본 연구는 COVID-19 환자를 간호한 간호사의 직무스트레스, 공감능력과 간호역량과의 관계를 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 본 연구대상은 C도, G시, S시, C시, H군에 위치한 지방의료원 4곳에서 COVID-19 환자를 직접 간호한 지방의료원 간호사 150명이었으며, 일반적 특성, 직무스트레스, 공감능력, 간호역량에 관한 도구로 구성된 구조화된 자가보고식 설문지를 이용하여 8월 26일부터 9월 20일까지 자료수집 하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 24.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, ...
본 연구는 COVID-19 환자를 간호한 간호사의 직무스트레스, 공감능력과 간호역량과의 관계를 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 본 연구대상은 C도, G시, S시, C시, H군에 위치한 지방의료원 4곳에서 COVID-19 환자를 직접 간호한 지방의료원 간호사 150명이었으며, 일반적 특성, 직무스트레스, 공감능력, 간호역량에 관한 도구로 구성된 구조화된 자가보고식 설문지를 이용하여 8월 26일부터 9월 20일까지 자료수집 하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 24.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson’s correlation coefficients 분석하였다.
연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
1) COVID-19 환자를 간호한 간호사의 직무스트레스 정도는 5점 만점 중 3.91점, 공감능력의 정도는 5점 만점 중 3.30점, 하위영역인 관점취하기 3.30점, 상상하기 3.12점, 공감관점 3.49점, 개인고통 3.25점 이었으며, 간호역량은 4점 만점 중 2.51점, 하위영역인 전문성개발 3.43점, 병동업무처리 3.49점, 대처능력 3.59점이었다.
2) COVID-19 환자를 간호한 간호사의 일반적인 특성에서 23∼29세 40.6%(61명), 여자가 93.3%(140명)으로 대부분을 차지하였고, 결혼은 미혼이 52.7%(70명), 최종학력은 학사졸업이 74.7%(112명)로 과반수이상을 차지하였다.
3) COVID-19 환자를 간호한 간호사의 일반적 특성에 따른 직무스트레스, 공감능력, 간호역량, 정도의 차이를 조사한 결과, 대상자의 일반적 특성에 따른 직무스트레스정도는 통계적으로 유의한 수준에서 차이가 없었다. 대상자의 일반적 특성에 따른 공감능력 정도는 연령(F=4.23, p=.016), 임상경력 (F=3.60, p=.030)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 즉, 23∼29세의 간호사가 30세∼39세의 간호사보다 공감능력이 높았다. 임상경력은 5년미만 간호사가 10년 이상의 간호사보다 공감능력이 높았다. 대상자의 일반적 특성에 따른 간호역량은 연령(F=6.53, p=.002), 결혼(t=2.66, p=.009), 임상경력 (F=6.96, p=.001), 직위(t=-3.99, p=.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 40세 이상의 간호사가 23~29세의 간호사보다 간호역량이 높은 것으로 나타났다. 기혼인 간호사가 미혼인 간호사보다 간호역량이 높았으며, 임상경력은 10년이상의 경력간호사가 5년미만의 경력을 가진 간호사보다 간호역량이 높았고, 직위에서는 책임간호사가 일반간호사보다 간호역량이 높았다.
4) COVID-19 환자를 간호한 간호사의 직무스트레스, 공감능력, 간호역량과의 상관관계에서 직무스트레스와 공감능력(r=.24, p=.004), 직무스트레스와 간호역량(r=.21, p=.008)과 통계적으로 유의한 수준에서 양의 상관관계를 보였다. 즉, 직무스트레스가 높을수록 공감능력이 높았고, 직무스트레스가 높을수록 간호역량이 높게 나타났다.
간호사의 직무스트레스를 낮추고 공감능력과 간호역량을 높이기 위한 중재개발의 요구된다. 간호사의 공감능력을 높이기 위해서는 간호사의 연령과 경력이 높아지는 상황에서도 공감에 관한 지식과 기술을 교육하고 훈련하는 프로그램적용이 필요하며, 간호역량을 높이기 위해서는 연령과 결혼여부, 임상경력이 낮은 간호사를 대상으로 역량강화 프로그램을 적용하는 것이 필요하다. 또한 COVID-19 환자와 같은 감염위험이 높은 환자를 돌보는 위기상황에서는 임상에서의 환자간호 상태와는 다른 상황이 될 수 있음을 알 수 있었으므로 본 연구 결과를 감염병 위기상황에서 간호사의 직무스트레스 관리와 공감능력 및 간호역량 향상에 관한 중재개발의 기초자료로 활용하고, 반복연구를 수행해볼 것을 제안한다.
