본 연구는 감각조절장애 아동을 위한 감각식이 가정프로그램의 효과에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 기간은 2020년 2월부터 2020년 4월까지였고, 연구 대상자는 선별기준에 합당하며 보호자가 연구 참여에 동의한 만 3~7세 사이의 감각조절장애 아동 12명을 대상으로 선정하였다. 기존의 감각통합치료 및 감각식이 가정프로그램을 시행한 실험군 6명, 기존의 감각통합치료만 시행한 대조군 6명으로 나누어 8주간 실시하였다. 치료 중재 전 감각조절능력을 비교하기 위하여 감각프로파일을 시행하였으며, 실험군의 감각식이 가정프로그램에 대한 작업 수행도와 만족도를 알아보기 위해 ...
본 연구는 감각조절장애 아동을 위한 감각식이 가정프로그램의 효과에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 기간은 2020년 2월부터 2020년 4월까지였고, 연구 대상자는 선별기준에 합당하며 보호자가 연구 참여에 동의한 만 3~7세 사이의 감각조절장애 아동 12명을 대상으로 선정하였다. 기존의 감각통합치료 및 감각식이 가정프로그램을 시행한 실험군 6명, 기존의 감각통합치료만 시행한 대조군 6명으로 나누어 8주간 실시하였다. 치료 중재 전 감각조절능력을 비교하기 위하여 감각프로파일을 시행하였으며, 실험군의 감각식이 가정프로그램에 대한 작업 수행도와 만족도를 알아보기 위해 캐나다 작업수행측정(COPM)을 통하여 측정하였고 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 실험군과 대조군의 사전 동질성 검증 결과 일반적 특성은 성별을 제외하고는 동질한 특성을 가진 것으로 나타났다. 또한 프로그램 적용 전 감각조절능력에 대한 총 23개의 비교 변수 중 5개의 변수(구강 감각처리, 신체 자세/움직임 조절, 감정반응에 대한 감각입력 조절, 감각추구, 구강 감각의 민감성)를 제외한 18개 변수들의 수행력에는 차이가 없음을 확인하였다.
둘째, 실험군과 대조군 모두 중재 전보다 감각요소와 감각영역에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). 또한 두 집단 간 점수 변화량에서도 통계학적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05).
셋째, 실험군 집단의 감각식이 가정프로그램에 대한 작업 수행도와 만족도를 살펴본 결과 전체적으로 작업 수행도와 만족도 모두 통계학적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05).
이상의 결과를 통해 감각통합치료와 더불어 감각식이 가정프로그램을 함께 적용할 경우 감각조절장애 아동의 감각조절능력 향상에 더 효과가 있음을 알 수 있었다. 작업치료사는 보호자에게 감각식이 가정프로그램을 제공하고 협력적인 관계를 기반으로 중재계획을 실행하였다. 보호자가 직접 치료 중재를 실시함으로써 아동의 감각조절능력 발달을 촉진하고 작업 수행도와 만족도를 향상시켰다는 점에서 본 연구가 갖는 의미는 매우 크다고 할 수 있다.
본 연구는 감각조절장애 아동을 위한 감각식이 가정프로그램의 효과에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 기간은 2020년 2월부터 2020년 4월까지였고, 연구 대상자는 선별기준에 합당하며 보호자가 연구 참여에 동의한 만 3~7세 사이의 감각조절장애 아동 12명을 대상으로 선정하였다. 기존의 감각통합치료 및 감각식이 가정프로그램을 시행한 실험군 6명, 기존의 감각통합치료만 시행한 대조군 6명으로 나누어 8주간 실시하였다. 치료 중재 전 감각조절능력을 비교하기 위하여 감각프로파일을 시행하였으며, 실험군의 감각식이 가정프로그램에 대한 작업 수행도와 만족도를 알아보기 위해 캐나다 작업수행측정(COPM)을 통하여 측정하였고 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 실험군과 대조군의 사전 동질성 검증 결과 일반적 특성은 성별을 제외하고는 동질한 특성을 가진 것으로 나타났다. 또한 프로그램 적용 전 감각조절능력에 대한 총 23개의 비교 변수 중 5개의 변수(구강 감각처리, 신체 자세/움직임 조절, 감정반응에 대한 감각입력 조절, 감각추구, 구강 감각의 민감성)를 제외한 18개 변수들의 수행력에는 차이가 없음을 확인하였다.
둘째, 실험군과 대조군 모두 중재 전보다 감각요소와 감각영역에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). 또한 두 집단 간 점수 변화량에서도 통계학적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05).
