서 유의한 차이가 나타났다. 즉 어머니는 남아가 여아보다 공격성이 더 높은 것으로 평가했고, 교사는 남아가 여아보다 과잉행동, 공격성이 더 높은 것으로 평가하였다. 이에 남아가 여아에 비해 외현적 문제행동이 두드러진다는 것을 알 수 있다. 셋째, 유아의 문제행동에 대한 어머니와 교사의 평가에 대한 차이를 살펴본 결과 외현화 문제행동에는 차이가 없었으나 내면화 문제행동에 대해서는 차이를 보였다. 즉 어머니가 교사보다 내면화 문제행동에 더 예민하게 인식하고 내면화 문제행동을 바라보고 있음을 알 수 있다. 넷째, 유아의 기질, 어머니의 정서표현 수용태도가 어머니와 교사가 평가한 문제행동에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과는 다음과 같다. 유아의 외현화 문제행동에 대한 어머니 평가에서 기질은 정서성, 사회성, 활동성 순으로 영향력이 있었다. 즉 정서성과 활동성이 높고, 사회성이 낮을때 문제행동이 높게 나타났다. 유아의 외현화 문제행동에 대해 기질과 관련한 교사 평가는 활동성, 정서성, 사회성, 수줍음의 순으로 활동성과 정서성이 높고, 사회성과 수줍음이 낮은 기질에서 유아의 문제행동이 높게 나타났다. 이는 어머니와 교사 평정에서 정서성과 활동성이 높은 기질과 사회성이 낮은 기질이 유아의 외현화 행동에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 유아의 내면화 문제행동에 대한 어머니 평가에서는 정서성, 수줍음, 사회성, 활동성 순으로 나타났으며, 정서정과 수줍음 높고, 사회성과 활동성 기질이 낮을 때 사회적 위축과 불안과 같은 내면화 문제행동에 영향을 미쳤다. 유아의 내면화 문제행동에 대한 교사 평가는 정서성, 수줍음 순으로 정서성과 수줍음이 높은 기질일 때 내면화 문제행동을 보였다. 따라서 어머니와 교사 평정에서 정서성과 수줍음이 높은 기질에서 내면화 문제행동에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 유아의 문제행동에 따른 어머니의 정서표현 수용태도에 대해 어머니와 교사 평가를 비교해보면, 어머니의 평가에서 유아의 외현화, 내면화 문제행동은 어머니의 정서표현이 수용적이지 않을 때 높게 나타났다. 반면, 교사 평가에서 유아의 외현화 문제행동은 어머니의 통제적 태도에서 높게 나타났다. 결론적으로 유아의 기질, 어머니의 정서표현 수용태도는 유아의 문제행동에 영향을 미치는 중요한 변인임을 알 수 있다. 본 연구 결과는 유아기 문제행동의 이해를 돕고, 문제행동을 지도하기 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to analyze the relationship between mother-teacher's ratings on problem behavior. It provides basic data to help parents and teachers understanding and guides the problem behavior of preschooler based on it. The subjects of this study were 232 presc...
ABSTRACT
The purpose of this study is to analyze the relationship between mother-teacher's ratings on problem behavior. It provides basic data to help parents and teachers understanding and guides the problem behavior of preschooler based on it. The subjects of this study were 232 preschoolers aged 3 to 5 who are attending daycare centers and kindergartens in Seoul, Gyeonggi-do and Gyeongsang-do. The temperament of the preschoolers were measured by the method of Emotionality, Activity, Sociability(EAS) (Buss and Plomin, 1984). To measure mothers' acceptance attitude toward preschoolers’ emotional expression, the emotional coach scale (John Cartman, Nam Eun-young, 2007) was modified and used. The Preschool and Kindergarten Behavior Scale(PKBS) (Merrell, 1996) was used to measure the preschoolers’ problem behaviors. The data collected in this study was statistically analyzed using SPSS 22.0 program. The main results of this study are as follows: First, there is a static correlation of the interrelationship between mother and teacher evaluations. Problem behavior of preschoolers can be sorted into two groups: externalization and internalization. Externalization problem behavior of preschoolers are outward acts such as hyperactivity and aggression. Internalization problem behaviors are exhibited through anxiety and social withdrawal. Second, a clear difference between genders can be confirmed through the behavioral evaluation of preschooler gender by mothers and teachers. The mothers’ evaluation show that boys have aggressiveness originated from a sub-factor of externalizing problem behavior than girls. And The teachers evaluated boys as more aggressive and hyperactivity. This result shows that boys have more prominent external problem behaviors than girls. Third, as a result of examining differences in mothers' and teachers' evaluations of infants' problem behaviors, there were no differences in externalization problem behaviors but differences in internalization problem behaviors. In other words, it can be seen that the mother is more sensitive to the problem of internalization than the teacher and is looking at the problem of internalization. fourth, it’s the result of analyzing about the relative influence that the temperament of the preschooler and the attitude of accepting the emotional expression of the mothers on the problem behaviors evaluated by the mothers and the teachers are as follows. In the case of mother’s evaluations on the extroverted problem behaviors of the preschooler, effective temperaments are shown in the order of emotionality, sociality, and activity. Problem behaviors were high when emotion and activity were high and sociality was low. In the externalizing problem behaviors of preschooler, the temperament evaluated by teachers was high in activity, emotionality, sociality, shyness in order, and high in problem behavior of preschooler in the temperament with low sociality and shyness. This shows that the temperament with high emotionality and activity and the temperament with low sociality affect the externalizing behavior of the preschooler in the evaluation of the mother and teacher. In the mother's evaluation of preschooler's internalized problem behavior, emotionality, shyness, sociality, and activity were in the order. When emotional well-being and shyness were high and sociality and active temperament were low, internalized problem behaviors such as social contraction and anxiety were affected. Teachers' evaluation of preschooler's internalized problem behavior showed internalized problem behavior when emotionality and shyness were high in order of emotionality and shyness. Therefore, in the mother and teacher evaluation, emotionality and shyness have an effect on internalized problem behavior. When comparing the mothers' emotional expression acceptance attitude according to the preschooler's problem behaviors with the teachers' evaluation, In the mothers’ evaluation, the externalization and internalization problem behaviors of the preschoolers were high when the emotional expression of the mother was not receptive. On the other hand, in the teachers’ evaluation, the externalizing problem behavior of the preschooler was high in the control attitude of the mother. In conclusion, It is an important variable that affects the temperament of the preschooler and the attitude of accepting the emotional expression of the mother. The results of this study can be used as basic data to understand and guide behavior problems in preschooler.
