이 연구는 대상관계이론에 근거하여 Kernberg의 내면화와 대상표상의 통합과정, Mahler의 분리-개별화와 대상항상성 획득의 과정, Winnicott의 충분히 좋은 엄마와 최적의 양육환경 조성, Kohut의 자기대상과 최적의 좌절에 대한 기본전제와 원리 개념들이 대학생활적응에 주는 영향력을 탐색하였다. 즉, 대상관계이론을 통해서 성격의 형성과 구조 및 기능이 대학생들의 과업수행과 적응행동에 반영되는 과정과 경로를 구체적으로 살펴보았다. 대학생의 대상관계와 대학생활적응과의 관계에서 분리-개별화와 자기자비가 ...
이 연구는 대상관계이론에 근거하여 Kernberg의 내면화와 대상표상의 통합과정, Mahler의 분리-개별화와 대상항상성 획득의 과정, Winnicott의 충분히 좋은 엄마와 최적의 양육환경 조성, Kohut의 자기대상과 최적의 좌절에 대한 기본전제와 원리 개념들이 대학생활적응에 주는 영향력을 탐색하였다. 즉, 대상관계이론을 통해서 성격의 형성과 구조 및 기능이 대학생들의 과업수행과 적응행동에 반영되는 과정과 경로를 구체적으로 살펴보았다. 대학생의 대상관계와 대학생활적응과의 관계에서 분리-개별화와 자기자비가 매개효과를 보이는지 알아보았고, 이러한 구조적 관계에서 공감능력이 조절효과를 보이는지 살펴보았다. 이를 위해 대학생 576명의 자료를 대상으로 SPSS 24 및 AMOS 24를 이용하여 구조방정식 분석과 다집단 구조방정식 분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 대상관계, 분리-개별화, 자기자비, 대학생활적응의 구조적 관계는 완전매개모형보다 부분매개모형이 더 적합한 것으로 확인되었다. 둘째, 대상관계와 분리-개별화, 자기자비는 대학생활적응을 57.3% 설명하였다. 셋째, 대상관계와 분리-개별화, 자기자비는 대학생활적응에 직접적으로 정적인 영향을 미쳤고 이중에서 자기자비의 영향력이 가장 강력한 것으로 확인되었다. 넷째, 대상관계는 분리-개별화를 경유하여 대학생활적응에 유의한 간접효과를 나타냈고, 대상관계는 자기자비를 경유하여 대학생활적응에 유의한 간접효과를 나타냈다. 이는 대상관계와 대학생활적응간의 관계에서 분리-개별화와 자기자비가 매개효과가 있다는 것을 의미한다. 다섯째, 공감능력은 대상관계와 대학생활적응, 분리-개별화와 대학생활적응, 자기자비와 대학생활적응과의 관계에서 조절효과가 있는 것으로 확인되었다. 공감능력이 높아질수록 대상관계와 분리-개별화, 자기자비가 대학생활적응에 미치는 영향력을 조절하는 역할로써 강화효과가 있는 것으로 나타났다. 연구의 의의 및 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학생의 대상관계와 대학생활적응의 구조모형을 확인함으로써 대학생활적응력 향상을 위한 상담개입 시 대상관계이론에 기반한 성숙한 성격의 특성을 중점적으로 다룰 수 있는 구체적인 방안을 제공하였다. 둘째, 분리-개별화와 자기자비의 매개효과를 확인함으로써 분리-개별화를 촉진하고 자기자비를 증진할 수 있는 매개변인의 역할을 상담개입의 전략으로 활용할 수 있다는 것을 보여주었다. 셋째, 공감능력이 대학생활적응모형에서 조절효과가 있음을 확인함으로써 상담장면에서 긍정적인 자원으로 활용될 수 있도록 강화효과의 관점을 제시하였다는데 의의가 있다.
