한류 드라마가 중국 대학생들의 태도변화에 미치는 요인 고찰 An Investigation Study on the Factors Influencing of the Attitude Changes of Chinese College Students on Korean Dramas원문보기
한국드라마는 세계 문화산업에서 항상 선도적 지위를 차지하고 있을 뿐만 아니라 국가 이미지를 제고하여 한국문화상품의 세계적인 지명도 유지에 도움을 주고 있다. 한류는 일종의 문화 현상이며, 한류 드라마는 수십 년의 경험 축적을 통해 현재 수준에 이르렀을 뿐만 아니라 지속적으로 발전할 수 있는 한국의 문화 방향을 이끌고 있다. 본 연구는 현재의 새로운 추세와 한중 관계, 그리고 2016년 ‘사드’ 사건 이후 한류 드라마가 중국 대학생의 태도변화에 대한 몇 가지 요인 사이의 관계를 연구하고자 한다. 이를 위해 본 연구는 호블랜드(Hovland)의 태도변용이론 모델을 기초로 현재 한류 드라마의 글로벌 영향에 대한 실제 상황에 따라 한류 드라마의 중국 대학생에 대한 태도변화의 요인은 살펴본다. 이론 모델의 태도변화 요인인 5가지 ...
한국드라마는 세계 문화산업에서 항상 선도적 지위를 차지하고 있을 뿐만 아니라 국가 이미지를 제고하여 한국문화상품의 세계적인 지명도 유지에 도움을 주고 있다. 한류는 일종의 문화 현상이며, 한류 드라마는 수십 년의 경험 축적을 통해 현재 수준에 이르렀을 뿐만 아니라 지속적으로 발전할 수 있는 한국의 문화 방향을 이끌고 있다. 본 연구는 현재의 새로운 추세와 한중 관계, 그리고 2016년 ‘사드’ 사건 이후 한류 드라마가 중국 대학생의 태도변화에 대한 몇 가지 요인 사이의 관계를 연구하고자 한다. 이를 위해 본 연구는 호블랜드(Hovland)의 태도변용이론 모델을 기초로 현재 한류 드라마의 글로벌 영향에 대한 실제 상황에 따라 한류 드라마의 중국 대학생에 대한 태도변화의 요인은 살펴본다. 이론 모델의 태도변화 요인인 5가지 독립변수는 각각 노출 정도, 설득대상의 개인특성, 설득정보, 설득자와 설득환경이며, 본 연구는 태도변용이론의 시각에서 출발하여 독립변수와 종속변수 사이의 관계를 검증한다. 연구문제에 대한 검증을 위해‘한류 드라마의 태도’를 주제로 하여 중국에서 1023여 명의 중국 대학생에게 설문조사를 진행하였고, 또한 수집된 자료를 기초로 상관성 분석, 회귀분석과 매개분석을 진행하고, SPSS로 데이터를 분석하였다. 이에 따른 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 한류 드라마를 시청하는 중국 대학생의 빈도수, 시간 길이는 긍정적인 수용 태도에 유의한 정(+) 방향의 상관관계를 나타내고, 부정적인 수용 태도는 중국 대학생의 한류 드라마에 대한 시청 빈도수, 시간 길이 사이에 상관관계가 나타나지 않는다. 둘째, 중국 대학생의 외향형과 친화형의 개인특성은 긍정적 수용 태도에 유의한 정(+) 방향의 영향 관계가 있고, 성실형과 불안정형 개인특성은 긍정적인 수용 태도에 유의한 부(-) 방향의 영향 관계가 있으며, 개방형 개인특성은 긍정적 수용 태도에 영향 관계가 없다. 셋째, 설득정보와 긍정적 수용 태도 사이에 유의한 정(+) 방향의 상관관계가 있다. 또한 설득자와 긍정적 태도 사이에 유의한 정(+) 방향의 상관관계가 있고, 긍정적 수용 태도와 적극적 설득환경 사이에 유의한 정(+) 방향의 상관관계가 있으며, 소극적 설득환경과 유의한 부(-)의 상관관계가 존재한다. 부정적 설득 태도와 적극적 설득환경 사이에 유의한 부(-)의 상관관계가 있고, 소극적 설득환경 사이에 유의한 정(+) 방향의 상관관계가 있다. 또한 연구 가설에 대한 분석 후 새로운 연구결과, 즉 설득자는 친화형 개인특성에 영향을 미쳐 긍정적 태도변화에 영향을 미칠 수 있다는 것을 발견하였다. 마지막으로 본 연구는 중국 대학생 집단의 한류 드라마에 대한 태도변화와 그 영향 요인에 대한 조사를 기초로 중국 대학생의 태도변화가 한국드라마의 지속적인 발전에 미치는 영향과 더 많은 한국의 미디어 콘텐츠의 수용 의향에 영향을 미치고 있음을 탐구하였다. 그리고 이를 통해 한국드라마가 더욱 적절하게 우세한 속성 가치를 확대하고, 한국드라마에 대한 사람들의 긍정적인 수용 태도가 발생하도록 유도하여 최종적으로 한국드라마 콘텐츠에 대한 동일시와 수용도를 제고하고자 하였다.
