그림책은 글 텍스트와 그림 텍스트가 파라텍스트라는 공간에서 스토리를 만들어 낸다. 글과 그림을 함께 읽어야 하는 그림책 읽기에 도움이 되고자 본 연구는 그림책 읽어주기 3가지 방식을 제시하였다. 그림책 읽어주기 방식에는 ‘표지 읽어주기 방식’, ‘책 중심 읽어주기 방식’, ‘관계 중심 읽어주기 방식’ 세 가지로 구성되며 각각의 방식에는 총 26가지의 다양한 방법들로 이뤄졌다. 그림책 읽어주기 방식의 적용은 듣는 유아의 연령과 수준, 읽어주기 소요시간과 장소 등을 고려하여 가장 적합한 방법을 선택하여 읽어주는 것이다. 이러한 그림책 읽어주기 방식을 적용하여 만 5세 유아에게 10권의 그림책을 읽어주고 그 반응을 탐색해 보았다. 그림책 읽어주기에서 나타난 유아 반응은 6가지이다. ‘전개되는 스토리대로 알맞게 이해하기’, ‘그림책 따져가면서 보기’, ‘새로운 내용과 놀이 만들어 내기’, ‘본인의 경험과 지식 말하기’, ‘몸으로 표현하기’, ‘스토리 밖에서 몰입하기’이다. 이에 따른 연구 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아의 그림책 이해는 ‘수긍’과 ‘대화’이다. 유아는 그림의 연관성, 사건의 원인과 결과에 대해 수긍이 되어야 이해를 했다. 또 서로 간의 대화로 그림책을 이해했다. 유아가 의문점을 제시하면 그 의문에 대한 동의와 이해를 서로의 대화를 통해서 그림책 전체 스토리를 이해했다. 따라서 그림책 스토리는 유아의 동의와 수긍이 되도록 전개하여야 한다. 둘째, 유아는 그림책과 놀이하기를 즐긴다. 유아는 그림책 스토리에서 더 확장된 새로운 내용을 만들고, 신체의 움직임과 목소리로 표현하면서 놀이를 만들어 냈다. 면지그림 비교놀이, 손가락 움직임 놀이, 짧은 극놀이, 정지 장면 움직이게 표현하기, 노래 부르기, 그림책 때리기 등 유아는 그림책과 놀이한다. 그림책을 읽는 과정 안에서 발생하는 그림책 때리기 행동에 대해서는 학부모나 교사의 새로운 이해가 필요하다. 유아가 그림책을 때리는 행동은 스토리에 몰입 하였기에 나타나는 행동이다. 예를 들자면 악인을 벌하기 위해서와 손을 이용한 움직임 놀이이므로 부모나 교사는 크게 염려할 필요가 없다. 셋째, 그림책을 읽는 과정에서 유아는 본인이 알고 있는 것을 말하고 싶어 한다. 유아는 그림책에서 알고 있는 지식과 경험을 발견하고 소리 내어 표현한다. 아는 글자 말하기와 같이 그림책을 읽으면서 유아는 알고 있는 지식을 말하고 경험이 더해져 스토리를 이해하며 읽어주는 이를 이해시키기도 한다. 유아는 그림책을 통해 본인의 지식을 확인받고 싶어 하는 성향임을 이해하고 학부모나 교사는 그림책 읽어주기 과정을 이끌어 가야 한다. 넷째, 유아는 그림책을 읽고 들을 준비가 되어 있다. 유아는 듣게 될 그림책이 어떤 책인지 시작 전에 관심을 보이고 잠시 기다려야 하는 상황, 즉 스토리 밖에서도 어서 듣기를 원했다. 유아는 본격적인 이야기 시작 전인 앞표지와 이야기가 다 끝난 뒤표지에서도 들을 자세를 유지하였다. 앞표지 읽기는 그림책 읽기 활동의 도입에 해당되어 ...
