한국 아이돌의 이미지가 중국청소년의 아이돌 관련 상품 구매의도에 미치는 영향 A Study on the Influence of Korean Idol Image on the Chinese Teenagers’ Intention of Buying Idol-related Products원문보기
본 연구는 중국 청소년이 느끼는 한국 아이돌 이미지가 아이돌 관련 상품 구매의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증하여 분석하였다. 이를 위해 선행연구를 바탕으로 변수 및 연구가설을 설정하고, 변수들 간의 관계를 분석하였다. 독립변수인 한국 아이돌의 이미지 요인을 경쟁력가치, 외모적가치, 성격적 가치로 나누고, 경쟁력가치는 다시 전문성, 표현성으로 나눈다. 외모적 가치는 시각성, 시대성, 매력성으로 구분하였고, 성격적 가치는 사회적 유대, 인격성으로 조작화 하였다. 종속변수인 아이돌 관련 상품 구매 의도는 콘서트 구매의도, ...
본 연구는 중국 청소년이 느끼는 한국 아이돌 이미지가 아이돌 관련 상품 구매의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증하여 분석하였다. 이를 위해 선행연구를 바탕으로 변수 및 연구가설을 설정하고, 변수들 간의 관계를 분석하였다. 독립변수인 한국 아이돌의 이미지 요인을 경쟁력가치, 외모적가치, 성격적 가치로 나누고, 경쟁력가치는 다시 전문성, 표현성으로 나눈다. 외모적 가치는 시각성, 시대성, 매력성으로 구분하였고, 성격적 가치는 사회적 유대, 인격성으로 조작화 하였다. 종속변수인 아이돌 관련 상품 구매 의도는 콘서트 구매의도, 콘텐츠 및 상품의 구매의도로 조작화 하였다. 연구대상은 중국 동북 3성 및 화북지역의 중학교 7학년, 8학년, 9학년과 고1학년, 고2학년 학생 1,327명이며, 설문조사를 실시하여 수집된 설문자료를 SPSS 21.0을 이용하여 분석하였다. 중국 청소년의 한국 아이돌 이미지 평가요인 및 구매의도에 대해 인구통계학적 특성에 따른 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-test와 일원변량분석(one way ANOVA)을 하였고, 사후검증으로는 Duncan test를 실시하였다. 한국 아이돌 이미지 평가요인이 아이돌 관련 상품 구매의도에 미치는 영향을 살펴보기 위해 상관관계분석, 다중회귀분석, 위계적 회귀분석을 수행하였다. 연구결과, 한국 아이돌 이미지 평가요인과 그 하위요인은 성별과 학년에 따라 유의한 차이를 보였다. 성별로는 여성이 남성보다 한국 아이돌 이미지 평가요인과 하위요인 모두 높게 측정되었고, 학년별로는 7학년이 다른 학년에 비해 낮은 것으로 검증되었다. 아이돌 관련 상품 구매의도는 성별과 학년에 따라 유의한 차이를 보였다. 성별로는 여성이 남성보다 아이돌 관련 상품 구매의도가 높았으며, 학년별로는 7학년이 다른 학년에 비해 낮은 것으로 검증되었다. 한국 아이돌 이미지 평가요인이 아이돌 관련 상품 구매의도에 미치는 영향을 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과, 외모적가치와 성격적가치의 영향크기는 동일하고, 그 다음 경쟁력가치 순으로 아이돌 관련 상품 구매의도에 영향을 주었다. 하위요인 가운데 사회적유대, 전문성, 매력성, 표현성이 공통적으로 콘서트와 콘텐츠 및 상품 구매의도에 영향을 주었다. 인구통계학적 특성 및 한국 아이돌 이미지 평가요인은 외모적가치, 성격적가치 순으로 아이돌 관련 상품 구매의도에 유의하였고, 여성이 남성보다 정(+)적으로, 7학년과 9학년은 다른 학년에 비해 부(-)적으로 각각 유의하였다. 인구통계학적 특성 및 한국 아이돌 이미지 평가요인이 콘서트와 콘텐츠 및 상품 구매의도에 미치는 영향을 보면, 여성이 남성보다 정(+)적으로, 7학년과 9학년은 다른 학년에 비해 부(-)적으로 각각 유의하였다. 