[학위논문]중국 소비자의 왕홍 라이브 판매방송 제품 선호도 및 재구매의도에 관한 연구 A Study on Chinese Consumers' Preference and Repurchase Intention of Wang Hong Live Sales Broadcast Products원문보기
중국 소비자의 왕홍 라이브 판매방송제품 선호도 및 재구매의도에 관한 연구 인터넷 모바일 기술의 발달로 미디어 환경과 커뮤니케이션의 방식이 변화되었을 뿐 아니라 20, 30대의 젊은 연령층의 쇼핑 방식도 혁신적으로 변화되었다. 최근 몇 년 동안 중국에서는 생방송 판매방식의 새로운 마케팅 활동이 적극적으로 진행되고 있다. 그중에서 왕홍 라이브방송 판매 형식이 젊은 계층의 소비자들에게 선호되고 있다. 왕홍 라이브 판매방송은 온라인에서 판매를 목적으로 각종 플랫폼을 통해 인기 왕홍들이 생방송을 진행하며 제품을 소개, 홍보, 구매행위까지 이어갈 수 있는 새로운 판매 마케팅 방식이다. 본 연구는 왕홍 라이브 판매방송 통해 방송제품 구매한 경험이 있는 중국 20, 30대 소비자를 대상으로 2020년 9월 17일부터 9월 27일까지 본조사를 실시하였고 총 362부를 최종 분석에 이용하였다. 왕홍 라이브 판매방송 특성, ...
중국 소비자의 왕홍 라이브 판매방송제품 선호도 및 재구매의도에 관한 연구 인터넷 모바일 기술의 발달로 미디어 환경과 커뮤니케이션의 방식이 변화되었을 뿐 아니라 20, 30대의 젊은 연령층의 쇼핑 방식도 혁신적으로 변화되었다. 최근 몇 년 동안 중국에서는 생방송 판매방식의 새로운 마케팅 활동이 적극적으로 진행되고 있다. 그중에서 왕홍 라이브방송 판매 형식이 젊은 계층의 소비자들에게 선호되고 있다. 왕홍 라이브 판매방송은 온라인에서 판매를 목적으로 각종 플랫폼을 통해 인기 왕홍들이 생방송을 진행하며 제품을 소개, 홍보, 구매행위까지 이어갈 수 있는 새로운 판매 마케팅 방식이다. 본 연구는 왕홍 라이브 판매방송 통해 방송제품 구매한 경험이 있는 중국 20, 30대 소비자를 대상으로 2020년 9월 17일부터 9월 27일까지 본조사를 실시하였고 총 362부를 최종 분석에 이용하였다. 왕홍 라이브 판매방송 특성, 소비가치, 왕홍과 제품간의 적합성이 방송제품 선호도 및 재구매의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 또한 본 연구를 통하여 전사상거래 측면에는 소비자의 방송제품에 대한 선호도와 재구매의도를 제고 시킬 수 있는 요인을 파악하여 왕홍 라이브 판매방송 관련 기업의 마케팅 전략을 수립하는데 도움이 될 것이다.
본 연구의 주요 결론 및 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 왕홍 라이브 판매방송 특성 중 상호작용성이 높을수록 방송제품에 대한 선호도 및 재구매의도가 더 높음을 알 수 있었다. 따라서 왕홍 라이브 판매방송 시 이용자들의 커뮤니케이션에 관한 정보 등을 파악하고 지속적인 업트이트를 해야 하며, 이는 방송제품의 선호도 및 재구매의도 향상에 도움이 될 것이다. 또한 오락성이 높다고 인식할수록 선호도가 향상됨을 볼 때 재미나 즐거움을 고려한 오락적 요소를 증가시킴도 방송제품의 선호도를 향상시키는 데 도움이 될 것이다. 둘째, 소비가치 중 쾌락적가치가 왕홍 라이브 판매방송 제품의 선호도 및 재구매의도에 긍정적인 영향을 보이고 있는 것으로 나타났다. 따라서 왕홍들이 이용자들의 쾌락적가치를 고려하여 방송제품을 소개 할 때 재미 있게 콘텐츠를 구성하며, 소비자의 취향과 유행에 따라 선호하는 콘텐츠를 제작해야 한다. 셋째, 왕홍과 제품간의 적합성은 왕홍 라이브 판매방송 제품의 선호도 및 재구매의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 왕홍 라이브 판매방송에서는 왕홍 자신의 이미지에 적절한 제품을 선정하여 이용자들에게 제품을 판매함이 소비자들의 선호도 및 재구매의도를 향상시키는데 도움이 될 것이다. 넷째, 선호도가 높을수록 왕홍 라이브 판매방송 제품 재구매의도가 높아지고 있어 왕홍 라이브 판매방송에 대한 선호도 향상이 결국 기존 이용 고객의 재구매의도를 증가시킬 것이다. 따라서 왕홍 라이브 판매방송 제품의 선호도를 향상시킬 수 있는 방안을 고려하여야 한다. 따라서 왕홍 라이브 판매방송 제품의 선호도를 향상시킬 수 있는 방안을 고려하여야 한다. 특히 오락성, 상호작용성 그리고 쾌락적 가치를 향상시킬 수 있는 방안 마련과 함께 왕홍과 제품간의 적합성을 높일 수 있는 방안 등을 고려하여 제품의 선호도를 향상시킨다면 이는 결국 재구매의도를 향상 시킬 수 있을 것이다.
