본 연구는 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지가 직무수행에 미치는 영향을 살펴보고자 하는데 목적을 두었다. 이를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지, 직무수행의 경향은 어떠한가? 둘째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지, 직무수행의 관계는 어떠한가? 셋째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지가 직무수행에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 본 연구는 2020년 5월 3일부터 5월 9일까지 기관에 근무하고 있는 유자녀 기혼교사 268명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 불성실한 설문지 10부를 제외한 258부를 최종분석 자료로 활용하였으며, 수집된 자료는 기술통계, ...
본 연구는 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지가 직무수행에 미치는 영향을 살펴보고자 하는데 목적을 두었다. 이를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지, 직무수행의 경향은 어떠한가? 둘째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지, 직무수행의 관계는 어떠한가? 셋째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지가 직무수행에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 본 연구는 2020년 5월 3일부터 5월 9일까지 기관에 근무하고 있는 유자녀 기혼교사 268명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 불성실한 설문지 10부를 제외한 258부를 최종분석 자료로 활용하였으며, 수집된 자료는 기술통계, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 통해 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 본 연구 결과 첫째, 각 요인별 평균을 살펴보면 일·가정 역할갈등의 경우 직장→가정갈등, 시간갈등, 긴장갈등, 행동갈등, 가정→직장갈등 순으로 높게 나타났으며, 양육스트레스의 경우 기관의 특수성으로 인한 양육스트레스, 자녀양육으로 인한 일상적 스트레스, 부모역할수행에 대한 부담감 및 디스트레스, 타인양육에 대한 죄책감 순으로 높게 나타났다. 배우자지지의 경우 나의 일에 대한 존중의 평균이 가장 높고, 어려움에 대한지지, 가정 일을 도움, 자녀양육 및 교육을 공유함 순으로 나타났으며, 끝으로 직무수행의 경우 상담 및 정서적 지원의 평균이 가장 높게 나타났으며, 보육 및 기본생활지도, 관련적역할, 교육 및 교수활동, 연구 및 반성적 실천 순인 것으로 확인되었다. 둘째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등과 직무수행, 양육스트레스와 직무수행은 부적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 배우자지지의 경우에는 직무수행과 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 기혼교사의 인구학적 변인, 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지가 직무수행에 미치는 상대적 영향력을 위계적 회귀분석 방법으로 분석한 결과 학력, 근무시행제도 여부, 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지는 직무수행에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 배우자지지는 매우 강력한 변수로 직무수행에 미치는 영향력의 크기가 다른 변수와 비교하여 가장 컸으며, 배우자지지의 모든 하위요인이 기혼교사의 직무수행에 긍정적 영향을 미치는 영향변수임이 나타났다. 이러한 연구결과는 기혼교사의 직무수행능력을 높이기 위해 기혼교사가 경험하고 있는 일·가정 역할갈등이나 양육스트레스를 줄이기 위한 지원이 필요함을 인식하고, 배우자지지가 교사의 직무수행능력 향상에 긍정적인 영향을 끼치는 변수임을 알아본 것에 의의가 있다.
본 연구는 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지가 직무수행에 미치는 영향을 살펴보고자 하는데 목적을 두었다. 이를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지, 직무수행의 경향은 어떠한가? 둘째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지, 직무수행의 관계는 어떠한가? 셋째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지가 직무수행에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 본 연구는 2020년 5월 3일부터 5월 9일까지 기관에 근무하고 있는 유자녀 기혼교사 268명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 불성실한 설문지 10부를 제외한 258부를 최종분석 자료로 활용하였으며, 수집된 자료는 기술통계, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 통해 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 본 연구 결과 첫째, 각 요인별 평균을 살펴보면 일·가정 역할갈등의 경우 직장→가정갈등, 시간갈등, 긴장갈등, 행동갈등, 가정→직장갈등 순으로 높게 나타났으며, 양육스트레스의 경우 기관의 특수성으로 인한 양육스트레스, 자녀양육으로 인한 일상적 스트레스, 부모역할수행에 대한 부담감 및 디스트레스, 타인양육에 대한 죄책감 순으로 높게 나타났다. 배우자지지의 경우 나의 일에 대한 존중의 평균이 가장 높고, 어려움에 대한지지, 가정 일을 도움, 자녀양육 및 교육을 공유함 순으로 나타났으며, 끝으로 직무수행의 경우 상담 및 정서적 지원의 평균이 가장 높게 나타났으며, 보육 및 기본생활지도, 관련적역할, 교육 및 교수활동, 연구 및 반성적 실천 순인 것으로 확인되었다. 둘째, 기혼교사의 일·가정 역할갈등과 직무수행, 양육스트레스와 직무수행은 부적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 배우자지지의 경우에는 직무수행과 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 기혼교사의 인구학적 변인, 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지가 직무수행에 미치는 상대적 영향력을 위계적 회귀분석 방법으로 분석한 결과 학력, 근무시행제도 여부, 일·가정 역할갈등, 양육스트레스, 배우자지지는 직무수행에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 배우자지지는 매우 강력한 변수로 직무수행에 미치는 영향력의 크기가 다른 변수와 비교하여 가장 컸으며, 배우자지지의 모든 하위요인이 기혼교사의 직무수행에 긍정적 영향을 미치는 영향변수임이 나타났다. 이러한 연구결과는 기혼교사의 직무수행능력을 높이기 위해 기혼교사가 경험하고 있는 일·가정 역할갈등이나 양육스트레스를 줄이기 위한 지원이 필요함을 인식하고, 배우자지지가 교사의 직무수행능력 향상에 긍정적인 영향을 끼치는 변수임을 알아본 것에 의의가 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of work-family role conflict, parenting stress, and spouse support on job performance of married early childhood education teachers. The research questions set for this are as follows. First, what are the tendencies of married early childhood ...
