본 연구는 장자의 도(道)를 이루는 구성요소인 연(然), 기(氣), 신(神), 유(遊)의 중심개념을 도살풀이춤의 춤사위, 복식 그리고 반주음악에서 도출한 고유한 특성인 무위자연(無爲自然), 기운생동(氣運生動), 응신(凝神), 자유(自遊)에 적용하여 정신적, 철학적 의의를 지닌‘道살풀이춤’으로서의 가치를 규명하는 것이다. 이는 도살풀이춤이‘도당(都堂) 살풀이춤의 준말’로 일컬어져 왔던 굳은 기존 관념의 틀을 넘어 그저 무속춤의 인식에 갇힌 해석으...
본 연구는 장자의 도(道)를 이루는 구성요소인 연(然), 기(氣), 신(神), 유(遊)의 중심개념을 도살풀이춤의 춤사위, 복식 그리고 반주음악에서 도출한 고유한 특성인 무위자연(無爲自然), 기운생동(氣運生動), 응신(凝神), 자유(自遊)에 적용하여 정신적, 철학적 의의를 지닌‘道살풀이춤’으로서의 가치를 규명하는 것이다. 이는 도살풀이춤이‘도당(都堂) 살풀이춤의 준말’로 일컬어져 왔던 굳은 기존 관념의 틀을 넘어 그저 무속춤의 인식에 갇힌 해석으로 밖에 비춰지지 않는 도당(都堂) 살풀이춤이라는 협소한 개념에서 벗어나 정신적 경지로서의 도(道)를 닦는 거대한 춤 즉,‘道살풀이춤’으로서의 인식확장에 이바지 하고자 한다. 이러한 신념의 바탕하에 고찰한 결과 다음과 같은 객관적 결론에 이를 수 있었다. 첫째, 장자의 연(然)은 김숙자의 춤철학, 도살풀이춤의 춤사위, 복식, 음악에 내재되어 있는 소박하고, 작위가 없는 무위(無爲)를 의미한다. 그리고 이러한 무위는 각 개체의 성명지정에 알맞은 연으로서 장자 철학 곳곳에서 나타나는 무위자연(無爲自然)의 대도(大道)의 정신 경지와 유기적으로 연결되고 있음을 본 연구를 통해 알 수 있었다. 따라서 김숙자의 도살풀이춤의 고유한 특성으로도 일컬어지는 무위자연성은 장자가 말하는 도의 본질을 체현한 것으로 곧, 도살풀이춤에 내재한 도의 정신적, 철학적 가치를 규명하였다고 할 수 있다. 둘째, 장자의 기(氣)는 김숙자의 춤철학, 도살풀이춤의 춤사위, 복식, 음악에서 나타나는 생동감 있고 맑은 기운을 의미하는 기로서 천 번, 만 번 갈고 닦은 정신수련의 실천으로 얻어진 결과물로 가만히 서 있어도 춤이 되는 경지에도 이를 수 있게 한다. 도살풀이춤에 내재한 거친 듯 강인한 기운생동함은 허(虛)라는 중간과정을 거쳐야 탄생할 수 있는 기운으로 쑥처럼 구불거리는 성심(成心)이 제거된 허정한 상태에서만 이루어질 수 있다. 이처럼 도살풀이춤에 내재한 허와 기는 장자가 말하는 득도의 경지에 이른 자가 도달할 수 있는 사람의 것만이라고 할 수 없는 신기(神氣)의 경지이다. 그리하여 도살풀이춤에 내재한 장자의 신은 곧 도살풀이춤의 정신적 철학적 가치를 규명한다고 할 수 있다. 셋째, 장자의 신(神)은 김숙자의 춤철학, 도살풀이춤의 춤사위, 복식, 음악에서 정(精)과 신(神)의 결합으로 이루어진 응신(정신집중)을 말한다. 장자의 우화에 나오는 많은 기술자들의 기예가 신기(神技)의 경지에서 더 나아가 신묘한 경지를 이루는 신기(神氣)에 이를 수 있었던 것은 응신으로 인한 물아일체, 혼연일체가 있었기 때문이며 그들의 신을 심재와 좌망으로 잘 다스렸기 때문이다. 이렇듯 김숙자의 삶 또한 춤 바보로서 온통 도살풀이춤에 응신(凝神)한 삶이었고 그의 춤사위에서 보이는 정지한 점(点) 춤사위는 그의 춤이 꽉찬 듯 비어 있는 신묘하고도 초탈의 경지에 이른 춤이라는 것을 말해 준다. 그리하여 도살풀이춤에 내재한 장자의 신은 도살풀이춤의 정신적 철학적 가치를 규명한다고 할 수 있다. 넷째, 장자의 유(遊)는 김숙자의 춤철학, 도살풀이춤의 춤사위, 복식, 음악에 내재되어 있는 소요이자 주체적 자유(自遊)를 의미한다. 도살풀이춤은 도당신이 모셔진 제단을 향해 춘 춤이 아니고 관객들을 향해 춘 춤이다. 