하위요인 중 매력성, 사회적 유대, 전문성, 표현성 순으로 콘텐츠 및 상품 구매의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 선행연구들의 한류와 아이돌 이미지 구성 요인을 바탕으로 한국 아이돌의 이미지 평가요인을 25개로 설정하여 기존 연구들보다 심도 있는 연구가 진행되었고, 구매 의도는 콘서트, 콘텐츠 및 상품의 구매의도로 구분하여 구체적이고 명확한 연구가 수행되었다. 세부적으로는 한국 아이돌 이미지 평가요인을 경쟁력가치, 외모적 가치, 성격적 가치 등 크게 3가지로 분류하였고, 그 하위요인으로 경쟁력가치는 2개요인과 8개 문항으로 분류하였고 외모적 가치는 3개요인과 10개 문항으로 분류하였다. 성격적 가치는 2개 요인과 7개 문항으로 각각 구성하였다. 그리고 구매의도를 측정한 선행연구들에서는 구매의도 변수들을 거시적인 측면에서 한국 상품 또는 관광 상품, 한류콘텐츠 등으로 포괄적으로 선정하였는데, 이는 연구결과가 부정확하거나 타당도가 떨어질 수 있다. 이러한 문제점을 고려하여 본 연구에서는 구매의도를 한국 아이돌의 콘서트, 콘텐츠 및 상품의 구매의도로 명확하게 설정하였고, 콘서트는 5개 문항, 콘텐츠 및 상품은 4개 문항으로 각각 구성하여 연구의 타당도를 높였다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 연구대상의 성별을 구분하고, 학년을 중학교 7·8·9학년, 고1·2학년으로 세분화한 후, 분석을 수행하여, 연구결과의 정확도를 높였다. 한국 아이돌 이미지 평가요인과 구매의도의 모든 요인들은 여성이 남성보다 높은 것으로 검증되었고, 7학년과 9학년이 다른 학년에 비해 상대적으로 낮은 것으로 나타났다. 이런 결과는 한국 아이돌의 이미지와 구매의도가 여성들에게 긍정적인 반면, 남성들은 부정적일 가능성이 있다. 그러므로 한국 아이돌 이미지 평가요인과 구매의도를 개선하기 위해서 한국 아이돌의 이미지가 구매의도가 다르게 작용하는 성별의 특성에 맞는 수요자 맞춤형 대책을 강구할 필요가 있다. 셋째, 한국 아이돌 이미지 평가요인 중 성격적가치의 하위요인인 사회적 유대는 다른 요인들에 비해 아이돌 관련 상품 구매의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 유대 항목은 사교적임, 자신감, 차분함, 재치 있음으로 설정되어 있는데, 이는 팬들이 아이돌에게 다가갈 때 느끼는 친근함, 인성과도 관련이 있다고 볼 수 있다. 이러한 결과를 바탕으로 더 이상 음악 실력과 패션, 외모만이 아이돌의 이미지를 평가하는 척도가 되는 것이 아니라, 아이돌이 공감대를 형성하는 팬서비스로 팬들과 소통하고 높은 수준의 도덕성을 갖추는 것이 필요함을 알 수 있다. 반면, 본 연구의 한계점은 설문 대상을 중국 청소년으로 한정시켰으며, 설문지역을 중국의 동북3성과 화북지역으로 한정하여 국토 면적이 넓고 지역적, 문화적으로 차이가 있는 중국에 대한 종합적이고 총체적인 분석이 이루어지지 않았다. 이에 후속 연구에서는 한국 아이돌 이미지에 따른 구매의도를 보다 효과적으로 파악하기 위해서 구매력이 높은 연령층을 포함하여 연구대상의 범위를 확대할 필요가 있다. 또한 설문조사에 의한 양적인 측면뿐만 아니라 아이돌 관계자 혹은 연구 대상자의 인터뷰 등 질적인 측면을 함께 고려한 조사가 이루어져야 할 것이다. 이와 같이 본 연구는 중국에서 활동하는 한국 아이돌과 관계자들에게 시사점과 정보를 제공할 것이다. 이런 측면에서 이 연구가 갖는 중요도와 의의는 매우 크며, 궁극적으로는 한류의 성장에 이바지 할 것이라 사료된다. 마지막으로, 이 연구가 제시한 연구결과들이 향후 한류의 성장과 위기가 공존하고 있고 한류의 패러다임 전환이 요구되는 현 시기에 필요한 연구에 좋은 기초자료로서 활용될 수 있기를 기대한다.