셋째, 실험군 집단의 감각식이 가정프로그램에 대한 작업 수행도와 만족도를 살펴본 결과 전체적으로 작업 수행도와 만족도 모두 통계학적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05).
이상의 결과를 통해 감각통합치료와 더불어 감각식이 가정프로그램을 함께 적용할 경우 감각조절장애 아동의 감각조절능력 향상에 더 효과가 있음을 알 수 있었다. 작업치료사는 보호자에게 감각식이 가정프로그램을 제공하고 협력적인 관계를 기반으로 중재계획을 실행하였다. 보호자가 직접 치료 중재를 실시함으로써 아동의 감각조절능력 발달을 촉진하고 작업 수행도와 만족도를 향상시켰다는 점에서 본 연구가 갖는 의미는 매우 크다고 할 수 있다.
This study was conducted to investigate the effects of the Sensory Diet Family Program (SDFP) for children with Sensory Modulation Disorder (SMD). The study period was from February to April 2020, and the study subjects were 12 children with SMD, age 3-7 years, who satisfied the selection criteria a...
This study was conducted to investigate the effects of the Sensory Diet Family Program (SDFP) for children with Sensory Modulation Disorder (SMD). The study period was from February to April 2020, and the study subjects were 12 children with SMD, age 3-7 years, who satisfied the selection criteria and whose parents had consented to their participation in the study. The subjects were divided into the experimental group(6 children), who received the conventional sensory integration therapy and SDFP, and the control group, who received the sensory integration therapy alone(6 children), both over the study period of 8 weeks.
To compare the sensory modulation abilities prior to the intervention, the sensory profile was performance and satisfaction with respect to the SDFP in the experimental group, the Canadian Occupational Performance Measure was performed. The results are described below.
First, the result of the homogeneity test between the experimental and control group showed that for the patients’ general characteristics, all the parameters indicated homogeneity except sex. In addition, the comparison of the 23 parameters regarding the sensory modulation prior to the onset of the program revealed that except for 5 variables (oral sensory processing, modulation related to body position and movement, modulation of sensory input affecting emotional responses, sensory seeking and oral sensory sensitivity), the 18 remaining variables showed no significant difference in performance.
Second, both the experimental and control groups showed statistically significant improvements in sensory factors and section as compared with those before the therapy(p < .05). In addition, after the therapy, the intergroup score variation showed a statistically significant difference(p < .05).
Third, both the activity performance and satisfaction regarding the SDFP in the experimental group showed statistically significant differences on the whole(p < .05).
The results indicated that combining the sensory integration therapy with the SDFP led to improved positive effects on sensory modulation in children with SMD. The occupational therapist provided training of the SDFP to the parent and proceeded with the intervention plan on the basis of a cooperative relationship with the parent. As it was the parent who directly performed the intervention to facilitate the development of the sensory modulation in the child and to improve the satisfaction and activity performance, this study holds considerable significance.
This study was conducted to investigate the effects of the Sensory Diet Family Program (SDFP) for children with Sensory Modulation Disorder (SMD). The study period was from February to April 2020, and the study subjects were 12 children with SMD, age 3-7 years, who satisfied the selection criteria and whose parents had consented to their participation in the study. The subjects were divided into the experimental group(6 children), who received the conventional sensory integration therapy and SDFP, and the control group, who received the sensory integration therapy alone(6 children), both over the study period of 8 weeks.
To compare the sensory modulation abilities prior to the intervention, the sensory profile was performance and satisfaction with respect to the SDFP in the experimental group, the Canadian Occupational Performance Measure was performed. The results are described below.
First, the result of the homogeneity test between the experimental and control group showed that for the patients’ general characteristics, all the parameters indicated homogeneity except sex. In addition, the comparison of the 23 parameters regarding the sensory modulation prior to the onset of the program revealed that except for 5 variables (oral sensory processing, modulation related to body position and movement, modulation of sensory input affecting emotional responses, sensory seeking and oral sensory sensitivity), the 18 remaining variables showed no significant difference in performance.
Second, both the experimental and control groups showed statistically significant improvements in sensory factors and section as compared with those before the therapy(p < .05). In addition, after the therapy, the intergroup score variation showed a statistically significant difference(p < .05).
Third, both the activity performance and satisfaction regarding the SDFP in the experimental group showed statistically significant differences on the whole(p < .05).
The results indicated that combining the sensory integration therapy with the SDFP led to improved positive effects on sensory modulation in children with SMD. The occupational therapist provided training of the SDFP to the parent and proceeded with the intervention plan on the basis of a cooperative relationship with the parent. As it was the parent who directly performed the intervention to facilitate the development of the sensory modulation in the child and to improve the satisfaction and activity performance, this study holds considerable significance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.