미래 지능화 사회는 인공지능, 드론, 빅데이터 등의 기술들의 대단위적 적용으로 인해 인간의 상상을 뛰어넘는 사회의 발전 양상을 보일 것이라 예측하고 있다. 이러한 사회에서는 다양한 기술적 소양을 갖추고 있으며 혁신적 사고를 통해 미래 사회를 함께 만들어갈 수 있는 핵심 인재를 필요로 한다고 볼 수 있다. 교육계에서는 그 중, 인공지능 기술에 대해 다양한 기술들에서도 가장 비중을 두고 학습자에게 체계적으로 교육을 해야 할 필요성이 있다고 판단하고 있다. 또한 인공지능을 이해하는 것 뿐 아니라 기술을 활용하고 더 나아가 사회에의 긍정적 참여로 이끌 수 있는 인공지능 ...
미래 지능화 사회는 인공지능, 드론, 빅데이터 등의 기술들의 대단위적 적용으로 인해 인간의 상상을 뛰어넘는 사회의 발전 양상을 보일 것이라 예측하고 있다. 이러한 사회에서는 다양한 기술적 소양을 갖추고 있으며 혁신적 사고를 통해 미래 사회를 함께 만들어갈 수 있는 핵심 인재를 필요로 한다고 볼 수 있다. 교육계에서는 그 중, 인공지능 기술에 대해 다양한 기술들에서도 가장 비중을 두고 학습자에게 체계적으로 교육을 해야 할 필요성이 있다고 판단하고 있다. 또한 인공지능을 이해하는 것 뿐 아니라 기술을 활용하고 더 나아가 사회에의 긍정적 참여로 이끌 수 있는 인공지능 리터러시의 향상을 강조하고 있지만 그의 필요성 인식만큼 실제 교육 자료의 개발 및 교육에의 적용은 충분하지 않은 실정이다. 따라서 본 연구는 인공지능 앱 개발 초등 교육 프로그램을 개발 및 적용하여 인공지능 리터러시를 향상하기 위한 연구의 목적을 설정하고 초등 교육의 학습자에게 적용하고자 한다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등 학습자들이 어떤 인공지능 앱을 만드는 것이 효용성이 있고 이러한 앱 개발은 학습자에 어떤 영향을 주는가? 둘째, 인공지능 앱 개발 초등 교육 프로그램이 인공지능 리터러시 향상과 연관이 있는가? 두 가지의 연구 문제를 설정한 후, 15인의 전문가의 내용타당도 검증을 통해 12차시의 인공지능 앱 개발 교육 프로그램을 개발하고 이를 온라인 학습 사이트에 게재하여 본 프로그램 수강생을 대상으로 적용하고자 한다. 본 프로그램 수강이 완료된 학습자를 대상으로 설문을 실시하며 학습자의 댓글 반응을 통해 인공지능 이해 및 인공지능 리터러시의 향상을 분석한다. 연구 결과, 본 연구에서 개발한 교육 프로그램은 전문가집단으로부터 내용타당성을 검증받았으며, 학습자의 인공지능 이해와 인공지능 리터러시 향상에 유의미한 연관이 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서 개발한 인공지능 앱 개발 교육 프로그램과 같이 학습자가 인공지능 기술을 이해하고 활용하며 사회에 참여할 수 있도록, 인공지능 리터러시를 향상할 수 있는 다양한 교육 프로그램이 개발 및 적용될 필요가 있음을 확인할 수 있었다. 더 나아가 학습자들이 보다 실제적인 교육 프로그램을 통해 인공지능 핵심 인재로서 미래 사회를 올바른 방향으로 이끌어 갈 수 있도록 체계적인 연구가 이루어질 수 있기를 기대한다.
