고, 결과적으로 동기는 성공적인 영어 학습을 이끄는 중요한 요소임이 밝혀졌다. 그러나, 학습자의 다양성이라는 관점에서 현재까지 시행된 연구들을 살펴보았을 때, 초등학생부터 성인까지 다양한 연령대의 영어 학습자들을 대상으로 한 연구에 비해 특성화 고등학교 영어 학습자에 대한 영어 학습 동기 연구는 상대적으로 부족한 편임을 알 수 있다. 이에 본 연구는 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 동기, 탈동기, 무동기 요인을 파악하고 어떤 유의미한 점이 있는지 밝혀내어 특성화 고등학교 영어 학습자의 동기 및 탈동기 연구에 기여하는 데 목적을 두었다. 본 연구에서 제시한 문제는 다음과 같다. 첫째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 동기 요인은 무엇인가. 둘째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 탈동기 요인은 무엇인가. 셋째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 무동기 요인은 무엇인가. 이와 같은 연구 문제들을 살펴보기 위해 서울 소재 7개 특성화 고등학교 1, 2학년에 재학 중인 남학생과 여학생 총 12명을 대상으로 정성적 연구의 면담법을 활용하였다. 먼저, 사전 연구자료 수집 단계로서 배경 정보 질문지 작성 및 사전 시험을 진행하였다. 이후, 연구 참여자 개인의 고유한 생각과 경험을 파악하기 위해 반 구조형식(semi-structured) 문항을 활용한 심층 면담을 진행하였다. 면담 자료는 ...
고, 결과적으로 동기는 성공적인 영어 학습을 이끄는 중요한 요소임이 밝혀졌다. 그러나, 학습자의 다양성이라는 관점에서 현재까지 시행된 연구들을 살펴보았을 때, 초등학생부터 성인까지 다양한 연령대의 영어 학습자들을 대상으로 한 연구에 비해 특성화 고등학교 영어 학습자에 대한 영어 학습 동기 연구는 상대적으로 부족한 편임을 알 수 있다. 이에 본 연구는 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 동기, 탈동기, 무동기 요인을 파악하고 어떤 유의미한 점이 있는지 밝혀내어 특성화 고등학교 영어 학습자의 동기 및 탈동기 연구에 기여하는 데 목적을 두었다. 본 연구에서 제시한 문제는 다음과 같다. 첫째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 동기 요인은 무엇인가. 둘째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 탈동기 요인은 무엇인가. 셋째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 무동기 요인은 무엇인가. 이와 같은 연구 문제들을 살펴보기 위해 서울 소재 7개 특성화 고등학교 1, 2학년에 재학 중인 남학생과 여학생 총 12명을 대상으로 정성적 연구의 면담법을 활용하였다. 먼저, 사전 연구자료 수집 단계로서 배경 정보 질문지 작성 및 사전 시험을 진행하였다. 이후, 연구 참여자 개인의 고유한 생각과 경험을 파악하기 위해 반 구조형식(semi-structured) 문항을 활용한 심층 면담을 진행하였다. 면담 자료는 코딩 분석하여 Dörnyei(2005, 2009)의 제 2언어 동기적 자아체계를 바탕으로 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 동기에 영향을 주는 요인으로 긍정적 학습 결과 경험, 학습자의 이상적 제 2언어 자아, 필연적 제 2언어 자아, 교사와 부모로부터의 긍정적인 영향이었다. 둘째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 탈동기 요인으로는 자신감 부족, 영어 학습에 대한 부정적 태도, 교사와 부모, 그리고 학교의 부정적인 영향이었다. 셋째, 무동기화된 특성화 고등학교 학습자의 경우, 영어 학습의 이유를 내재화하지 못하였고, 구체적인 목표 설정과 학습에 지속적인 참여 역시 전혀 없다는 것이 발견되었다. 또한, 영어 학습의 필요성은 표면적으로 인식하고 있으나 학습에 적극적인 참여와 노력이 없는 동인(motive)의 단계에 속한 학습자도 발견되었다. 본 연구를 통해 특성화 고등학교 학습자의 구체적인 제 2언어 자아 확립이 영어 학습 동기유발에 중요한 영향을 미친다는 점을 알 수 있었다. 따라서 본 연구는 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 동기유발 및 탈동기 요인 제거를 위해 취업과 진로 설계에 초점을 둔 영어 학습이 이루어져야 한다는 점을 시사한다. 이는 학교에서 더욱 다양한 직업 분야에 연계된 영어 교과 및 내용의 도입이 필요하다는 것을 의미한다. 또한, 학습자의 진로에 관심을 가지고 흥미로운 영어 학습 과제 및 수업을 구성하는 교사의 역할 역시 중요하다는 것을 나타낸다. 마지막으로, 특성화 고등학교 학습자의 제 2언어 자아 확립과 영어 학습 동기유발을 위해 부모와 교사가 진로 관련 영어 학습에 대한 구체적인 상담 및 조언을 제공할 것을 제시한다.
