리얼리티와 환타지의 모호한 경계 : 드라마 <슬기로운 의사생활>의 휴머니즘 변주에 대한 연구 The Blurred Boundaries Between Reality and Fantasy : A Study of Humanistic Variations in the TV Drama 원문보기
<슬기로운 의사생활>은 신원호 감독, 이우정 작가가 제작하여 2020년 3월 12일 첫방송된 드라마이다. 이 드라마는 한국 내 평균 시청률 14.1%를 기록하였고 자신의 최고 시청률을 속속 경신하였다. 이와 동시에 뉴미디어 채널을 통해 중국 시청자들에게도 많은 사랑을 받았다. 한국 드라마에 대한 사랑은 이미 일종의 텔레비전 문화 현상이 되었다. 한국 드라마는 중국 및 아시아 국가에서 많은 사랑을 받고 있으며 가치관 측면에서 관객들의 보편적인 동질감을 얻고 있다. 이와 더불어 한국 드라마의 선진적인 창작의 기법은 줄곧 한국 영화와 드라마 성공의 결정적인 요소가 되어 왔다. 따라서 이러한 텔레비전 문화 현상의 연구는 텔레비전 시스템만을 가리키는 것이 아니라 더욱 넓은 사회 문화 시스템과 연관이 있다고 보아야 한다. 한국 드라마는 전통 유교문화와 서양 휴머니즘이 융합되어 두 가지 사상이 균형을 이루며 발전하는 독특한 양상을 보이며 표층 구조에서 나타나는 영상과 심층 구조에 담겨 있는 서사 윤리 모두 자신만의 독특한 서사적 특징을 가지고 있다. 여기에 한국 영상 작품의 선진적인 제작기법 역시 한국 영화와 드라마가 성공할 수 있었던 결정적인 요소이다. 따라서 텔레비전 문화 현상 연구는 텔레비전 시스템만이 아니라 전반적인 사회 문화 시스템과 관련이 있다. 신원호 감독이 제작한 작품은 모두 강렬한 휴머니즘의 정서를 담고 있다. 본 논문에서 연구 ...
<슬기로운 의사생활>은 신원호 감독, 이우정 작가가 제작하여 2020년 3월 12일 첫방송된 드라마이다. 이 드라마는 한국 내 평균 시청률 14.1%를 기록하였고 자신의 최고 시청률을 속속 경신하였다. 이와 동시에 뉴미디어 채널을 통해 중국 시청자들에게도 많은 사랑을 받았다. 한국 드라마에 대한 사랑은 이미 일종의 텔레비전 문화 현상이 되었다. 한국 드라마는 중국 및 아시아 국가에서 많은 사랑을 받고 있으며 가치관 측면에서 관객들의 보편적인 동질감을 얻고 있다. 이와 더불어 한국 드라마의 선진적인 창작의 기법은 줄곧 한국 영화와 드라마 성공의 결정적인 요소가 되어 왔다. 따라서 이러한 텔레비전 문화 현상의 연구는 텔레비전 시스템만을 가리키는 것이 아니라 더욱 넓은 사회 문화 시스템과 연관이 있다고 보아야 한다. 한국 드라마는 전통 유교문화와 서양 휴머니즘이 융합되어 두 가지 사상이 균형을 이루며 발전하는 독특한 양상을 보이며 표층 구조에서 나타나는 영상과 심층 구조에 담겨 있는 서사 윤리 모두 자신만의 독특한 서사적 특징을 가지고 있다. 여기에 한국 영상 작품의 선진적인 제작기법 역시 한국 영화와 드라마가 성공할 수 있었던 결정적인 요소이다. 따라서 텔레비전 문화 현상 연구는 텔레비전 시스템만이 아니라 전반적인 사회 문화 시스템과 관련이 있다. 신원호 감독이 제작한 작품은 모두 강렬한 휴머니즘의 정서를 담고 있다. 