[학위논문]세계 전통놀이를 활용한 초등학교 1학년 다문화 음악수업 지도방안 연구 A Study on Teaching Multicultural Music Education for the 1st graders of Elementary School Using the World Traditional Plays원문보기
세계화와 국가 간 노동력의 이동으로 세계는 현재 다문화사회로 진입하였다. 이와 같은 사회적 흐름에 맞물려 다문화적 이해와 상호존중이 중요한 사회적 과제가 되었고, 모든 학생의 다문화적 역량을 발달시키기 위한 학교 다문화교육이 요구되고 있다. 본 연구의 목적은 초등학교 1학년 학생들이 다문화 음악수업을 통해 다양한 문화의 사람들을 이해하고 존중하는 올바른 다문화 가치관 정립하는 것이다. 놀이와 신체 활동을 선호하는 초등학교 1학년의 특성에 맞추어 다문화 ...
세계화와 국가 간 노동력의 이동으로 세계는 현재 다문화사회로 진입하였다. 이와 같은 사회적 흐름에 맞물려 다문화적 이해와 상호존중이 중요한 사회적 과제가 되었고, 모든 학생의 다문화적 역량을 발달시키기 위한 학교 다문화교육이 요구되고 있다. 본 연구의 목적은 초등학교 1학년 학생들이 다문화 음악수업을 통해 다양한 문화의 사람들을 이해하고 존중하는 올바른 다문화 가치관 정립하는 것이다. 놀이와 신체 활동을 선호하는 초등학교 1학년의 특성에 맞추어 다문화 음악교육에서 세계 전통놀이를 활용하였다. 세계 전통놀이는 학생들이 한국 고유의 문화 정체성을 존중하면서 다문화에 대해 개방적이고 수용적인 태도를 함양하도록 돕는다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 다문화 음악교육 및 전통놀이를 활용한 교육에 관한 선행 연구를 분석하고 다문화교육, 다문화 음악교육, 세계 전통놀이에 대하여 이론적으로 고찰하였다. 다음으로 교육과정 내용 요소, 지역적 분포, 활동 영역, 난이도의 4가지 선정 기준을 바탕으로 제재곡을 선정하고 우리나라 전통놀이와의 관련성, 문화적 배경과의 관련성, 놀이와의 적합성, 교수적 가능성의 4가지 선정 기준을 바탕으로 세계 전통놀이를 선정하였다. 선정된 9개의 제재곡과 세계 전통놀이를 활용하여 15차시의 다문화 음악수업을 설계하고 초등학교 1학년 학생 15명에게 적용하였다. 다문화 음악수업의 활동 1에서는 각 나라의 사회·문화적 배경에 대한 이해를 통해 인지적 학습이 일어나도록 지도하였다. 활동2에서 학생들은 다문화 제재곡을 접하게 되는데, 이 때 가창, 창작, 기악, 감상 활동이 고루 포함되도록 하여 심동적 학습이 일어나도록 지도하였다. 활동3에서 세계 전통놀이를 경험하며 타문화를 존중하는 태도를 함양하는 정의적 학습이 일어나도록 지도하였다. 이 때 초등 저학년 학습자의 수준을 고려한 예비활동을 수행하도록 하였다. 수업 중에 다문화 음악수업을 경험하는 학생들을 관찰연구 하였고, 수업 후에 수업 일지를 작성하였다. 본 연구의 결과로 학생들의 다문화 수용성과 다문화에 대한 흥미도, 적극성이 증진되었다. 또한 우리나라의 전통놀이와 비슷한 세계의 전통놀이를 경험하면서 학생들은 인류가 가지는 공통점을 배웠다. 이와 같이 세계 전통놀이를 활용한 다문화 음악수업을 통하여 학생들은 다른 문화에 대해 이해하고, 관심을 가지며 타문화를 수용·존중하는 올바른 다문화 가치관을 정립하는 긍정적인 효과를 얻었다.
