[학위논문]지역아동센터 이용 아동의 자아존중감 증진을 위한 집단놀이치료: 도널드 위니캇 이론을 중심으로 : 도널드 위니캇 이론 중심으로 Group Play Therapy for Enhancing Self-Esteem in Children Utilizing Local Child Centers: Focused on the Donald Winnicott Theory원문보기
본 연구의 목적은 도널드 위니캇의 대상관계이론과 심리치료 기법을 토대로 적용한 집단놀이치료를 통해 지역아동센터 아동의 자아존중감 향상을 돕기 위함이다. 본 논문은 낮은 자아존중감으로 인해 심리적 어려움을 겪고 있는 지역아동센터 이용 아동들을 위해 집단놀이치료를 통하여 자아존중감이 증진되며 치유되어가는 과정을 고찰하였다. 지역아동센터는 취약계층 아동을 위한 대표적인 기관으로 지역아동센터 를 이용하는 아동은 다양한 혼합가정의 취약계층 아동이 많으며, 소극적이고 자신감 이 결여되어 자아존중감이 낮은 편에 속한다. 본 연구를 통하여 지역아동센터 아동들은 위니캇의 핵심 개념인 중간공간인 ...
본 연구의 목적은 도널드 위니캇의 대상관계이론과 심리치료 기법을 토대로 적용한 집단놀이치료를 통해 지역아동센터 아동의 자아존중감 향상을 돕기 위함이다. 본 논문은 낮은 자아존중감으로 인해 심리적 어려움을 겪고 있는 지역아동센터 이용 아동들을 위해 집단놀이치료를 통하여 자아존중감이 증진되며 치유되어가는 과정을 고찰하였다. 지역아동센터는 취약계층 아동을 위한 대표적인 기관으로 지역아동센터 를 이용하는 아동은 다양한 혼합가정의 취약계층 아동이 많으며, 소극적이고 자신감 이 결여되어 자아존중감이 낮은 편에 속한다. 본 연구를 통하여 지역아동센터 아동들은 위니캇의 핵심 개념인 중간공간인 놀이치료 공간에서 안아주는 환경을 제공 받음 으로써 자기 안에 있는 거짓자기를 발견하고, 진정한 내면의 참자기로 성장하여 홀로 설 수 있는 능력을 키움으로 자아존중감이 증진된 것으로 확인되었다. 연구자는 OO 시에 있는 OO지역아동센터 이용 아동 중 초등학교 3~5학년 아동 8명을 대상으로 선정하여 2023년 04월 17일 오리엔테이션과 사전 · 사후 상담을 실시하였고, 2023년 4 월 24일부터 7월 10일까지 매주 60분씩 10회 집단놀이치료 프로그램을 진행하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단놀이치료 안에서 치료자는 연구참여자에 게 치료자의 버텨주기와 집단원들의 긍정적 지지를 통해 충분히 좋은 환경 안에서의 안아주기를 조성해주었다. 둘째, 연구참여자들은 위니캇 이론 중심의 집단놀이치료를 통해 자기 내면에 있는 거짓자기를 알아차리고, 참자기를 찾아 홀로 설 수 있게 되었 다. 셋째, 집단놀이치료를 통하여 연구참여자들은 자아존중감이 향상되었고, 자신과 타인에 대한 이해도와 사회성이 향상되었다. 넷째, 본 연구의 집단놀이치료는 하나님 의 형상 회복을 목표로 하는 목회상담적 돌봄 안에서 이루어 짐을 확인하였다. 다섯 째, 자아존중감 척도 사전 · 사후 검사를 통해 연구참여자들의 자아존중감이 긍정적으 로 상승 되었다는 유의미한 결과가 도출되었다. 본 연구의 의의는 위니캇의 대상관계 이론을 기반으로 실시한 집단놀이치료 프로그램이 지역아동센터 이용 혼합가정 아동 들에게 효과적인 치유와 성장의 공간을 제공하여 준 것이다. 이를 통해 목회 현장에 서도 본 프로그램이 소외된 아동들을 돕는데 기여할 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은 도널드 위니캇의 대상관계이론과 심리치료 기법을 토대로 적용한 집단놀이치료를 통해 지역아동센터 아동의 자아존중감 향상을 돕기 위함이다. 본 논문은 낮은 자아존중감으로 인해 심리적 어려움을 겪고 있는 지역아동센터 이용 아동들을 위해 집단놀이치료를 통하여 자아존중감이 증진되며 치유되어가는 과정을 고찰하였다. 지역아동센터는 취약계층 아동을 위한 대표적인 기관으로 지역아동센터 를 이용하는 아동은 다양한 혼합가정의 취약계층 아동이 많으며, 소극적이고 자신감 이 결여되어 자아존중감이 낮은 편에 속한다. 본 연구를 통하여 지역아동센터 아동들은 위니캇의 핵심 개념인 중간공간인 놀이치료 공간에서 안아주는 환경을 제공 받음 으로써 자기 안에 있는 거짓자기를 발견하고, 진정한 내면의 참자기로 성장하여 홀로 설 수 있는 능력을 키움으로 자아존중감이 증진된 것으로 확인되었다. 연구자는 OO 시에 있는 OO지역아동센터 이용 아동 중 초등학교 3~5학년 아동 8명을 대상으로 선정하여 2023년 04월 17일 오리엔테이션과 사전 · 사후 상담을 실시하였고, 2023년 4 월 24일부터 7월 10일까지 매주 60분씩 10회 집단놀이치료 프로그램을 진행하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단놀이치료 안에서 치료자는 연구참여자에 게 치료자의 버텨주기와 집단원들의 긍정적 지지를 통해 충분히 좋은 환경 안에서의 안아주기를 조성해주었다. 둘째, 연구참여자들은 위니캇 이론 중심의 집단놀이치료를 통해 자기 내면에 있는 거짓자기를 알아차리고, 참자기를 찾아 홀로 설 수 있게 되었 다. 셋째, 집단놀이치료를 통하여 연구참여자들은 자아존중감이 향상되었고, 자신과 타인에 대한 이해도와 사회성이 향상되었다. 넷째, 본 연구의 집단놀이치료는 하나님 의 형상 회복을 목표로 하는 목회상담적 돌봄 안에서 이루어 짐을 확인하였다. 다섯 째, 자아존중감 척도 사전 · 사후 검사를 통해 연구참여자들의 자아존중감이 긍정적으 로 상승 되었다는 유의미한 결과가 도출되었다. 본 연구의 의의는 위니캇의 대상관계 이론을 기반으로 실시한 집단놀이치료 프로그램이 지역아동센터 이용 혼합가정 아동 들에게 효과적인 치유와 성장의 공간을 제공하여 준 것이다. 이를 통해 목회 현장에 서도 본 프로그램이 소외된 아동들을 돕는데 기여할 수 있기를 기대한다.
