한·중 청춘 영화 비교 연구 : 청소년기(13세-19세)의 교육적 영향을 중심으로 A Comparative Study on Korean and Chinese Youth Movies : Focus on education and influence on young people (13-19 years old)원문보기
영화는 현재 가장 많은 관객을 보유하고 있는 예술 형식으로 창작자의 삶에 대한 인식 및 평가가 배어 있으며 영화는 하나의 문화 산업으로 매우 큰 문화적 영향력을 지니고 있다. 청춘 영화는 영화 장르의 하나로 문화적 특징과 풍부한 교육적 의미를 지니고 있다. 이 장르의 영화는 청소년을 주인공으로 하며 영화에는 강렬한 교육적 의의와 진보적이며 사상적인 특징을 갖는다. 중점적으로 청소년 성장기의 사회적 문제, 가정 문제, 정서의 문제 등등을 다루고 있다. 이것은 한중 양국의 청춘 영화를 통해 그 중 독특한 지역성과 시대성 및 정치성을 가지며 청소년의 성장에 꼭 필요한 부분이다. 극 중 인물의 언어, 행위 및 사상은 전체 사회, 특히 주인공의 의지와 생활 태도, 행위 방식, 인격 조형 등 방면에서 관객들에게 매우 큰 영향을 준다. 청춘 영화는 하나의 전형적인 장르 영화로 주류 문화와 사회의식을 홍보하는 임무를 맡고 있으며 교육과 떼어낼 수 없는 매개체이다. 이것은 청소년의 감정을 자극하고 청소년의 인격, 나아가 가정, 학교, 사회사상 정치 교육에 관하여 일종의 보완을 해주기도 한다. 본문은 한중 양국의 우수한 청춘 주제 영화를 연구 대상으로 삼아 주제, 공간 서사, 창작 환경 등을 비교하여 한중 청춘 영화가 청소년에 주는 교육적 의의와 영향을 연구하고 각각의 ...
영화는 현재 가장 많은 관객을 보유하고 있는 예술 형식으로 창작자의 삶에 대한 인식 및 평가가 배어 있으며 영화는 하나의 문화 산업으로 매우 큰 문화적 영향력을 지니고 있다. 청춘 영화는 영화 장르의 하나로 문화적 특징과 풍부한 교육적 의미를 지니고 있다. 이 장르의 영화는 청소년을 주인공으로 하며 영화에는 강렬한 교육적 의의와 진보적이며 사상적인 특징을 갖는다. 중점적으로 청소년 성장기의 사회적 문제, 가정 문제, 정서의 문제 등등을 다루고 있다. 이것은 한중 양국의 청춘 영화를 통해 그 중 독특한 지역성과 시대성 및 정치성을 가지며 청소년의 성장에 꼭 필요한 부분이다. 극 중 인물의 언어, 행위 및 사상은 전체 사회, 특히 주인공의 의지와 생활 태도, 행위 방식, 인격 조형 등 방면에서 관객들에게 매우 큰 영향을 준다. 청춘 영화는 하나의 전형적인 장르 영화로 주류 문화와 사회의식을 홍보하는 임무를 맡고 있으며 교육과 떼어낼 수 없는 매개체이다. 이것은 청소년의 감정을 자극하고 청소년의 인격, 나아가 가정, 학교, 사회사상 정치 교육에 관하여 일종의 보완을 해주기도 한다. 본문은 한중 양국의 우수한 청춘 주제 영화를 연구 대상으로 삼아 주제, 공간 서사, 창작 환경 등을 비교하여 한중 청춘 영화가 청소년에 주는 교육적 의의와 영향을 연구하고 각각의 특이성을 분석하여 후속 연구의 참고가 되고자 한다. 근래 중국 영화는 매우 빠른 발전기에 진입했다. 청춘 영화는 이미 현재 중국 영화 시장에서 가장 중요한 상업 영화의 장르 중 하나가 되었으며 광범위한 관객 기반과 객관적 흥행 수익을 가지고 있다. 