본 연구는 중국 청소년이 느끼는 한국 아이돌 이미지가 아이돌 관련 상품 구매의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증하여 분석하였다. 이를 위해 선행연구를 바탕으로 변수 및 연구가설을 설정하고, 변수들 간의 관계를 분석하였다. 독립변수인 한국 아이돌의 이미지 요인을 경쟁력가치, 외모적가치, 성격적 가치로 나누고, 경쟁력가치는 다시 전문성, 표현성으로 나눈다. 외모적 가치는 시각성, 시대성, 매력성으로 구분하였고, 성격적 가치는 사회적 유대, 인격성으로 조작화 하였다. 종속변수인 아이돌 관련 상품 구매 의도는 콘서트 구매의도, 콘텐츠 및 상품의 구매의도로 조작화 하였다. 연구대상은 중국 동북 3성 및 화북지역의 중학교 7학년, 8학년, 9학년과 고1학년, 고2학년 학생 1,327명이며, 설문조사를 실시하여 수집된 설문자료를 SPSS 21.0을 이용하여 분석하였다. 중국 청소년의 한국 아이돌 이미지 평가요인 및 구매의도에 대해 인구통계학적 특성에 따른 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-test와 일원변량분석(one way ANOVA)을 하였고, 사후검증으로는 Duncan test를 실시하였다. 한국 아이돌 이미지 평가요인이 아이돌 관련 상품 구매의도에 미치는 영향을 살펴보기 위해 상관관계분석, 다중회귀분석, 위계적 회귀분석을 수행하였다. 연구결과, 한국 아이돌 이미지 평가요인과 그 하위요인은 성별과 학년에 따라 유의한 차이를 보였다. 성별로는 여성이 남성보다 한국 아이돌 이미지 평가요인과 하위요인 모두 높게 측정되었고, 학년별로는 7학년이 다른 학년에 비해 낮은 것으로 검증되었다. 아이돌 관련 상품 구매의도는 성별과 학년에 따라 유의한 차이를 보였다. 성별로는 여성이 남성보다 아이돌 관련 상품 구매의도가 높았으며, 학년별로는 7학년이 다른 학년에 비해 낮은 것으로 검증되었다. 한국 아이돌 이미지 평가요인이 아이돌 관련 상품 구매의도에 미치는 영향을 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과, 외모적가치와 성격적가치의 영향크기는 동일하고, 그 다음 경쟁력가치 순으로 아이돌 관련 상품 구매의도에 영향을 주었다. 하위요인 가운데 사회적유대, 전문성, 매력성, 표현성이 공통적으로 콘서트와 콘텐츠 및 상품 구매의도에 영향을 주었다. 인구통계학적 특성 및 한국 아이돌 이미지 평가요인은 외모적가치, 성격적가치 순으로 아이돌 관련 상품 구매의도에 유의하였고, 여성이 남성보다 정(+)적으로, 7학년과 9학년은 다른 학년에 비해 부(-)적으로 각각 유의하였다. 인구통계학적 특성 및 한국 아이돌 이미지 평가요인이 콘서트와 콘텐츠 및 상품 구매의도에 미치는 영향을 보면, 여성이 남성보다 정(+)적으로, 7학년과 9학년은 다른 학년에 비해 부(-)적으로 각각 유의하였다. 하위요인 중 매력성, 사회적 유대, 전문성, 표현성 순으로 콘텐츠 및 상품 구매의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 선행연구들의 한류와 아이돌 이미지 구성 요인을 바탕으로 한국 아이돌의 이미지 평가요인을 25개로 설정하여 기존 연구들보다 심도 있는 연구가 진행되었고, 구매 의도는 콘서트, 콘텐츠 및 상품의 구매의도로 구분하여 구체적이고 명확한 연구가 수행되었다. 