고, 결과적으로 동기는 성공적인 영어 학습을 이끄는 중요한 요소임이 밝혀졌다. 그러나, 학습자의 다양성이라는 관점에서 현재까지 시행된 연구들을 살펴보았을 때, 초등학생부터 성인까지 다양한 연령대의 영어 학습자들을 대상으로 한 연구에 비해 특성화 고등학교 영어 학습자에 대한 영어 학습 동기 연구는 상대적으로 부족한 편임을 알 수 있다. 이에 본 연구는 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 동기, 탈동기, 무동기 요인을 파악하고 어떤 유의미한 점이 있는지 밝혀내어 특성화 고등학교 영어 학습자의 동기 및 탈동기 연구에 기여하는 데 목적을 두었다. 본 연구에서 제시한 문제는 다음과 같다. 첫째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 동기 요인은 무엇인가. 둘째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 탈동기 요인은 무엇인가. 셋째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 무동기 요인은 무엇인가. 이와 같은 연구 문제들을 살펴보기 위해 서울 소재 7개 특성화 고등학교 1, 2학년에 재학 중인 남학생과 여학생 총 12명을 대상으로 정성적 연구의 면담법을 활용하였다. 먼저, 사전 연구자료 수집 단계로서 배경 정보 질문지 작성 및 사전 시험을 진행하였다. 이후, 연구 참여자 개인의 고유한 생각과 경험을 파악하기 위해 반 구조형식(semi-structured) 문항을 활용한 심층 면담을 진행하였다. 면담 자료는 코딩 분석하여 Dörnyei(2005, 2009)의 제 2언어 동기적 자아체계를 바탕으로 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 동기에 영향을 주는 요인으로 긍정적 학습 결과 경험, 학습자의 이상적 제 2언어 자아, 필연적 제 2언어 자아, 교사와 부모로부터의 긍정적인 영향이었다. 둘째, 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 탈동기 요인으로는 자신감 부족, 영어 학습에 대한 부정적 태도, 교사와 부모, 그리고 학교의 부정적인 영향이었다. 셋째, 무동기화된 특성화 고등학교 학습자의 경우, 영어 학습의 이유를 내재화하지 못하였고, 구체적인 목표 설정과 학습에 지속적인 참여 역시 전혀 없다는 것이 발견되었다. 또한, 영어 학습의 필요성은 표면적으로 인식하고 있으나 학습에 적극적인 참여와 노력이 없는 동인(motive)의 단계에 속한 학습자도 발견되었다. 본 연구를 통해 특성화 고등학교 학습자의 구체적인 제 2언어 자아 확립이 영어 학습 동기유발에 중요한 영향을 미친다는 점을 알 수 있었다. 따라서 본 연구는 특성화 고등학교 학습자의 영어 학습 동기유발 및 탈동기 요인 제거를 위해 취업과 진로 설계에 초점을 둔 영어 학습이 이루어져야 한다는 점을 시사한다. 이는 학교에서 더욱 다양한 직업 분야에 연계된 영어 교과 및 내용의 도입이 필요하다는 것을 의미한다. 또한, 학습자의 진로에 관심을 가지고 흥미로운 영어 학습 과제 및 수업을 구성하는 교사의 역할 역시 중요하다는 것을 나타낸다. 마지막으로, 특성화 고등학교 학습자의 제 2언어 자아 확립과 영어 학습 동기유발을 위해 부모와 교사가 진로 관련 영어 학습에 대한 구체적인 상담 및 조언을 제공할 것을 제시한다.
To date, there have been a variety of studies on English learning motivation and demotivation, and they have reported that motivation is one of the important elements to promote successful English learning. When previous studies are reviewed from the perspective of learner diversity, however, it see...
To date, there have been a variety of studies on English learning motivation and demotivation, and they have reported that motivation is one of the important elements to promote successful English learning. When previous studies are reviewed from the perspective of learner diversity, however, it seems that the number of studies on English learning motivation with English learners at Korean specialized high schools is relatively smaller than the number of studies with English learners in various age groups from elementary school students to grown-ups. This study thus set out to identify English learning motivation, demotivation, and amotivation factors in learners at Korean specialized high schools and investigate their significance, thus contributing to the study of English learners' motivation and demotivation at Korean specialized high schools.