ABSTRACT
The purpose of this study is to analyze the relationship between mother-teacher's ratings on problem behavior. It provides basic data to help parents and teachers understanding and guides the problem behavior of preschooler based on it. The subjects of this study were 232 preschoolers aged 3 to 5 who are attending daycare centers and kindergartens in Seoul, Gyeonggi-do and Gyeongsang-do. The temperament of the preschoolers were measured by the method of Emotionality, Activity, Sociability(EAS) (Buss and Plomin, 1984). To measure mothers' acceptance attitude toward preschoolers’ emotional expression, the emotional coach scale (John Cartman, Nam Eun-young, 2007) was modified and used. The Preschool and Kindergarten Behavior Scale(PKBS) (Merrell, 1996) was used to measure the preschoolers’ problem behaviors. The data collected in this study was statistically analyzed using SPSS 22.0 program. The main results of this study are as follows: First, there is a static correlation of the interrelationship between mother and teacher evaluations. Problem behavior of preschoolers can be sorted into two groups: externalization and internalization. Externalization problem behavior of preschoolers are outward acts such as hyperactivity and aggression. Internalization problem behaviors are exhibited through anxiety and social withdrawal. Second, a clear difference between genders can be confirmed through the behavioral evaluation of preschooler gender by mothers and teachers. The mothers’ evaluation show that boys have aggressiveness originated from a sub-factor of externalizing problem behavior than girls. And The teachers evaluated boys as more aggressive and hyperactivity. This result shows that boys have more prominent external problem behaviors than girls. Third, as a result of examining differences in mothers' and teachers' evaluations of infants' problem behaviors, there were no differences in externalization problem behaviors but differences in internalization problem behaviors. In other words, it can be seen that the mother is more sensitive to the problem of internalization than the teacher and is looking at the problem of internalization. fourth, it’s the result of analyzing about the relative influence that the temperament of the preschooler and the attitude of accepting the emotional expression of the mothers on the problem behaviors evaluated by the mothers and the teachers are as follows. In the case of mother’s evaluations on the extroverted problem behaviors of the preschooler, effective temperaments are shown in the order of emotionality, sociality, and activity. Problem behaviors were high when emotion and activity were high and sociality was low. In the externalizing problem behaviors of preschooler, the temperament evaluated by teachers was high in activity, emotionality, sociality, shyness in order, and high in problem behavior of preschooler in the temperament with low sociality and shyness. This shows that the temperament with high emotionality and activity and the temperament with low sociality affect the externalizing behavior of the preschooler in the evaluation of the mother and teacher. In the mother's evaluation of preschooler's internalized problem behavior, emotionality, shyness, sociality, and activity were in the order. When emotional well-being and shyness were high and sociality and active temperament were low, internalized problem behaviors such as social contraction and anxiety were affected. Teachers' evaluation of preschooler's internalized problem behavior showed internalized problem behavior when emotionality and shyness were high in order of emotionality and shyness. Therefore, in the mother and teacher evaluation, emotionality and shyness have an effect on internalized problem behavior. When comparing the mothers' emotional expression acceptance attitude according to the preschooler's problem behaviors with the teachers' evaluation, In the mothers’ evaluation, the externalization and internalization problem behaviors of the preschoolers were high when the emotional expression of the mother was not receptive. On the other hand, in the teachers’ evaluation, the externalizing problem behavior of the preschooler was high in the control attitude of the mother. In conclusion, It is an important variable that affects the temperament of the preschooler and the attitude of accepting the emotional expression of the mother. The results of this study can be used as basic data to understand and guide behavior problems in preschooler.
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