본 연구는 기초자치단체의 공연예술 활성화와 발전을 위한 공연예술클러스터 조성에 목적을 두고 다양한 예술인 또는 예술단체가 클러스터에 유입되어 네트워킹을 형성할 수 있는 공연예술클러스터의 구축 방안을 찾고자 한다. 이를 위해 클러스터의 이론적 배경을 고찰하고 광역 및 기초자치단체의 공연예술 관련 예산, 공연장, 공연단체, 공연 현황을 분석한 뒤 아산시의 공연예술 현황을 심층 분석하여 이에 드러난 문제점에 따른 개선사항을 민간 소공연장 구축과 장기공연 사례, 민간자원으로 클러스터가 조성된 사례를 중심으로 연구하여 아산시에 적합한 공연예술클러스터의 모형을 구축하고 그에 따른 구축 방안을 제안하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. ...
본 연구는 기초자치단체의 공연예술 활성화와 발전을 위한 공연예술클러스터 조성에 목적을 두고 다양한 예술인 또는 예술단체가 클러스터에 유입되어 네트워킹을 형성할 수 있는 공연예술클러스터의 구축 방안을 찾고자 한다. 이를 위해 클러스터의 이론적 배경을 고찰하고 광역 및 기초자치단체의 공연예술 관련 예산, 공연장, 공연단체, 공연 현황을 분석한 뒤 아산시의 공연예술 현황을 심층 분석하여 이에 드러난 문제점에 따른 개선사항을 민간 소공연장 구축과 장기공연 사례, 민간자원으로 클러스터가 조성된 사례를 중심으로 연구하여 아산시에 적합한 공연예술클러스터의 모형을 구축하고 그에 따른 구축 방안을 제안하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 산업 클러스터의 성공 요인은 지리적 집적을 토대로 구성 주체 간의 역할과 활발한 네트워킹이 가장 핵심이 되며 문화예술클러스터 역시 이러한 요소들을 기반으로 형성되었다. 게다가 민간자원으로 형성 된 후 정부의 지원이 더해져 발달된 사례가 대부분을 차지했다. 또 개선사례를 중심으로 설문과 심층 인터뷰를 통해 나타난 결과 이상적인 공연예술클러스터가 조성되려면 민간이 중심이 되어야 하고 활발한 네트워킹과 여건마련이 필요하다는 결과가 나타났다. 이상의 연구 결과를 가지고 아산시의 공연예술클러스터 구축 방안을 제안하면 다음과 같다. 첫째, 공연예술클러스터를 구성하는 주체들은 공연제작사(비전 제시자), 공연장(시스템 통합자), 예술가(전문요소 공급자)로 구분할 수 있으며 이들은 지리적으로 집적하여 네트워크를 형성해야 한다. 둘째, 집적지, 네트워크, 공연물, 거리공연, 여건마련의 구성요소가 필요하다. 집적지는 아산시가 도시와 농촌의 복합지역임을 고려했을 때 도시지역을 중심으로 형성되어야 하며 교통이 편리해야 하고 무엇보다 보행이 용이해야 한다. 또한 전 연령층이 다니는 공간, 즉 유동인구가 많아야 한다. 네트워크는 기존의 예술관련 단체들 간의 협력으로 주요 네트워킹을 형성하는 것은 물론 인력 개발을 통해 자체 순환 내지 자급자족의 형태를 갖춰야 한다. 공연물은 작품에만 지나치게 의존하는 경향이 아닌 관객중심의 개발이 되어야 하며 그들의 불만족스러운 부분을 해결하고 만족의 경험을 창출하기 위한 방법을 찾는데 중점을 두어야한다. 거리공연은 일회성의 제약에서 벗어나 장기적이고 지속적으로 진행해야 하며 거리공연 뿐만 아니라 실내공연과의 균형 있는 편성을 통해 끊임없는 공연문화를 형성해야 한다. 여건마련에는 예술가들의 경력인증제, 협업과 비즈니스에 대한 교육, 라운드 테이블 구성, 전문기획사 유입, 생활환경, 주거대책, 거리정비, 시설비 지원, 저렴한 지대 및 임대료 조성, 젠트리피케이션 예방 등이 필요하다. 아울러 본 연구에서는 다루지 않았지만 공연예술클러스터 조성에 있어 공연예술 현황 분석에 따른 모형 구축이 아닌 향후 공연예술클러스터가 조성된다면 참여가 예상되는 예술인 또는 예술단체와 이들의 수요자인 지역 시민들을 대상으로 설문지와 심층 인터뷰를 통해 보다 실증적인 연구가 필요할 것이다. 공연예술클러스터 조성으로 아산시의 문화적 가치가 증대되고 더 나아가 문화예술도시로 발전할 수 있는 발판이 되면 여러 기초자치단체에서 이를 모토로 다양한 클러스터를 조성하여 지역 간 공연예술의 격차를 줄이고 균형 있고 올바른 공연문화를 정착해야 할 것이다.