그림책은 글 텍스트와 그림 텍스트가 파라텍스트라는 공간에서 스토리를 만들어 낸다. 글과 그림을 함께 읽어야 하는 그림책 읽기에 도움이 되고자 본 연구는 그림책 읽어주기 3가지 방식을 제시하였다. 그림책 읽어주기 방식에는 ‘표지 읽어주기 방식’, ‘책 중심 읽어주기 방식’, ‘관계 중심 읽어주기 방식’ 세 가지로 구성되며 각각의 방식에는 총 26가지의 다양한 방법들로 이뤄졌다. 그림책 읽어주기 방식의 적용은 듣는 유아의 연령과 수준, 읽어주기 소요시간과 장소 등을 고려하여 가장 적합한 방법을 선택하여 읽어주는 것이다. 이러한 그림책 읽어주기 방식을 적용하여 만 5세 유아에게 10권의 그림책을 읽어주고 그 반응을 탐색해 보았다. 그림책 읽어주기에서 나타난 유아 반응은 6가지이다. ‘전개되는 스토리대로 알맞게 이해하기’, ‘그림책 따져가면서 보기’, ‘새로운 내용과 놀이 만들어 내기’, ‘본인의 경험과 지식 말하기’, ‘몸으로 표현하기’, ‘스토리 밖에서 몰입하기’이다. 이에 따른 연구 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아의 그림책 이해는 ‘수긍’과 ‘대화’이다. 유아는 그림의 연관성, 사건의 원인과 결과에 대해 수긍이 되어야 이해를 했다. 또 서로 간의 대화로 그림책을 이해했다. 유아가 의문점을 제시하면 그 의문에 대한 동의와 이해를 서로의 대화를 통해서 그림책 전체 스토리를 이해했다. 따라서 그림책 스토리는 유아의 동의와 수긍이 되도록 전개하여야 한다. 둘째, 유아는 그림책과 놀이하기를 즐긴다. 유아는 그림책 스토리에서 더 확장된 새로운 내용을 만들고, 신체의 움직임과 목소리로 표현하면서 놀이를 만들어 냈다. 면지그림 비교놀이, 손가락 움직임 놀이, 짧은 극놀이, 정지 장면 움직이게 표현하기, 노래 부르기, 그림책 때리기 등 유아는 그림책과 놀이한다. 그림책을 읽는 과정 안에서 발생하는 그림책 때리기 행동에 대해서는 학부모나 교사의 새로운 이해가 필요하다. 유아가 그림책을 때리는 행동은 스토리에 몰입 하였기에 나타나는 행동이다. 예를 들자면 악인을 벌하기 위해서와 손을 이용한 움직임 놀이이므로 부모나 교사는 크게 염려할 필요가 없다. 셋째, 그림책을 읽는 과정에서 유아는 본인이 알고 있는 것을 말하고 싶어 한다. 유아는 그림책에서 알고 있는 지식과 경험을 발견하고 소리 내어 표현한다. 아는 글자 말하기와 같이 그림책을 읽으면서 유아는 알고 있는 지식을 말하고 경험이 더해져 스토리를 이해하며 읽어주는 이를 이해시키기도 한다. 유아는 그림책을 통해 본인의 지식을 확인받고 싶어 하는 성향임을 이해하고 학부모나 교사는 그림책 읽어주기 과정을 이끌어 가야 한다. 넷째, 유아는 그림책을 읽고 들을 준비가 되어 있다. 유아는 듣게 될 그림책이 어떤 책인지 시작 전에 관심을 보이고 잠시 기다려야 하는 상황, 즉 스토리 밖에서도 어서 듣기를 원했다. 유아는 본격적인 이야기 시작 전인 앞표지와 이야기가 다 끝난 뒤표지에서도 들을 자세를 유지하였다. 앞표지 읽기는 그림책 읽기 활동의 도입에 해당되어 동기 부여가 되면서 본 스토리 읽기 과정에 많은 흥미를 갖는다. 뒤표지 읽기는 들은 이야기를 마무리하고 회상하기가 가능하다. 그러므로 읽어주는 이는 앞표지에서부터 시작하여 본 스토리를 거쳐 뒤표지 읽어주기도 반드시 그림책 읽어주기에 포함하여야 한다. 또 스토리 밖이라 할 수 있는 내용으로 스토리와 전혀 상관없는 작은 그림을 유아는 찾아낸다. 스토리에 영향을 미치지 않는 사물임에도 일단은 그 이름을 말하는 과정을 거쳐야 스토리에 몰입하였다. 읽어주는 이 입장에서는 스토리와 관련이 없기에 중요하지 않게 느껴질 수 있으나 유아의 자연스러운 현상임을 이해하고 그림 읽기 시간을 충분히 부여해 주어야 한다. 본 연구는 그림책 읽어주기 3가지 방식, 즉 그림책 읽어주기의 다양한 방법을 소개하였고 이를 유아에게 적용하여 읽어주었을 때 나타나는 반응을 탐색하였다. 그림책 읽어주기 방식을 제시한 이유는 유아 교사나 학부모에게 그림책 읽어주기에 대한 부담을 경감시키고자 함이다. 그림책 읽어주기에서 나타난 유아의 반응은 교육현장에서 그림책을 활용한 활동의 방향을 제시해 주는 역할을 할 것이다.