주제어 : 대상관계, 분리-개별화, 자기자비, 대학생활적응, 공감능력
이 연구는 대상관계이론에 근거하여 Kernberg의 내면화와 대상표상의 통합과정, Mahler의 분리-개별화와 대상항상성 획득의 과정, Winnicott의 충분히 좋은 엄마와 최적의 양육환경 조성, Kohut의 자기대상과 최적의 좌절에 대한 기본전제와 원리 개념들이 대학생활적응에 주는 영향력을 탐색하였다. 즉, 대상관계이론을 통해서 성격의 형성과 구조 및 기능이 대학생들의 과업수행과 적응행동에 반영되는 과정과 경로를 구체적으로 살펴보았다. 대학생의 대상관계와 대학생활적응과의 관계에서 분리-개별화와 자기자비가 매개효과를 보이는지 알아보았고, 이러한 구조적 관계에서 공감능력이 조절효과를 보이는지 살펴보았다. 이를 위해 대학생 576명의 자료를 대상으로 SPSS 24 및 AMOS 24를 이용하여 구조방정식 분석과 다집단 구조방정식 분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 대상관계, 분리-개별화, 자기자비, 대학생활적응의 구조적 관계는 완전매개모형보다 부분매개모형이 더 적합한 것으로 확인되었다. 둘째, 대상관계와 분리-개별화, 자기자비는 대학생활적응을 57.3% 설명하였다. 셋째, 대상관계와 분리-개별화, 자기자비는 대학생활적응에 직접적으로 정적인 영향을 미쳤고 이중에서 자기자비의 영향력이 가장 강력한 것으로 확인되었다. 넷째, 대상관계는 분리-개별화를 경유하여 대학생활적응에 유의한 간접효과를 나타냈고, 대상관계는 자기자비를 경유하여 대학생활적응에 유의한 간접효과를 나타냈다. 이는 대상관계와 대학생활적응간의 관계에서 분리-개별화와 자기자비가 매개효과가 있다는 것을 의미한다. 다섯째, 공감능력은 대상관계와 대학생활적응, 분리-개별화와 대학생활적응, 자기자비와 대학생활적응과의 관계에서 조절효과가 있는 것으로 확인되었다. 공감능력이 높아질수록 대상관계와 분리-개별화, 자기자비가 대학생활적응에 미치는 영향력을 조절하는 역할로써 강화효과가 있는 것으로 나타났다. 연구의 의의 및 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학생의 대상관계와 대학생활적응의 구조모형을 확인함으로써 대학생활적응력 향상을 위한 상담개입 시 대상관계이론에 기반한 성숙한 성격의 특성을 중점적으로 다룰 수 있는 구체적인 방안을 제공하였다. 둘째, 분리-개별화와 자기자비의 매개효과를 확인함으로써 분리-개별화를 촉진하고 자기자비를 증진할 수 있는 매개변인의 역할을 상담개입의 전략으로 활용할 수 있다는 것을 보여주었다. 셋째, 공감능력이 대학생활적응모형에서 조절효과가 있음을 확인함으로써 상담장면에서 긍정적인 자원으로 활용될 수 있도록 강화효과의 관점을 제시하였다는데 의의가 있다.
Based on the object relations theory, this study investigated how the basic concept and hypothesis of the following theories affect adaptation to college life. Otto F. Kernberg's internalization and integration process of object representation, Margaret Mahler's separation-individualization and the ...