그리고 도살풀이춤은 경기도당굿의 본굿에서 대접받지 못한 잡귀잡신을 위로한다는 의미를 담고 있지만 그렇다고 그들을 모시는 것이 아니라 그들의 고유한 주체적 자유를 존중하는 춤이다. 또한 관객들과 더불어 함께 하며 춤을 추는 주체자인 자신의 승화와 해탈을 기원하는 자유(自遊)춤이기도 하다. 도살풀이춤은 연단 하나, 턱 하나 없는 마당에서 누구나 평등하게 신이 될 수 있고 누구나 도를 닦을 수 있다는 장자의 만물제동의 가치를 실현하는 춤이다. 이로써 장자에게 붙는 수식어는 바로‘절대적 자유’이다. 장자는 도를 통해서, 김숙자는‘道살풀이춤’을 통해서 두 사람은 절대적 자유를 꿈꾸었다. 그러므로 도살풀이춤에 내재한 장자의 유는 도살풀이춤의 정신적 철학적 가치를 규명한다고 할 수 있다.
본 연구는 장자의 도(道)를 이루는 구성요소인 연(然), 기(氣), 신(神), 유(遊)의 중심개념을 도살풀이춤의 춤사위, 복식 그리고 반주음악에서 도출한 고유한 특성인 무위자연(無爲自然), 기운생동(氣運生動), 응신(凝神), 자유(自遊)에 적용하여 정신적, 철학적 의의를 지닌‘道살풀이춤’으로서의 가치를 규명하는 것이다. 이는 도살풀이춤이‘도당(都堂) 살풀이춤의 준말’로 일컬어져 왔던 굳은 기존 관념의 틀을 넘어 그저 무속춤의 인식에 갇힌 해석으로 밖에 비춰지지 않는 도당(都堂) 살풀이춤이라는 협소한 개념에서 벗어나 정신적 경지로서의 도(道)를 닦는 거대한 춤 즉,‘道살풀이춤’으로서의 인식확장에 이바지 하고자 한다. 이러한 신념의 바탕하에 고찰한 결과 다음과 같은 객관적 결론에 이를 수 있었다. 첫째, 장자의 연(然)은 김숙자의 춤철학, 도살풀이춤의 춤사위, 복식, 음악에 내재되어 있는 소박하고, 작위가 없는 무위(無爲)를 의미한다. 그리고 이러한 무위는 각 개체의 성명지정에 알맞은 연으로서 장자 철학 곳곳에서 나타나는 무위자연(無爲自然)의 대도(大道)의 정신 경지와 유기적으로 연결되고 있음을 본 연구를 통해 알 수 있었다. 따라서 김숙자의 도살풀이춤의 고유한 특성으로도 일컬어지는 무위자연성은 장자가 말하는 도의 본질을 체현한 것으로 곧, 도살풀이춤에 내재한 도의 정신적, 철학적 가치를 규명하였다고 할 수 있다. 둘째, 장자의 기(氣)는 김숙자의 춤철학, 도살풀이춤의 춤사위, 복식, 음악에서 나타나는 생동감 있고 맑은 기운을 의미하는 기로서 천 번, 만 번 갈고 닦은 정신수련의 실천으로 얻어진 결과물로 가만히 서 있어도 춤이 되는 경지에도 이를 수 있게 한다. 도살풀이춤에 내재한 거친 듯 강인한 기운생동함은 허(虛)라는 중간과정을 거쳐야 탄생할 수 있는 기운으로 쑥처럼 구불거리는 성심(成心)이 제거된 허정한 상태에서만 이루어질 수 있다. 이처럼 도살풀이춤에 내재한 허와 기는 장자가 말하는 득도의 경지에 이른 자가 도달할 수 있는 사람의 것만이라고 할 수 없는 신기(神氣)의 경지이다. 그리하여 도살풀이춤에 내재한 장자의 신은 곧 도살풀이춤의 정신적 철학적 가치를 규명한다고 할 수 있다. 셋째, 장자의 신(神)은 김숙자의 춤철학, 도살풀이춤의 춤사위, 복식, 음악에서 정(精)과 신(神)의 결합으로 이루어진 응신(정신집중)을 말한다. 장자의 우화에 나오는 많은 기술자들의 기예가 신기(神技)의 경지에서 더 나아가 신묘한 경지를 이루는 신기(神氣)에 이를 수 있었던 것은 응신으로 인한 물아일체, 혼연일체가 있었기 때문이며 그들의 신을 심재와 좌망으로 잘 다스렸기 때문이다. 이렇듯 김숙자의 삶 또한 춤 바보로서 온통 도살풀이춤에 응신(凝神)한 삶이었고 그의 춤사위에서 보이는 정지한 점(点) 춤사위는 그의 춤이 꽉찬 듯 비어 있는 신묘하고도 초탈의 경지에 이른 춤이라는 것을 말해 준다. 