본 연구는 유아 주도적 숲 체험놀이를 통한 유아의 인성과 자연친화적 태도에 미치는 영향을 밝히는 연구로서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 주도적 숲 체험놀이가 만 4세 유아의 인성에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 유아 주도적 숲 체험놀이가 만 4세 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 전라북도 I시 소재 M 어린이집 만 4세 유아 18명을 실험집단으로, G 어린이집 만 4세 유아 18명을 통제집단으로 선정하였다. 연구과정은 예비검사, ...
본 연구는 유아 주도적 숲 체험놀이를 통한 유아의 인성과 자연친화적 태도에 미치는 영향을 밝히는 연구로서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 주도적 숲 체험놀이가 만 4세 유아의 인성에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 유아 주도적 숲 체험놀이가 만 4세 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 전라북도 I시 소재 M 어린이집 만 4세 유아 18명을 실험집단으로, G 어린이집 만 4세 유아 18명을 통제집단으로 선정하였다. 연구과정은 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사로 구성되었다. 실험집단의 유아는 유아 주도적 숲 체험놀이를 하였고 실험처치 기간은 2020년 1월 8일 ~ 2020년 2월 24일까지 8주 동안 총 12회 이루어졌으며, 통제집단의 유아들은 실외 및 실내에서 전통놀이 활동을 실시하였다. 본 연구에서는 유아 주도적 숲 체험놀이가 유아의 인성에 미치는 영향을 알아보기 위해서 김점희·조현철(2018)이 과거의 112개 선행연구를 귀납적인 방식의 유목화 작업으로 정리하여 개발한 유아인성검사지를 활용하였고, 유아의 자연친화적 태도를 측정하기 위해 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(the children’s Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 허윤정(2001)이 번안·수정하고 소경희(2007)가 일부 보완한 ‘자연친화적 태도 검사도구’를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS18.0 프로그램으로 실험집단과 통제집단의 사전 및 사후 평균검사와 표준편차를 산출하였으며 t검증과 공변량 분석을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 주도적 숲 체험놀이를 한 실험집단과 실외 및 실내 전통놀이 활동을 실시한 통제집단 간 유아의 인성에는 유의미한 차이가 있었다. 유아 주도적 숲 체험놀이를 한 유아의 인성은 개인지향의 자아, 성품, 타인지향의 사회성, 친사회성, 공동체 지향의 공동체 지향의식과 공동체 지향행동이 통제집단 보다 높은 점수를 기록하였다. 둘째, 자연친화적 태도는 동물‧식물에 대한 관심과 애호, 생명에 대한 존중의식, 인공적인 환경보다 자연환경에 대한 선호, 자연보호가 비교집단에 비해 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 유아 주도적 숲 체험놀이가 유아의 인성과 자연친화적 태도 향상에 긍정적인 영향을 미침을 보여준다. 이러한 결과는 유아 주도적 숲 체험놀이를 통해 유아의 인성과 자연친화적 태도의 향상을 기대할 수 있음을 시사하고 있다.
본 연구는 유아 주도적 숲 체험놀이를 통한 유아의 인성과 자연친화적 태도에 미치는 영향을 밝히는 연구로서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 주도적 숲 체험놀이가 만 4세 유아의 인성에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 유아 주도적 숲 체험놀이가 만 4세 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 전라북도 I시 소재 M 어린이집 만 4세 유아 18명을 실험집단으로, G 어린이집 만 4세 유아 18명을 통제집단으로 선정하였다. 연구과정은 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사로 구성되었다. 실험집단의 유아는 유아 주도적 숲 체험놀이를 하였고 실험처치 기간은 2020년 1월 8일 ~ 2020년 2월 24일까지 8주 동안 총 12회 이루어졌으며, 통제집단의 유아들은 실외 및 실내에서 전통놀이 활동을 실시하였다. 본 연구에서는 유아 주도적 숲 체험놀이가 유아의 인성에 미치는 영향을 알아보기 위해서 김점희·조현철(2018)이 과거의 112개 선행연구를 귀납적인 방식의 유목화 작업으로 정리하여 개발한 유아인성검사지를 활용하였고, 유아의 자연친화적 태도를 측정하기 위해 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(the children’s Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 허윤정(2001)이 번안·수정하고 소경희(2007)가 일부 보완한 ‘자연친화적 태도 검사도구’를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS18.0 프로그램으로 실험집단과 통제집단의 사전 및 사후 평균검사와 표준편차를 산출하였으며 t검증과 공변량 분석을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 주도적 숲 체험놀이를 한 실험집단과 실외 및 실내 전통놀이 활동을 실시한 통제집단 간 유아의 인성에는 유의미한 차이가 있었다. 유아 주도적 숲 체험놀이를 한 유아의 인성은 개인지향의 자아, 성품, 타인지향의 사회성, 친사회성, 공동체 지향의 공동체 지향의식과 공동체 지향행동이 통제집단 보다 높은 점수를 기록하였다. 둘째, 자연친화적 태도는 동물‧식물에 대한 관심과 애호, 생명에 대한 존중의식, 인공적인 환경보다 자연환경에 대한 선호, 자연보호가 비교집단에 비해 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 유아 주도적 숲 체험놀이가 유아의 인성과 자연친화적 태도 향상에 긍정적인 영향을 미침을 보여준다. 이러한 결과는 유아 주도적 숲 체험놀이를 통해 유아의 인성과 자연친화적 태도의 향상을 기대할 수 있음을 시사하고 있다.