그림책은 글 텍스트와 그림 텍스트가 파라텍스트라는 공간에서 스토리를 만들어 낸다. 글과 그림을 함께 읽어야 하는 그림책 읽기에 도움이 되고자 본 연구는 그림책 읽어주기 3가지 방식을 제시하였다. 그림책 읽어주기 방식에는 ‘표지 읽어주기 방식’, ‘책 중심 읽어주기 방식’, ‘관계 중심 읽어주기 방식’ 세 가지로 구성되며 각각의 방식에는 총 26가지의 다양한 방법들로 이뤄졌다. 그림책 읽어주기 방식의 적용은 듣는 유아의 연령과 수준, 읽어주기 소요시간과 장소 등을 고려하여 가장 적합한 방법을 선택하여 읽어주는 것이다. 이러한 그림책 읽어주기 방식을 적용하여 만 5세 유아에게 10권의 그림책을 읽어주고 그 반응을 탐색해 보았다. 그림책 읽어주기에서 나타난 유아 반응은 6가지이다. ‘전개되는 스토리대로 알맞게 이해하기’, ‘그림책 따져가면서 보기’, ‘새로운 내용과 놀이 만들어 내기’, ‘본인의 경험과 지식 말하기’, ‘몸으로 표현하기’, ‘스토리 밖에서 몰입하기’이다. 이에 따른 연구 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아의 그림책 이해는 ‘수긍’과 ‘대화’이다. 유아는 그림의 연관성, 사건의 원인과 결과에 대해 수긍이 되어야 이해를 했다. 또 서로 간의 대화로 그림책을 이해했다. 유아가 의문점을 제시하면 그 의문에 대한 동의와 이해를 서로의 대화를 통해서 그림책 전체 스토리를 이해했다. 따라서 그림책 스토리는 유아의 동의와 수긍이 되도록 전개하여야 한다. 둘째, 유아는 그림책과 놀이하기를 즐긴다. 유아는 그림책 스토리에서 더 확장된 새로운 내용을 만들고, 신체의 움직임과 목소리로 표현하면서 놀이를 만들어 냈다. 면지그림 비교놀이, 손가락 움직임 놀이, 짧은 극놀이, 정지 장면 움직이게 표현하기, 노래 부르기, 그림책 때리기 등 유아는 그림책과 놀이한다. 그림책을 읽는 과정 안에서 발생하는 그림책 때리기 행동에 대해서는 학부모나 교사의 새로운 이해가 필요하다. 유아가 그림책을 때리는 행동은 스토리에 몰입 하였기에 나타나는 행동이다. 예를 들자면 악인을 벌하기 위해서와 손을 이용한 움직임 놀이이므로 부모나 교사는 크게 염려할 필요가 없다. 셋째, 그림책을 읽는 과정에서 유아는 본인이 알고 있는 것을 말하고 싶어 한다. 유아는 그림책에서 알고 있는 지식과 경험을 발견하고 소리 내어 표현한다. 아는 글자 말하기와 같이 그림책을 읽으면서 유아는 알고 있는 지식을 말하고 경험이 더해져 스토리를 이해하며 읽어주는 이를 이해시키기도 한다. 유아는 그림책을 통해 본인의 지식을 확인받고 싶어 하는 성향임을 이해하고 학부모나 교사는 그림책 읽어주기 과정을 이끌어 가야 한다. 넷째, 유아는 그림책을 읽고 들을 준비가 되어 있다. 유아는 듣게 될 그림책이 어떤 책인지 시작 전에 관심을 보이고 잠시 기다려야 하는 상황, 즉 스토리 밖에서도 어서 듣기를 원했다. 유아는 본격적인 이야기 시작 전인 앞표지와 이야기가 다 끝난 뒤표지에서도 들을 자세를 유지하였다. 앞표지 읽기는 그림책 읽기 활동의 도입에 해당되어 동기 부여가 되면서 본 스토리 읽기 과정에 많은 흥미를 갖는다. 뒤표지 읽기는 들은 이야기를 마무리하고 회상하기가 가능하다. 그러므로 읽어주는 이는 앞표지에서부터 시작하여 본 스토리를 거쳐 뒤표지 읽어주기도 반드시 그림책 읽어주기에 포함하여야 한다. 또 스토리 밖이라 할 수 있는 내용으로 스토리와 전혀 상관없는 작은 그림을 유아는 찾아낸다. 스토리에 영향을 미치지 않는 사물임에도 일단은 그 이름을 말하는 과정을 거쳐야 스토리에 몰입하였다. 읽어주는 이 입장에서는 스토리와 관련이 없기에 중요하지 않게 느껴질 수 있으나 유아의 자연스러운 현상임을 이해하고 그림 읽기 시간을 충분히 부여해 주어야 한다. 본 연구는 그림책 읽어주기 3가지 방식, 즉 그림책 읽어주기의 다양한 방법을 소개하였고 이를 유아에게 적용하여 읽어주었을 때 나타나는 반응을 탐색하였다. 그림책 읽어주기 방식을 제시한 이유는 유아 교사나 학부모에게 그림책 읽어주기에 대한 부담을 경감시키고자 함이다. 그림책 읽어주기에서 나타난 유아의 반응은 교육현장에서 그림책을 활용한 활동의 방향을 제시해 주는 역할을 할 것이다.
Picture books create a story in a space where writing and picture texts are paratext. In order to be helpful to picture book reading that require reading both writing and pictures, three methods of picture book reading were suggested. The methods of picture book reading consisted of three types,...
Picture books create a story in a space where writing and picture texts are paratext. In order to be helpful to picture book reading that require reading both writing and pictures, three methods of picture book reading were suggested. The methods of picture book reading consisted of three types, such as ‘a cover reading method', ‘a book-oriented reading method’, and ‘a relationship-oriented reading method.’ Each method consisted of a total of 26 different means. For the application of the methods of picture book reading, it is to select the most appropriate means, and to read picture books to infants, considering their age and levels, reading time required, places, etc. Applying this method of picture book reading, 10 picture books were read to 5-year-old infants, and their reactions were explored. There are six infants’ reactions in picture book reading: ‘to understand the story as it unfolds’, ‘to read picture books while arguing over them’ ‘to create new content and play,’ ‘to talk about their own experience and knowledge,’ ‘to express with a body’, and ‘to get immersed outside the story.’ The conclusions of the study are as follows. First, the infants understand the picture books through ‘acceptance’, and ‘conversation.’ Only when they accepted the association of the pictures, and the cause and effect of the events, they understood the stories. In addition, they understood picture books through conversations with each other. When they raised questions about picture books, they understood the whole stories of picture books through the agreement about them and a conversation. Therefore, the stories of picture books should be developed in order to get the agreement and acceptance from infants. Second, they enjoy playing with picture books. They made play by creating the expanded, new contents from the stories of picture books, and expressing them with body movements and voices. Infants play with picture books, such as endpaper picture comparison play, finger movement play, short dramatic play, expressing still scenes in motion, singing songs, and hitting picture books. Parents and teachers need a new understanding of the action of hitting picture books that occur in the process of reading them. The action that infants hit a picture book is an action that appears because they are immersed in the story. For example, it is a movement play using hands to punish the wicked, so parents or teachers do not need to worry about it too much. Third, in the process of reading picture books, the infants want to say what they know. Infants find the knowledge and experience they know in picture books and express them aloud. Like saying letters you know, while reading picture books, the infants talk about the knowledge, and add their experience to understand the stories themselves and to make those who read stories understand. Parents and teachers should lead the process of reading picture books, understanding that infants tend to want to get their knowledge checked through picture books. Fourth, they are ready to read and listen to picture books. Infants showed interest in what kind of picture books they would hear before starting and wanted to hear quickly in the situation where they had to wait for a while, that is, from outside the story. They had an attitude to listen to on the front cover before the start of the story, and on the back cover after the story was over. The front cover reading corresponds to the introduction of picture book reading activities, motivating the infants and making them have a lot of interest in the story. It is possible to finish and recall the story you heard in the back cover reading. Therefore, the back cover reading through the story, starting with the front cover, should be included in the picture book reading by a reader. In addition, infants find small pictures that have nothing to do with the story as a content that can be said outside the story. Even though it is an object that does not affect the story, they are immersed in the story only through the process of saying its name. From the reader’s point of view, it may not seem important because it is not related to the story, but it should be understood that it is a natural phenomenon of infants, and it is necessary to allow enough time to read pictures. In this study, three methods of picture book reading, that is, various means of picture book reading were introduced, and the infants’ reactions that appeared when reading picture books to them were explored. The reason to suggest the methods of picture book reading is to ease the burden of reading picture books of infant teachers and parents. The infants’ reactions in reading picture books will play a role of suggesting the direction of activities using picture books in the educational field.