그리하여 도살풀이춤에 내재한 장자의 신은 도살풀이춤의 정신적 철학적 가치를 규명한다고 할 수 있다. 넷째, 장자의 유(遊)는 김숙자의 춤철학, 도살풀이춤의 춤사위, 복식, 음악에 내재되어 있는 소요이자 주체적 자유(自遊)를 의미한다. 도살풀이춤은 도당신이 모셔진 제단을 향해 춘 춤이 아니고 관객들을 향해 춘 춤이다. 그리고 도살풀이춤은 경기도당굿의 본굿에서 대접받지 못한 잡귀잡신을 위로한다는 의미를 담고 있지만 그렇다고 그들을 모시는 것이 아니라 그들의 고유한 주체적 자유를 존중하는 춤이다. 또한 관객들과 더불어 함께 하며 춤을 추는 주체자인 자신의 승화와 해탈을 기원하는 자유(自遊)춤이기도 하다. 도살풀이춤은 연단 하나, 턱 하나 없는 마당에서 누구나 평등하게 신이 될 수 있고 누구나 도를 닦을 수 있다는 장자의 만물제동의 가치를 실현하는 춤이다. 이로써 장자에게 붙는 수식어는 바로‘절대적 자유’이다. 장자는 도를 통해서, 김숙자는‘道살풀이춤’을 통해서 두 사람은 절대적 자유를 꿈꾸었다. 그러므로 도살풀이춤에 내재한 장자의 유는 도살풀이춤의 정신적 철학적 가치를 규명한다고 할 수 있다.
This study applies the central concepts of an absolute truth(道) which are nature itself(然), energy(氣), spirit(神) and freedom(遊) for leaving nature as it is, cheerfulness and vividness, spiritual concentration, freedom. And these are deducted from dancing steps, attire, incidental music. And I invest...
This study applies the central concepts of an absolute truth(道) which are nature itself(然), energy(氣), spirit(神) and freedom(遊) for leaving nature as it is, cheerfulness and vividness, spiritual concentration, freedom. And these are deducted from dancing steps, attire, incidental music. And I investigated the value of 'Dosalpuri dance' which has spiritual and philosophical meaning. This goes beyond the stereotype of the existing idea of Dosalpuri dance, which has been referred to as 'the abbreviation for a shrine for ancestral rites Salpuri Dance', and it breaks the narrow concept of a shrine for ancestral rites Salpuri Dance which is just an interpretation bounded in the perception of shamanism dance. And I try to contribute to the expansion of recognition as a great dance, Dosalpuri Dance that is to cultivate ourselves morally or religiously for a spiritual state. Based on this belief, the following objective conclusions could be reached.
