본 논문은 연극치료에서 대상관계를 재구축하는 특성과 요소를 규명하고 연극치료에서 참여자가 연극적 요소를 통하여 대상을 경험하여 치료적 변화를 이루어 가는 과정을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 대상관계 이론과 연극치료에서 바라본 대상의 의미를 살펴보았으며 연극치료 대상 경험의 특성을 고찰하였다. 또한 대상 상실의 경험으로 인하여 심리적 고통을 호소하는 연극치료 참여자의 실제 사례를 통하여 이러한 연극치료 대상 경험의 특성이 어떻게 구현되고 참여자의 대상관계 재구축에 기여하였는지를 살펴보았다. 인간의 심리적 문제는 내면에 자리한 내적 대상과 밀접한 관련이 있다. 내적 대상이란 자기의 욕구를 충족시켜주기를 기대하는 외부의 대상을 이미지와 환상으로 내면화한 것을 말한다. 즉 인간은 객관적 물적 존재로서 타인을 경험할 뿐 아니라 심리 내적 상태에 반영된 이미지로서 대상을 경험한다. 또한 대상 인식과 ...
본 논문은 연극치료에서 대상관계를 재구축하는 특성과 요소를 규명하고 연극치료에서 참여자가 연극적 요소를 통하여 대상을 경험하여 치료적 변화를 이루어 가는 과정을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 대상관계 이론과 연극치료에서 바라본 대상의 의미를 살펴보았으며 연극치료 대상 경험의 특성을 고찰하였다. 또한 대상 상실의 경험으로 인하여 심리적 고통을 호소하는 연극치료 참여자의 실제 사례를 통하여 이러한 연극치료 대상 경험의 특성이 어떻게 구현되고 참여자의 대상관계 재구축에 기여하였는지를 살펴보았다. 인간의 심리적 문제는 내면에 자리한 내적 대상과 밀접한 관련이 있다. 내적 대상이란 자기의 욕구를 충족시켜주기를 기대하는 외부의 대상을 이미지와 환상으로 내면화한 것을 말한다. 즉 인간은 객관적 물적 존재로서 타인을 경험할 뿐 아니라 심리 내적 상태에 반영된 이미지로서 대상을 경험한다. 또한 대상 인식과 자기 인식은 상호적으로 밀접하게 연관되어 있다. 대상 경험에서 비롯된 심리적 외상과 대상과 자기, 관계에 대한 부정적 이미지들은 현실에서 적응적 대상관계를 이루는 것을 방해한다. 그리고 현실 대상과의 부적응적 갈등은 다시 대상과 자기에 대한 왜곡된 이미지를 고착시킨다. 연극치료의 참여자는 자신의 사회적 부적응 및 심리적 고통을 해소하기 위한 방법으로 그와 관련된 내적 대상 표상과 대상관계를 탐색하고, 정체성의 회복과 개별화를 성취하는 치료적 목표를 가질 수 있다. 이러한 목표를 성취하기 위해 참여자는 연극의 창조성과 예술성을 바탕으로 대상을 다양하고 복합적으로 실현하는 과정을 수행한다. 이때 내적 대상이 구현되는 방식에는 역할 연기 뿐만 아니라 다양한 극적 요소 즉 극적 이야기 구조, 공간 구축, 오브제, 움직임, 비언어적 소리와 음악, 음향 등 연극의 제반 요소가 포함된다. 연구자는 연극의 요소로 구현된 참여자의 대상을 극적 대상으로 명명하였다. 연극치료 참여자의 극적 대상은 치료적 목적에 맞게 부분적으로 분열되고, 내적 대상 표상과 은유적으로 연관된 상징적 요소를 바탕으로 연극적 요소에 투사된 모습으로 구현됨으로써 참여자에게 심리적으로 보다 안전하게 경험된다. 그리고 극적 대상은 심리 내적 표상과 다르게 공간과 시간의 현실적 제약을 가진 신체와 여러 가지 물질적 요소로 구성되며, 시각, 청각, 촉각 등 여러 가지 신체 감각으로 경험됨으로써 왜곡된 대상 환상에 대하여 저항성을 가지게 된다. 또한 치료적 관계를 구성하는 치료사 또는 다른 참여자 등이 포함된 집단 구성원들은 함께 공동으로 극적 상황에 참여하는 과정에서 각자의 대상 표상의 경험을 서로 공유하게 되며, 대상 표상의 인식과 변형에 상호적으로 영향을 미치게 된다. 이와 같이 참여자는 연극치료에서 극적 경험이 제공하는 안전함과 저항성, 상호성을 바탕으로 대상을 마주하게 된다. 그리고 이를 바탕으로 극적 대상에 새롭게 반응하고 대응하는 과정에서 대상 표상과 자기 표상은 치료적으로 변화하게 된다. 참여자는 연극치료의 대상경험을 통하여 심리적 외상 사건과 과거에 충분히 이루지 못했던 대상 상실에 대한 애도 감정을 상징화된 극적 형식으로 다시 경험하며 이 과정에서 주요 대상에 대한 감정과 욕구를 탐색하게 된다. 그리고 개별화를 이루고자 하는 스스로의 자발적 욕구를 인식하고 이를 바탕으로 대상 분리에 관한 다양한 극적 경험을 반복한다. 나아가 매순간 새롭게 구성되는 과정으로서의 대상관계 개념을 획득함으로써 현재 경험하는 외부 현실, 현재의 중요한 대상과의 관계를 적응적으로 개선할 수 있게 된다. 즉 심리적 외상에서 비롯된 왜곡되고 고착된 대상관계가 연극치료의 극적 대상경험을 통하여 현실에 적응적인 형태로 재구축되는 것이다. 본 논문은 연극치료 연구의 영역을 ‘자기 중심’에서 ‘대상과 관계 중심’의 관점으로 확장하여 그와 관련된 치료적 특성을 규명하였으며 연극치료 임상에 대상 관계적 관점을 제시함으로써 차후 참여자를 진단하거나 치료적 목표를 설정하고 치료과정을 수립하는데 기여하였다는 점에 의의가 있다.
본 논문은 연극치료에서 대상관계를 재구축하는 특성과 요소를 규명하고 연극치료에서 참여자가 연극적 요소를 통하여 대상을 경험하여 치료적 변화를 이루어 가는 과정을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 대상관계 이론과 연극치료에서 바라본 대상의 의미를 살펴보았으며 연극치료 대상 경험의 특성을 고찰하였다. 또한 대상 상실의 경험으로 인하여 심리적 고통을 호소하는 연극치료 참여자의 실제 사례를 통하여 이러한 연극치료 대상 경험의 특성이 어떻게 구현되고 참여자의 대상관계 재구축에 기여하였는지를 살펴보았다. 인간의 심리적 문제는 내면에 자리한 내적 대상과 밀접한 관련이 있다. 내적 대상이란 자기의 욕구를 충족시켜주기를 기대하는 외부의 대상을 이미지와 환상으로 내면화한 것을 말한다. 즉 인간은 객관적 물적 존재로서 타인을 경험할 뿐 아니라 심리 내적 상태에 반영된 이미지로서 대상을 경험한다. 또한 대상 인식과 자기 인식은 상호적으로 밀접하게 연관되어 있다. 대상 경험에서 비롯된 심리적 외상과 대상과 자기, 관계에 대한 부정적 이미지들은 현실에서 적응적 대상관계를 이루는 것을 방해한다. 그리고 현실 대상과의 부적응적 갈등은 다시 대상과 자기에 대한 왜곡된 이미지를 고착시킨다. 