세계화와 국가 간 노동력의 이동으로 세계는 현재 다문화사회로 진입하였다. 이와 같은 사회적 흐름에 맞물려 다문화적 이해와 상호존중이 중요한 사회적 과제가 되었고, 모든 학생의 다문화적 역량을 발달시키기 위한 학교 다문화교육이 요구되고 있다. 본 연구의 목적은 초등학교 1학년 학생들이 다문화 음악수업을 통해 다양한 문화의 사람들을 이해하고 존중하는 올바른 다문화 가치관 정립하는 것이다. 놀이와 신체 활동을 선호하는 초등학교 1학년의 특성에 맞추어 다문화 음악교육에서 세계 전통놀이를 활용하였다. 세계 전통놀이는 학생들이 한국 고유의 문화 정체성을 존중하면서 다문화에 대해 개방적이고 수용적인 태도를 함양하도록 돕는다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 다문화 음악교육 및 전통놀이를 활용한 교육에 관한 선행 연구를 분석하고 다문화교육, 다문화 음악교육, 세계 전통놀이에 대하여 이론적으로 고찰하였다. 다음으로 교육과정 내용 요소, 지역적 분포, 활동 영역, 난이도의 4가지 선정 기준을 바탕으로 제재곡을 선정하고 우리나라 전통놀이와의 관련성, 문화적 배경과의 관련성, 놀이와의 적합성, 교수적 가능성의 4가지 선정 기준을 바탕으로 세계 전통놀이를 선정하였다. 선정된 9개의 제재곡과 세계 전통놀이를 활용하여 15차시의 다문화 음악수업을 설계하고 초등학교 1학년 학생 15명에게 적용하였다. 다문화 음악수업의 활동 1에서는 각 나라의 사회·문화적 배경에 대한 이해를 통해 인지적 학습이 일어나도록 지도하였다. 활동2에서 학생들은 다문화 제재곡을 접하게 되는데, 이 때 가창, 창작, 기악, 감상 활동이 고루 포함되도록 하여 심동적 학습이 일어나도록 지도하였다. 활동3에서 세계 전통놀이를 경험하며 타문화를 존중하는 태도를 함양하는 정의적 학습이 일어나도록 지도하였다. 이 때 초등 저학년 학습자의 수준을 고려한 예비활동을 수행하도록 하였다. 수업 중에 다문화 음악수업을 경험하는 학생들을 관찰연구 하였고, 수업 후에 수업 일지를 작성하였다. 본 연구의 결과로 학생들의 다문화 수용성과 다문화에 대한 흥미도, 적극성이 증진되었다. 또한 우리나라의 전통놀이와 비슷한 세계의 전통놀이를 경험하면서 학생들은 인류가 가지는 공통점을 배웠다. 이와 같이 세계 전통놀이를 활용한 다문화 음악수업을 통하여 학생들은 다른 문화에 대해 이해하고, 관심을 가지며 타문화를 수용·존중하는 올바른 다문화 가치관을 정립하는 긍정적인 효과를 얻었다.
The purpose of this study is to establish a proper sense of multiculturalism for first graders. Through multicultural music education, students can develop understanding and respect for other cultures. Considering that first graders prefer plays and physical activities, the world traditional plays h...
The purpose of this study is to establish a proper sense of multiculturalism for first graders. Through multicultural music education, students can develop understanding and respect for other cultures. Considering that first graders prefer plays and physical activities, the world traditional plays have been used in multicultural music education. Through world traditional plays, students can learn an open and receptive attitude toward multiculturalism. In order to achieve this goal, theoretical background and prior research about multicultural education, multicultural music education, and world traditional plays were discussed. Next, music repertories were selected by four criteria; curriculum contents, regional balance, activity area, and difficulty level. Finally, world traditional plays were selected by four criteria; relevance with Korean traditional plays, cultural background, relevancy with play-songs and teaching possibility. In this study, multicultural music class plans were developed by the following strategies. In Activity 1, students cognitively learned the social and cultural backgrounds of each country. In Activity 2, multicultural music was given to students. This process facilitated psychomotor learning through singing, composing, instrument playing and music appreciation activities. In Activity 3, students were guided to foster repectful attitudes towards other cultures by playing world traditional plays, which is regarded as affective learning. At this time, considering the learning level of first graders, preliminary activities were given to them. The results of the curriculum are as follows. First, students' receptiveness of multiculturalism was enhanced. Second, students' interest and activism in multiculturalism were elicited by combining world traditional play and music education. Third, through experiencing world traditional plays similar to korean plays, students learned the common sense of human beings. In conclusion, multicultural music education with world traditional plays had a positive effect on establishing proper thought of multicultural values. With such multicultural values in their mind, students can understand, embrace, and respect other cultures.
The purpose of this study is to establish a proper sense of multiculturalism for first graders. Through multicultural music education, students can develop understanding and respect for other cultures. Considering that first graders prefer plays and physical activities, the world traditional plays have been used in multicultural music education. Through world traditional plays, students can learn an open and receptive attitude toward multiculturalism. In order to achieve this goal, theoretical background and prior research about multicultural education, multicultural music education, and world traditional plays were discussed. Next, music repertories were selected by four criteria; curriculum contents, regional balance, activity area, and difficulty level. Finally, world traditional plays were selected by four criteria; relevance with Korean traditional plays, cultural background, relevancy with play-songs and teaching possibility. In this study, multicultural music class plans were developed by the following strategies. In Activity 1, students cognitively learned the social and cultural backgrounds of each country. In Activity 2, multicultural music was given to students. This process facilitated psychomotor learning through singing, composing, instrument playing and music appreciation activities. In Activity 3, students were guided to foster repectful attitudes towards other cultures by playing world traditional plays, which is regarded as affective learning. At this time, considering the learning level of first graders, preliminary activities were given to them. The results of the curriculum are as follows. First, students' receptiveness of multiculturalism was enhanced. Second, students' interest and activism in multiculturalism were elicited by combining world traditional play and music education. Third, through experiencing world traditional plays similar to korean plays, students learned the common sense of human beings. In conclusion, multicultural music education with world traditional plays had a positive effect on establishing proper thought of multicultural values. With such multicultural values in their mind, students can understand, embrace, and respect other cultures.
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