미래 지능화 사회는 인공지능, 드론, 빅데이터 등의 기술들의 대단위적 적용으로 인해 인간의 상상을 뛰어넘는 사회의 발전 양상을 보일 것이라 예측하고 있다. 이러한 사회에서는 다양한 기술적 소양을 갖추고 있으며 혁신적 사고를 통해 미래 사회를 함께 만들어갈 수 있는 핵심 인재를 필요로 한다고 볼 수 있다. 교육계에서는 그 중, 인공지능 기술에 대해 다양한 기술들에서도 가장 비중을 두고 학습자에게 체계적으로 교육을 해야 할 필요성이 있다고 판단하고 있다. 또한 인공지능을 이해하는 것 뿐 아니라 기술을 활용하고 더 나아가 사회에의 긍정적 참여로 이끌 수 있는 인공지능 리터러시의 향상을 강조하고 있지만 그의 필요성 인식만큼 실제 교육 자료의 개발 및 교육에의 적용은 충분하지 않은 실정이다. 따라서 본 연구는 인공지능 앱 개발 초등 교육 프로그램을 개발 및 적용하여 인공지능 리터러시를 향상하기 위한 연구의 목적을 설정하고 초등 교육의 학습자에게 적용하고자 한다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등 학습자들이 어떤 인공지능 앱을 만드는 것이 효용성이 있고 이러한 앱 개발은 학습자에 어떤 영향을 주는가? 둘째, 인공지능 앱 개발 초등 교육 프로그램이 인공지능 리터러시 향상과 연관이 있는가? 두 가지의 연구 문제를 설정한 후, 15인의 전문가의 내용타당도 검증을 통해 12차시의 인공지능 앱 개발 교육 프로그램을 개발하고 이를 온라인 학습 사이트에 게재하여 본 프로그램 수강생을 대상으로 적용하고자 한다. 본 프로그램 수강이 완료된 학습자를 대상으로 설문을 실시하며 학습자의 댓글 반응을 통해 인공지능 이해 및 인공지능 리터러시의 향상을 분석한다. 연구 결과, 본 연구에서 개발한 교육 프로그램은 전문가집단으로부터 내용타당성을 검증받았으며, 학습자의 인공지능 이해와 인공지능 리터러시 향상에 유의미한 연관이 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서 개발한 인공지능 앱 개발 교육 프로그램과 같이 학습자가 인공지능 기술을 이해하고 활용하며 사회에 참여할 수 있도록, 인공지능 리터러시를 향상할 수 있는 다양한 교육 프로그램이 개발 및 적용될 필요가 있음을 확인할 수 있었다. 더 나아가 학습자들이 보다 실제적인 교육 프로그램을 통해 인공지능 핵심 인재로서 미래 사회를 올바른 방향으로 이끌어 갈 수 있도록 체계적인 연구가 이루어질 수 있기를 기대한다.
The future intelligent society predicts that due to the enormous application of technologies such as artificial intelligence, drones, and big data, it will show a development of a society beyond human imagination. These societies have a variety of technical skills and require key talent to create a ...
The future intelligent society predicts that due to the enormous application of technologies such as artificial intelligence, drones, and big data, it will show a development of a society beyond human imagination. These societies have a variety of technical skills and require key talent to create a future society together through innovative thinking. Among them, the education community believes that there is a need to systematically educate learners on artificial intelligence technology with the most emphasis on various technologies. It also emphasizes not only understanding artificial intelligence but also improving artificial intelligence literacy that can lead to technology and further positive participation in society, but the development and application of actual educational materials to education is not enough. Therefore, this study aims to develop and apply artificial intelligence app development primary education programs to improve artificial intelligence literacy and apply them to learners of primary education. The research problems set up for this purpose are as follows: First, what artificial intelligence apps are useful for elementary school learners and how do these app developments affect learners? Second, is the AI app development elementary education program related to the improvement of AI literacy? After setting up two research problems, I will develop a 12-hour AI app development training program through verification of the content validity of 15 experts and post it on the online learning site to apply it to students of this program. The survey is conducted on learners who have completed the course of this program and analyzes the understanding of artificial intelligence and the improvement of artificial intelligence literacy through the learners' response to comments. Research shows that the training programs developed in this study have been validated by a group of experts and are significantly related to learners' understanding of artificial intelligence and improving artificial intelligence literacy. Like the AI app development training program developed in this study, it was confirmed that various educational programs that can improve artificial intelligence literacy needed to be developed and applied so that learners can understand, utilize artificial intelligence technology and participate in society. Furthermore, we hope that systematic research can be conducted to help learners lead future societies in the right direction as core talents of artificial intelligence through more practical education programs.
The future intelligent society predicts that due to the enormous application of technologies such as artificial intelligence, drones, and big data, it will show a development of a society beyond human imagination. These societies have a variety of technical skills and require key talent to create a future society together through innovative thinking. Among them, the education community believes that there is a need to systematically educate learners on artificial intelligence technology with the most emphasis on various technologies. It also emphasizes not only understanding artificial intelligence but also improving artificial intelligence literacy that can lead to technology and further positive participation in society, but the development and application of actual educational materials to education is not enough. Therefore, this study aims to develop and apply artificial intelligence app development primary education programs to improve artificial intelligence literacy and apply them to learners of primary education. The research problems set up for this purpose are as follows: First, what artificial intelligence apps are useful for elementary school learners and how do these app developments affect learners? Second, is the AI app development elementary education program related to the improvement of AI literacy? After setting up two research problems, I will develop a 12-hour AI app development training program through verification of the content validity of 15 experts and post it on the online learning site to apply it to students of this program. The survey is conducted on learners who have completed the course of this program and analyzes the understanding of artificial intelligence and the improvement of artificial intelligence literacy through the learners' response to comments. Research shows that the training programs developed in this study have been validated by a group of experts and are significantly related to learners' understanding of artificial intelligence and improving artificial intelligence literacy. Like the AI app development training program developed in this study, it was confirmed that various educational programs that can improve artificial intelligence literacy needed to be developed and applied so that learners can understand, utilize artificial intelligence technology and participate in society. Furthermore, we hope that systematic research can be conducted to help learners lead future societies in the right direction as core talents of artificial intelligence through more practical education programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.