연극치료의 참여자는 자신의 사회적 부적응 및 심리적 고통을 해소하기 위한 방법으로 그와 관련된 내적 대상 표상과 대상관계를 탐색하고, 정체성의 회복과 개별화를 성취하는 치료적 목표를 가질 수 있다. 이러한 목표를 성취하기 위해 참여자는 연극의 창조성과 예술성을 바탕으로 대상을 다양하고 복합적으로 실현하는 과정을 수행한다. 이때 내적 대상이 구현되는 방식에는 역할 연기 뿐만 아니라 다양한 극적 요소 즉 극적 이야기 구조, 공간 구축, 오브제, 움직임, 비언어적 소리와 음악, 음향 등 연극의 제반 요소가 포함된다. 연구자는 연극의 요소로 구현된 참여자의 대상을 극적 대상으로 명명하였다. 연극치료 참여자의 극적 대상은 치료적 목적에 맞게 부분적으로 분열되고, 내적 대상 표상과 은유적으로 연관된 상징적 요소를 바탕으로 연극적 요소에 투사된 모습으로 구현됨으로써 참여자에게 심리적으로 보다 안전하게 경험된다. 그리고 극적 대상은 심리 내적 표상과 다르게 공간과 시간의 현실적 제약을 가진 신체와 여러 가지 물질적 요소로 구성되며, 시각, 청각, 촉각 등 여러 가지 신체 감각으로 경험됨으로써 왜곡된 대상 환상에 대하여 저항성을 가지게 된다. 또한 치료적 관계를 구성하는 치료사 또는 다른 참여자 등이 포함된 집단 구성원들은 함께 공동으로 극적 상황에 참여하는 과정에서 각자의 대상 표상의 경험을 서로 공유하게 되며, 대상 표상의 인식과 변형에 상호적으로 영향을 미치게 된다. 이와 같이 참여자는 연극치료에서 극적 경험이 제공하는 안전함과 저항성, 상호성을 바탕으로 대상을 마주하게 된다. 그리고 이를 바탕으로 극적 대상에 새롭게 반응하고 대응하는 과정에서 대상 표상과 자기 표상은 치료적으로 변화하게 된다. 참여자는 연극치료의 대상경험을 통하여 심리적 외상 사건과 과거에 충분히 이루지 못했던 대상 상실에 대한 애도 감정을 상징화된 극적 형식으로 다시 경험하며 이 과정에서 주요 대상에 대한 감정과 욕구를 탐색하게 된다. 그리고 개별화를 이루고자 하는 스스로의 자발적 욕구를 인식하고 이를 바탕으로 대상 분리에 관한 다양한 극적 경험을 반복한다. 나아가 매순간 새롭게 구성되는 과정으로서의 대상관계 개념을 획득함으로써 현재 경험하는 외부 현실, 현재의 중요한 대상과의 관계를 적응적으로 개선할 수 있게 된다. 즉 심리적 외상에서 비롯된 왜곡되고 고착된 대상관계가 연극치료의 극적 대상경험을 통하여 현실에 적응적인 형태로 재구축되는 것이다. 본 논문은 연극치료 연구의 영역을 ‘자기 중심’에서 ‘대상과 관계 중심’의 관점으로 확장하여 그와 관련된 치료적 특성을 규명하였으며 연극치료 임상에 대상 관계적 관점을 제시함으로써 차후 참여자를 진단하거나 치료적 목표를 설정하고 치료과정을 수립하는데 기여하였다는 점에 의의가 있다.
The purpose of this study is to identify the characteristics and factors of restructuring the object relations in drama therapy and to investigate the process that the client experiences the object through the dramatic elements and makes the therapeutic change in drama therapy. For this purpose, the...
The purpose of this study is to identify the characteristics and factors of restructuring the object relations in drama therapy and to investigate the process that the client experiences the object through the dramatic elements and makes the therapeutic change in drama therapy. For this purpose, the meanings of the object which was seen in the object relations theory and drama therapy were analyzed and the characteristics of the object experience of the drama therapy were examined. In addition, how the characteristics of these drama therapy experiences were experienced and contributed to restructuring of the client’s object relation were examined through the actual cases of client with psychological pain from the experience of loss of the object. Human psychological problems are closely related to internal object located inside. An internal object is an internalization of an external object with images and illusions that is expected to satisfy one's desires. In other words, human beings not only experience others as objective material beings, but also as images reflected in the inner state of mind. Object recognition and self recognition are also closely interrelated. The psychological trauma and negative images of the object, self and relationship caused by the object experience prevent people from achieving adaptive object relations in the real world. And the maladaptive conflict with the reality object fixes distorted image of object and self again. Client in drama therapy can explore his internal representation