텔레비전 드라마는 실생활의 현실적 양상에 기반하고 있는 동시에 현대의 사회현상과 핵심적인 문제를 다룸으로써 문화적 공존에 대한 토의 구조를 제안하기도 한다. 오랜 문화적 교류를 통해 많은 사회 문제를 공유해온 한국과 중국, 두 나라에서도 텔레비전 드라마는 시대적 논의 의제를 살펴볼 수 있는 중요한 매체이다.
본 연구의 목적은 한국과 중국에서 제작한 교육 소재 드라마를 검토함으로써 자녀를 교육하고 학습을 관리하는 어머니 역할에 대한 분석을 통해 두 나라의 입시 교육 문제와 사회 구조적 차이, 그 속에서 어머니들의 위상과 역...
텔레비전 드라마는 실생활의 현실적 양상에 기반하고 있는 동시에 현대의 사회현상과 핵심적인 문제를 다룸으로써 문화적 공존에 대한 토의 구조를 제안하기도 한다. 오랜 문화적 교류를 통해 많은 사회 문제를 공유해온 한국과 중국, 두 나라에서도 텔레비전 드라마는 시대적 논의 의제를 살펴볼 수 있는 중요한 매체이다.
본 연구의 목적은 한국과 중국에서 제작한 교육 소재 드라마를 검토함으로써 자녀를 교육하고 학습을 관리하는 어머니 역할에 대한 분석을 통해 두 나라의 입시 교육 문제와 사회 구조적 차이, 그 속에서 어머니들의 위상과 역할을 살펴보고자 한다. 시청률과 비평가들의 평가가 좋았던 두 드라마는 캐릭터 설정, 이야기 등 전반적인 서사구조는 동일하지만, 두 나라의 다른 사회적 조건으로 인해 차이점도 있다. 본 연구는 드라마에서 입시 경쟁 속 재현한 어머니 비교를 통해 한국과 중국 입시 교육 문제의 차이를 밝히는 데 의미가 있다. 이 논문에서는 두 드라마에 나타난 학업 성적의 관리와 통제, 사교육, 가정교육 등 주요화제를 중심으로 텍스트 서사 분석을 통해 분석한다. 분석 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫 번째, <스카이캐슬>의 어머니들은 자녀 교육에서 가장 중요한 가치는 학업 성적이며 뛰어난 학업 성적을 얻기 위해 관리와 통제가 엄격할 수밖에 없다. <소별리(小别离)>에서도 자녀의 학업 성적은 어머니들의 가장 큰 관심사이자 사회적으로 평가를 받는 대상이다. 중국 사회에서 입시는 자녀 교육에서 우선적인 과제일 수밖에 없다. 두 번째, <스카이캐슬>의 어머니들은 자녀를 입시 경쟁에서 성공시키기 위해 사교육에 각별한 관심을 두고 있으며 과도한 투자도 서슴지 않는다. 또한, 어머니들은 입시 경쟁의 방식과 기준이 달라짐에 따라 자녀의 사교육에 투자하는 양상도 변화하고 있다. 세 번째는 <스카이캐슬>에서는 과도한 학업 성적 중심 교육의 대척점에 적절하고 합리적인 가정교육을 실행하는 가정을 보여줌으로써 자녀의 성장 과정에서 어머니의 교육관이 결정적인 역할을 한다는 메시지를 전달한다. <소별리(小别离)>에서 어머니들은 학업 성적을 중시하며 편집증적인 집착과 그에 따른 부작용을 보여줌으로써 시청자들에게 과도한 입시 교육에 대한 경각심을 높여준다.
두 드라마에서 재현한 양국의 어머니는 입시 경쟁에서 공통적인 태도를 보여준다. 첫째, 자녀의 학업 성적을 관리하고 통제하며 높은 성적을 얻기 위해 신체적과 심리적으로 자녀의 건강에 큰 부담을 주고 있다. 둘째, 자녀의 학업에 도움이 된다면 교육에 적극적으로 투자하고 열의를 보이며 무조건 헌신하는 태도를 보인다. 셋째는 자녀를 자신의 계획과 목표대로 양육하려는 경향이 강하여 자녀의 의사와 감정을 무시한다.
