모바일 인터넷 기술의 신속한 발전은 각종 신흥 미디어의 연구와 개발의 계기를 만들어 주었다. 특히, 모바일 영상 콘텐츠의 커뮤니케이션은 사람들의 다양한 감각 정보와 콘텐츠에 대한 수요에 맞추어 강력한 시청 감각은 물론이고 풍부한 콘텐츠 표현과 몰입 체험도 제공해 주었다. 2017년 중국에서는 틱톡을 대표로 한 모바일 영상의 대두는 도시 이미지 홍보의 서사 방식을 변화시켜 새로운 홍보 경로를 개발하여, 도시문화, 도시 미학 구축에 긍정적인 영향을 끼치고 있다. 2018년 9월에 틱톡, 토우티아오지수플랫폼(頭條指數平臺)과 청화대학교(清華大學) 국가이미지홍보연구센터 도시 브랜드 연구실이 공동 발표한 <모바일 영상과 도시 이미지 연구 백서>에서는 중국 369개 도시를 대상으로 만든 도시 이미지와 관련 영상 8000만 개를 분석하였고 재생수, 직접 방문 및 체험 역량, 시청 행동 등의 데이터를 분석함으로써 플랫폼에서 구축된 인기 도시의 이미지를 해석하였다. 테이터 분석을 통해 도시 홍보에 모바일 영상의 중요한 역할을 다시 한 번 확인할 수 있다. 이 또한 문화 경제 시대에 일어나는 독특한 문화 현상을 보여주었다. 따라서 틱톡 모바일 영상 플랫폼을 통해 재구축된 도시 이미지에 대한 연구는 현실적인 의의를 갖는다. 아울러 도시의 문화 구축과 미적 감각 향상에도 영향을 미칠 것이고, 도시 문화의 홍보에 새로운 기회와 도전을 제공해 주었다. 본 논문의 제1장에서는 기존 연구 성과를 정리하고, 이를 토대로 연구의 목적과 필요성, 연구 범위와 방법에 대해 중점적으로 서술하였다. 제2장에서는 모바일 영상의 개념, 분류, 커뮤니케이션 특징과 발전 현황에 대해 살펴본다. 제3장에서는 도시 이미지의 기본 개념과 커뮤니케이션 환경의 변화 그리고 모바일 영상 플랫폼의 커뮤니케이션 상황 및 특징에 대해 분석하였다. 제4장에서는 모바일 영상에서 도시 이미지의 문화 표현 방식을 중점적으로 고찰하며, 구체적으로 문화 기호의 구축, 도시 전통 문화의 창의적 개발, 청년 하위 문화와 브랜드 문화 ...
모바일 인터넷 기술의 신속한 발전은 각종 신흥 미디어의 연구와 개발의 계기를 만들어 주었다. 특히, 모바일 영상 콘텐츠의 커뮤니케이션은 사람들의 다양한 감각 정보와 콘텐츠에 대한 수요에 맞추어 강력한 시청 감각은 물론이고 풍부한 콘텐츠 표현과 몰입 체험도 제공해 주었다. 2017년 중국에서는 틱톡을 대표로 한 모바일 영상의 대두는 도시 이미지 홍보의 서사 방식을 변화시켜 새로운 홍보 경로를 개발하여, 도시문화, 도시 미학 구축에 긍정적인 영향을 끼치고 있다. 2018년 9월에 틱톡, 토우티아오지수플랫폼(頭條指數平臺)과 청화대학교(清華大學) 국가이미지홍보연구센터 도시 브랜드 연구실이 공동 발표한 <모바일 영상과 도시 이미지 연구 백서>에서는 중국 369개 도시를 대상으로 만든 도시 이미지와 관련 영상 8000만 개를 분석하였고 재생수, 직접 방문 및 체험 역량, 시청 행동 등의 데이터를 분석함으로써 플랫폼에서 구축된 인기 도시의 이미지를 해석하였다. 테이터 분석을 통해 도시 홍보에 모바일 영상의 중요한 역할을 다시 한 번 확인할 수 있다. 이 또한 문화 경제 시대에 일어나는 독특한 문화 현상을 보여주었다. 따라서 틱톡 모바일 영상 플랫폼을 통해 재구축된 도시 이미지에 대한 연구는 현실적인 의의를 갖는다. 아울러 도시의 문화 구축과 미적 감각 향상에도 영향을 미칠 것이고, 도시 문화의 홍보에 새로운 기회와 도전을 제공해 주었다. 본 논문의 제1장에서는 기존 연구 성과를 정리하고, 이를 토대로 연구의 목적과 필요성, 연구 범위와 방법에 대해 중점적으로 서술하였다. 제2장에서는 모바일 영상의 개념, 분류, 커뮤니케이션 특징과 발전 현황에 대해 살펴본다. 제3장에서는 도시 이미지의 기본 개념과 커뮤니케이션 환경의 변화 그리고 모바일 영상 플랫폼의 커뮤니케이션 상황 및 특징에 대해 분석하였다. 제4장에서는 모바일 영상에서 도시 이미지의 문화 표현 방식을 중점적으로 고찰하며, 구체적으로 문화 기호의 구축, 도시 전통 문화의 창의적 개발, 청년 하위 문화와 브랜드 문화 IP 등에 대해 연구하였다. 제5장에서는 도시 이미지에 반영된 참여, 공유와 소비 문화 측면 등을 분석하며, 사례와 설문조사의 방식을 혼합하여 도시 이미지의 문화 표현과 의미, 가치 등에 대해 고찰한다. 제6장에서는 미학 측면에서 모바일 영상의 도시 문화에 대한 예술적 표현, 미학적 특징과 의미를 살펴보고, 현재 중국에서 유행하고 있는 심미 문화와 심미 관념을 적극적으로 탐구하고자 한다. 제7장에서는 <모바일 영상과 도시 이미지 연구 백서>에서 도시 이미지 모바일 영상 재생수 상위 3위 이내에 위치한 충칭(重慶), 시안(西安), 쳥두(成都)를 선택하여 사례 연구를 진행했으며, 문화 의미, 홍보 수단, 심미 가치 커뮤니케이션 전략 등의 관점에 따라 영상 수량, 재생수, 커뮤니케이션 기호, 커뮤니케이션 효과에 대해 다원적으로 분석하였다.