청춘 영화의 영향력은 매우 크고 이에 대한 사람들의 관심은 높으며 기대치는 날이 갈수록 높아지고 있는 상황이다. 중국 경제 체제 개혁의 지속적인 심화로 인해 영화 산업이 나날이 발전하면서 청춘 영화 역시 코미디, 멜로, 범죄 등 다양한 요소의 영화 장르가 섞이게 되었다. 그러나 전통문화와 사회 발전의 중심 등의 문제점으로 인해 청춘 영화의 발전은 충분한 상태가 아니고 뚜렷한 맥락이나 완성된 체계가 존재하지 않는다. 한국 영화는 아시아 영화의 선두주자로, 청춘 영화는 90년대 빠르게 발전하였을 뿐 아니라 아시아 영화시장을 신속히 점령하였다. 한국 청춘 영화는 독특한 스타일로 인해 국내외 관객들의 많은 사랑을 받았으며 아시아 영화에서 독보적인 위치를 차지한다. 한중 양국의 영화는 매우 밀접하고 복잡한 관계에 놓여있다. 물론 최근의 한국 범죄, 사회 소재 및 가정 윤리 소재 영화에 대한 관심도는 해가 갈수록 높아지는 추세이지만, 중국 청춘 영화에 대한 한국 영화의 영향력은 지대하고 참조가 될 뿐 아니라 매우 높은 연구 가치를 지닌다. 이와 동시에 현재 한국 영화 시장에서는 범죄, 폭력 등을 주제로 한 영화의 영향으로 청춘 영화에 대한 관심이 지속해서 하락하고 있다. 이러한 양국 영화시장의 현황을 양국 청춘 영화는 어떻게 시대의 요구에 부합하면서, 청소년에 대해 청춘 영화가 지닌 의의와 영향력을 신장하면서, 한중 양국 청춘 영화의 관심도 등의 문제를 해결할 것인가? 본문은 한중 양국의 청춘 영화가 지니는 공통점과 차이점을 분석하고 한중 청춘 영화의 교육적 의의를 분석한다. 구체적으로 이야기하면 본문은 크게 7개의 부분으로 구성된다. 제1장은 서론으로, 연구 목적과 필요성, 연구 현황 및 연구 방향과 방법을 논술한다. 제2장은 이전 세대가 청춘 영화에 대해 확립한 개념을 총정리하고, 이것을 기반으로 청춘 영화에 대한 이해를 더하는 동시에 영화 역사의 각도에서 한중 청춘 영화의 발전 과정을 대략적으로 정리한다. 제3장은 성장 주제, 감정 주제, 시대 주제, 격려 주제 등 양국의 청춘 영화가 갖는 공통점과 차이점을 서술하고 중국 청춘 영화의 부족한 점을 찾는다. 중국 청춘영화의 주제가 낡고 다각적 시각적 전환이 부족하며 소비 청춘의 출현, 중국의 성교육 부재 등을 총결산한다. 제4장은 양국 공간 서술의 표현에서 한중 양국 청춘 영화의 공간 서사적 특징을 분석한다. 한국과 중국의 청춘영화에 대한 공간서사 연구로 서로 다른 공간의 표현 의미를 분석한다, 그리고 청소년들의 문제점과 갈등이 있다. 제5장은 한중 양국의 영화 정책, 영화 콘텐츠와 제작 수준, 상업적 운용 방식과 관람 시장의 비교 분석으로 한중 양국 영화의 창작 환경에 존재하는 차이점을 알아보고 청춘 영화의 관람 연령대를 정리하면서 청소년에 주는 영향과 교육적 의의를 심층적으로 탐구한다. 제6장은 중점적으로 도덕 교육, 애국주의 교육, 인격 교육 등 청춘 영화가 청소년에 지니는 교육적 의의를 알아본다. 제7장은 한중 양국 청소년 성교육에 대한 분석을 통하여 청춘 영화가 양국 청소년의 성교육에 미치는 영향을 설명한다. 또한, 청춘 영화가 청소년의 심리적 건강 상태 및 도덕 관념, 윤리 관념, 직업 관념 등에 미치는 영향을 파악한다.