Picture books create a story in a space where writing and picture texts are paratext. In order to be helpful to picture book reading that require reading both writing and pictures, three methods of picture book reading were suggested. The methods of picture book reading consisted of three types, such as ‘a cover reading method', ‘a book-oriented reading method’, and ‘a relationship-oriented reading method.’ Each method consisted of a total of 26 different means. For the application of the methods of picture book reading, it is to select the most appropriate means, and to read picture books to infants, considering their age and levels, reading time required, places, etc. Applying this method of picture book reading, 10 picture books were read to 5-year-old infants, and their reactions were explored. There are six infants’ reactions in picture book reading: ‘to understand the story as it unfolds’, ‘to read picture books while arguing over them’ ‘to create new content and play,’ ‘to talk about their own experience and knowledge,’ ‘to express with a body’, and ‘to get immersed outside the story.’ The conclusions of the study are as follows. First, the infants understand the picture books through ‘acceptance’, and ‘conversation.’ Only when they accepted the association of the pictures, and the cause and effect of the events, they understood the stories. In addition, they understood picture books through conversations with each other. When they raised questions about picture books, they understood the whole stories of picture books through the agreement about them and a conversation. Therefore, the stories of picture books should be developed in order to get the agreement and acceptance from infants. Second, they enjoy playing with picture books. They made play by creating the expanded, new contents from the stories of picture books, and expressing them with body movements and voices. Infants play with picture books, such as endpaper picture comparison play, finger movement play, short dramatic play, expressing still scenes in motion, singing songs, and hitting picture books. Parents and teachers need a new understanding of the action of hitting picture books that occur in the process of reading them. The action that infants hit a picture book is an action that appears because they are immersed in the story. For example, it is a movement play using hands to punish the wicked, so parents or teachers do not need to worry about it too much. Third, in the process of reading picture books, the infants want to say what they know. Infants find the knowledge and experience they know in picture books and express them aloud. Like saying letters you know, while reading picture books, the infants talk about the knowledge, and add their experience to understand the stories themselves and to make those who read stories understand. Parents and teachers should lead the process of reading picture books, understanding that infants tend to want to get their knowledge checked through picture books. Fourth, they are ready to read and listen to picture books. Infants showed interest in what kind of picture books they would hear before starting and wanted to hear quickly in the situation where they had to wait for a while, that is, from outside the story. They had an attitude to listen to on the front cover before the start of the story, and on the back cover after the story was over. The front cover reading corresponds to the introduction of picture book reading activities, motivating the infants and making them have a lot of interest in the story. It is possible to finish and recall the story you heard in the back cover reading. Therefore, the back cover reading through the story, starting with the front cover, should be included in the picture book reading by a reader. In addition, infants find small pictures that have nothing to do with the story as a content that can be said outside the story. Even though it is an object that does not affect the story, they are immersed in the story only through the process of saying its name. From the reader’s point of view, it may not seem important because it is not related to the story, but it should be understood that it is a natural phenomenon of infants, and it is necessary to allow enough time to read pictures. In this study, three methods of picture book reading, that is, various means of picture book reading were introduced, and the infants’ reactions that appeared when reading picture books to them were explored. The reason to suggest the methods of picture book reading is to ease the burden of reading picture books of infant teachers and parents. The infants’ reactions in reading picture books will play a role of suggesting the direction of activities using picture books in the educational field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.