한국드라마는 세계 문화산업에서 항상 선도적 지위를 차지하고 있을 뿐만 아니라 국가 이미지를 제고하여 한국문화상품의 세계적인 지명도 유지에 도움을 주고 있다. 한류는 일종의 문화 현상이며, 한류 드라마는 수십 년의 경험 축적을 통해 현재 수준에 이르렀을 뿐만 아니라 지속적으로 발전할 수 있는 한국의 문화 방향을 이끌고 있다. 본 연구는 현재의 새로운 추세와 한중 관계, 그리고 2016년 ‘사드’ 사건 이후 한류 드라마가 중국 대학생의 태도변화에 대한 몇 가지 요인 사이의 관계를 연구하고자 한다. 이를 위해 본 연구는 호블랜드(Hovland)의 태도변용이론 모델을 기초로 현재 한류 드라마의 글로벌 영향에 대한 실제 상황에 따라 한류 드라마의 중국 대학생에 대한 태도변화의 요인은 살펴본다. 이론 모델의 태도변화 요인인 5가지 독립변수는 각각 노출 정도, 설득대상의 개인특성, 설득정보, 설득자와 설득환경이며, 본 연구는 태도변용이론의 시각에서 출발하여 독립변수와 종속변수 사이의 관계를 검증한다. 연구문제에 대한 검증을 위해‘한류 드라마의 태도’를 주제로 하여 중국에서 1023여 명의 중국 대학생에게 설문조사를 진행하였고, 또한 수집된 자료를 기초로 상관성 분석, 회귀분석과 매개분석을 진행하고, SPSS로 데이터를 분석하였다. 이에 따른 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 한류 드라마를 시청하는 중국 대학생의 빈도수, 시간 길이는 긍정적인 수용 태도에 유의한 정(+) 방향의 상관관계를 나타내고, 부정적인 수용 태도는 중국 대학생의 한류 드라마에 대한 시청 빈도수, 시간 길이 사이에 상관관계가 나타나지 않는다. 둘째, 중국 대학생의 외향형과 친화형의 개인특성은 긍정적 수용 태도에 유의한 정(+) 방향의 영향 관계가 있고, 성실형과 불안정형 개인특성은 긍정적인 수용 태도에 유의한 부(-) 방향의 영향 관계가 있으며, 개방형 개인특성은 긍정적 수용 태도에 영향 관계가 없다. 셋째, 설득정보와 긍정적 수용 태도 사이에 유의한 정(+) 방향의 상관관계가 있다. 또한 설득자와 긍정적 태도 사이에 유의한 정(+) 방향의 상관관계가 있고, 긍정적 수용 태도와 적극적 설득환경 사이에 유의한 정(+) 방향의 상관관계가 있으며, 소극적 설득환경과 유의한 부(-)의 상관관계가 존재한다. 부정적 설득 태도와 적극적 설득환경 사이에 유의한 부(-)의 상관관계가 있고, 소극적 설득환경 사이에 유의한 정(+) 방향의 상관관계가 있다. 또한 연구 가설에 대한 분석 후 새로운 연구결과, 즉 설득자는 친화형 개인특성에 영향을 미쳐 긍정적 태도변화에 영향을 미칠 수 있다는 것을 발견하였다. 마지막으로 본 연구는 중국 대학생 집단의 한류 드라마에 대한 태도변화와 그 영향 요인에 대한 조사를 기초로 중국 대학생의 태도변화가 한국드라마의 지속적인 발전에 미치는 영향과 더 많은 한국의 미디어 콘텐츠의 수용 의향에 영향을 미치고 있음을 탐구하였다. 그리고 이를 통해 한국드라마가 더욱 적절하게 우세한 속성 가치를 확대하고, 한국드라마에 대한 사람들의 긍정적인 수용 태도가 발생하도록 유도하여 최종적으로 한국드라마 콘텐츠에 대한 동일시와 수용도를 제고하고자 하였다.
Korean dramas plays have always been in the leading position in the world cultural industry, and the promotion of national image helps South Korea to maintain the world popularity of its cultural products. As a cultural phenomenon, Korean wave dramas have reached the present level through decades of...