영화는 현재 가장 많은 관객을 보유하고 있는 예술 형식으로 창작자의 삶에 대한 인식 및 평가가 배어 있으며 영화는 하나의 문화 산업으로 매우 큰 문화적 영향력을 지니고 있다. 청춘 영화는 영화 장르의 하나로 문화적 특징과 풍부한 교육적 의미를 지니고 있다. 이 장르의 영화는 청소년을 주인공으로 하며 영화에는 강렬한 교육적 의의와 진보적이며 사상적인 특징을 갖는다. 중점적으로 청소년 성장기의 사회적 문제, 가정 문제, 정서의 문제 등등을 다루고 있다. 이것은 한중 양국의 청춘 영화를 통해 그 중 독특한 지역성과 시대성 및 정치성을 가지며 청소년의 성장에 꼭 필요한 부분이다. 극 중 인물의 언어, 행위 및 사상은 전체 사회, 특히 주인공의 의지와 생활 태도, 행위 방식, 인격 조형 등 방면에서 관객들에게 매우 큰 영향을 준다. 청춘 영화는 하나의 전형적인 장르 영화로 주류 문화와 사회의식을 홍보하는 임무를 맡고 있으며 교육과 떼어낼 수 없는 매개체이다. 이것은 청소년의 감정을 자극하고 청소년의 인격, 나아가 가정, 학교, 사회사상 정치 교육에 관하여 일종의 보완을 해주기도 한다. 본문은 한중 양국의 우수한 청춘 주제 영화를 연구 대상으로 삼아 주제, 공간 서사, 창작 환경 등을 비교하여 한중 청춘 영화가 청소년에 주는 교육적 의의와 영향을 연구하고 각각의 특이성을 분석하여 후속 연구의 참고가 되고자 한다. 근래 중국 영화는 매우 빠른 발전기에 진입했다. 청춘 영화는 이미 현재 중국 영화 시장에서 가장 중요한 상업 영화의 장르 중 하나가 되었으며 광범위한 관객 기반과 객관적 흥행 수익을 가지고 있다. 청춘 영화의 영향력은 매우 크고 이에 대한 사람들의 관심은 높으며 기대치는 날이 갈수록 높아지고 있는 상황이다. 중국 경제 체제 개혁의 지속적인 심화로 인해 영화 산업이 나날이 발전하면서 청춘 영화 역시 코미디, 멜로, 범죄 등 다양한 요소의 영화 장르가 섞이게 되었다. 그러나 전통문화와 사회 발전의 중심 등의 문제점으로 인해 청춘 영화의 발전은 충분한 상태가 아니고 뚜렷한 맥락이나 완성된 체계가 존재하지 않는다. 한국 영화는 아시아 영화의 선두주자로, 청춘 영화는 90년대 빠르게 발전하였을 뿐 아니라 아시아 영화시장을 신속히 점령하였다. 한국 청춘 영화는 독특한 스타일로 인해 국내외 관객들의 많은 사랑을 받았으며 아시아 영화에서 독보적인 위치를 차지한다. 한중 양국의 영화는 매우 밀접하고 복잡한 관계에 놓여있다. 물론 최근의 한국 범죄, 사회 소재 및 가정 윤리 소재 영화에 대한 관심도는 해가 갈수록 높아지는 추세이지만, 중국 청춘 영화에 대한 한국 영화의 영향력은 지대하고 참조가 될 뿐 아니라 매우 높은 연구 가치를 지닌다. 이와 동시에 현재 한국 영화 시장에서는 범죄, 폭력 등을 주제로 한 영화의 영향으로 청춘 영화에 대한 관심이 지속해서 하락하고 있다. 이러한 양국 영화시장의 현황을 양국 청춘 영화는 어떻게 시대의 요구에 부합하면서, 청소년에 대해 청춘 영화가 지닌 의의와 영향력을 신장하면서, 한중 양국 청춘 영화의 관심도 등의 문제를 해결할 것인가? 본문은 한중 양국의 청춘 영화가 지니는 공통점과 차이점을 분석하고 한중 청춘 영화의 교육적 의의를 분석한다. 구체적으로 이야기하면 본문은 크게 7개의 부분으로 구성된다. 제1장은 서론으로, 연구 목적과 필요성, 연구 현황 및 연구 방향과 방법을 논술한다. 제2장은 이전 세대가 청춘 영화에 대해 확립한 개념을 총정리하고, 이것을 기반으로 청춘 영화에 대한 이해를 더하는 동시에 영화 역사의 각도에서 한중 청춘 영화의 발전 과정을 대략적으로 정리한다. 제3장은 성장 주제, 감정 주제, 시대 주제, 격려 주제 등 양국의 청춘 영화가 갖는 공통점과 차이점을 서술하고 중국 청춘 영화의 부족한 점을 찾는다. 중국 청춘영화의 주제가 낡고 다각적 시각적 전환이 부족하며 소비 청춘의 출현, 중국의 성교육 부재 등을 총결산한다. 제4장은 양국 공간 서술의 표현에서 한중 양국 청춘 영화의 공간 서사적 특징을 분석한다. 한국과 중국의 청춘영화에 대한 공간서사 연구로 서로 다른 공간의 표현 의미를 분석한다, 그리고 청소년들의 문제점과 갈등이 있다. 제5장은 한중 양국의 영화 정책, 영화 콘텐츠와 제작 수준, 상업적 운용 방식과 관람 시장의 비교 분석으로 한중 양국 영화의 창작 환경에 존재하는 차이점을 알아보고 청춘 영화의 관람 연령대를 정리하면서 청소년에 주는 영향과 교육적 의의를 심층적으로 탐구한다. 제6장은 중점적으로 도덕 교육, 애국주의 교육, 인격 교육 등 청춘 영화가 청소년에 지니는 교육적 의의를 알아본다. 제7장은 한중 양국 청소년 성교육에 대한 분석을 통하여 청춘 영화가 양국 청소년의 성교육에 미치는 영향을 설명한다. 또한, 청춘 영화가 청소년의 심리적 건강 상태 및 도덕 관념, 윤리 관념, 직업 관념 등에 미치는 영향을 파악한다.
As the art form with the greatest audience at present, the film permeates the artists knowledge and evaluation of life, and the film has great cultural influence as a cultural industry.As one of the subtypes in the film, the film has significant cultural characteristics and rich educational connotat...
As the art form with the greatest audience at present, the film permeates the artists knowledge and evaluation of life, and the film has great cultural influence as a cultural industry.As one of the subtypes in the film, the film has significant cultural characteristics and rich educational connotation.This kind of film is dominated by teenagers, and it has strong educational meaning, positive attitude, and ideological progress.The focus is on social problems, family problems, and emotional problems of adolescents during their growing years.Both Chinese and Korean youth films have their own unique regional, contemporary and political character, and are indispensable to the growth of young people.The words, actions and thoughts of characters in the play have an important influence on the audience, especially