세부적으로는 한국 아이돌 이미지 평가요인을 경쟁력가치, 외모적 가치, 성격적 가치 등 크게 3가지로 분류하였고, 그 하위요인으로 경쟁력가치는 2개요인과 8개 문항으로 분류하였고 외모적 가치는 3개요인과 10개 문항으로 분류하였다. 성격적 가치는 2개 요인과 7개 문항으로 각각 구성하였다. 그리고 구매의도를 측정한 선행연구들에서는 구매의도 변수들을 거시적인 측면에서 한국 상품 또는 관광 상품, 한류콘텐츠 등으로 포괄적으로 선정하였는데, 이는 연구결과가 부정확하거나 타당도가 떨어질 수 있다. 이러한 문제점을 고려하여 본 연구에서는 구매의도를 한국 아이돌의 콘서트, 콘텐츠 및 상품의 구매의도로 명확하게 설정하였고, 콘서트는 5개 문항, 콘텐츠 및 상품은 4개 문항으로 각각 구성하여 연구의 타당도를 높였다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 연구대상의 성별을 구분하고, 학년을 중학교 7·8·9학년, 고1·2학년으로 세분화한 후, 분석을 수행하여, 연구결과의 정확도를 높였다. 한국 아이돌 이미지 평가요인과 구매의도의 모든 요인들은 여성이 남성보다 높은 것으로 검증되었고, 7학년과 9학년이 다른 학년에 비해 상대적으로 낮은 것으로 나타났다. 이런 결과는 한국 아이돌의 이미지와 구매의도가 여성들에게 긍정적인 반면, 남성들은 부정적일 가능성이 있다. 그러므로 한국 아이돌 이미지 평가요인과 구매의도를 개선하기 위해서 한국 아이돌의 이미지가 구매의도가 다르게 작용하는 성별의 특성에 맞는 수요자 맞춤형 대책을 강구할 필요가 있다. 셋째, 한국 아이돌 이미지 평가요인 중 성격적가치의 하위요인인 사회적 유대는 다른 요인들에 비해 아이돌 관련 상품 구매의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 유대 항목은 사교적임, 자신감, 차분함, 재치 있음으로 설정되어 있는데, 이는 팬들이 아이돌에게 다가갈 때 느끼는 친근함, 인성과도 관련이 있다고 볼 수 있다. 이러한 결과를 바탕으로 더 이상 음악 실력과 패션, 외모만이 아이돌의 이미지를 평가하는 척도가 되는 것이 아니라, 아이돌이 공감대를 형성하는 팬서비스로 팬들과 소통하고 높은 수준의 도덕성을 갖추는 것이 필요함을 알 수 있다. 반면, 본 연구의 한계점은 설문 대상을 중국 청소년으로 한정시켰으며, 설문지역을 중국의 동북3성과 화북지역으로 한정하여 국토 면적이 넓고 지역적, 문화적으로 차이가 있는 중국에 대한 종합적이고 총체적인 분석이 이루어지지 않았다. 이에 후속 연구에서는 한국 아이돌 이미지에 따른 구매의도를 보다 효과적으로 파악하기 위해서 구매력이 높은 연령층을 포함하여 연구대상의 범위를 확대할 필요가 있다. 또한 설문조사에 의한 양적인 측면뿐만 아니라 아이돌 관계자 혹은 연구 대상자의 인터뷰 등 질적인 측면을 함께 고려한 조사가 이루어져야 할 것이다. 이와 같이 본 연구는 중국에서 활동하는 한국 아이돌과 관계자들에게 시사점과 정보를 제공할 것이다. 이런 측면에서 이 연구가 갖는 중요도와 의의는 매우 크며, 궁극적으로는 한류의 성장에 이바지 할 것이라 사료된다. 마지막으로, 이 연구가 제시한 연구결과들이 향후 한류의 성장과 위기가 공존하고 있고 한류의 패러다임 전환이 요구되는 현 시기에 필요한 연구에 좋은 기초자료로서 활용될 수 있기를 기대한다.
