본 연구의 목적은 자폐 성향 아동의 라이트 박스 훈련이 놀이 발달에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 연구 대상은 자폐 성향 아동 3명이며, 연구 설계는 단일 대상 연구의 AB 설계로 진행하였다. 기초선 기간에는 감각 통합 치료, 중재 기간에는 라이트 박스 훈련을 제공하였으며, 각 회기마다 도형 구별하기와 색칠하기의 평균 점수를 측정하였다. 사전·사후 검사로는 한국판 덴버 발달 선별 검사(K-DDST-2), 한국판 아동발달검사(K-CDI), ...
본 연구의 목적은 자폐 성향 아동의 라이트 박스 훈련이 놀이 발달에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 연구 대상은 자폐 성향 아동 3명이며, 연구 설계는 단일 대상 연구의 AB 설계로 진행하였다. 기초선 기간에는 감각 통합 치료, 중재 기간에는 라이트 박스 훈련을 제공하였으며, 각 회기마다 도형 구별하기와 색칠하기의 평균 점수를 측정하였다. 사전·사후 검사로는 한국판 덴버 발달 선별 검사(K-DDST-2), 한국판 아동발달검사(K-CDI), 녹스 학년 전 놀이 척도 검사(KPPS)를 시행하였다. 분석방법은 기초선 기간과 중재 기간의 평균 점수 비교, 경향선 분석을 통한 시각적 분석과 사전·사후 검사의 점수 비교를 시행하였다. 회기별 측정 결과는 도형 구별하기에서 아동 B, 색칠하기에서 아동 B와 아동 C의 평균 점수가 기초선 기간보다 중재 기간에서 증가하였다. 경향선 분석 결과는 도형 구별하기에서 아동 B, 색칠하기에서 아동 B와 아동 C의 경향선 기울기가 급격하게 증가하는 경향을 보였다. 사전·사후 검사 결과는 한국판 덴버 발달 선별 검사(K-DDST-2)에서 모든 대상자의 미세 운동-적응, 운동 발달 연령이 증가하였다. 한국판 아동 발달 검사(K-CDI)에서 모든 대상자의 전체발달, 자조 행동, 대근육, 소근육 발달 연령이 증가하였다. 녹스 학령전기 놀이 척도(KPPS)에서 모든 대상자의 전체 놀이 발달, 장난감 운용 발달 연령이 증가하였다. 이러한 연구 결과는 자폐 성향 아동에게 라이트 박스 훈련이 놀이 발달과 전반적 발달 수준에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 뿐만 아니라, 임상 작업치료 현장에서 라이트 박스 훈련을 자폐 성향 아동에게 적용할 때 기초 자료가 될 것으로 사료된다.
본 연구의 목적은 자폐 성향 아동의 라이트 박스 훈련이 놀이 발달에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 연구 대상은 자폐 성향 아동 3명이며, 연구 설계는 단일 대상 연구의 AB 설계로 진행하였다. 기초선 기간에는 감각 통합 치료, 중재 기간에는 라이트 박스 훈련을 제공하였으며, 각 회기마다 도형 구별하기와 색칠하기의 평균 점수를 측정하였다. 사전·사후 검사로는 한국판 덴버 발달 선별 검사(K-DDST-2), 한국판 아동발달검사(K-CDI), 녹스 학년 전 놀이 척도 검사(KPPS)를 시행하였다. 분석방법은 기초선 기간과 중재 기간의 평균 점수 비교, 경향선 분석을 통한 시각적 분석과 사전·사후 검사의 점수 비교를 시행하였다. 회기별 측정 결과는 도형 구별하기에서 아동 B, 색칠하기에서 아동 B와 아동 C의 평균 점수가 기초선 기간보다 중재 기간에서 증가하였다. 경향선 분석 결과는 도형 구별하기에서 아동 B, 색칠하기에서 아동 B와 아동 C의 경향선 기울기가 급격하게 증가하는 경향을 보였다. 사전·사후 검사 결과는 한국판 덴버 발달 선별 검사(K-DDST-2)에서 모든 대상자의 미세 운동-적응, 운동 발달 연령이 증가하였다. 한국판 아동 발달 검사(K-CDI)에서 모든 대상자의 전체발달, 자조 행동, 대근육, 소근육 발달 연령이 증가하였다. 녹스 학령전기 놀이 척도(KPPS)에서 모든 대상자의 전체 놀이 발달, 장난감 운용 발달 연령이 증가하였다. 이러한 연구 결과는 자폐 성향 아동에게 라이트 박스 훈련이 놀이 발달과 전반적 발달 수준에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 뿐만 아니라, 임상 작업치료 현장에서 라이트 박스 훈련을 자폐 성향 아동에게 적용할 때 기초 자료가 될 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to investigate the effect of light box training in autistic features children on play development The subjects of this study were 3 autistic features children, and the study design was conducted with the AB design of a single subject study. Sensory integration thera...