The study set the following research questions: first, what are the English learning motivation factors of learners at Korean specialized high schools? Second, what are the English learning demotivation factors of learners at Korean specialized high schools? And third, what are the English learning amotivation factors of learners at Korean specialized high schools? In an effort to answer these questions, the investigator used the interview method as part of qualitative research with 12 boys and girls in the tenth and eleventh grade at seven Korean specialized high schools in Seoul. At the collection stage of preliminary research data, the investigator devised a questionnaire on background information and conducted a pre-test. An in-depth interview followed which consisted of semi-structured items to figure out the unique ideas and experiences of individual participants. After the coding analysis of interview data, conclusions were drawn based on Dörnyei(2005, 2009)’s the L2 Motivational Self System. The findings were summarized as follows: first, there were several factors influencing the English learning motivation of learners at Korean specialized high schools including experiences with positive learning outcomes, the ideal L2 self, the ought-to L2 self, and the positive impacts of teachers and parents. Secondly, students at Korean specialized high schools had such English learning demotivation factors as lack of self-confidence, negative attitude toward English learning, and negative influences of teachers, parents, and schools. And thirdly, amotivated learners at Korean specialized high schools failed to internalize their reasons to study English, set no specific goals, and took no persistent part in learning. In addition, a group of learners were discovered who recognized the need for English learning on the surface but made no active participation and efforts to learn English at the motive stage. These findings demonstrate that the specific L2 self had important effects on the English learning motivation of learners at Korean specialized high schools. The findings imply that English learning should focus on employment and career design to motivate learners to study English and remove demotivation factors at Korean specialized high schools. This means that schools need to introduce English subject and content linked to more diverse fields of work. It also suggests that teachers should play important roles in taking interest in the career paths of students and devising interesting English learning tasks and lessons. Finally, parents and teachers need to offer concrete counseling and advice regarding career-related English learning so that students at Korean specialized high schools will establish the L2 self and be motivated to learn English.
To date, there have been a variety of studies on English learning motivation and demotivation, and they have reported that motivation is one of the important elements to promote successful English learning. When previous studies are reviewed from the perspective of learner diversity, however, it seems that the number of studies on English learning motivation with English learners at Korean specialized high schools is relatively smaller than the number of studies with English learners in various age groups from elementary school students to grown-ups. This study thus set out to identify English learning motivation, demotivation, and amotivation factors in learners at Korean specialized high schools and investigate their significance, thus contributing to the study of English learners' motivation and demotivation at Korean specialized high schools.
The study set the following research questions: first, what are the English learning motivation factors of learners at Korean specialized high schools? Second, what are the English learning demotivation factors of learners at Korean specialized high schools? And third, what are the English learning amotivation factors of learners at Korean specialized high schools? In an effort to answer these questions, the investigator used the interview method as part of qualitative research with 12 boys and girls in the tenth and eleventh grade at seven Korean specialized high schools in Seoul. At the collection stage of preliminary research data, the investigator devised a questionnaire on background information and conducted a pre-test. An in-depth interview followed which consisted of semi-structured items to figure out the unique ideas and experiences of individual participants. After the coding analysis of interview data, conclusions were drawn based on Dörnyei(2005, 2009)’s the L2 Motivational Self System. The findings were summarized as follows: first, there were several factors influencing the English learning motivation of learners at Korean specialized high schools including experiences with positive learning outcomes, the ideal L2 self, the ought-to L2 self, and the positive impacts of teachers and parents. Secondly, students at Korean specialized high schools had such English learning demotivation factors as lack of self-confidence, negative attitude toward English learning, and negative influences of teachers, parents, and schools. And thirdly, amotivated learners at Korean specialized high schools failed to internalize their reasons to study English, set no specific goals, and took no persistent part in learning. In addition, a group of learners were discovered who recognized the need for English learning on the surface but made no active participation and efforts to learn English at the motive stage. These findings demonstrate that the specific L2 self had important effects on the English learning motivation of learners at Korean specialized high schools. The findings imply that English learning should focus on employment and career design to motivate learners to study English and remove demotivation factors at Korean specialized high schools. This means that schools need to introduce English subject and content linked to more diverse fields of work. It also suggests that teachers should play important roles in taking interest in the career paths of students and devising interesting English learning tasks and lessons. Finally, parents and teachers need to offer concrete counseling and advice regarding career-related English learning so that students at Korean specialized high schools will establish the L2 self and be motivated to learn English.
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