The purpose of this study was to examine the effects of work-family role conflict, parenting stress, and spouse support on job performance of married early childhood education teachers. The research questions set for this are as follows. First, what are the tendencies of married early childhood education teachers' work-family role conflict, parenting stress, spouse support, and job performance? Second, what is the relationship between work-family role conflict, parenting stress, spouse support, and job performance of married early childhood education teachers? Third, what is the relative influence of work-family role conflict, parenting stress, and spouse support on job performance of married early childhood education teachers? To solve these research problems, this study conducted a survey of 268 married early childhood education teachers working in institutions from May 3 to May 9, 2020. 258 questionnaires were used as final analysis data except for 10 insincere questionnaires, and the collected data were analyzed through descriptive statistics, correlation analysis, and hierarchical regression analysis. The results of this study are summarized as follows. First, the results of this study are as follows: Work-family role conflicts were higher in the order of work home conflict, time conflict, tension conflict, behavior conflict, home workplace conflict. In the case of parenting stress, it was shown that the parenting stress due to the specificity of the institution, the daily stress due to child rearing, the burden of parental role performance and the stress, and the guilt about other child rearing were high in order. In case of spouse support, the average of respect for my work was the highest, followed by support for difficulties, help with family work, and sharing child rearing and education. Finally, in the case of job performance, the average of counseling and emotional support was the highest, and it was confirmed that it was in the order of childcare and basic life guidance, related role, education and teaching activities, research and reflective practice. Second, married early childhood education teachers' work-family role conflict-job performance and parenting stress-job performance had negative correlations. In case of spouse support, it was found that there was a positive correlation with job performance. Third, the analysis of the relative influence of married early childhood education teachers' demographic variables, work-family role conflict, parenting stress, and spouse support on job performance by hierarchical regression analysis showed that academic background, work execution system, work-family role conflict, parenting stress, and spouse support had a significant influence on job performance. Especially, spouse support is a very strong variable, and the size of the influence on job performance is the largest compared to other variables, and all sub-factors of spouse support are the influential variables that have a positive effect on job performance of married early childhood education teachers. The results of this study are meaningful in that it recognizes that support is needed to reduce work-family role conflict or parenting stress experienced by married early childhood education teachers in order to improve job performance ability of married early childhood education teachers, and that spouse support is a variable that positively affects the improvement of job performance ability of teachers.
The purpose of this study was to examine the effects of work-family role conflict, parenting stress, and spouse support on job performance of married early childhood education teachers. The research questions set for this are as follows. First, what are the tendencies of married early childhood education teachers' work-family role conflict, parenting stress, spouse support, and job performance? Second, what is the relationship between work-family role conflict, parenting stress, spouse support, and job performance of married early childhood education teachers? Third, what is the relative influence of work-family role conflict, parenting stress, and spouse support on job performance of married early childhood education teachers? To solve these research problems, this study conducted a survey of 268 married early childhood education teachers working in institutions from May 3 to May 9, 2020. 258 questionnaires were used as final analysis data except for 10 insincere questionnaires, and the collected data were analyzed through descriptive statistics, correlation analysis, and hierarchical regression analysis. The results of this study are summarized as follows. First, the results of this study are as follows: Work-family role conflicts were higher in the order of work home conflict, time conflict, tension conflict, behavior conflict, home workplace conflict. In the case of parenting stress, it was shown that the parenting stress due to the specificity of the institution, the daily stress due to child rearing, the burden of parental role performance and the stress, and the guilt about other child rearing were high in order. In case of spouse support, the average of respect for my work was the highest, followed by support for difficulties, help with family work, and sharing child rearing and education. Finally, in the case of job performance, the average of counseling and emotional support was the highest, and it was confirmed that it was in the order of childcare and basic life guidance, related role, education and teaching activities, research and reflective practice. Second, married early childhood education teachers' work-family role conflict-job performance and parenting stress-job performance had negative correlations. In case of spouse support, it was found that there was a positive correlation with job performance. Third, the analysis of the relative influence of married early childhood education teachers' demographic variables, work-family role conflict, parenting stress, and spouse support on job performance by hierarchical regression analysis showed that academic background, work execution system, work-family role conflict, parenting stress, and spouse support had a significant influence on job performance. Especially, spouse support is a very strong variable, and the size of the influence on job performance is the largest compared to other variables, and all sub-factors of spouse support are the influential variables that have a positive effect on job performance of married early childhood education teachers. The results of this study are meaningful in that it recognizes that support is needed to reduce work-family role conflict or parenting stress experienced by married early childhood education teachers in order to improve job performance ability of married early childhood education teachers, and that spouse support is a variable that positively affects the improvement of job performance ability of teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.