본 논문에서 연구 분석 대상으로 삼는 <슬기로운 의사생활>은 신원호 감독의 최신작으로 이 작품에서는 휴머니즘의 정서를 더욱 깊이 활용하고 있다. 극에는 다양한 문화적 의미가 담겨 있는데 유교의 인(仁), 예(禮), 효(孝), 충(忠)의 원칙을 지키면서 서양의 자유 가치관과 휴머니즘의 전통 사상을 접목하여 표현하였다. 그 결과 드라마에서 특유의 문화 생태를 형성하며 독특한 서사 변주 형식을 구성하였다. 신원호가 제작한 다섯 편의 드라마는 모두 상업적으로 성공을 거두었으나 그 인기 이면에는 큰 예술적 가치와 문화적 의미가 담겨 있다. 그의 드라마는 관객들이 사회적 현실에 관심을 가지도록 하는 한편 그 현실 속에서 자신을 바라보도록 한다. 그러나 신원호는 작품이 현실에만 머무르지 않도록 휴머니즘 사상으로 가득 채워 관객의 마음을 위로한다. 삶의 곤경에 처한 시청자들이 드라마 속 아름다운 관계에 대한 유토피아적 상상을 펼쳐나갈 수 있도록 한다. 본 논문은 신원호의 드라마를 연구의 대상으로 삼아 신원호 드라마에 대한 심층적 고찰과 함께 그의 작품이 이론과 현실 차원에서 시사하는 바가 무엇인지를 밝혀내고자 한다. 본 논문은 휴머니즘 사상에서 출발하여 신원호의 최신 드라마 작품인 <슬기로운 의사생활>을 중심으로 주제와 관련된 서사 이론과 연구 성과를 결합하며 휴머니즘 사상과 서사학 관련 이론을 종합적으로 활용하여 이 드라마의 서사 모델, 서사 구조, 서사 윤리 및 영상 미학 등의 특징을 연구하고자 한다. 본 논문은 모두 7장으로 구성되어 있으며 각 장의 주요 내용은 다음과 같다. 제1장은 서론 부분으로서 본 논문의 연구 목적과 필요성, 연구의 방법 및 범위를 설명하고 관련 선행 연구를 정리한다. 제2장에서는 신원호 감독과 휴머니즘을 정리한다. 신원호 감독의 성장 과정과 대표작을 살펴보고 신원호 감독의 창작 스타일과 <슬기로운 의사생활>에서 활용된 휴머니즘 사상을 논술한다. 제3장에서는 휴머니즘 사상의 관점으로 창작 스타일, 캐릭터 메이킹, 감정 혁신의 측면에서 <슬기로운 의사생활>의 창작 특징을 분석하고 창작의 차원에서 이 드라마의 착상과 관념을 발굴한다. 제4장에서는 휴머니즘 사상의 관점으로 <슬기로운 의사생활>의 서사 전략을 분석한다. 서사 윤리, 서사 스타일, 서사 모델의 측면에서 분석을 실시하고 극중 심층 구조에 나타난 서사의 사상과 특징을 깊이 있게 살펴본다. 제5장에서는 휴머니즘 사상의 관점으로 서사 공간과 영상, 사운드의 의미 표현 기능 등 측면에서 <슬기로운 의사생활>의 서사 미학을 분석한다. 공간 선택과 의미 표현, 화면과 구도, 쇼트와 앵글, 빛과 색채, 음악, 음향 등의 표층 구조에서 극의 서사 미학을 구상화하여 논술한다. 제6장에서는 휴머니즘 사상이 드라마에서 활용되는 의미를 분석한다. 한국 드라마의 휴머니즘 사상이 성공적으로 활용된 지점을 분석하고 현재 중국 드라마에 존재하는 문제점을 민족 문화에 대한 자긍심을 높이고 휴머니즘 사상을 향상시키는 등의 차원에서 논술함으로써 향후 중국 드라마의 발전에 영향을 주고자 한다. 제7장은 연구의 결론 부분으로 연구 내용을 요약하고 연구의 한계점을 짚어보는 한편 향후 중국 드라마 연구에 주는 시사점을 정리한다.
