본 연구의 목적은 대학생의 사회적지지와 진로적응성 관계에서 진로결정자기효능감의 매개효과를 검증하고 각 변인들과의 관계를 규명하는 것이다. 본 연구 목적의 달성을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 사회적지지, 진로적응성, 진로결정자기효능감은 정적 상관을 보일 것인가? 2. 사회적지지가 진로결정자기효능감에 정적으로 유의할 것인가? 3. 사회적지지는 진로적응성에 정적으로 유의할 것인가? 3-1. 사회적지지 하위요인들 중 어떤 하위요인이 진로적응성을 더 잘 설명할것인가? 4. 진로결정자기효능감은 진로적응성에 정적으로 유의할 것인가? 4-1. 진로결정자기효능감 하위요인들 중 어떤 하위요인이 진로적응성을 잘 설명할 것인가? 5. 사회적지지와 진로적응성 관계에서 진로결정자기효능감은 부분매개효과가 유의할 것인가? 본 연구의 연구대상은 서울, 경기, 인천에 거주하는 대학생 375명을 대상으로 사회적지지, 진로적응성, 진로결정자기효능감을 측정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적지지는 진로적응성에 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 사회적지지는 진로결정자기효능감에 정적으로 유의한 것으로 확인되었다. 셋째, 진로결정자기효능감이 진로적응성에 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 넷째, 사회적지지와 진로적응성 관계에서 진로결정자기효능감은 부분매개효과가 유의하게 나타났다. 이와 같은 연구결과를 토대로 다음의 결론과 시사점을 도출하였다. 첫째, 본 연구에서 설정한 모형은 대학생의 실제적 자료를 설명하기에 적합하며, 예측변인과 잠재변인간의 관계를 타당하게 검증하였다. 둘째, 대학생의 사회적지지는 진로적응성에 정적으로 유의한 것으로 확인되었다. 즉, 사회적지지를 높게 지각할수록 진로적응성에 직접적인 영향을 미침을 시사한다. 셋째, 대학생의 사회적지지는 진로결정자기효능감에 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 즉, 사회적지지가 높으면 진로결정자기효능감에도 영향을 미침을 시사한다. 넷째, 진로결정자기효능감은 대학생의 진로적응성에 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 즉, 진로결정자기효능감이 높으면 진로적응성 수준에 긍정적인 영향을 미침을 시사한다. 다섯째, 대학생의 사회적지지와 진로적응성 관계에서 진로결정자기효능감의 부분 매개효과가 유의하게 나타났다. 즉, 사회적지지가 진로적응성에 직접적으로 유의하며, 진로결정자기효능감을 부분 매개하여 진로적응성에 간접적으로 영향을 미침을 시사한다. 따라서 사회적지지가 대학생의 진로적응성을 향상시키는데 직접적인 영향을 미치는 변수이며, 진로결정자기효능감은 부분 매개한다는 것을 확인하였다. 즉, 사회적지지를 제공할 때 진로결정자기효능감도 함께 초점을 맞춰야 한다.
본 연구의 목적은 대학생의 사회적지지와 진로적응성 관계에서 진로결정자기효능감의 매개효과를 검증하고 각 변인들과의 관계를 규명하는 것이다. 본 연구 목적의 달성을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 사회적지지, 진로적응성, 진로결정자기효능감은 정적 상관을 보일 것인가? 2. 사회적지지가 진로결정자기효능감에 정적으로 유의할 것인가? 3. 사회적지지는 진로적응성에 정적으로 유의할 것인가? 3-1. 사회적지지 하위요인들 중 어떤 하위요인이 진로적응성을 더 잘 설명할것인가? 4. 진로결정자기효능감은 진로적응성에 정적으로 유의할 것인가? 4-1. 진로결정자기효능감 하위요인들 중 어떤 하위요인이 진로적응성을 잘 설명할 것인가? 5. 사회적지지와 진로적응성 관계에서 진로결정자기효능감은 부분매개효과가 유의할 것인가? 본 연구의 연구대상은 서울, 경기, 인천에 거주하는 대학생 375명을 대상으로 사회적지지, 진로적응성, 진로결정자기효능감을 측정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적지지는 진로적응성에 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 사회적지지는 진로결정자기효능감에 정적으로 유의한 것으로 확인되었다. 셋째, 진로결정자기효능감이 진로적응성에 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 넷째, 사회적지지와 진로적응성 관계에서 진로결정자기효능감은 부분매개효과가 유의하게 나타났다. 이와 같은 연구결과를 토대로 다음의 결론과 시사점을 도출하였다. 첫째, 본 연구에서 설정한 모형은 대학생의 실제적 자료를 설명하기에 적합하며, 예측변인과 잠재변인간의 관계를 타당하게 검증하였다. 둘째, 대학생의 사회적지지는 진로적응성에 정적으로 유의한 것으로 확인되었다. 즉, 사회적지지를 높게 지각할수록 진로적응성에 직접적인 영향을 미침을 시사한다. 셋째, 대학생의 사회적지지는 진로결정자기효능감에 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 즉, 사회적지지가 높으면 진로결정자기효능감에도 영향을 미침을 시사한다. 넷째, 진로결정자기효능감은 대학생의 진로적응성에 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 즉, 진로결정자기효능감이 높으면 진로적응성 수준에 긍정적인 영향을 미침을 시사한다. 다섯째, 대학생의 사회적지지와 진로적응성 관계에서 진로결정자기효능감의 부분 매개효과가 유의하게 나타났다. 즉, 사회적지지가 진로적응성에 직접적으로 유의하며, 진로결정자기효능감을 부분 매개하여 진로적응성에 간접적으로 영향을 미침을 시사한다. 따라서 사회적지지가 대학생의 진로적응성을 향상시키는데 직접적인 영향을 미치는 변수이며, 진로결정자기효능감은 부분 매개한다는 것을 확인하였다. 즉, 사회적지지를 제공할 때 진로결정자기효능감도 함께 초점을 맞춰야 한다.
