[학위논문]치과의료기관의 장애인 편의시설 설치에 관한 연구 : 충북 지역 치과의원을 중심으로 A Study on the Installation of Facilities for the Disabled in Dental Institutions : Focused on the Dental Clinic in Chungbuk원문보기
본 연구는 충북 지역 치과의료기관의 장애인 편의시설 설치실태를 파악하고자 「장애인등편의법」에서 규정하고 있는 편의시설 설치기준을 근거로 청주시 소재 치과의료기관의 장애인 편의시설에 대해 조사하였다. 장애인 편의시설 설치현황은 치과의료기관을 직접 방문하여 실측 조사 및 관찰 조사하였으며, 본 조사는 2020년 1월 1일부터 2020년 4월 30일까지 총 245개의 치과의료기관을 대상으로 수행하였다. 이에 얻어진 연구결과 및 개선방안은 다음과 같다. 첫째, 매개시설은 치과의료기관의 편의시설 중 가장 높은 설치율을 나타냈다. 매개시설 중 주출입구 접근로는 대부분 휠체어 통행이 가능한 정도의기준으로 설치되어 있었고, 장애인 전용 주차구역은 매개시설 중 비교적 설치율이 높게 나타났으나 주차구역의 위치가 출입구나 경사로 앞에 설치되어 있지 않고 규정에 맞지 않는 경우가 많아 부적정 설치율이 높았다. 둘째, 내부시설은 조사대상 치과의료기관 대부분 적정하게 설치되어 있었으나 출입문 손잡이의 점자 표지판의 미설치율이 높았다. 승강기도 마찬가지로 대부분 적정하게 설치된 편이었으나 승강기 앞 점형 블록이나 장애인이 감지 가능한 바닥재의 경우 설치율이 낮아 개선이 요구되는 사항이다. 셋째, 위생시설과 관련하여 장애인 전용 화장실은 미설치된 곳이 대부분이었고, 장애인 전용 화장실이 설치되어 있다고 ...
본 연구는 충북 지역 치과의료기관의 장애인 편의시설 설치실태를 파악하고자 「장애인등편의법」에서 규정하고 있는 편의시설 설치기준을 근거로 청주시 소재 치과의료기관의 장애인 편의시설에 대해 조사하였다. 장애인 편의시설 설치현황은 치과의료기관을 직접 방문하여 실측 조사 및 관찰 조사하였으며, 본 조사는 2020년 1월 1일부터 2020년 4월 30일까지 총 245개의 치과의료기관을 대상으로 수행하였다. 이에 얻어진 연구결과 및 개선방안은 다음과 같다. 첫째, 매개시설은 치과의료기관의 편의시설 중 가장 높은 설치율을 나타냈다. 매개시설 중 주출입구 접근로는 대부분 휠체어 통행이 가능한 정도의기준으로 설치되어 있었고, 장애인 전용 주차구역은 매개시설 중 비교적 설치율이 높게 나타났으나 주차구역의 위치가 출입구나 경사로 앞에 설치되어 있지 않고 규정에 맞지 않는 경우가 많아 부적정 설치율이 높았다. 둘째, 내부시설은 조사대상 치과의료기관 대부분 적정하게 설치되어 있었으나 출입문 손잡이의 점자 표지판의 미설치율이 높았다. 승강기도 마찬가지로 대부분 적정하게 설치된 편이었으나 승강기 앞 점형 블록이나 장애인이 감지 가능한 바닥재의 경우 설치율이 낮아 개선이 요구되는 사항이다. 셋째, 위생시설과 관련하여 장애인 전용 화장실은 미설치된 곳이 대부분이었고, 장애인 전용 화장실이 설치되어 있다고 해도 남·여 화장실 구분이되어있지 않은 곳이 많았다. 넷째, 안내시설 중 시각장애인을 위한 점자블록은 대부분 미설치되어 있었고 유도 및 안내시설이나 음성안내장치, 시각장애인용 유도신호 장치 역시제대로 설치된 곳을 찾기 어려워 시설 개선이 시급한 실정이다. 이와 같은 결과들을 미루어보았을 때 장애인을 위한 편의시설이 어느 정도 갖추어져 있다고는 하나 부적정하게 설치된 비율이 높았다. 「장애인등편의법」에서 다양한 항목들로 나뉘어 대상시설에 따른 의무와 권장사항을구분하여 제시하고 있지만, 해당 항목 설치에 대한 강제성이 매우 부족한편으로 의무사항으로 규정된 시설조차 설치되어 있지 않은 경우가 많았다. 따라서 법의 개정은 물론이고 편의시설 설치에 대한 관리와 감독을 강화해야 할 것으로 보인다. 장애인의 치과의료접근성을 강화하고 구강보건을 향상시키기 위해서는 치과의료기관 개설단계부터 장애인을 위한 설계가 이루어져야 하고 다양한기준 및 디자인이 필요할 것이다. 또한, 기존의 편의시설에 대해서도 법적규정을 강화하고 국가와 지방자치단체의 재정적인 지원도 고려되어야 할것이며 공공기관이나 치과 관련 종사자, 일반 주민들에게도 홍보와 인식을 제고시켜야 할 것이다.