모바일 인터넷 기술의 신속한 발전은 각종 신흥 미디어의 연구와 개발의 계기를 만들어 주었다. 특히, 모바일 영상 콘텐츠의 커뮤니케이션은 사람들의 다양한 감각 정보와 콘텐츠에 대한 수요에 맞추어 강력한 시청 감각은 물론이고 풍부한 콘텐츠 표현과 몰입 체험도 제공해 주었다. 2017년 중국에서는 틱톡을 대표로 한 모바일 영상의 대두는 도시 이미지 홍보의 서사 방식을 변화시켜 새로운 홍보 경로를 개발하여, 도시문화, 도시 미학 구축에 긍정적인 영향을 끼치고 있다. 2018년 9월에 틱톡, 토우티아오지수플랫폼(頭條指數平臺)과 청화대학교(清華大學) 국가이미지홍보연구센터 도시 브랜드 연구실이 공동 발표한 <모바일 영상과 도시 이미지 연구 백서>에서는 중국 369개 도시를 대상으로 만든 도시 이미지와 관련 영상 8000만 개를 분석하였고 재생수, 직접 방문 및 체험 역량, 시청 행동 등의 데이터를 분석함으로써 플랫폼에서 구축된 인기 도시의 이미지를 해석하였다. 테이터 분석을 통해 도시 홍보에 모바일 영상의 중요한 역할을 다시 한 번 확인할 수 있다. 이 또한 문화 경제 시대에 일어나는 독특한 문화 현상을 보여주었다. 따라서 틱톡 모바일 영상 플랫폼을 통해 재구축된 도시 이미지에 대한 연구는 현실적인 의의를 갖는다. 아울러 도시의 문화 구축과 미적 감각 향상에도 영향을 미칠 것이고, 도시 문화의 홍보에 새로운 기회와 도전을 제공해 주었다. 본 논문의 제1장에서는 기존 연구 성과를 정리하고, 이를 토대로 연구의 목적과 필요성, 연구 범위와 방법에 대해 중점적으로 서술하였다. 제2장에서는 모바일 영상의 개념, 분류, 커뮤니케이션 특징과 발전 현황에 대해 살펴본다. 제3장에서는 도시 이미지의 기본 개념과 커뮤니케이션 환경의 변화 그리고 모바일 영상 플랫폼의 커뮤니케이션 상황 및 특징에 대해 분석하였다. 제4장에서는 모바일 영상에서 도시 이미지의 문화 표현 방식을 중점적으로 고찰하며, 구체적으로 문화 기호의 구축, 도시 전통 문화의 창의적 개발, 청년 하위 문화와 브랜드 문화 IP 등에 대해 연구하였다. 제5장에서는 도시 이미지에 반영된 참여, 공유와 소비 문화 측면 등을 분석하며, 사례와 설문조사의 방식을 혼합하여 도시 이미지의 문화 표현과 의미, 가치 등에 대해 고찰한다. 제6장에서는 미학 측면에서 모바일 영상의 도시 문화에 대한 예술적 표현, 미학적 특징과 의미를 살펴보고, 현재 중국에서 유행하고 있는 심미 문화와 심미 관념을 적극적으로 탐구하고자 한다. 제7장에서는 <모바일 영상과 도시 이미지 연구 백서>에서 도시 이미지 모바일 영상 재생수 상위 3위 이내에 위치한 충칭(重慶), 시안(西安), 쳥두(成都)를 선택하여 사례 연구를 진행했으며, 문화 의미, 홍보 수단, 심미 가치 커뮤니케이션 전략 등의 관점에 따라 영상 수량, 재생수, 커뮤니케이션 기호, 커뮤니케이션 효과에 대해 다원적으로 분석하였다.
The rapid development of mobile Internet technology provides opportunities for the research and development of various emerging media.In particular, the dissemination of mobile images content greatly caters to people's needs for multi-sensory information content, with a strong audition perception, r...