the will, attitude, behavior and personality of the protagonist. As a typical genre film, it is responsible for promoting the mainstream culture and social consciousness and is an indivisible carrier of education. It not only inspires the feelings of young people and creates the personality of young people, it is also a complement to the education of family, school and social thought and politics. This paper studies the educational significance and influence of Korean youth films on young people by analyzing thematic themes, spatial narratives and creative environment. Chinese films have entered a period of rapid development in recent years. Young films have become one of the most important commercial films in the Chinese film market, with a broad audience base and considerable box office revenue. The influence and focus of youth films have increased, and expectations have increased. With the deepening of the reform of Chinas economic structure and the evolution of the film industry, young films have also been mixed with comedy, love and crime.a genre of movies with many elements. However, due to the problems of traditional culture and social development, the development of youth films is not enough, and there is no very clear vein and complete system. South Korean films, the best of Asian films, developed rapidly in the 1990s and occupied the Asian film market.Korean youth films have their own unique style that is loved by audiences both at home and abroad, and are unique in Asian films.Chinese and Korean films have many connections. Despite the increasing diversity of Korean films about crime, social and family ethics in recent years, Korean films have become more and more popular in China. The impact of the film is still far-reaching, and has a high value for reference and research. Meanwhile, in the current Korean film market, youth films, which are influenced by themes such as crime violence, face a downward trend in attention. With the current situation in the film market in both countries, how can the two countries be allowed to compete? Young films in China are better suited to the needs of the times; how to enhance the educational significance and influence of youth films to young people; how to improve the focus of youth films in both China and South Korea; and these problems remain to be solved. This paper analyzes the similarities and differences between China and Korea in youth films, and analyses the educational significance of Chinese and Korean youth films. In this paper, the author summarizes the definition of youth film in the past and gives the understanding of youth film in this paper, and gives a general summary of the development course of Chinese and Korean youth film from the angle of film history.This paper analyzes the spatial narratives of youth films in China and South Korea from the space narration of the two countries, and expounds the expression meaning of different spaces through the spatial narratives of youth films in China and South Korea. and problems and conflicts in different spatial narratives. This chapter focuses on moral education, patriotism education, personality education, etc. Through the analysis of the lack of sex education between Chinese and Korean teenagers, this paper expounds the influence of youth movies on the sexual education of young people in both countries, and the influence of youth films on the mental health of adolescents and their moral, ethical and professional views.