본 연구는 충북 지역 치과의료기관의 장애인 편의시설 설치실태를 파악하고자 「장애인등편의법」에서 규정하고 있는 편의시설 설치기준을 근거로 청주시 소재 치과의료기관의 장애인 편의시설에 대해 조사하였다. 장애인 편의시설 설치현황은 치과의료기관을 직접 방문하여 실측 조사 및 관찰 조사하였으며, 본 조사는 2020년 1월 1일부터 2020년 4월 30일까지 총 245개의 치과의료기관을 대상으로 수행하였다. 이에 얻어진 연구결과 및 개선방안은 다음과 같다. 첫째, 매개시설은 치과의료기관의 편의시설 중 가장 높은 설치율을 나타냈다. 매개시설 중 주출입구 접근로는 대부분 휠체어 통행이 가능한 정도의기준으로 설치되어 있었고, 장애인 전용 주차구역은 매개시설 중 비교적 설치율이 높게 나타났으나 주차구역의 위치가 출입구나 경사로 앞에 설치되어 있지 않고 규정에 맞지 않는 경우가 많아 부적정 설치율이 높았다. 둘째, 내부시설은 조사대상 치과의료기관 대부분 적정하게 설치되어 있었으나 출입문 손잡이의 점자 표지판의 미설치율이 높았다. 승강기도 마찬가지로 대부분 적정하게 설치된 편이었으나 승강기 앞 점형 블록이나 장애인이 감지 가능한 바닥재의 경우 설치율이 낮아 개선이 요구되는 사항이다. 셋째, 위생시설과 관련하여 장애인 전용 화장실은 미설치된 곳이 대부분이었고, 장애인 전용 화장실이 설치되어 있다고 해도 남·여 화장실 구분이되어있지 않은 곳이 많았다. 넷째, 안내시설 중 시각장애인을 위한 점자블록은 대부분 미설치되어 있었고 유도 및 안내시설이나 음성안내장치, 시각장애인용 유도신호 장치 역시제대로 설치된 곳을 찾기 어려워 시설 개선이 시급한 실정이다. 이와 같은 결과들을 미루어보았을 때 장애인을 위한 편의시설이 어느 정도 갖추어져 있다고는 하나 부적정하게 설치된 비율이 높았다. 「장애인등편의법」에서 다양한 항목들로 나뉘어 대상시설에 따른 의무와 권장사항을구분하여 제시하고 있지만, 해당 항목 설치에 대한 강제성이 매우 부족한편으로 의무사항으로 규정된 시설조차 설치되어 있지 않은 경우가 많았다. 따라서 법의 개정은 물론이고 편의시설 설치에 대한 관리와 감독을 강화해야 할 것으로 보인다. 장애인의 치과의료접근성을 강화하고 구강보건을 향상시키기 위해서는 치과의료기관 개설단계부터 장애인을 위한 설계가 이루어져야 하고 다양한기준 및 디자인이 필요할 것이다. 또한, 기존의 편의시설에 대해서도 법적규정을 강화하고 국가와 지방자치단체의 재정적인 지원도 고려되어야 할것이며 공공기관이나 치과 관련 종사자, 일반 주민들에게도 홍보와 인식을 제고시켜야 할 것이다.
This study investigated dental institutions in Cheongju based on the criteria for installation of facilities for the disabled to understand the current status of facilities for the disabled. The current status of convenience facilities for the disabled was directly visited by dental institutions for...