The purpose of this study is to examine the mediating effect of career decision-making self-efficacy on the career adaptability of social support perceived by university students and find out relationship with each of the variables. Research problems are as follow. First, do the social support, ...
The purpose of this study is to examine the mediating effect of career decision-making self-efficacy on the career adaptability of social support perceived by university students and find out relationship with each of the variables. Research problems are as follow. First, do the social support, career adaptability, and career decision-making self-efficacy show a static correlation? Second, does the social support have a positive effect on career decision-making self-efficacy? Third, does the social support have a positive effect on career adaptability? Which of the social support sub-factors better describes career adaptability? Fourth, does career decision-making self-efficacy have a positive effect on career adaptability? Which of the career decision-making self-efficacy sub-factors better describes career adaptability? Fifth, does the career decision-making self-efficacy meaningful in relation to social support and career adaptability? The subject of this study were 375 university students living in Seoul, Gyeonggi-do and Incheon to measure social support, career adaptability, and career decision-making self-efficacy. The results of this study are as follows; First, social support had a statistically significant effect on career adaptability. Second, social support had a statistically significant effect on career decision-making self-efficacy. Third, career decision-making self-efficacy had a statistically significant effect on career adaptability. Fourth, the career decision-making self-efficacy had a meaningful effect in relation to social support and career adaptability. Based on the finding of the study, major conclusions of this study were as follows: First, the results of hypothetical model analysis were suitable to empirical analysis on research variables and the prediction of causal relationships between the predictors variable and the potential variable was valid. Second, social support of university students had a statistically significant effect on career adaptability. In other words, higher social support implies a direct impact on career adaptability. Third, social support of university students had a statistically significant effect on career decision-making self-efficacy. In other words, higher social support implies a impact on career decision-making self-efficacy as well. Fourth, career decision-making self-efficacy had a statistically significant effect on career adaptability of university students. Namely, higher career decision-making self-efficacy implies a positive effect on career adaptability. Fifth, social support partial mediating influenced career adaptability through career decision-making self-efficacy. Namely, social support implies a direct impact on career adaptability, and an impact on career adaptability through partial mediating of career decision-making self-efficacy. Therefore, it was confirmed that social support is a variable that directly affects the improvement of university students' career adaptability, and that the career decision-making self-efficacy is partially mediated. In other words, when providing social support, the career decision-making self-efficacy should be focused.
The purpose of this study is to examine the mediating effect of career decision-making self-efficacy on the career adaptability of social support perceived by university students and find out relationship with each of the variables. Research problems are as follow. First, do the social support, career adaptability, and career decision-making self-efficacy show a static correlation? Second, does the social support have a positive effect on career decision-making self-efficacy? Third, does the social support have a positive effect on career adaptability? Which of the social support sub-factors better describes career adaptability? Fourth, does career decision-making self-efficacy have a positive effect on career adaptability? Which of the career decision-making self-efficacy sub-factors better describes career adaptability? Fifth, does the career decision-making self-efficacy meaningful in relation to social support and career adaptability? The subject of this study were 375 university students living in Seoul, Gyeonggi-do and Incheon to measure social support, career adaptability, and career decision-making self-efficacy. The results of this study are as follows; First, social support had a statistically significant effect on career adaptability. Second, social support had a statistically significant effect on career decision-making self-efficacy. Third, career decision-making self-efficacy had a statistically significant effect on career adaptability. Fourth, the career decision-making self-efficacy had a meaningful effect in relation to social support and career adaptability. Based on the finding of the study, major conclusions of this study were as follows: First, the results of hypothetical model analysis were suitable to empirical analysis on research variables and the prediction of causal relationships between the predictors variable and the potential variable was valid. Second, social support of university students had a statistically significant effect on career adaptability. In other words, higher social support implies a direct impact on career adaptability. Third, social support of university students had a statistically significant effect on career decision-making self-efficacy. In other words, higher social support implies a impact on career decision-making self-efficacy as well. Fourth, career decision-making self-efficacy had a statistically significant effect on career adaptability of university students. Namely, higher career decision-making self-efficacy implies a positive effect on career adaptability. Fifth, social support partial mediating influenced career adaptability through career decision-making self-efficacy. Namely, social support implies a direct impact on career adaptability, and an impact on career adaptability through partial mediating of career decision-making self-efficacy. Therefore, it was confirmed that social support is a variable that directly affects the improvement of university students' career adaptability, and that the career decision-making self-efficacy is partially mediated. In other words, when providing social support, the career decision-making self-efficacy should be focused.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.