The study empirically verified and analyzed the impact of Korean idol images felt by Chinese teenagers on their intention to purchase idol-related products. To this end, variables and research theories were established based on prior studies and the relationships between variables were analyzed. The...
The study empirically verified and analyzed the impact of Korean idol images felt by Chinese teenagers on their intention to purchase idol-related products. To this end, variables and research theories were established based on prior studies and the relationships between variables were analyzed. The image factors of Korean idols, which are independent variables, are divided into competitive value, appearance value and personality value, and the competitiveness value is divided into professionalism and expressiveness. Appearance values were divided into visuality, period, and charm, and personality values were manipulated into social bonds and personalities. The intention of purchasing idol-related products, which are subordinate variables, was manipulated to purchase concerts, contents, and products. The research targets are 1,327 students in 7th, 8th, 9th, 1st, and 2nd grade of middle school in northeastern China and in Hwabuk area, and the survey data collected were analyzed using SPSS 21.0. The independent sample t-test and one way ANOVA were conducted to find out the difference between the demographic characteristics of Chinese teenagers' evaluation factors and purchasing intentions of Korean idols, and the Duncan test was conducted as a follow-up test. Correlation analysis, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis were conducted to examine the impact of Korean idol image evaluation factors on the intention of purchasing idol-related products. According to the study, the Korean idol image evaluation factors and their sub-factors showed significant differences depending on gender and grade. By gender, women were measured higher in both Korean idol image evaluation factors and lower factors than men, and by grade, seventh grade was confirmed to be lower than other grades. The intention of purchasing idol-related products differed significantly depending on gender and grade. By gender, women were more willing to purchase idol-related products than men, and by grade, seventh graders were found to be lower than other grades. As a result of conducting a multiple return analysis to verify the impact of Korean idol image evaluation factors on the intention to purchase idol-related products, the impact size of appearance and personality value is the same, followed by competitive value, which affected the intention to purchase idol-related products. Among the lower factors, social ties, professionalism, attractiveness, and expressiveness have commonly affected concerts, content, and product purchasing intentions. Demographic characteristics and factors evaluating Korean idol image were noted for their intention to purchase idol-related products in order of appearance value and personality value, while women were more positive than men, and seventh and ninth graders were more negative (-) compared to other grades. In terms of demographic characteristics and the impact of Korean idol image evaluation factors on concerts, content and product purchasing intentions, women were more positive than men, and seventh and ninth graders were more negative (-) than other grades. Among the lower factors, it was found to affect the intention of purchasing content and products in order of attractiveness, social ties, professionalism and expressiveness. Based on these results, the following implications were derived: First, based on the Hallyu (Korean Wave) and idol image composition factors of the preceding studies, 25 factors were set for image evaluation of Korean idols, and detailed and clear research was conducted on the intention of purchasing concerts, contents, and products. In detail, the evaluation factors of Korean idol image were classified into three main factors: competitiveness value, appearance value, and personality value, and the competitiveness value was classified into two factors and eight questions, and the appearance value was classified into three factors and 10 questions. Personality values consist of two factors and seven questions respectively. In addition, prior studies measuring the intention of purchase comprehensively selected the variables of purchasing intention as Korean products, tourism products, and Korean Wave contents in a macroscopic way, which may result in inaccurate or less feasible results. Considering these problems, this study clearly set the intention of purchasing concerts, contents and products of Korean idols, and the concert consisted of five questions and four questions respectively to enhance the validity of the research. Second, the gender of the research subjects was divided according to demographic characteristics, and the grade