본 연구는 COVID-19 환자를 간호한 간호사의 직무스트레스, 공감능력과 간호역량과의 관계를 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 본 연구대상은 C도, G시, S시, C시, H군에 위치한 지방의료원 4곳에서 COVID-19 환자를 직접 간호한 지방의료원 간호사 150명이었으며, 일반적 특성, 직무스트레스, 공감능력, 간호역량에 관한 도구로 구성된 구조화된 자가보고식 설문지를 이용하여 8월 26일부터 9월 20일까지 자료수집 하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 24.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson’s correlation coefficients 분석하였다.
연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
1) COVID-19 환자를 간호한 간호사의 직무스트레스 정도는 5점 만점 중 3.91점, 공감능력의 정도는 5점 만점 중 3.30점, 하위영역인 관점취하기 3.30점, 상상하기 3.12점, 공감관점 3.49점, 개인고통 3.25점 이었으며, 간호역량은 4점 만점 중 2.51점, 하위영역인 전문성개발 3.43점, 병동업무처리 3.49점, 대처능력 3.59점이었다.
2) COVID-19 환자를 간호한 간호사의 일반적인 특성에서 23∼29세 40.6%(61명), 여자가 93.3%(140명)으로 대부분을 차지하였고, 결혼은 미혼이 52.7%(70명), 최종학력은 학사졸업이 74.7%(112명)로 과반수이상을 차지하였다.
3) COVID-19 환자를 간호한 간호사의 일반적 특성에 따른 직무스트레스, 공감능력, 간호역량, 정도의 차이를 조사한 결과, 대상자의 일반적 특성에 따른 직무스트레스정도는 통계적으로 유의한 수준에서 차이가 없었다. 대상자의 일반적 특성에 따른 공감능력 정도는 연령(F=4.23, p=.016), 임상경력 (F=3.60, p=.030)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 즉, 23∼29세의 간호사가 30세∼39세의 간호사보다 공감능력이 높았다. 임상경력은 5년미만 간호사가 10년 이상의 간호사보다 공감능력이 높았다. 대상자의 일반적 특성에 따른 간호역량은 연령(F=6.53, p=.002), 결혼(t=2.66, p=.009), 임상경력 (F=6.96, p=.001), 직위(t=-3.99, p=.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 40세 이상의 간호사가 23~29세의 간호사보다 간호역량이 높은 것으로 나타났다. 기혼인 간호사가 미혼인 간호사보다 간호역량이 높았으며, 임상경력은 10년이상의 경력간호사가 5년미만의 경력을 가진 간호사보다 간호역량이 높았고, 직위에서는 책임간호사가 일반간호사보다 간호역량이 높았다.
4) COVID-19 환자를 간호한 간호사의 직무스트레스, 공감능력, 간호역량과의 상관관계에서 직무스트레스와 공감능력(r=.24, p=.004), 직무스트레스와 간호역량(r=.21, p=.008)과 통계적으로 유의한 수준에서 양의 상관관계를 보였다. 즉, 직무스트레스가 높을수록 공감능력이 높았고, 직무스트레스가 높을수록 간호역량이 높게 나타났다.
간호사의 직무스트레스를 낮추고 공감능력과 간호역량을 높이기 위한 중재개발의 요구된다. 간호사의 공감능력을 높이기 위해서는 간호사의 연령과 경력이 높아지는 상황에서도 공감에 관한 지식과 기술을 교육하고 훈련하는 프로그램적용이 필요하며, 간호역량을 높이기 위해서는 연령과 결혼여부, 임상경력이 낮은 간호사를 대상으로 역량강화 프로그램을 적용하는 것이 필요하다. 또한 COVID-19 환자와 같은 감염위험이 높은 환자를 돌보는 위기상황에서는 임상에서의 환자간호 상태와는 다른 상황이 될 수 있음을 알 수 있었으므로 본 연구 결과를 감염병 위기상황에서 간호사의 직무스트레스 관리와 공감능력 및 간호역량 향상에 관한 중재개발의 기초자료로 활용하고, 반복연구를 수행해볼 것을 제안한다.
This is a descriptive survey research to find correlations between job stress, work competency and empathy of COVID-19 nurses. The subjects of this study were 150 COVID-19 nurses worked at regional public hospital located in H-gun, G-city, S-city, C-city in province C. The data were collected u...
This is a descriptive survey research to find correlations between job stress, work competency and empathy of COVID-19 nurses. The subjects of this study were 150 COVID-19 nurses worked at regional public hospital located in H-gun, G-city, S-city, C-city in province C. The data were collected using structured self-reported survey form consisting of work competency, job stress and empathy ability. The data collection period was from August 26, to September 20. For data processing, SPSS/WIN 24.0 program was utilized to conduct frequency analysis, descriptive statistics, t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson’s correlation coefficients.