This study aims to help children enhance their self-esteem at a local children's center through group play therapy that is applied according to the Object Relations Theory and psychotherapy technique of Donald Winnicott. The study examined the process of children as their self-esteem was promot...
This study aims to help children enhance their self-esteem at a local children's center through group play therapy that is applied according to the Object Relations Theory and psychotherapy technique of Donald Winnicott. The study examined the process of children as their self-esteem was promoted and even healed through group play therapy for the children at a local children's center who had psychological difficulties due to their low self-esteem. A local children's center is a representative agency for children from the marginalized class. In many cases, the children using the services at a local children's center are from various families backgrounds within the vulnerable class. They are passive and lack self-confidence; thus, they also have low self-esteem. In the study, children at this local children's center were offered an environment in which they got a holding in the play therapy space or transitional space, a core concept of Winnicott. The children discovered a false self within themselves, grew into a true self with a true inner side, and cultivated the ability to be independent, thus promoting their self-esteem. The researcher selected eight children between the third~fifth grade in elementary school among the children using the service at OO Local Children's Center in OO City, gave them an orientation and pre- and post-test counseling on April 17, 2023, and implemented a ten-session group play therapy program that consisted of 60-minutes sessions per week from April 24~July 10, 2023. The findings are as follows: first, the therapist created holding opportunities for the research participants in good enough environment that was sufficiently positive within the group play therapy through therapist's endurance and positive support from the members; second, the research participants noticed a false self within themselves, found a true self, and grew independent through the group play focused on Winnicott's theory; third, the research participants enhanced their self-esteem, understanding of others as well as themselves, and sociality through group play therapy; fourth, the study made certain that group play therapy was provided within pastoral counseling care in which the goal was to restore the images of God; finally, the pre- and post-test results based on a self-esteem scale provided a significant finding in that the self-esteem of the research participants made a positive increase. The study implemented a group play therapy program based on Winnicott's Object Relations Theory and provided an effective healing and growth space to children from blended families using the service at a local children's center, thus holding its significance. The program will hopefully make a contribution to alienated children in the pastoral field as well.
This study aims to help children enhance their self-esteem at a local children's center through group play therapy that is applied according to the Object Relations Theory and psychotherapy technique of Donald Winnicott. The study examined the process of children as their self-esteem was promoted and even healed through group play therapy for the children at a local children's center who had psychological difficulties due to their low self-esteem. A local children's center is a representative agency for children from the marginalized class. In many cases, the children using the services at a local children's center are from various families backgrounds within the vulnerable class. They are passive and lack self-confidence; thus, they also have low self-esteem. In the study, children at this local children's center were offered an environment in which they got a holding in the play therapy space or transitional space, a core concept of Winnicott. The children discovered a false self within themselves, grew into a true self with a true inner side, and cultivated the ability to be independent, thus promoting their self-esteem. The researcher selected eight children between the third~fifth grade in elementary school among the children using the service at OO Local Children's Center in OO City, gave them an orientation and pre- and post-test counseling on April 17, 2023, and implemented a ten-session group play therapy program that consisted of 60-minutes sessions per week from April 24~July 10, 2023. The findings are as follows: first, the therapist created holding opportunities for the research participants in good enough environment that was sufficiently positive within the group play therapy through therapist's endurance and positive support from the members; second, the research participants noticed a false self within themselves, found a true self, and grew independent through the group play focused on Winnicott's theory; third, the research participants enhanced their self-esteem, understanding of others as well as themselves, and sociality through group play therapy; fourth, the study made certain that group play therapy was provided within pastoral counseling care in which the goal was to restore the images of God; finally, the pre- and post-test results based on a self-esteem scale provided a significant finding in that the self-esteem of the research participants made a positive increase. The study implemented a group play therapy program based on Winnicott's Object Relations Theory and provided an effective healing and growth space to children from blended families using the service at a local children's center, thus holding its significance. The program will hopefully make a contribution to alienated children in the pastoral field as well.
Keyword
#지역아동센터 이용아동 혼합가정 자아존중감 도널드 위니캇 집단놀이치료
#Children Using Local Children's Center
#Blended Family
#Self-Esteem
#Donald Winnicott
#Group Play Therapy
학위논문 정보
저자
신성희
학위수여기관
웨스트민스터신학대학원대학교 신학대학원
학위구분
국내박사
학과
기독교상담심리학과 상담심리학
지도교수
박은정
발행연도
2023
총페이지
240
키워드
지역아동센터 이용아동 혼합가정 자아존중감 도널드 위니캇 집단놀이치료,
Children Using Local Children's Center,
Blended Family,
Self-Esteem,
Donald Winnicott,
Group Play Therapy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.