First, "nature itself" of Zuangzi means the truth of nature itself which is inherent in Kim Sook-ja's dance philosophy, dance steps, attire and music of Dosalpuri dance which are simple, without title. And as a suitable nature itself for the naming of each object, I can tell from this study, this truth of nature itself of Zuangzi's philosophy is organically linked to the spiritual state of thoroughfare. Therefore, the truth of nature itself which is also known as a unique characteristics of Kim Sook-ja's Doslapuri dance embodies the essence of Do(an absolute truth) speaks from Zuangzi. And it can be said that it reveals the spiritual and philosophical values of Do(an absolute truth) from Dosalpuri dance.
Second, the energy of Zuangzi means Kim Sook-ja's dance philosophy, lively and clear energy of dancing steps, attire and music of Dosalpuri dance. It is the outcome of mental training that has been honed for thousand times and ten thousand times, and it makes you dance even if you stand still. The rough and tough energy which is inherent in Dosalpuri dance can only be created through the intermediate process of margins and it can only be achieved in the state of emptiness where the winding prejudice like mugwort has been removed. Like this, emptiness and energy, which are inherent in Dosalpuri dance, are the state of advanced skill and it includes the spiritual state, not just a state that can be reached by the man who has reaches the state of an absolute truth. Thus, it can be said that Zuangzi's spirit is inherent in Dosalpuri dance, and it reveals the spiritual and philosophical value of Dosalpuri dance.
Third, the spirit of Zuangzi refers to the dance philosophy of Kim Sook-ja, the dance steps of Dosalpuri dance; it means spiritual concentration which is the combination of calm and spirit in music. The skills of many experts in the fable of Zuangzi can be further enhanced. The reason why they can reach to the marvelous state which includes spiritual concentration from the amazing skills is that they have the unity of the ego and the outside world. And they also have a coherent whole from their spiritual concentration and they ruled their spirits with washing their mind. Like this, Kim Sook-ja's life was also like as a dance fool, her life is concentrated to Dosalpuri dance, her still dancing steps tell us that her dancing shows margins like as full, and her dancing is miraculous and it reaches the state of nirvana. Thus, it can be said that Zuangzi's spirit which is inherent in Dosalpuri dance, reveals the spiritual and philosophical value of Dosalpuri dance.
Fourth, the freedom of Zuangzi means not only Kim Sook-ja's dance philosophy but also dance steps of Dosalpuri dance, attire, unrested and self-reliant freedom in music. Dosalpuri dance is not a dance for an altar where village tutelary spirits stay, but it is a dance for the audience. And Dosalpuri dance is meant to comfort the evil spirits, who were not treated at the main ritual of Tutelary Rite in Gyeonggi-do Province, but it is not a dance to honor the evil spirits, but it is a dance to respect their unique self-reliant freedom. It is also a free dance to pray for one's own sublimation and nirvana as a main dancer who dances with the audience. Dosalpuri dance is a dance that realizes the value of the Zuangzi's assimilation of all things that anyone can become a god equally and anyone can cultivate an absolute truth in a yard without any raised spots. With this, a modifier for Zuangzi is "absolute freedom". Zuangzi dreamed of absolute freedom through an absolute truth and Kim Sook-ja dreamed of absolute freedom through 'Dosalpuri Dance'. Therefore, it can be said that the spiritual and philosophical values of Dosalpuri dance are determined by Zuangzi's freedom which is inherent in Dosalpuri dance.