<슬기로운 의사생활>은 신원호 감독, 이우정 작가가 제작하여 2020년 3월 12일 첫방송된 드라마이다. 이 드라마는 한국 내 평균 시청률 14.1%를 기록하였고 자신의 최고 시청률을 속속 경신하였다. 이와 동시에 뉴미디어 채널을 통해 중국 시청자들에게도 많은 사랑을 받았다. 한국 드라마에 대한 사랑은 이미 일종의 텔레비전 문화 현상이 되었다. 한국 드라마는 중국 및 아시아 국가에서 많은 사랑을 받고 있으며 가치관 측면에서 관객들의 보편적인 동질감을 얻고 있다. 이와 더불어 한국 드라마의 선진적인 창작의 기법은 줄곧 한국 영화와 드라마 성공의 결정적인 요소가 되어 왔다. 따라서 이러한 텔레비전 문화 현상의 연구는 텔레비전 시스템만을 가리키는 것이 아니라 더욱 넓은 사회 문화 시스템과 연관이 있다고 보아야 한다. 한국 드라마는 전통 유교문화와 서양 휴머니즘이 융합되어 두 가지 사상이 균형을 이루며 발전하는 독특한 양상을 보이며 표층 구조에서 나타나는 영상과 심층 구조에 담겨 있는 서사 윤리 모두 자신만의 독특한 서사적 특징을 가지고 있다. 여기에 한국 영상 작품의 선진적인 제작기법 역시 한국 영화와 드라마가 성공할 수 있었던 결정적인 요소이다. 따라서 텔레비전 문화 현상 연구는 텔레비전 시스템만이 아니라 전반적인 사회 문화 시스템과 관련이 있다. 신원호 감독이 제작한 작품은 모두 강렬한 휴머니즘의 정서를 담고 있다. 본 논문에서 연구 분석 대상으로 삼는 <슬기로운 의사생활>은 신원호 감독의 최신작으로 이 작품에서는 휴머니즘의 정서를 더욱 깊이 활용하고 있다. 극에는 다양한 문화적 의미가 담겨 있는데 유교의 인(仁), 예(禮), 효(孝), 충(忠)의 원칙을 지키면서 서양의 자유 가치관과 휴머니즘의 전통 사상을 접목하여 표현하였다. 그 결과 드라마에서 특유의 문화 생태를 형성하며 독특한 서사 변주 형식을 구성하였다. 신원호가 제작한 다섯 편의 드라마는 모두 상업적으로 성공을 거두었으나 그 인기 이면에는 큰 예술적 가치와 문화적 의미가 담겨 있다. 그의 드라마는 관객들이 사회적 현실에 관심을 가지도록 하는 한편 그 현실 속에서 자신을 바라보도록 한다. 그러나 신원호는 작품이 현실에만 머무르지 않도록 휴머니즘 사상으로 가득 채워 관객의 마음을 위로한다. 삶의 곤경에 처한 시청자들이 드라마 속 아름다운 관계에 대한 유토피아적 상상을 펼쳐나갈 수 있도록 한다. 본 논문은 신원호의 드라마를 연구의 대상으로 삼아 신원호 드라마에 대한 심층적 고찰과 함께 그의 작품이 이론과 현실 차원에서 시사하는 바가 무엇인지를 밝혀내고자 한다. 본 논문은 휴머니즘 사상에서 출발하여 신원호의 최신 드라마 작품인 <슬기로운 의사생활>을 중심으로 주제와 관련된 서사 이론과 연구 성과를 결합하며 휴머니즘 사상과 서사학 관련 이론을 종합적으로 활용하여 이 드라마의 서사 모델, 서사 구조, 서사 윤리 및 영상 미학 등의 특징을 연구하고자 한다. 본 논문은 모두 7장으로 구성되어 있으며 각 장의 주요 내용은 다음과 같다. 제1장은 서론 부분으로서 본 논문의 연구 목적과 필요성, 연구의 방법 및 범위를 설명하고 관련 선행 연구를 정리한다. 제2장에서는 신원호 감독과 휴머니즘을 정리한다. 신원호 감독의 성장 과정과 대표작을 살펴보고 신원호 감독의 창작 스타일과 <슬기로운 의사생활>에서 활용된 휴머니즘 사상을 논술한다. 제3장에서는 휴머니즘 사상의 관점으로 창작 스타일, 캐릭터 메이킹, 감정 혁신의 측면에서 <슬기로운 의사생활>의 창작 특징을 분석하고 창작의 차원에서 이 드라마의 착상과 관념을 발굴한다. 제4장에서는 휴머니즘 사상의 관점으로 <슬기로운 의사생활>의 서사 전략을 분석한다. 서사 윤리, 서사 스타일, 서사 모델의 측면에서 분석을 실시하고 극중 심층 구조에 나타난 서사의 사상과 특징을 깊이 있게 살펴본다. 제5장에서는 휴머니즘 사상의 관점으로 서사 공간과 영상, 사운드의 의미 표현 기능 등 측면에서 <슬기로운 의사생활>의 서사 미학을 분석한다. 공간 선택과 의미 표현, 화면과 구도, 쇼트와 앵글, 빛과 색채, 음악, 음향 등의 표층 구조에서 극의 서사 미학을 구상화하여 논술한다. 제6장에서는 휴머니즘 사상이 드라마에서 활용되는 의미를 분석한다. 한국 드라마의 휴머니즘 사상이 성공적으로 활용된 지점을 분석하고 현재 중국 드라마에 존재하는 문제점을 민족 문화에 대한 자긍심을 높이고 휴머니즘 사상을 향상시키는 등의 차원에서 논술함으로써 향후 중국 드라마의 발전에 영향을 주고자 한다. 제7장은 연구의 결론 부분으로 연구 내용을 요약하고 연구의 한계점을 짚어보는 한편 향후 중국 드라마 연구에 주는 시사점을 정리한다.