중국 소비자의 왕홍 라이브 판매방송제품 선호도 및 재구매의도에 관한 연구 인터넷 모바일 기술의 발달로 미디어 환경과 커뮤니케이션의 방식이 변화되었을 뿐 아니라 20, 30대의 젊은 연령층의 쇼핑 방식도 혁신적으로 변화되었다. 최근 몇 년 동안 중국에서는 생방송 판매방식의 새로운 마케팅 활동이 적극적으로 진행되고 있다. 그중에서 왕홍 라이브방송 판매 형식이 젊은 계층의 소비자들에게 선호되고 있다. 왕홍 라이브 판매방송은 온라인에서 판매를 목적으로 각종 플랫폼을 통해 인기 왕홍들이 생방송을 진행하며 제품을 소개, 홍보, 구매행위까지 이어갈 수 있는 새로운 판매 마케팅 방식이다. 본 연구는 왕홍 라이브 판매방송 통해 방송제품 구매한 경험이 있는 중국 20, 30대 소비자를 대상으로 2020년 9월 17일부터 9월 27일까지 본조사를 실시하였고 총 362부를 최종 분석에 이용하였다. 왕홍 라이브 판매방송 특성, 소비가치, 왕홍과 제품간의 적합성이 방송제품 선호도 및 재구매의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 또한 본 연구를 통하여 전사상거래 측면에는 소비자의 방송제품에 대한 선호도와 재구매의도를 제고 시킬 수 있는 요인을 파악하여 왕홍 라이브 판매방송 관련 기업의 마케팅 전략을 수립하는데 도움이 될 것이다.
본 연구의 주요 결론 및 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 왕홍 라이브 판매방송 특성 중 상호작용성이 높을수록 방송제품에 대한 선호도 및 재구매의도가 더 높음을 알 수 있었다. 따라서 왕홍 라이브 판매방송 시 이용자들의 커뮤니케이션에 관한 정보 등을 파악하고 지속적인 업트이트를 해야 하며, 이는 방송제품의 선호도 및 재구매의도 향상에 도움이 될 것이다. 또한 오락성이 높다고 인식할수록 선호도가 향상됨을 볼 때 재미나 즐거움을 고려한 오락적 요소를 증가시킴도 방송제품의 선호도를 향상시키는 데 도움이 될 것이다. 둘째, 소비가치 중 쾌락적가치가 왕홍 라이브 판매방송 제품의 선호도 및 재구매의도에 긍정적인 영향을 보이고 있는 것으로 나타났다. 따라서 왕홍들이 이용자들의 쾌락적가치를 고려하여 방송제품을 소개 할 때 재미 있게 콘텐츠를 구성하며, 소비자의 취향과 유행에 따라 선호하는 콘텐츠를 제작해야 한다. 셋째, 왕홍과 제품간의 적합성은 왕홍 라이브 판매방송 제품의 선호도 및 재구매의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 왕홍 라이브 판매방송에서는 왕홍 자신의 이미지에 적절한 제품을 선정하여 이용자들에게 제품을 판매함이 소비자들의 선호도 및 재구매의도를 향상시키는데 도움이 될 것이다. 넷째, 선호도가 높을수록 왕홍 라이브 판매방송 제품 재구매의도가 높아지고 있어 왕홍 라이브 판매방송에 대한 선호도 향상이 결국 기존 이용 고객의 재구매의도를 증가시킬 것이다. 따라서 왕홍 라이브 판매방송 제품의 선호도를 향상시킬 수 있는 방안을 고려하여야 한다. 따라서 왕홍 라이브 판매방송 제품의 선호도를 향상시킬 수 있는 방안을 고려하여야 한다. 특히 오락성, 상호작용성 그리고 쾌락적 가치를 향상시킬 수 있는 방안 마련과 함께 왕홍과 제품간의 적합성을 높일 수 있는 방안 등을 고려하여 제품의 선호도를 향상시킨다면 이는 결국 재구매의도를 향상 시킬 수 있을 것이다.
A Study on Chinese Consumers' Preference and Repurchase Intention of Wang Hong Live Sales Broadcast Products The development of internet mobile technology has changed the media environment and the way of communication, as well as the way of shopping for young people in their 20s and 30s. In rece...