was subdivided into 7th, 8th, 9th grade and 1st and 2nd grade of middle school, and the analysis was conducted to increase the accuracy of the research results. All factors of Korean idol image evaluation and purchasing intention have been verified that women are higher than men, and seventh and ninth graders are relatively lower than other grades. These results suggest that while Korean idols' image and purchasing intentions are positive for women, men are likely to be negative. Therefore, in order to improve Korean idol image evaluation factors and purchasing intentions, it is necessary to take customized measures to suit the characteristics of gender in which Korean idols have different purchasing intentions. Third, social ties, a sub-factor of personality value among Korean idol image evaluation factors, were found to have the greatest impact on the intention to purchase idol-related products compared to other factors. Social ties are set to be sociable, confident, calm and witty, which can also be said to be related to the familiarity and personality that fans feel when approaching idols. Based on these results, we can see that music skills, fashion and appearance are no longer the only yardstick for evaluating idols' images, but it is necessary for idols to communicate with fans and have a high level of morality through fan services that form a consensus. On the other hand, the limitations of this study limited the survey to Chinese youth, and limited the survey area to China's three northeastern provinces and Hwabuk-do, so that no comprehensive and comprehensive analysis was made of China with large national territory area and regional and cultural differences. Subsequent studies need to expand the scope of research targets, including those with high purchasing power, in order to better understand the intent of purchasing based on the image of Korean idols. In addition, an investigation should be conducted that takes into account not only the quantitative aspects of the survey but also the qualitative aspects such as interviews of idol officials or research subjects. As such, the study will provide implications and information to Korean idols and officials operating in China. In this respect, the importance and significance of this research is very great, and it is believed to ultimately contribute to the growth of the Korean Wave. Finally, we hope that the findings presented by this study will be used as a good basis for research needed at this time when the growth and crisis of the Korean Wave coexist and the paradigm shift of the Korean Wave is required.
The study empirically verified and analyzed the impact of Korean idol images felt by Chinese teenagers on their intention to purchase idol-related products. To this end, variables and research theories were established based on prior studies and the relationships between variables were analyzed. The image factors of Korean idols, which are independent variables, are divided into competitive value, appearance value and personality value, and the competitiveness value is divided into professionalism and expressiveness. Appearance values were divided into visuality, period, and charm, and personality values were manipulated into social bonds and personalities. The intention of purchasing idol-related products, which are subordinate variables, was manipulated to purchase concerts, contents, and products. The research targets are 1,327 students in 7th, 8th, 9th, 1st, and 2nd grade of middle school in northeastern China and in Hwabuk area, and the survey data collected were analyzed using SPSS 21.0. The independent sample t-test and one way ANOVA were conducted to find out the difference between the demographic characteristics of Chinese teenagers' evaluation factors and purchasing intentions of Korean idols, and the Duncan test was conducted as a follow-up test. Correlation analysis, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis were conducted to examine the impact of Korean idol image evaluation factors on the intention of purchasing idol-related products. According to the study, the Korean idol image evaluation factors and their sub-factors showed significant differences depending on gender and grade. By gender, women were measured higher in both Korean idol image evaluation factors and lower factors than men, and by grade, seventh grade was confirmed to be lower than other grades. The intention of purchasing idol-related products differed significantly depending on gender and grade. By gender, women were more willing to purchase idol-related products than men, and by grade, seventh graders were found to be lower than other grades. As a result of conducting a multiple return analysis to verify the impact of Korean idol image evaluation factors on the intention to purchase idol-related products, the impact size of appearance and personality value is the same, followed by competitive value, which affected the