The is a Korean drama premiered on March 12, 2020, produced by South Korean TVN company, directed by Shen Yuanhao and written by Li YouzhenThe average ratings of the show in South Korea are 12.1%, and it has repeatedly set its own new ratings.At the same time, through the channels of new media, the...
The is a Korean drama premiered on March 12, 2020, produced by South Korean TVN company, directed by Shen Yuanhao and written by Li YouzhenThe average ratings of the show in South Korea are 12.1%, and it has repeatedly set its own new ratings.At the same time, through the channels of new media, the play has also generated a high degree of love among Chinese audiences. The love for Korean TV dramas has become a TV cultural phenomenon. The Korean drama phenomenon itself has the characteristics of the integration of traditional Confucian culture and western humanism, and presents a unique posture of balanced development. Therefore, whether the image presented in the surface structure or the narrative ethics in the deep structure, it has its own unique writing characteristics.Korean dramas can be deeply loved in China and Asian countries, and can be generally recognized by the audience in terms of values. The most important reason is the similar value orientation, ethical and moral thought and Oriental aesthetic habits.Coupled with the advanced creative means of Korean film and television, these are the key factors for the success of Korean film and televisionTherefore, to study this TV culture phenomenon, it not only points to the TV system, but also is related to the broader social and cultural system. Theselected in this paper is the latest work directed by Shen Yuanhao. However, in the other four previous works, each one shows a strong humanistic feeling.The is the ultimate application of humanistic thought.The play has multiple cultural connotations. It not only adheres to the principle of "benevolence, courtesy, filial piety and loyalty" of Confucianism, but also integrates and absorbs the Western values of freedom and the traditional thought of humanism. Finally, it presents its unique cultural ecology in the TV play and forms a unique form of narrative variation. Art has never been dispensable. It can imperceptibly reshape people's soul and personality, and even affect the future of a country.Shen Yuanhao's five TV dramas have achieved commercial success.Behind these TV dramas with high ratings, there is their great artistic value and cultural connotation.Pay attention to social reality and let the audience see themselves in reality.But it is not limited to reality, but to join the treatment full of humanistic thoughts to appease and comfort the hearts of the audience.So that the audience can be full of Utopian imagination of a good relationship when facing the difficulties of real life.This paper chooses shenyuanhao TV series as the research object, through the in-depth investigation of shenyuanhao TV series, reveals its enlightening significance from the theoretical and practical levels. This thesis takes humanism as the breakthrough point, focuses on shenyuanhao's latest TV play , combines relevant narrative theories and research results, and comprehensively uses humanistic ideas and relevant theories of narratology to study the narrative mode, narrative structure, narrative ethics and image aesthetics of the play. This paper is divided into seven chapters. The main contents of each chapter are as follows. The first chapter, as a preface, explains the research purpose and necessity of this paper, the research methods and scope, and sorts out the relevant advance research. The second chapter, director Shen Yuanhao and humanism, expounds the growth process and representative works of director Shen Yuanhao.This paper discusses the creative style of director Shen Yuanhao and the humanistic thought used in the . The third chapter analyzes the creative characteristics of the from the aspects of creative style, character setting and emotional innovation, and excavates the idea and concept of the play from the creative level. The fourth chapter analyzes the narrative strategy of under humanism.It mainly discusses from the aspects of narrative ethics, narrative style and narrative mode, and deeply analyzes the narrative thoughts and characteristics of the deep structure of the play. The fifth chapter analyzes the narrative aesthetics of from the perspective of narrative space and the ideographic function of image and sou nd under humanism.Including the choice and expression of space, picture and composition, scene and depth of field, direction and angle, light and color, music, song and sound, etc., this paper concretely discusses the narrative aesthetics of the play from the surface structure. The sixth chapter is the significance of the application of humanism in TV dramas.This paper analyzes the success of the application of humanism in Korean TV dramas, explores the current problems in Chinese TV dramas, and discusses it from the aspects of promoting national cultural confidence and humanistic thought, hoping to provide some enlightenment for the development of Chinese TV dramas. The seventh chapter discusses the conclusions of the study, summarizes the limitations of the study, and puts forward some suggestions.