본 연구는 기초자치단체의 공연예술 활성화와 발전을 위한 공연예술클러스터 조성에 목적을 두고 다양한 예술인 또는 예술단체가 클러스터에 유입되어 네트워킹을 형성할 수 있는 공연예술클러스터의 구축 방안을 찾고자 한다. 이를 위해 클러스터의 이론적 배경을 고찰하고 광역 및 기초자치단체의 공연예술 관련 예산, 공연장, 공연단체, 공연 현황을 분석한 뒤 아산시의 공연예술 현황을 심층 분석하여 이에 드러난 문제점에 따른 개선사항을 민간 소공연장 구축과 장기공연 사례, 민간자원으로 클러스터가 조성된 사례를 중심으로 연구하여 아산시에 적합한 공연예술클러스터의 모형을 구축하고 그에 따른 구축 방안을 제안하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 산업 클러스터의 성공 요인은 지리적 집적을 토대로 구성 주체 간의 역할과 활발한 네트워킹이 가장 핵심이 되며 문화예술클러스터 역시 이러한 요소들을 기반으로 형성되었다. 게다가 민간자원으로 형성 된 후 정부의 지원이 더해져 발달된 사례가 대부분을 차지했다. 또 개선사례를 중심으로 설문과 심층 인터뷰를 통해 나타난 결과 이상적인 공연예술클러스터가 조성되려면 민간이 중심이 되어야 하고 활발한 네트워킹과 여건마련이 필요하다는 결과가 나타났다. 이상의 연구 결과를 가지고 아산시의 공연예술클러스터 구축 방안을 제안하면 다음과 같다. 첫째, 공연예술클러스터를 구성하는 주체들은 공연제작사(비전 제시자), 공연장(시스템 통합자), 예술가(전문요소 공급자)로 구분할 수 있으며 이들은 지리적으로 집적하여 네트워크를 형성해야 한다. 둘째, 집적지, 네트워크, 공연물, 거리공연, 여건마련의 구성요소가 필요하다. 집적지는 아산시가 도시와 농촌의 복합지역임을 고려했을 때 도시지역을 중심으로 형성되어야 하며 교통이 편리해야 하고 무엇보다 보행이 용이해야 한다. 또한 전 연령층이 다니는 공간, 즉 유동인구가 많아야 한다. 네트워크는 기존의 예술관련 단체들 간의 협력으로 주요 네트워킹을 형성하는 것은 물론 인력 개발을 통해 자체 순환 내지 자급자족의 형태를 갖춰야 한다. 공연물은 작품에만 지나치게 의존하는 경향이 아닌 관객중심의 개발이 되어야 하며 그들의 불만족스러운 부분을 해결하고 만족의 경험을 창출하기 위한 방법을 찾는데 중점을 두어야한다. 거리공연은 일회성의 제약에서 벗어나 장기적이고 지속적으로 진행해야 하며 거리공연 뿐만 아니라 실내공연과의 균형 있는 편성을 통해 끊임없는 공연문화를 형성해야 한다. 여건마련에는 예술가들의 경력인증제, 협업과 비즈니스에 대한 교육, 라운드 테이블 구성, 전문기획사 유입, 생활환경, 주거대책, 거리정비, 시설비 지원, 저렴한 지대 및 임대료 조성, 젠트리피케이션 예방 등이 필요하다. 아울러 본 연구에서는 다루지 않았지만 공연예술클러스터 조성에 있어 공연예술 현황 분석에 따른 모형 구축이 아닌 향후 공연예술클러스터가 조성된다면 참여가 예상되는 예술인 또는 예술단체와 이들의 수요자인 지역 시민들을 대상으로 설문지와 심층 인터뷰를 통해 보다 실증적인 연구가 필요할 것이다. 공연예술클러스터 조성으로 아산시의 문화적 가치가 증대되고 더 나아가 문화예술도시로 발전할 수 있는 발판이 되면 여러 기초자치단체에서 이를 모토로 다양한 클러스터를 조성하여 지역 간 공연예술의 격차를 줄이고 균형 있고 올바른 공연문화를 정착해야 할 것이다.
This study aims to build performing arts cluster for invigoration and development of performing arts of primary local governments and seeks a way to establish performing arts cluster in which various artists or art communities can flow and create a network. For this, it considered the theoretic...