and object relation as a way to resolve his social maladjustment and psychological pain and can have a therapeutic goal to achieve recovery and individualization of his identity. In order to achieve this goal, the client carries out the process of realizing the object variously and complexly based on the creativity and the artistry of the drama. The way in which the internal object is embodied includes various dramatic elements such as dramatic story structure, space construction, objet, movement, nonverbal sound, music and sound as well as role play. The researcher named the object of the drama as dramatic object. The dramatic object of the client in drama therapy is either partially splitted according to the therapeutic purposes, and it is experienced more psychologically secure for clients as it embodied as projected onto dramatic elements based on various symbolic elements related metaphorically with the internal object representation. And unlike the psychological internal representation, the dramatic object is consisted of the body and various material elements which have realistic constraints of space and time and is experienced by various body senses such as vision, hearing, touch, so it is resistant to distorted object illusions. Furthermore, group members, including therapists or other clients who make up therapeutic relationships, share experiences of each member's object representation in the process of participating in a common dramatic situation together, and have reciprocal effects on the perception and transformation of each other’s object representation. In this way, the client faces the object based on safety, resistance and reciprocity that dramatic experience provides in drama therapy. On the basis of this, the object representation and the self representation are changed therapeutically in the process of reacting and responding to the dramatic object. The client re-experiences a feeling of mourning for psychologicaltrauma event and loss of the object that has not been sufficiently achieved in the past in symbolized dramatic format, and in this process the client explores the feelings and desires of the main object. And the client recognizes the voluntary desire to achieve individualization and, based on this, repeats various dramatic experiences on the object splitting. Furthermore, by acquiring the concept of object relations as a newly constructed process at every moment, it becomes possible to adaptively improve the relationship between the external reality which the client is experiencing and the important object now. In other words, the distorted and fixed object relating from the psychological trauma is reconstructed in an adaptive form to reality, through the dramatic object experience in the drama therapy. This study extended the area of drama therapy research from 'self-centered' to 'object-relations-centered' perspective and identified its therapeutic characteristics. It is meaningful that this study contributed to the diagnosis of subsequent client, set therapeutic goal, and established a treatment course by presenting object related perspective to drama therapy clinic.