The is a Korean drama premiered on March 12, 2020, produced by South Korean TVN company, directed by Shen Yuanhao and written by Li YouzhenThe average ratings of the show in South Korea are 12.1%, and it has repeatedly set its own new ratings.At the same time, through the channels of new media, the play has also generated a high degree of love among Chinese audiences. The love for Korean TV dramas has become a TV cultural phenomenon. The Korean drama phenomenon itself has the characteristics of the integration of traditional Confucian culture and western humanism, and presents a unique posture of balanced development. Therefore, whether the image presented in the surface structure or the narrative ethics in the deep structure, it has its own unique writing characteristics.Korean dramas can be deeply loved in China and Asian countries, and can be generally recognized by the audience in terms of values. The most important reason is the similar value orientation, ethical and moral thought and Oriental aesthetic habits.Coupled with the advanced creative means of Korean film and television, these are the key factors for the success of Korean film and televisionTherefore, to study this TV culture phenomenon, it not only points to the TV system, but also is related to the broader social and cultural system. Theselected in this paper is the latest work directed by Shen Yuanhao. However, in the other four previous works, each one shows a strong humanistic feeling.The is the ultimate application of humanistic thought.The play has multiple cultural connotations. It not only adheres to the principle of "benevolence, courtesy, filial piety and loyalty" of Confucianism, but also integrates and absorbs the Western values of freedom and the traditional thought of humanism. Finally, it presents its unique cultural ecology in the TV play and forms a unique form of narrative variation. Art has never been dispensable. It can imperceptibly reshape people's soul and personality, and even affect the future of a country.Shen Yuanhao's five TV dramas have achieved commercial success.Behind these TV dramas with high ratings, there is their great artistic value and cultural connotation.Pay attention to social reality and let the audience see themselves in reality.But it is not limited to reality, but to join the treatment full of humanistic thoughts to appease and comfort the hearts of the audience.So that the audience can be full of Utopian imagination of a good relationship when facing the difficulties of real life.This paper chooses shenyuanhao TV series as the research object, through the in-depth investigation of shenyuanhao TV series, reveals its enlightening significance from the theoretical and practical levels. This thesis takes humanism as the breakthrough point, focuses on shenyuanhao's latest TV play , combines relevant narrative theories and research results, and comprehensively uses humanistic ideas and relevant theories of narratology to study the narrative mode, narrative structure, narrative ethics and image aesthetics of the play. This paper is divided into seven chapters. The main contents of each chapter are as follows. The first chapter, as a preface, explains the research purpose and necessity of this paper, the research methods and scope, and sorts out the relevant advance research. The second chapter, director Shen Yuanhao and humanism, expounds the growth process and representative works of director Shen Yuanhao.This paper discusses the creative style of director Shen Yuanhao and the humanistic thought used in the . The third chapter analyzes the creative characteristics of the from the aspects of creative style, character setting and emotional innovation, and excavates the idea and concept of the play from the creative level. The fourth chapter analyzes the narrative strategy of under humanism.It mainly discusses from the aspects of narrative ethics, narrative style and narrative mode, and deeply analyzes the narrative thoughts and characteristics of the deep structure of the play. The fifth chapter analyzes the narrative aesthetics of from the perspective of narrative space and the ideographic function of image and sou nd under humanism.Including the choice and expression of space, picture and composition, scene and depth of field, direction and angle, light and color, music, song and sound, etc., this paper concretely discusses the narrative aesthetics of the play from the surface structure. The sixth chapter is the significance of the application of humanism in TV dramas.This paper analyzes the success of the application of humanism in Korean TV dramas, explores the current problems in Chinese TV dramas, and discusses it from the aspects of promoting national cultural confidence and humanistic thought, hoping to provide some enlightenment for the development of Chinese TV dramas. The seventh chapter discusses the conclusions of the study, summarizes the limitations of the study, and puts forward some suggestions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.