The purpose of this study was to investigate the effect of light box training in autistic features children on play development The subjects of this study were 3 autistic features children, and the study design was conducted with the AB design of a single subject study. Sensory integration therapy was provided during the baseline period, and light box training was provided during the intervention period, and the average score of shapes discrimination and color a picture in each session was measured. As pre-test and post-test, Korean denver developmental screening test-2 (K-DDST-2), Korean-child development inventory (K-CDI), and Knox preschool play scale (KPPS) were performed. As for the analysis method, the average score of the baseline period and the intervention period were compared, visual analysis through trend analysis and scores of pre-test and post-test were compared. As for the result of each session, the average scores of children B in shapes discrimination and children B and C in color a picture increased in the intervention period compared to the baseline period. As a result of the trend line analysis, the slope of the trend line of children B in shapes discrimination and children B and C in color a picture showed a tendency to increase sharply. The pre-test and post-test results showed that all subjects had increased fine motor-adaptive and gross motor development age in the Korean denver developmental screening test-2 (K-DDST-2). In the Korean-child development inventory (K-CDI), the ages of total development, self-help behavior, gross motor and fine motor were increased in all subjects. In the Knox preschool play scale (KPPS), the overall play age and material management age of all subjects increased. These study results not only confirm that light box training of autistic features children has a positive effect on play development and pervasive developmental level, but also are considered to be basic data when applying light box training to autistic features children in occupational therapy clinical settings.
The purpose of this study was to investigate the effect of light box training in autistic features children on play development The subjects of this study were 3 autistic features children, and the study design was conducted with the AB design of a single subject study. Sensory integration therapy was provided during the baseline period, and light box training was provided during the intervention period, and the average score of shapes discrimination and color a picture in each session was measured. As pre-test and post-test, Korean denver developmental screening test-2 (K-DDST-2), Korean-child development inventory (K-CDI), and Knox preschool play scale (KPPS) were performed. As for the analysis method, the average score of the baseline period and the intervention period were compared, visual analysis through trend analysis and scores of pre-test and post-test were compared. As for the result of each session, the average scores of children B in shapes discrimination and children B and C in color a picture increased in the intervention period compared to the baseline period. As a result of the trend line analysis, the slope of the trend line of children B in shapes discrimination and children B and C in color a picture showed a tendency to increase sharply. The pre-test and post-test results showed that all subjects had increased fine motor-adaptive and gross motor development age in the Korean denver developmental screening test-2 (K-DDST-2). In the Korean-child development inventory (K-CDI), the ages of total development, self-help behavior, gross motor and fine motor were increased in all subjects. In the Knox preschool play scale (KPPS), the overall play age and material management age of all subjects increased. These study results not only confirm that light box training of autistic features children has a positive effect on play development and pervasive developmental level, but also are considered to be basic data when applying light box training to autistic features children in occupational therapy clinical settings.
Keyword
#Autistic features children Light box training Pervasive developmental level Play development
학위논문 정보
저자
권소현
학위수여기관
청주대학교 보건의료대학원
학위구분
국내석사
학과
작업치료학과 작업치료학과
지도교수
안시내
발행연도
2021
총페이지
52
키워드
Autistic features children Light box training Pervasive developmental level Play development
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