This study applies the central concepts of an absolute truth(道) which are nature itself(然), energy(氣), spirit(神) and freedom(遊) for leaving nature as it is, cheerfulness and vividness, spiritual concentration, freedom. And these are deducted from dancing steps, attire, incidental music. And I investigated the value of 'Dosalpuri dance' which has spiritual and philosophical meaning. This goes beyond the stereotype of the existing idea of Dosalpuri dance, which has been referred to as 'the abbreviation for a shrine for ancestral rites Salpuri Dance', and it breaks the narrow concept of a shrine for ancestral rites Salpuri Dance which is just an interpretation bounded in the perception of shamanism dance. And I try to contribute to the expansion of recognition as a great dance, Dosalpuri Dance that is to cultivate ourselves morally or religiously for a spiritual state. Based on this belief, the following objective conclusions could be reached.
First, "nature itself" of Zuangzi means the truth of nature itself which is inherent in Kim Sook-ja's dance philosophy, dance steps, attire and music of Dosalpuri dance which are simple, without title. And as a suitable nature itself for the naming of each object, I can tell from this study, this truth of nature itself of Zuangzi's philosophy is organically linked to the spiritual state of thoroughfare. Therefore, the truth of nature itself which is also known as a unique characteristics of Kim Sook-ja's Doslapuri dance embodies the essence of Do(an absolute truth) speaks from Zuangzi. And it can be said that it reveals the spiritual and philosophical values of Do(an absolute truth) from Dosalpuri dance.
Second, the energy of Zuangzi means Kim Sook-ja's dance philosophy, lively and clear energy of dancing steps, attire and music of Dosalpuri dance. It is the outcome of mental training that has been honed for thousand times and ten thousand times, and it makes you dance even if you stand still. The rough and tough energy which is inherent in Dosalpuri dance can only be created through the intermediate process of margins and it can only be achieved in the state of emptiness where the winding prejudice like mugwort has been removed. Like this, emptiness and energy, which are inherent in Dosalpuri dance, are the state of advanced skill and it includes the spiritual state, not just a state that can be reached by the man who has reaches the state of an absolute truth. Thus, it can be said that Zuangzi's spirit is inherent in Dosalpuri dance, and it reveals the spiritual and philosophical value of Dosalpuri dance.
Third, the spirit of Zuangzi refers to the dance philosophy of Kim Sook-ja, the dance steps of Dosalpuri dance; it means spiritual concentration which is the combination of calm and spirit in music. The skills of many experts in the fable of Zuangzi can be further enhanced. The reason why they can reach to the marvelous state which includes spiritual concentration from the amazing skills is that they have the unity of the ego and the outside world. And they also have a coherent whole from their spiritual concentration and they ruled their spirits with washing their mind. Like this, Kim Sook-ja's life was also like as a dance fool, her life is concentrated to Dosalpuri dance, her still dancing steps tell us that her dancing shows margins like as full, and her dancing is miraculous and it reaches the state of nirvana. Thus, it can be said that Zuangzi's spirit which is inherent in Dosalpuri dance, reveals the spiritual and philosophical value of Dosalpuri dance.
Fourth, the freedom of Zuangzi means not only Kim Sook-ja's dance philosophy but also dance steps of Dosalpuri dance, attire, unrested and self-reliant freedom in music. Dosalpuri dance is not a dance for an altar where village tutelary spirits stay, but it is a dance for the audience. And Dosalpuri dance is meant to comfort the evil spirits, who were not treated at the main ritual of Tutelary Rite in Gyeonggi-do Province, but it is not a dance to honor the evil spirits, but it is a dance to respect their unique self-reliant freedom. It is also a free dance to pray for one's own sublimation and nirvana as a main dancer who dances with the audience. Dosalpuri dance is a dance that realizes the value of the Zuangzi's assimilation of all things that anyone can become a god equally and anyone can cultivate an absolute truth in a yard without any raised spots. With this, a modifier for Zuangzi is "absolute freedom". Zuangzi dreamed of absolute freedom through an absolute truth and Kim Sook-ja dreamed of absolute freedom through 'Dosalpuri Dance'. Therefore, it can be said that the spiritual and philosophical values of Dosalpuri dance are determined by Zuangzi's freedom which is inherent in Dosalpuri dance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.