This study investigated dental institutions in Cheongju based on the criteria for installation of facilities for the disabled to understand the current status of facilities for the disabled. The current status of convenience facilities for the disabled was directly visited by dental institutions for a survey and observation, and this survey was conducted on a total of 245 dental institutions from January 1, 2020 to April 30, 2020. Thereupon, followings are the survey results and improvement measures to be acquired. Firstly, intermediary facilities showed the highest installation rate among the convenience facilities of dental medical institutions, however, Internal facilities, other sanitary facilities and information facilities, etc. showed remarkably low installation rates. Among the intermediate facilities, mostly the roads accessing to the main entrance were installed on the basis to which wheelchairs could pass and parking zones for the handicapped showed a relatively high installation rate, however, it was not installed in front of the entrance or the slope, and the location was improperly installed. Secondly, most of the internal facilities were properly installed, however, braille signs on the door handles were not installed in most of all dental institutions. Most of the elevators were properly installed, however, point-shaped blocks in front of elevators or flooring materials that can be detected by the disabled, are required to improve due to low installment rate. Thirdly, in relation to sanitary facilities, more than the half were not installed the handicapped only rest rooms, and even if the handicapped only restroom was installed, most of them were not separated as male and female. Fourthly, more than half of the information facilities were not installed Braille blocks for the visually-impaired, the improvement was urgent since it was difficult to find out the place that installed properly all of guidance, information facilities, voice guidance devices, and guidance signal devices. Considering these results, there was a high percentage of improperly installed facilities, even facilities regulated as mandatory were not installed although there were some facilities for the handicapped. In addition, the Act on the promotion of Convenience for the Handicapped is divided into diverse items, and presents the obligations and recommendations for each facility, however, due to the lack of forcibleness for the installation of the relevant items, the revision of the law and the supervision of the convenience facilities installation should be encouraged. In order to realize the convenience of the disabled equally with the general public and achieve social integration, designs for the handicapped should be made from the design stage of a dental medical institution, and various standards and designs are required. In addition, it is not only applicable to newly opened convenience facilities, but the legal regulations of the existing installation obligations should be strengthened. Also, financial support from the state and local governments should be considered, and promotion and awareness should be increased to public institutions, dental workers, and general residents.
This study investigated dental institutions in Cheongju based on the criteria for installation of facilities for the disabled to understand the current status of facilities for the disabled. The current status of convenience facilities for the disabled was directly visited by dental institutions for a survey and observation, and this survey was conducted on a total of 245 dental institutions from January 1, 2020 to April 30, 2020. Thereupon, followings are the survey results and improvement measures to be acquired. Firstly, intermediary facilities showed the highest installation rate among the convenience facilities of dental medical institutions, however, Internal facilities, other sanitary facilities and information facilities, etc. showed remarkably low installation rates. Among the intermediate facilities, mostly the roads accessing to the main entrance were installed on the basis to which wheelchairs could pass and parking zones for the handicapped showed a relatively high installation rate, however, it was not installed in front of the entrance or the slope, and the location was improperly installed. Secondly, most of the internal facilities were properly installed, however, braille signs on the door handles were not installed in most of all dental institutions. Most of the elevators were properly installed, however, point-shaped blocks in front of elevators or flooring materials that can be detected by the disabled, are required to improve due to low installment rate. Thirdly, in relation to sanitary facilities, more than the half were not installed the handicapped only rest rooms, and even if the handicapped only restroom was installed, most of them were not separated as male and female. Fourthly, more than half of the information facilities were not installed Braille blocks for the visually-impaired, the improvement was urgent since it was difficult to find out the place that installed properly all of guidance, information facilities, voice guidance devices, and guidance signal devices. Considering these results, there was a high percentage of improperly installed facilities, even facilities regulated as mandatory were not installed although there were some facilities for the handicapped. In addition, the Act on the promotion of Convenience for the Handicapped is divided into diverse items, and presents the obligations and recommendations for each facility, however, due to the lack of forcibleness for the installation of the relevant items, the revision of the law and the supervision of the convenience facilities installation should be encouraged. In order to realize the convenience of the disabled equally with the general public and achieve social integration, designs for the handicapped should be made from the design stage of a dental medical institution, and various standards and designs are required. In addition, it is not only applicable to newly opened convenience facilities, but the legal regulations of the existing installation obligations should be strengthened. Also, financial support from the state and local governments should be considered, and promotion and awareness should be increased to public institutions, dental workers, and general residents.
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