그러나 두 드라마에서 재현한 양국 어머니들의 이미지에는 분명 차이점도 나타난다. 첫째, <스카이캐슬>에서 어머니는 전업주부 신분이어서 자녀 입시 교육 중에 더욱 극단적인 수단을 택하는 경향이고 <소별리(小别离)>의 어머니는 직장 일 때문에 자녀에게 전념할 수 없어서 관리와 통제의 강도가 낮다는 것을 보여주었다. 둘째, <스카이캐슬>에서 보여주는 사교육 투자에 관한 생각과 행동에서도 어머니들은 한국 명문대 입학을 최고의 목표로 삼고 국내 입시에서의 성공을 추구하는 반면, <소별리(小别离)>의 어머니들은 중국의 입시 교육을 기피하고 해외 유학을 선택하는 것이 주류적인 현상이 된 상황에서 자신들의 체면을 위해 자녀를 해외로 유학을 보내고 싶어 한다. 셋째, <소별리(小别离)>에서 어머니가 자녀의 과외활동을 금지하고 행동적인 통제를 가하지만, <스카이캐슬>에서 어머니는 신체와 정신, 모든 면에서 자녀를 지배하려는 태도를 보인다.
정리하면, 본 연구는 한국과 중국의 드라마 속 인물을 통해 입시 경쟁 속 어머니에 대한 비교 분석을 수행해왔다. 같은 장르를 기반으로 하는 <스카이캐슬>과 <소별리(小别离)>는 주인공, 관계 구성, 사건 등에서 기본 요소를 공유하고 있으며, 앞서 살펴본 바와 같이 두 드라마는 입시 경쟁에서 어머니의 태도나 행동에 있어서 분명한 차이를 보인다. 양국의 드라마에서 각각 그려진 입시 경쟁 속 어머니들의 태도와 이미지는, 두 나라의 시청자에게 교육 문제를 다시 사회적 문제로 인식 또는 환기시키며, 이러한 메시지 전달을 통해 양국 사회의 발전은 물론 두 나라간의 문화 교류에도 의미가 있다. 드라마는 허구에 바탕한 이야기이고 이 두 개 드라마가 드러내는 현실이 과연 한국과 중국 사회의 전체성을 대표할 수 있는가하는 아쉬움이 있다.
텔레비전 드라마는 실생활의 현실적 양상에 기반하고 있는 동시에 현대의 사회현상과 핵심적인 문제를 다룸으로써 문화적 공존에 대한 토의 구조를 제안하기도 한다. 오랜 문화적 교류를 통해 많은 사회 문제를 공유해온 한국과 중국, 두 나라에서도 텔레비전 드라마는 시대적 논의 의제를 살펴볼 수 있는 중요한 매체이다.
본 연구의 목적은 한국과 중국에서 제작한 교육 소재 드라마를 검토함으로써 자녀를 교육하고 학습을 관리하는 어머니 역할에 대한 분석을 통해 두 나라의 입시 교육 문제와 사회 구조적 차이, 그 속에서 어머니들의 위상과 역할을 살펴보고자 한다. 시청률과 비평가들의 평가가 좋았던 두 드라마는 캐릭터 설정, 이야기 등 전반적인 서사구조는 동일하지만, 두 나라의 다른 사회적 조건으로 인해 차이점도 있다. 본 연구는 드라마에서 입시 경쟁 속 재현한 어머니 비교를 통해 한국과 중국 입시 교육 문제의 차이를 밝히는 데 의미가 있다. 이 논문에서는 두 드라마에 나타난 학업 성적의 관리와 통제, 사교육, 가정교육 등 주요화제를 중심으로 텍스트 서사 분석을 통해 분석한다. 분석 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫 번째, <스카이캐슬>의 어머니들은 자녀 교육에서 가장 중요한 가치는 학업 성적이며 뛰어난 학업 성적을 얻기 위해 관리와 통제가 엄격할 수밖에 없다. <소별리(小别离)>에서도 자녀의 학업 성적은 어머니들의 가장 큰 관심사이자 사회적으로 평가를 받는 대상이다. 중국 사회에서 입시는 자녀 교육에서 우선적인 과제일 수밖에 없다. 두 번째, <스카이캐슬>의 어머니들은 자녀를 입시 경쟁에서 성공시키기 위해 사교육에 각별한 관심을 두고 있으며 과도한 투자도 서슴지 않는다. 또한, 어머니들은 입시 경쟁의 방식과 기준이 달라짐에 따라 자녀의 사교육에 투자하는 양상도 변화하고 있다. 세 번째는 <스카이캐슬>에서는 과도한 학업 성적 중심 교육의 대척점에 적절하고 합리적인 가정교육을 실행하는 가정을 보여줌으로써 자녀의 성장 과정에서 어머니의 교육관이 결정적인 역할을 한다는 메시지를 전달한다. <소별리(小别离)>에서 어머니들은 학업 성적을 중시하며 편집증적인 집착과 그에 따른 부작용을 보여줌으로써 시청자들에게 과도한 입시 교육에 대한 경각심을 높여준다.