This study aims to build performing arts cluster for invigoration and development of performing arts of primary local governments and seeks a way to establish performing arts cluster in which various artists or art communities can flow and create a network. For this, it considered the theoretical background of cluster, analyzed the budgets for performing arts related to local governments, present conditions of performance halls, performing groups and performances, did an in-depth analysis of the current situation of performing arts in Asan. Based on the problems exposed from these, a research focusing on the case of construction of private small performing halls, the case of long-term performances and the case of cluster created on the basis of private resources was carried out, and a model of performing arts cluster suitable for Asan was established and a development plan in accordance with this was suggested. The results are as follows. The key success factors of industry cluster are the roles of organizing subjects and active networking on the basis of geographical aggregation, and culture and art cluster was also formed based on these factors. In addition, most of the cases were developed with the government support after being formed with private resources. Moreover, the result of survey and in-depth interview centering around improvement cases showed that the private needed to be central and active networking and preparation of suitable conditions were required in order to build ideal performing arts cluster. A plan to build a performing arts cluster in Asan based on these research findings is as follows. First, the subjects forming performing arts cluster are divided into performing production company(vision provider), performance hall(system integrator) and artist(professional element supplier), and they need to create a network as integrating geographically. Second, the elements organizing agglomeration, network, performing works, street performance and preparation of conditions are necessary. Considering that Asan is a complex region of city and agricultural village, the agglomerated district needs to be formed with an urban area as the center and convenient for transportation and walking. In addition, it should be a place where all age groups come and go, which means a heavy foot traffic area. In terms of network, the main networking needs to be formed based on the cooperation between the existing art-related groups, and it needs to be equipped with self-circulation or self-sufficiency through development of human resources. Regarding performing works, there should be audience-centered development for them without depending on the works too much, and the focus should be on finding ways to address their dissatisfaction and create an experience of satisfaction. Street performances need to be carried out consistently in the long term without one-shot limitation, and performing culture should continue to be formed based on a balanced relation between street and indoor performances. With regard to setting conditions, career certification system of artists, training about cooperation and business, formation of round table, influx of professional agency, life environment, residential measures, street maintenance, equipment cost support, creation of inexpensive region and rental fees, prevention of gentrification and etc. are required. Furthermore, though it was not dealt with in this study, in creating a performing arts cluster, more empirical research will be needed through in-dept interviews with artists or art groups who are expected to participate and local citizens who are the consumers if a performing arts cluster is created in the future rather than building a model based on analysis of the conditions of performing arts. If the cultural value of Asan is increased by creating performing arts cluster and it leads to pave the way for Asan to develop into a culture and art city, various local governments will have to create a variety of clusters with this case as a motto to reduce the gap in performing arts between regions and establish a balanced right performing culture.
Keywords performing arts, cluster, performing arts cluster, budget for performance, performance hall, performing group, performing production company, agglomerated district
This study aims to build performing arts cluster for invigoration and development of performing arts of primary local governments and seeks a way to establish performing arts cluster in which various artists or art communities can flow and create a network. For this, it considered the theoretical background of cluster, analyzed the budgets for performing arts related to local governments, present conditions of performance halls, performing groups and performances, did an in-depth analysis of the current situation of performing arts in Asan. Based on the problems exposed from these, a research focusing on the case of construction of private small performing halls, the case of long-term performances and the case of cluster created on the basis of private resources was carried out, and a model of performing arts cluster suitable for Asan was established and a development plan in accordance with this was suggested. The results are as follows. The key success factors of industry cluster are the roles of organizing subjects and active networking on the basis of geographical aggregation, and culture and art cluster was also formed based on these factors. In addition, most of the cases were developed with the government support after being formed with private resources. Moreover, the result of survey and in-depth interview centering around improvement cases showed that the private needed to be central and active networking and preparation of suitable conditions were required in order to build ideal performing arts cluster. A plan to build a performing arts cluster in Asan based on these research findings is as follows. First, the subjects forming performing arts cluster are divided into performing production company(vision provider), performance hall(system integrator) and artist(professional element supplier), and they need to create a network as integrating geographically. Second, the elements organizing agglomeration, network, performing works, street performance and preparation of conditions are necessary. Considering that Asan is a complex region of city and agricultural village, the agglomerated district needs to be formed with an urban area as the center and convenient for transportation and walking. In addition, it should be a place where all age groups come and go, which means a heavy foot traffic area. In terms of network, the main networking needs to be formed based on the cooperation between the existing art-related groups, and it needs to be equipped with self-circulation or self-sufficiency through development of human resources. Regarding performing works, there should be audience-centered development for them without depending on the works too much, and the focus should be on finding ways to address their dissatisfaction and create an experience of satisfaction. Street performances need to be carried out consistently in the long term without one-shot limitation, and performing culture should continue to be formed based on a balanced relation between street and indoor performances. With regard to setting conditions, career certification system of artists, training about cooperation and business, formation of round table, influx of professional agency, life environment, residential measures, street maintenance, equipment cost support, creation of inexpensive region and rental fees, prevention of gentrification and etc. are required. Furthermore, though it was not dealt with in this study, in creating a performing arts cluster, more empirical research will be needed through in-dept interviews with artists or art groups who are expected to participate and local citizens who are the consumers if a performing arts cluster is created in the future rather than building a model based on analysis of the conditions of performing arts. If the cultural value of Asan is increased by creating performing arts cluster and it leads to pave the way for Asan to develop into a culture and art city, various local governments will have to create a variety of clusters with this case as a motto to reduce the gap in performing arts between regions and establish a balanced right performing culture.
Keywords performing arts, cluster, performing arts cluster, budget for performance, performance hall, performing group, performing production company, agglomerated district
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.