intention to purchase idol-related products. Among the lower factors, social ties, professionalism, attractiveness, and expressiveness have commonly affected concerts, content, and product purchasing intentions. Demographic characteristics and factors evaluating Korean idol image were noted for their intention to purchase idol-related products in order of appearance value and personality value, while women were more positive than men, and seventh and ninth graders were more negative (-) compared to other grades. In terms of demographic characteristics and the impact of Korean idol image evaluation factors on concerts, content and product purchasing intentions, women were more positive than men, and seventh and ninth graders were more negative (-) than other grades. Among the lower factors, it was found to affect the intention of purchasing content and products in order of attractiveness, social ties, professionalism and expressiveness. Based on these results, the following implications were derived: First, based on the Hallyu (Korean Wave) and idol image composition factors of the preceding studies, 25 factors were set for image evaluation of Korean idols, and detailed and clear research was conducted on the intention of purchasing concerts, contents, and products. In detail, the evaluation factors of Korean idol image were classified into three main factors: competitiveness value, appearance value, and personality value, and the competitiveness value was classified into two factors and eight questions, and the appearance value was classified into three factors and 10 questions. Personality values consist of two factors and seven questions respectively. In addition, prior studies measuring the intention of purchase comprehensively selected the variables of purchasing intention as Korean products, tourism products, and Korean Wave contents in a macroscopic way, which may result in inaccurate or less feasible results. Considering these problems, this study clearly set the intention of purchasing concerts, contents and products of Korean idols, and the concert consisted of five questions and four questions respectively to enhance the validity of the research. Second, the gender of the research subjects was divided according to demographic characteristics, and the grade was subdivided into 7th, 8th, 9th grade and 1st and 2nd grade of middle school, and the analysis was conducted to increase the accuracy of the research results. All factors of Korean idol image evaluation and purchasing intention have been verified that women are higher than men, and seventh and ninth graders are relatively lower than other grades. These results suggest that while Korean idols' image and purchasing intentions are positive for women, men are likely to be negative. Therefore, in order to improve Korean idol image evaluation factors and purchasing intentions, it is necessary to take customized measures to suit the characteristics of gender in which Korean idols have different purchasing intentions. Third, social ties, a sub-factor of personality value among Korean idol image evaluation factors, were found to have the greatest impact on the intention to purchase idol-related products compared to other factors. Social ties are set to be sociable, confident, calm and witty, which can also be said to be related to the familiarity and personality that fans feel when approaching idols. Based on these results, we can see that music skills, fashion and appearance are no longer the only yardstick for evaluating idols' images, but it is necessary for idols to communicate with fans and have a high level of morality through fan services that form a consensus. On the other hand, the limitations of this study limited the survey to Chinese youth, and limited the survey area to China's three northeastern provinces and Hwabuk-do, so that no comprehensive and comprehensive analysis was made of China with large national territory area and regional and cultural differences. Subsequent studies need to expand the scope of research targets, including those with high purchasing power, in order to better understand the intent of purchasing based on the image of Korean idols. In addition, an investigation should be conducted that takes into account not only the quantitative aspects of the survey but also the qualitative aspects such as interviews of idol officials or research subjects. As such, the study will provide implications and information to Korean idols and officials operating in China. In this respect, the importance and significance of this research is very great, and it is believed to ultimately contribute to the growth of the Korean Wave. Finally, we hope that the findings presented by this study will be used as a good basis for research needed at this time when the growth and crisis of the Korean Wave coexist and the paradigm shift of the Korean Wave is required.
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