The results of this study are presented as follows:
1) The mean score of job stress was 3.91 on the 5-point scale. The mean score of empathy ability was 3.30 on the 5-point scale. The scores for subscales of empathy ability were taking perspective 3.30, imagination 3.12, empathetic perspective 3.49, personal pain 3.25. The mean score for work competency was 2.51 on the 4-point scale. The scores for subscales of work competency were professional development 3.43, ward process 3.49, coping skills 3.59.
2) Regarding the general characteristics of the study subjects, 40.6% were age of 23~29, 93.3% were women; 52.7% were unmarried; 74.7% graduated from university.
3) The difference in job stress of COVID-19 nurses by general characteristics was not statistically significant. The difference in empathy ability of COVID-19 nurses by age(F=4.23, p=.016), clinical career (F=3.60, p=.030) was statistically significant. nurses aged 23 to 29 had higher empathy ability than nurses aged 30 to 39. nurses with clinical career of less than 5-years had higher empathy ability than nurses with clinical career of more than 10 years. In terms of the general characteristics of the study subjects, the difference in work competency of COVID-19 nurses by age(F=6.53,p=.002), married state(t=2.55,p=.009), clinical career (F=6.96, p=.001), status (t=-3.99, p=.001) was statistically significant. nurses at more than 40 had higher work competency than nurses at 23 to 29. Married nurses had higher work competency than unmarried nurses, and nurses with more than 10 years of clinical career had higher work competency than nurses with less than 5 years of clinical career. Charge nurses had higher work competency than staff nurses.
4) These research analytic results indicate that job stress have a significant and positive correlations with empathy ability (r=.24, p=.004) and work competency (r=.21, p=.008). An arbitration development is required to reduce nurses' job stress and to increase empathy ability and work competency.
Therefore, the program training empathy skills should be developed to nurses of advanced age and with high professional job position in order to enhance nurses' empathy ability. To maximize their work competency, it is necessary to provide empowerment programs to unmarried, young and less-clinically experienced nurses. Crisis situations like taking care of high contagious patients, such as COVID-19 patients, are clinically unique. The results of this study will become fundamental material to develop arbitration development of nurse's job stress, empathy ability and work competency in infectious disease crisis.
This is a descriptive survey research to find correlations between job stress, work competency and empathy of COVID-19 nurses. The subjects of this study were 150 COVID-19 nurses worked at regional public hospital located in H-gun, G-city, S-city, C-city in province C. The data were collected using structured self-reported survey form consisting of work competency, job stress and empathy ability. The data collection period was from August 26, to September 20. For data processing, SPSS/WIN 24.0 program was utilized to conduct frequency analysis, descriptive statistics, t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson’s correlation coefficients.
The results of this study are presented as follows:
1) The mean score of job stress was 3.91 on the 5-point scale. The mean score of empathy ability was 3.30 on the 5-point scale. The scores for subscales of empathy ability were taking perspective 3.30, imagination 3.12, empathetic perspective 3.49, personal pain 3.25. The mean score for work competency was 2.51 on the 4-point scale. The scores for subscales of work competency were professional development 3.43, ward process 3.49, coping skills 3.59.
2) Regarding the general characteristics of the study subjects, 40.6% were age of 23~29, 93.3% were women; 52.7% were unmarried; 74.7% graduated from university.
3) The difference in job stress of COVID-19 nurses by general characteristics was not statistically significant. The difference in empathy ability of COVID-19 nurses by age(F=4.23, p=.016), clinical career (F=3.60, p=.030) was statistically significant. nurses aged 23 to 29 had higher empathy ability than nurses aged 30 to 39. nurses with clinical career of less than 5-years had higher empathy ability than nurses with clinical career of more than 10 years. In terms of the general characteristics of the study subjects, the difference in work competency of COVID-19 nurses by age(F=6.53,p=.002), married state(t=2.55,p=.009), clinical career (F=6.96, p=.001), status (t=-3.99, p=.001) was statistically significant. nurses at more than 40 had higher work competency than nurses at 23 to 29. Married nurses had higher work competency than unmarried nurses, and nurses with more than 10 years of clinical career had higher work competency than nurses with less than 5 years of clinical career. Charge nurses had higher work competency than staff nurses.
4) These research analytic results indicate that job stress have a significant and positive correlations with empathy ability (r=.24, p=.004) and work competency (r=.21, p=.008). An arbitration development is required to reduce nurses' job stress and to increase empathy ability and work competency.
Therefore, the program training empathy skills should be developed to nurses of advanced age and with high professional job position in order to enhance nurses' empathy ability. To maximize their work competency, it is necessary to provide empowerment programs to unmarried, young and less-clinically experienced nurses. Crisis situations like taking care of high contagious patients, such as COVID-19 patients, are clinically unique. The results of this study will become fundamental material to develop arbitration development of nurse's job stress, empathy ability and work competency in infectious disease crisis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.