This study is to explore the effect of children initiative forest experience play on children's character and nature friendly attitude.
The research questions as below,
1. To what extent does children initiative forest experience play influence on 4-years old children's charac...
This study is to explore the effect of children initiative forest experience play on children's character and nature friendly attitude.
The research questions as below,
1. To what extent does children initiative forest experience play influence on 4-years old children's character?
2. To what extent does children initiative forest experience play influence on 4-years old children's nature friendly attitude?
This research was conducted at M and G daycare center in I city of North Jeolla Province. At M daycare center, the experimental group that consisted of 18 4-years old children was organized while at G daycare center, the controlled group that consisted of 18 4-years old children was made. The research processes were prep test, teacher training, pretest, experiment procedure, and Post-hoc. The experimental group conducted children initiative forest experience play from Jan 8th to Feb 24th 2020 for 8 weeks, 12times while the controlled group did the traditional play inside and outside.
In this study, in order to reveal children initiative forest experience play on children's character, Kim, Jumhee, Cho, Hyuncheol(2018)'s children character test sheet developed by inductive categorization derived from their previous 112 works. In order to measure children's nature friendly attitude, 'Nature Friendly Exam Tool' which was revised by Soh, Kyunghee(2007) and derived from CATES-PV(the children’s Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version) by Musse and Diamond(1999) which was translated and revised by Huh, Yoonjeong (2001), was employed. The data was analyzed by SPSS 18.0. The average test of before and after, standard deviation were derived from both the experimental and controlled group. Also analysis of covariance and t-test were conducted.
The results are as follow,
First, there was the meaningful difference of children character between the experimental group that experienced children initiative forest experience play and the controlled group that experienced the traditional play inside and outside. Those who experienced children initiative forest experience play shows higher scores on self-toward ego, personality, others-toward sociality, social friendly, community-oriented spirit and behavior than the controlled group's scores.
Second, in terms of nature friendly attitude, the experimental group shows concern and favor about animals and plants, respect for life, preference natural environment to artificial, nature protection more than the controlled group.
Thus, children initiative forest play can positively influence children's character and nature friendly attitude. Therefore, the research debunks children's character can be improved through children initiative forest play.
This study is to explore the effect of children initiative forest experience play on children's character and nature friendly attitude.
The research questions as below,
1. To what extent does children initiative forest experience play influence on 4-years old children's character?
2. To what extent does children initiative forest experience play influence on 4-years old children's nature friendly attitude?
This research was conducted at M and G daycare center in I city of North Jeolla Province. At M daycare center, the experimental group that consisted of 18 4-years old children was organized while at G daycare center, the controlled group that consisted of 18 4-years old children was made. The research processes were prep test, teacher training, pretest, experiment procedure, and Post-hoc. The experimental group conducted children initiative forest experience play from Jan 8th to Feb 24th 2020 for 8 weeks, 12times while the controlled group did the traditional play inside and outside.
In this study, in order to reveal children initiative forest experience play on children's character, Kim, Jumhee, Cho, Hyuncheol(2018)'s children character test sheet developed by inductive categorization derived from their previous 112 works. In order to measure children's nature friendly attitude, 'Nature Friendly Exam Tool' which was revised by Soh, Kyunghee(2007) and derived from CATES-PV(the children’s Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version) by Musse and Diamond(1999) which was translated and revised by Huh, Yoonjeong (2001), was employed. The data was analyzed by SPSS 18.0. The average test of before and after, standard deviation were derived from both the experimental and controlled group. Also analysis of covariance and t-test were conducted.
The results are as follow,
First, there was the meaningful difference of children character between the experimental group that experienced children initiative forest experience play and the controlled group that experienced the traditional play inside and outside. Those who experienced children initiative forest experience play shows higher scores on self-toward ego, personality, others-toward sociality, social friendly, community-oriented spirit and behavior than the controlled group's scores.
Second, in terms of nature friendly attitude, the experimental group shows concern and favor about animals and plants, respect for life, preference natural environment to artificial, nature protection more than the controlled group.
Thus, children initiative forest play can positively influence children's character and nature friendly attitude. Therefore, the research debunks children's character can be improved through children initiative forest play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.