두 드라마에서 재현한 양국의 어머니는 입시 경쟁에서 공통적인 태도를 보여준다. 첫째, 자녀의 학업 성적을 관리하고 통제하며 높은 성적을 얻기 위해 신체적과 심리적으로 자녀의 건강에 큰 부담을 주고 있다. 둘째, 자녀의 학업에 도움이 된다면 교육에 적극적으로 투자하고 열의를 보이며 무조건 헌신하는 태도를 보인다. 셋째는 자녀를 자신의 계획과 목표대로 양육하려는 경향이 강하여 자녀의 의사와 감정을 무시한다.
그러나 두 드라마에서 재현한 양국 어머니들의 이미지에는 분명 차이점도 나타난다. 첫째, <스카이캐슬>에서 어머니는 전업주부 신분이어서 자녀 입시 교육 중에 더욱 극단적인 수단을 택하는 경향이고 <소별리(小别离)>의 어머니는 직장 일 때문에 자녀에게 전념할 수 없어서 관리와 통제의 강도가 낮다는 것을 보여주었다. 둘째, <스카이캐슬>에서 보여주는 사교육 투자에 관한 생각과 행동에서도 어머니들은 한국 명문대 입학을 최고의 목표로 삼고 국내 입시에서의 성공을 추구하는 반면, <소별리(小别离)>의 어머니들은 중국의 입시 교육을 기피하고 해외 유학을 선택하는 것이 주류적인 현상이 된 상황에서 자신들의 체면을 위해 자녀를 해외로 유학을 보내고 싶어 한다. 셋째, <소별리(小别离)>에서 어머니가 자녀의 과외활동을 금지하고 행동적인 통제를 가하지만, <스카이캐슬>에서 어머니는 신체와 정신, 모든 면에서 자녀를 지배하려는 태도를 보인다.
정리하면, 본 연구는 한국과 중국의 드라마 속 인물을 통해 입시 경쟁 속 어머니에 대한 비교 분석을 수행해왔다. 같은 장르를 기반으로 하는 <스카이캐슬>과 <소별리(小别离)>는 주인공, 관계 구성, 사건 등에서 기본 요소를 공유하고 있으며, 앞서 살펴본 바와 같이 두 드라마는 입시 경쟁에서 어머니의 태도나 행동에 있어서 분명한 차이를 보인다. 양국의 드라마에서 각각 그려진 입시 경쟁 속 어머니들의 태도와 이미지는, 두 나라의 시청자에게 교육 문제를 다시 사회적 문제로 인식 또는 환기시키며, 이러한 메시지 전달을 통해 양국 사회의 발전은 물론 두 나라간의 문화 교류에도 의미가 있다. 드라마는 허구에 바탕한 이야기이고 이 두 개 드라마가 드러내는 현실이 과연 한국과 중국 사회의 전체성을 대표할 수 있는가하는 아쉬움이 있다.
Television dramas are based on realistic aspects of real life and also suggest a structure of discussion about cultural coexistence by dealing with modern social phenomena and key issues. Currently, the interest of women, mothers, and entrance examination competition is being activated in Korea and ...
Television dramas are based on realistic aspects of real life and also suggest a structure of discussion about cultural coexistence by dealing with modern social phenomena and key issues. Currently, the interest of women, mothers, and entrance examination competition is being activated in Korea and China, and to date, many cultural contents have been shared through long cultural exchanges.
The purpose of this study is to examine the entrance examination education problems, social structural differences and mothers' status in the two countries by analyzing the mother's role in educating and managing children by reviewing educational dramas produced in Korea and China. The two dramas, which had good ratings and ratings in each country, have the same overall narrative structure, including character settings and stories, but also differ due to different social conditions in the two societies. This study is meaningful in revealing the differences between Korean and Chinese entrance examination education issues through reproduced comparisons in the competition for entrance exams in dramas. In this paper, the two dramas are analyzed through text narrative analysis focusing on major topics such as management and control of academic performance, private education, and home education. The analysis results are summarized as follows.
First, mothers in have to be strict in management and control to achieve outstanding academic performance, with the most important value in their children's education. In , children's academic performance is the mother's biggest concern, and in a Chinese society where competition in society is inevitable, entrance exams are inevitably a priority for children's education. Secondly, in , mothers pay special attention to private education and do not hesitate to invest too much in order to make their children successful in the competition. Mothers of are also investing in their children's private education as the way and standards of competition for entrance exams change. The third conveys the message in that the mother's education outlook plays a decisive role in the process of her child's growth by showing families implementing proper and reasonable home education on excessive academic performance-oriented educational counterpoint. In , mothers value academic performance, show paranoid obsession and the side effects, raising viewers' awareness of excessive entrance education.