Korean dramas plays have always been in the leading position in the world cultural industry, and the promotion of national image helps South Korea to maintain the world popularity of its cultural products. As a cultural phenomenon, Korean wave dramas have reached the present level through decades of accumulation, and also lead the cultural direction of sustainable development in South Korea. This paper wants to understand the relationship between several variables of Chinese college students’ attitudes towards Korean TV dramas in the context of the current new situation of Korea-China relations, especially after the THAAD in 2016. Therefore, this study is based on Carl Hovland’s theory of Attitude Change model, and according to the current international influence of Korean dramas, this paper explains the change of Chinese college students’ attitude towards Korean dramas. According to the theoretical model, the five independent variables that affect attitude change are involvement degree, the individual characteristics of the persuading object and the attitude change, persuading information, persuaders and persuading environment. The subordinate variable is the attitude of Chinese college students towards Korean dramas. From the perspective of attitude variation theory, this paper examines the relationship between independent and subordinate variables. In order to verify this, a questionnaire survey was conducted among nearly 1023 Chinese college students in China with “the influence of Korean dramas” as the center, and a regression analysis was conducted on the basis of the collected data. SPSS is used to analyze the material. The results of this study are as follows: First, there is a significant positive correlation between the frequency and duration of watching Korean dramas and the positive acceptance attitude of Chinese college students; there is no correlation between negative acceptance attitude and the frequency and duration of watching Korean dramas. Second, Chinese college students’ personal characteristics of extroversion and affinity have a significant positive impact on positive acceptance attitude; conscientious, and unstable personal characteristics have a significant negative impact on positive acceptance attitude; open personality does not affect positive acceptance. Thirdly, there is a significant positive correlation between persuasive information and positive acceptance attitude; there is a significant positive correlation between persuasion and positive attitude; there is a significant positive correlation between positive acceptance attitude and positive persuasion environment, and a significant negative correlation between positive acceptance attitude and negative persuasion environment. There is a significant negative correlation between negative acceptance attitude and positive persuasion environment, and a significant positive correlation between negative acceptance attitude and negative persuasion environment. Through the analysis of the research hypotheses, we also find new research results that persuasion can affect the change of positive attitude by influencing the personal characteristics of affinity type. Finally, this study investigates the attitude change of Chinese college students towards Korean dramas and its influencing factors, and on this basis, discusses the impact of attitude change of Chinese college students on the sustainable development of Korean dramas, as well as their willingness to accept more Korean visual media content, so as to promote Korean dramas to better consolidate the advantage attribute value. And this paper guides people to have a positive attitude towards Korean dramas, then ultimately improves the identity and acceptance of the content of Korean dramas.
Korean dramas plays have always been in the leading position in the world cultural industry, and the promotion of national image helps South Korea to maintain the world popularity of its cultural products. As a cultural phenomenon, Korean wave dramas have reached the present level through decades of accumulation, and also lead the cultural direction of sustainable development in South Korea. This paper wants to understand the relationship between several variables of Chinese college students’ attitudes towards Korean TV dramas in the context of the current new situation of Korea-China relations, especially after the THAAD in 2016. Therefore, this study is based on Carl Hovland’s theory of Attitude Change model, and according to the current international influence of Korean dramas, this paper explains the change of Chinese college students’ attitude towards Korean dramas. According to the theoretical model, the five independent variables that affect attitude change are involvement degree, the individual characteristics of the persuading object and the attitude change, persuading information, persuaders and persuading environment. The subordinate variable is the attitude of Chinese college students towards Korean dramas. From the perspective of attitude variation theory, this paper examines the relationship between independent and subordinate variables. In order to verify this, a questionnaire survey was conducted among nearly 1023 Chinese college students in China with “the influence of Korean dramas” as the center, and a regression analysis was conducted on the basis of the collected data. SPSS is used to analyze the material. The results of this study are as follows: First, there is a significant positive correlation between the frequency and duration of watching Korean dramas and the positive acceptance attitude of Chinese college students; there is no correlation between negative acceptance attitude and the frequency and duration of watching Korean dramas. Second, Chinese college students’ personal characteristics of extroversion and affinity have a significant positive impact on positive acceptance attitude; conscientious, and unstable personal characteristics have a significant negative impact on positive acceptance attitude; open personality does not affect positive acceptance. Thirdly, there is a significant positive correlation between persuasive information and positive acceptance attitude; there is a significant positive correlation between persuasion and positive attitude; there is a significant positive correlation between positive acceptance attitude and positive persuasion environment, and a significant negative correlation between positive acceptance attitude and negative persuasion environment. There is a significant negative correlation between negative acceptance attitude and positive persuasion environment, and a significant positive correlation between negative acceptance attitude and negative persuasion environment. Through the analysis of the research hypotheses, we also find new research results that persuasion can affect the change of positive attitude by influencing the personal characteristics of affinity type. Finally, this study investigates the attitude change of Chinese college students towards Korean dramas and its influencing factors, and on this basis, discusses the impact of attitude change of Chinese college students on the sustainable development of Korean dramas, as well as their willingness to accept more Korean visual media content, so as to promote Korean dramas to better consolidate the advantage attribute value. And this paper guides people to have a positive attitude towards Korean dramas, then ultimately improves the identity and acceptance of the content of Korean dramas.
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