본 연구는 유아 주도 바깥놀이 활성화를 위한 실행연구로써, 만 5세 반을 담임하며 인식하였던 교사 주도로 이루어지는 바깥 놀이 시 유아들의 흥미가 낮은 문제점을 개선하기 위한 방안으로 유아 주도의 바깥 놀이를 활성화하는 과정에서 교사와 유아의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구문제 2. 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정에서 나타난 유아의 변화는 무엇인...
본 연구는 유아 주도 바깥놀이 활성화를 위한 실행연구로써, 만 5세 반을 담임하며 인식하였던 교사 주도로 이루어지는 바깥 놀이 시 유아들의 흥미가 낮은 문제점을 개선하기 위한 방안으로 유아 주도의 바깥 놀이를 활성화하는 과정에서 교사와 유아의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구문제 2. 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정에서 나타난 유아의 변화는 무엇인가?
연구문제 3. 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정에서 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
실행연구는 2019년 10월부터 2월까지 서울의 K 직장 어린이집 만 5세 하늘반 유아 13명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 녹화와 녹음 및 사진, 교사의 반성적 저널, 동료교사와의 면담, 보육일지와 관찰일지 작성 등의 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정은 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 교사 주도의 바깥 놀이에 대한 유아들의 흥미가 낮은 문제점을 개선하기 위한 방법으로 유아 주도의 바깥 놀이를 실시하며 유아들의 주도성 및 놀이 모습 변화를 관찰하였다. 그 결과 바깥 놀이에 대한 흥미가 낮던 유아들이 바깥 놀이에 대한 흥미를 회복하고 자신의 흥미에서 발현한 놀이를 계획 및 진행하는 것은 잘 이루어졌으나 기존의 안전 약속이 무너지고 그로 인한 유아들 간의 갈등 발생, 같은 놀이를 반복하는 모습이 문제점으로 도출되었다. 따라서 도출된 문제점을 개선하기 위한 계획으로 주도성과 자유에 대해 생각해 볼 수 있는 그림책 읽고 안전 약속에 대해 함께 이야기 나누기, 유아들의 놀이가 서로 연계‧확장될 수 있도록 교육적 지원하기를 실행하며 유아들의 변화를 관찰하고 재 반영하는 순환적인 과정을 통해 유아와 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다.
둘째, 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정을 통해 바깥 놀이에 대한 흥미가 높아진 유아, 바깥 놀이 안전에 대한 인식이 높아진 유아, 바깥 놀이 계획을 구상하고 실행하는 유아, 교실 놀이와 바깥 놀이를 연계하고 확장하는 유아로 변화한 모습을 관찰할 수 있었으며, 바깥 놀이에 대한 긍정적인 변화가 이루어졌음을 확인할 수 있었다.
셋째, 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정을 통해 교사는 유아의 놀이에 대한 이해가 깊어진 교사, 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 지원 방법을 연구하는 교사로 변화하였으며, 유아의 놀이를 깊이 들여다보고 기록함으로써 놀이를 이해하고 지원하기 위해 연구하는 교사로 성장하였다.
본 연구는 유아 주도 바깥놀이 활성화를 위한 실행연구로써, 만 5세 반을 담임하며 인식하였던 교사 주도로 이루어지는 바깥 놀이 시 유아들의 흥미가 낮은 문제점을 개선하기 위한 방안으로 유아 주도의 바깥 놀이를 활성화하는 과정에서 교사와 유아의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구문제 2. 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정에서 나타난 유아의 변화는 무엇인가?
연구문제 3. 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정에서 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
실행연구는 2019년 10월부터 2월까지 서울의 K 직장 어린이집 만 5세 하늘반 유아 13명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 녹화와 녹음 및 사진, 교사의 반성적 저널, 동료교사와의 면담, 보육일지와 관찰일지 작성 등의 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정은 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 교사 주도의 바깥 놀이에 대한 유아들의 흥미가 낮은 문제점을 개선하기 위한 방법으로 유아 주도의 바깥 놀이를 실시하며 유아들의 주도성 및 놀이 모습 변화를 관찰하였다. 그 결과 바깥 놀이에 대한 흥미가 낮던 유아들이 바깥 놀이에 대한 흥미를 회복하고 자신의 흥미에서 발현한 놀이를 계획 및 진행하는 것은 잘 이루어졌으나 기존의 안전 약속이 무너지고 그로 인한 유아들 간의 갈등 발생, 같은 놀이를 반복하는 모습이 문제점으로 도출되었다. 따라서 도출된 문제점을 개선하기 위한 계획으로 주도성과 자유에 대해 생각해 볼 수 있는 그림책 읽고 안전 약속에 대해 함께 이야기 나누기, 유아들의 놀이가 서로 연계‧확장될 수 있도록 교육적 지원하기를 실행하며 유아들의 변화를 관찰하고 재 반영하는 순환적인 과정을 통해 유아와 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다.