A Study on Chinese Consumers' Preference and Repurchase Intention of Wang Hong Live Sales Broadcast Products The development of internet mobile technology has changed the media environment and the way of communication, as well as the way of shopping for young people in their 20s and 30s. In recent years, live broadcasting + new marketing activities have been actively conducted in China. Among them, Wanghong's live broadcast sales format is preferred by younger consumers. Wanghong's live sales broadcast is a new shopping method that allows popular Internet users to introduce products through shopping platforms and at the same time, users can even purchase. Therefore, this study aims to target consumers in their 20s and 30s who have purchased broadcasting products through Wanghong live broadcasting. I looked at. In addition, through this study, it will be helpful to establish marketing strategies of companies related to Wanghong live sales broadcasting by identifying factors that can increase consumer's preference for broadcasting products and repurchase intention in terms of enterprise commerce. The main conclusions and implications of this study are as follows. First, it was found that among the characteristics of Wanghong's live sales broadcasting, the higher the interactivity, the higher the preference and repurchase intention for broadcasting products. Therefore, it is necessary to keep track of information about users' communication, etc., and to continuously update during Wanghong's live sales broadcast, which will help improve the preference of broadcast products and repurchase intention. In addition, as the preference for entertainment increases as it is perceived as higher, it will help to improve the preference of broadcasting products by increasing the entertainment factor considering fun or enjoyment. Second, it was found that the hedonistic value of the consumption value had a positive effect on the preference and repurchase intention of Wanghong live broadcasting products. Therefore, when Wanghongs introduce a broadcast product in consideration of the user's hedonistic value, they have to compose content with fun, and produce the content they prefer according to the taste and fashion of consumers. Third, it was found that the fittingness between Wanghong and the product had a positive effect on the preference and repurchase intention of Wanghong live broadcasting products. Therefore, in Wanghong's live sales broadcast, selecting a product appropriate to Wanghong's own image and selling the product to users will help to improve consumers' preference and repurchase intention. Fourth, the higher the preference, the higher the intention to repurchase Wanghong live broadcasting products. Therefore, the improvement in preference for Wanghong live broadcasting will eventually increase the repurchase intention of existing customers. Therefore, it is necessary to consider ways to improve the preference of Wanghong live broadcasting products. Therefore, it is necessary to consider ways to improve the preference of Wanghong live broadcasting products. In particular, if the preference of the product is improved by taking into account measures to increase the fittingness between Wanghong and the product along with a plan to improve entertainment, interactivity and pleasure value, this will eventually improve the Repurchase Intention.
A Study on Chinese Consumers' Preference and Repurchase Intention of Wang Hong Live Sales Broadcast Products The development of internet mobile technology has changed the media environment and the way of communication, as well as the way of shopping for young people in their 20s and 30s. In recent years, live broadcasting + new marketing activities have been actively conducted in China. Among them, Wanghong's live broadcast sales format is preferred by younger consumers. Wanghong's live sales broadcast is a new shopping method that allows popular Internet users to introduce products through shopping platforms and at the same time, users can even purchase. Therefore, this study aims to target consumers in their 20s and 30s who have purchased broadcasting products through Wanghong live broadcasting. I looked at. In addition, through this study, it will be helpful to establish marketing strategies of companies related to Wanghong live sales broadcasting by identifying factors that can increase consumer's preference for broadcasting products and repurchase intention in terms of enterprise commerce. The main conclusions and implications of this study are as follows. First, it was found that among the characteristics of Wanghong's live sales broadcasting, the higher the interactivity, the higher the preference and repurchase intention for broadcasting products. Therefore, it is necessary to keep track of information about users' communication, etc., and to continuously update during Wanghong's live sales broadcast, which will help improve the preference of broadcast products and repurchase intention. In addition, as the preference for entertainment increases as it is perceived as higher, it will help to improve the preference of broadcasting products by increasing the entertainment factor considering fun or enjoyment. Second, it was found that the hedonistic value of the consumption value had a positive effect on the preference and repurchase intention of Wanghong live broadcasting products. Therefore, when Wanghongs introduce a broadcast product in consideration of the user's hedonistic value, they have to compose content with fun, and produce the content they prefer according to the taste and fashion of consumers. Third, it was found that the fittingness between Wanghong and the product had a positive effect on the preference and repurchase intention of Wanghong live broadcasting products. Therefore, in Wanghong's live sales broadcast, selecting a product appropriate to Wanghong's own image and selling the product to users will help to improve consumers' preference and repurchase intention. Fourth, the higher the preference, the higher the intention to repurchase Wanghong live broadcasting products. Therefore, the improvement in preference for Wanghong live broadcasting will eventually increase the repurchase intention of existing customers. Therefore, it is necessary to consider ways to improve the preference of Wanghong live broadcasting products. Therefore, it is necessary to consider ways to improve the preference of Wanghong live broadcasting products. In particular, if the preference of the product is improved by taking into account measures to increase the fittingness between Wanghong and the product along with a plan to improve entertainment, interactivity and pleasure value, this will eventually improve the Repurchase Intention.
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