The rapid development of mobile Internet technology provides opportunities for the research and development of various emerging media.In particular, the dissemination of mobile images content greatly caters to people's needs for multi-sensory information content, with a strong audition perception, rich content presentation and immersive experience. In 2017, the rise of mobile images represented by Tiktok changed the narrative method of urban image communication, opened up a new communication channel, and also brought positive effects on the construction of urban culture and urban aesthetics. In September 2018, Tiktok, Toutiao Index platform and the Urban Brand Research Office of the National Image Communication Research Center of Tsinghua University jointly released the . Analyzed nearly 80 million city image-related videos for 369 cities in mainland China, and analyzed the image construction of popular cities on the platform by analyzing data such as broadcast volume, check-in heat, and viewing behavior. The data display of mobile images on the city's effect fully shows the important cultural phenomena in the cultural economy era. The reshaping of these city images with the help of the Tiktok mobile images platform is a realistic case that is worth studying. Aesthetic enhancement has far-reaching value, and it also brings new opportunities and challenges to the spread of urban culture. The first chapter of this paper sorts out the existing research results, and on this basis, focuses on the purpose and necessity of the research, the research scope and methods. In Chapter 2, understand the concept, classification, characteristics and development status of mobile images. The third chapter analyzes the basic concepts of the city image, the changes in the communication environment, and the communication situation and characteristics on the mobile images platform.Chapter 4 focuses on the cultural expression of the city image in mobile images, mainly from the modeling of cultural symbols, the innovative development of urban traditional culture, youth subculture and brand culture IP. Chapter 5 analyzes the participatory, shared and consumer cultures reflected in the city image, and examines the cultural expression, significance, and value of the city image by combining examples and questionnaire surveys. Chapter 6 studies the artistic expression, aesthetic characteristics and aesthetic significance of urban culture in mobile images from an aesthetic point of view, which has positive significance for the exploration of the current Chinese aesthetic culture and aesthetic concepts. Chapter 7 case analysis selects Chongqing, Xi’an, and Chengdu, which are the top three cities in terms of mobile images playback volume in the to analyze, from the perspectives of cultural connotation, publicity methods, aesthetic value, and communication strategies. Multi-dimensional analysis of video quantity, broadcast volume, communication symbols, and communication effects.
The rapid development of mobile Internet technology provides opportunities for the research and development of various emerging media.In particular, the dissemination of mobile images content greatly caters to people's needs for multi-sensory information content, with a strong audition perception, rich content presentation and immersive experience. In 2017, the rise of mobile images represented by Tiktok changed the narrative method of urban image communication, opened up a new communication channel, and also brought positive effects on the construction of urban culture and urban aesthetics. In September 2018, Tiktok, Toutiao Index platform and the Urban Brand Research Office of the National Image Communication Research Center of Tsinghua University jointly released the . Analyzed nearly 80 million city image-related videos for 369 cities in mainland China, and analyzed the image construction of popular cities on the platform by analyzing data such as broadcast volume, check-in heat, and viewing behavior. The data display of mobile images on the city's effect fully shows the important cultural phenomena in the cultural economy era. The reshaping of these city images with the help of the Tiktok mobile images platform is a realistic case that is worth studying. Aesthetic enhancement has far-reaching value, and it also brings new opportunities and challenges to the spread of urban culture. The first chapter of this paper sorts out the existing research results, and on this basis, focuses on the purpose and necessity of the research, the research scope and methods. In Chapter 2, understand the concept, classification, characteristics and development status of mobile images. The third chapter analyzes the basic concepts of the city image, the changes in the communication environment, and the communication situation and characteristics on the mobile images platform.Chapter 4 focuses on the cultural expression of the city image in mobile images, mainly from the modeling of cultural symbols, the innovative development of urban traditional culture, youth subculture and brand culture IP. Chapter 5 analyzes the participatory, shared and consumer cultures reflected in the city image, and examines the cultural expression, significance, and value of the city image by combining examples and questionnaire surveys. Chapter 6 studies the artistic expression, aesthetic characteristics and aesthetic significance of urban culture in mobile images from an aesthetic point of view, which has positive significance for the exploration of the current Chinese aesthetic culture and aesthetic concepts. Chapter 7 case analysis selects Chongqing, Xi’an, and Chengdu, which are the top three cities in terms of mobile images playback volume in the to analyze, from the perspectives of cultural connotation, publicity methods, aesthetic value, and communication strategies. Multi-dimensional analysis of video quantity, broadcast volume, communication symbols, and communication effects.
주제어
#모바일영상, 도시 이미지, 하위 문화, 참여 문화, 공유 문화, 포스트모더니즘 미학, 생활 미학
학위논문 정보
저자
왕수
학위수여기관
청주대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
영화언론콘텐츠학과
지도교수
어일선
발행연도
2021
총페이지
xi, 193 p.
키워드
모바일영상, 도시 이미지, 하위 문화, 참여 문화, 공유 문화, 포스트모더니즘 미학, 생활 미학
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