The purpose of this study is to identify the characteristics and factors of restructuring the object relations in drama therapy and to investigate the process that the client experiences the object through the dramatic elements and makes the therapeutic change in drama therapy. For this purpose, the meanings of the object which was seen in the object relations theory and drama therapy were analyzed and the characteristics of the object experience of the drama therapy were examined. In addition, how the characteristics of these drama therapy experiences were experienced and contributed to restructuring of the client’s object relation were examined through the actual cases of client with psychological pain from the experience of loss of the object. Human psychological problems are closely related to internal object located inside. An internal object is an internalization of an external object with images and illusions that is expected to satisfy one's desires. In other words, human beings not only experience others as objective material beings, but also as images reflected in the inner state of mind. Object recognition and self recognition are also closely interrelated. The psychological trauma and negative images of the object, self and relationship caused by the object experience prevent people from achieving adaptive object relations in the real world. And the maladaptive conflict with the reality object fixes distorted image of object and self again. Client in drama therapy can explore his internal representation and object relation as a way to resolve his social maladjustment and psychological pain and can have a therapeutic goal to achieve recovery and individualization of his identity. In order to achieve this goal, the client carries out the process of realizing the object variously and complexly based on the creativity and the artistry of the drama. The way in which the internal object is embodied includes various dramatic elements such as dramatic story structure, space construction, objet, movement, nonverbal sound, music and sound as well as role play. The researcher named the object of the drama as dramatic object. The dramatic object of the client in drama therapy is either partially splitted according to the therapeutic purposes, and it is experienced more psychologically secure for clients as it embodied as projected onto dramatic elements based on various symbolic elements related metaphorically with the internal object representation. And unlike the psychological internal representation, the dramatic object is consisted of the body and various material elements which have realistic constraints of space and time and is experienced by various body senses such as vision, hearing, touch, so it is resistant to distorted object illusions. Furthermore, group members, including therapists or other clients who make up therapeutic relationships, share experiences of each member's object representation in the process of participating in a common dramatic situation together, and have reciprocal effects on the perception and transformation of each other’s object representation. In this way, the client faces the object based on safety, resistance and reciprocity that dramatic experience provides in drama therapy. On the basis of this, the object representation and the self representation are changed therapeutically in the process of reacting and responding to the dramatic object. The client re-experiences a feeling of mourning for psychologicaltrauma event and loss of the object that has not been sufficiently achieved in the past in symbolized dramatic format, and in this process the client explores the feelings and desires of the main object. And the client recognizes the voluntary desire to achieve individualization and, based on this, repeats various dramatic experiences on the object splitting. Furthermore, by acquiring the concept of object relations as a newly constructed process at every moment, it becomes possible to adaptively improve the relationship between the external reality which the client is experiencing and the important object now. In other words, the distorted and fixed object relating from the psychological trauma is reconstructed in an adaptive form to reality, through the dramatic object experience in the drama therapy. This study extended the area of drama therapy research from 'self-centered' to 'object-relations-centered' perspective and identified its therapeutic characteristics. It is meaningful that this study contributed to the diagnosis of subsequent client, set therapeutic goal, and established a treatment course by presenting object related perspective to drama therapy clinic.
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