둘째, 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정을 통해 바깥 놀이에 대한 흥미가 높아진 유아, 바깥 놀이 안전에 대한 인식이 높아진 유아, 바깥 놀이 계획을 구상하고 실행하는 유아, 교실 놀이와 바깥 놀이를 연계하고 확장하는 유아로 변화한 모습을 관찰할 수 있었으며, 바깥 놀이에 대한 긍정적인 변화가 이루어졌음을 확인할 수 있었다.
셋째, 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 실행연구 과정을 통해 교사는 유아의 놀이에 대한 이해가 깊어진 교사, 유아 주도 바깥 놀이 활성화를 위한 지원 방법을 연구하는 교사로 변화하였으며, 유아의 놀이를 깊이 들여다보고 기록함으로써 놀이를 이해하고 지원하기 위해 연구하는 교사로 성장하였다.
This study is an action study for the activation of outside play led by infants. The idea of this study is from that a teacher found the infants, aged 6 or 7 years old, with low intererst in playing outside driven by teachers. In order to improve the problems of infants' low interest, the outside pl...
This study is an action study for the activation of outside play led by infants. The idea of this study is from that a teacher found the infants, aged 6 or 7 years old, with low intererst in playing outside driven by teachers. In order to improve the problems of infants' low interest, the outside play led by infants not by teachers is designed. The course aims to identify changes interaction between teachers and infants from the process of activating outside play led by infants. The research questions according to the purpose of this research are as follows.
1. How is the action research process for the activation of outside play led by infants?
2. What is infants' change in the action research process for the activation of outside play led by infants?
3. What is teachers' change in the action research process for the activation of outside play led by infants?
From October to February in 2019, a practical study was conducted to 13 children who were 6 or 7 years old in the Sky Class in the K-care daycare center in Seoul. The data were collected by using methods such as participant observation, recording voice and video, photographs, teachers' reflective journals, interviews with fellow teachers, preparation of childcare journals and observation journals. The results of this study are as follows.
First, the action research process for the activation of outside play led by infants was conducted with 3 steps of experiment. As a way to improve the problem of children's low interest in teacher-driven outside play, children-led outside play was conducted to observe changes in children's initiative and appearance. As a result, it came out in a successful way that the infants who had low interest in outside play could restore their interest in it and plan and proceed it occurred by their own interest. On the other way, it was drawn to some problems such as a repetition of the same play, a lack of safety awareness and conflicts within peers. Therefore, as a plan to improve the identified problems, there were performed having a conversation about safty rules which children should keep for each other after reading picture books giving opportunities to think over initiative and freedom, supporting educationally so that each children's play could be connected and expanded one another. And it was found the positive changes from the teachers and the children through the cyclical process applyed by feedbacks.
Second, the research resulted positively that infants who increased their interest in outside play and safety awareness of it and performed and planned it in their own ways. They were observed to link classroom play with outside play and modify involved them.
Third, the teachers were changed into a teacher who has deepened understanding of children's play, and a teacher who studies support methods for activating children's play outside. In the other words, this research helped to grow the teachers.
This study is an action study for the activation of outside play led by infants. The idea of this study is from that a teacher found the infants, aged 6 or 7 years old, with low intererst in playing outside driven by teachers. In order to improve the problems of infants' low interest, the outside play led by infants not by teachers is designed. The course aims to identify changes interaction between teachers and infants from the process of activating outside play led by infants. The research questions according to the purpose of this research are as follows.
1. How is the action research process for the activation of outside play led by infants?
2. What is infants' change in the action research process for the activation of outside play led by infants?
3. What is teachers' change in the action research process for the activation of outside play led by infants?
From October to February in 2019, a practical study was conducted to 13 children who were 6 or 7 years old in the Sky Class in the K-care daycare center in Seoul. The data were collected by using methods such as participant observation, recording voice and video, photographs, teachers' reflective journals, interviews with fellow teachers, preparation of childcare journals and observation journals. The results of this study are as follows.
First, the action research process for the activation of outside play led by infants was conducted with 3 steps of experiment. As a way to improve the problem of children's low interest in teacher-driven outside play, children-led outside play was conducted to observe changes in children's initiative and appearance. As a result, it came out in a successful way that the infants who had low interest in outside play could restore their interest in it and plan and proceed it occurred by their own interest. On the other way, it was drawn to some problems such as a repetition of the same play, a lack of safety awareness and conflicts within peers. Therefore, as a plan to improve the identified problems, there were performed having a conversation about safty rules which children should keep for each other after reading picture books giving opportunities to think over initiative and freedom, supporting educationally so that each children's play could be connected and expanded one another. And it was found the positive changes from the teachers and the children through the cyclical process applyed by feedbacks.
Second, the research resulted positively that infants who increased their interest in outside play and safety awareness of it and performed and planned it in their own ways. They were observed to link classroom play with outside play and modify involved them.
Third, the teachers were changed into a teacher who has deepened understanding of children's play, and a teacher who studies support methods for activating children's play outside. In the other words, this research helped to grow the teachers.
주제어
#바깥놀이 실행연구 led by infants play outside Action research 유아주도
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