As the art form with the greatest audience at present, the film permeates the artists knowledge and evaluation of life, and the film has great cultural influence as a cultural industry.As one of the subtypes in the film, the film has significant cultural characteristics and rich educational connotation.This kind of film is dominated by teenagers, and it has strong educational meaning, positive attitude, and ideological progress.The focus is on social problems, family problems, and emotional problems of adolescents during their growing years.Both Chinese and Korean youth films have their own unique regional, contemporary and political character, and are indispensable to the growth of young people.The words, actions and thoughts of characters in the play have an important influence on the audience, especially the will, attitude, behavior and personality of the protagonist. As a typical genre film, it is responsible for promoting the mainstream culture and social consciousness and is an indivisible carrier of education. It not only inspires the feelings of young people and creates the personality of young people, it is also a complement to the education of family, school and social thought and politics. This paper studies the educational significance and influence of Korean youth films on young people by analyzing thematic themes, spatial narratives and creative environment. Chinese films have entered a period of rapid development in recent years. Young films have become one of the most important commercial films in the Chinese film market, with a broad audience base and considerable box office revenue. The influence and focus of youth films have increased, and expectations have increased. With the deepening of the reform of Chinas economic structure and the evolution of the film industry, young films have also been mixed with comedy, love and crime.a genre of movies with many elements. However, due to the problems of traditional culture and social development, the development of youth films is not enough, and there is no very clear vein and complete system. South Korean films, the best of Asian films, developed rapidly in the 1990s and occupied the Asian film market.Korean youth films have their own unique style that is loved by audiences both at home and abroad, and are unique in Asian films.Chinese and Korean films have many connections. Despite the increasing diversity of Korean films about crime, social and family ethics in recent years, Korean films have become more and more popular in China. The impact of the film is still far-reaching, and has a high value for reference and research. Meanwhile, in the current Korean film market, youth films, which are influenced by themes such as crime violence, face a downward trend in attention. With the current situation in the film market in both countries, how can the two countries be allowed to compete? Young films in China are better suited to the needs of the times; how to enhance the educational significance and influence of youth films to young people; how to improve the focus of youth films in both China and South Korea; and these problems remain to be solved. This paper analyzes the similarities and differences between China and Korea in youth films, and analyses the educational significance of Chinese and Korean youth films. In this paper, the author summarizes the definition of youth film in the past and gives the understanding of youth film in this paper, and gives a general summary of the development course of Chinese and Korean youth film from the angle of film history.This paper analyzes the spatial narratives of youth films in China and South Korea from the space narration of the two countries, and expounds the expression meaning of different spaces through the spatial narratives of youth films in China and South Korea. and problems and conflicts in different spatial narratives. This chapter focuses on moral education, patriotism education, personality education, etc. Through the analysis of the lack of sex education between Chinese and Korean teenagers, this paper expounds the influence of youth movies on the sexual education of young people in both countries, and the influence of youth films on the mental health of adolescents and their moral, ethical and professional views.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.