The mothers of both countries, reproduced in the two dramas, show a common attitude in the competition for entrance exams. First, managing and controlling a child's academic performance and physically and psychologically putting a heavy burden on his or her child's health in order to achieve high. Second, mothers actively invest in education, show enthusiasm and unconditionally devote themselves to their children's studies if they are helpful to their children's studies. Third, they tend to raise their children according to their own plans and goals, ignoring their children's intentions and feelings.
However, the two dramas also show differences between mothers. First, in , the mother is a stay-at-home mom, so she tends to take more extreme measures during her children's entrance education, and mother is less able to concentrate on her children in consideration of work and work, so the intensity of management and control is low. Second, in , while mothers pursue success in domestic entrance exams with the highest goal of entering prestigious Korean universities, the mother of wants to send her children abroad for their own sake at a time when avoiding Chinese entrance education and choosing to study abroad has become a mainstream phenomenon. Third, while mothers prohibit their children from extracurricular activities and impose behavioral controls in , mothers try to dominate their children in all respects, body and spirit.
To sum up, the study has conducted a comparative analysis of mothers in the competition between Korean and Chinese admissions through characters in dramas from both countries. Based on the same genre, and share basic elements in the main characters, relationships, and events, and as we saw earlier, the two dramas clearly differ in their mother's attitude or behavior in the competition for entrance exams. The attitudes and images of mothers in each of the two countries' dramas are meaningful in pointing out problems to viewers, delivering messages and cultural exchanges between the two countries. However, drama is based on fiction and the reality that these two dramas reveal is regrettable whether they can represent the integrity of Korean and Chinese society.
Television dramas are based on realistic aspects of real life and also suggest a structure of discussion about cultural coexistence by dealing with modern social phenomena and key issues. Currently, the interest of women, mothers, and entrance examination competition is being activated in Korea and China, and to date, many cultural contents have been shared through long cultural exchanges.
The purpose of this study is to examine the entrance examination education problems, social structural differences and mothers' status in the two countries by analyzing the mother's role in educating and managing children by reviewing educational dramas produced in Korea and China. The two dramas, which had good ratings and ratings in each country, have the same overall narrative structure, including character settings and stories, but also differ due to different social conditions in the two societies. This study is meaningful in revealing the differences between Korean and Chinese entrance examination education issues through reproduced comparisons in the competition for entrance exams in dramas. In this paper, the two dramas are analyzed through text narrative analysis focusing on major topics such as management and control of academic performance, private education, and home education. The analysis results are summarized as follows.
First, mothers in have to be strict in management and control to achieve outstanding academic performance, with the most important value in their children's education. In , children's academic performance is the mother's biggest concern, and in a Chinese society where competition in society is inevitable, entrance exams are inevitably a priority for children's education. Secondly, in , mothers pay special attention to private education and do not hesitate to invest too much in order to make their children successful in the competition. Mothers of are also investing in their children's private education as the way and standards of competition for entrance exams change. The third conveys the message in that the mother's education outlook plays a decisive role in the process of her child's growth by showing families implementing proper and reasonable home education on excessive academic performance-oriented educational counterpoint. In , mothers value academic performance, show paranoid obsession and the side effects, raising viewers' awareness of excessive entrance education.
The mothers of both countries, reproduced in the two dramas, show a common attitude in the competition for entrance exams. First, managing and controlling a child's academic performance and physically and psychologically putting a heavy burden on his or her child's health in order to achieve high. Second, mothers actively invest in education, show enthusiasm and unconditionally devote themselves to their children's studies if they are helpful to their children's studies. Third, they tend to raise their children according to their own plans and goals, ignoring their children's intentions and feelings.
However, the two dramas also show differences between mothers. First, in , the mother is a stay-at-home mom, so she tends to take more extreme measures during her children's entrance education, and mother is less able to concentrate on her children in consideration of work and work, so the intensity of management and control is low. Second, in , while mothers pursue success in domestic entrance exams with the highest goal of entering prestigious Korean universities, the mother of wants to send her children abroad for their own sake at a time when avoiding Chinese entrance education and choosing to study abroad has become a mainstream phenomenon. Third, while mothers prohibit their children from extracurricular activities and impose behavioral controls in , mothers try to dominate their children in all respects, body and spirit.
To sum up, the study has conducted a comparative analysis of mothers in the competition between Korean and Chinese admissions through characters in dramas from both countries. Based on the same genre, and share basic elements in the main characters, relationships, and events, and as we saw earlier, the two dramas clearly differ in their mother's attitude or behavior in the competition for entrance exams. The attitudes and images of mothers in each of the two countries' dramas are meaningful in pointing out problems to viewers, delivering messages and cultural exchanges between the two countries. However, drama is based on fiction and the reality that these two dramas reveal is regrettable whether they can represent the integrity of Korean and Chinese society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.