Based on the object relations theory, this study investigated how the basic concept and hypothesis of the following theories affect adaptation to college life. Otto F. Kernberg's internalization and integration process of object representation, Margaret Mahler's separation-individualization and the process of obtaining object constancy, D.W. Winnicott's concept of being a good enough mother and providing optimal nurturing environment, and Heinz Kohut's self-object and optimal failure. In other words, through the theory of target relations, the process in which the formation, structure, and function of personality are reflected in the task performance and adaptation behavior of college students was examined. The study investigated whether separation-individualization and self-compassion had mediating effects in the relationship between object relations and adaptation of college students, and whether empathic capacity had a moderating effect in this structural relationship. In order to do so, a structural equation analysis and a multi-group structural equation analysis were performed using SPSS 24.0 and AMOS 24.0 on the data of 576 college students. The results of the analysis could be summarized as follows. First, it was found that the partial mediation model is more suitable than the full mediation model for the structural relationship of the object relations, separation-individualization, self-compassion, and adaptation to college life. Second, object relations, separation-individualization, and self-compassion explained adaptation to college life by the degree of 57.3%. Third, object relations, separation-individualization, and self-compassion had a direct positive effect on the adaption to college life. Among these three factors, self-compassion was found to have the strongest effect. Fourth, the object relations showed a significant indirect effect on college life adaptation through separation-individualization, and the object relations showed a significant indirect effect on college life adaptation through self-compassion. This means that separation-individualization and self-compassion have mediating effects on the relationship between object relations and college life adaptation. Fifth, it was found that empathic capacity has a moderating effect on the relationship between object relations and college life adaptation, separation-individualization and college life adaptation, and self-compassion and college life adaptation. It was also found that the higher the empathic capacity was, the more the object relations, separation-individualization, and self-compassion had a reinforcing effect as the role of moderating effect of the adaptation to college life. The significance and implications of the study are as follows. First, a specific measure of intervention was provided to focus on the characteristics of mature personality based on object relations theory when consulting to improve college life adaptation by confirming the object relations of college students and the structural model of adaptation to college life. Second, it was shown that the role of mediators that promote separation-individualization and self-compassion can be utilized as a strategy for consulting intervention by confirming the mediating effect of separation-individualization and self-compassion. Third, it is meaningful that it provided a new perspective of reinforcing effect, a positive resource that can be utilized in the consultation by confirming that empathic capacity has a moderating effect in the college life adaptation model.
Keywords: object relations, separation-individualization, self-compassion, adaptation to college life, empathic capacity
Based on the object relations theory, this study investigated how the basic concept and hypothesis of the following theories affect adaptation to college life. Otto F. Kernberg's internalization and integration process of object representation, Margaret Mahler's separation-individualization and the process of obtaining object constancy, D.W. Winnicott's concept of being a good enough mother and providing optimal nurturing environment, and Heinz Kohut's self-object and optimal failure. In other words, through the theory of target relations, the process in which the formation, structure, and function of personality are reflected in the task performance and adaptation behavior of college students was examined. The study investigated whether separation-individualization and self-compassion had mediating effects in the relationship between object relations and adaptation of college students, and whether empathic capacity had a moderating effect in this structural relationship. In order to do so, a structural equation analysis and a multi-group structural equation analysis were performed using SPSS 24.0 and AMOS 24.0 on the data of 576 college students. The results of the analysis could be summarized as follows. First, it was found that the partial mediation model is more suitable than the full mediation model for the structural relationship of the object relations, separation-individualization, self-compassion, and adaptation to college life. Second, object relations, separation-individualization, and self-compassion explained adaptation to college life by the degree of 57.3%. Third, object relations, separation-individualization, and self-compassion had a direct positive effect on the adaption to college life. Among these three factors, self-compassion was found to have the strongest effect. Fourth, the object relations showed a significant indirect effect on college life adaptation through separation-individualization, and the object relations showed a significant indirect effect on college life adaptation through self-compassion. This means that separation-individualization and self-compassion have mediating effects on the relationship between object relations and college life adaptation. Fifth, it was found that empathic capacity has a moderating effect on the relationship between object relations and college life adaptation, separation-individualization and college life adaptation, and self-compassion and college life adaptation. It was also found that the higher the empathic capacity was, the more the object relations, separation-individualization, and self-compassion had a reinforcing effect as the role of moderating effect of the adaptation to college life. The significance and implications of the study are as follows. First, a specific measure of intervention was provided to focus on the characteristics of mature personality based on object relations theory when consulting to improve college life adaptation by confirming the object relations of college students and the structural model of adaptation to college life. Second, it was shown that the role of mediators that promote separation-individualization and self-compassion can be utilized as a strategy for consulting intervention by confirming the mediating effect of separation-individualization and self-compassion. Third, it is meaningful that it provided a new perspective of reinforcing effect, a positive resource that can be utilized in the consultation by confirming that empathic capacity has a moderating effect in the college life adaptation model.
Keywords: object relations, separation-individualization, self-compassion, adaptation to college life, empathic capacity
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