긍정심리이론 기반의 학교도서관 디자인 제안 A Proposal for the Designs of School Library Based on Positive Psychology Theory : Focused on Martin Seligman’s PERMA Model원문보기
본 연구는 긍정심리이론 기반의 학교도서관 디자인 제안을 통하여 청소년의 자기주도적 학습, 창의적인 사고를 증진 시키는 동시에 청소년의 우울감을 해소시키고자 하였다. 연구 목적에 따라 본 연구는 연구 Ⅰ, 연구 Ⅱ로 나누어 진행하였으며 연구 내용은 아래와 같다. 연구 Ⅰ은 ‘긍정심리이론 기반의 공간 표현 특성은 어떠한가’의 연구 목적에 따라 전문가 평가와 공간 사례 분석을 진행하였으며 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 긍정심리이론 기반의 공간적 표현 특성은 5가지의 구성요소, 10가지의 하위요소, 23가지의 세부요소로 이루어지며, 구성요소는 ‘긍정정서, 참여, 관계, 의미, 성취’이다. 둘째, 긍정정서의 하위 요소는 감각성, 자연성, 유희성이며, 이는 공간 내의 자연 채광의 유입, 경관의 조망, 생태적 요소, 초점 및 고도의 변화, 대칭적 곡선, 알코브 공간과 같은 세부요소로부터 나타난다. 셋째, 참여의 하위 요소는 연속성, 접근성이며, 이는 공간 내의 모호한 경계, 개구부를 통한 기대감, 타 공간과의 지속적 연결, 높은 접근성, 미디어 정보에 대한 피드백과 같은 세부요소로부터 나타난다. 넷째, 관계의 하위 요소로는 친밀감이 있으며 이는 소집단 기준의 공간, 문화를 공유할 수 있는 공간, 부드럽거나 푹신한 소재를 사용과 같은 세부요소로부터 나타난다. 다섯째, 의미의 하위 요소로는 ...
본 연구는 긍정심리이론 기반의 학교도서관 디자인 제안을 통하여 청소년의 자기주도적 학습, 창의적인 사고를 증진 시키는 동시에 청소년의 우울감을 해소시키고자 하였다. 연구 목적에 따라 본 연구는 연구 Ⅰ, 연구 Ⅱ로 나누어 진행하였으며 연구 내용은 아래와 같다. 연구 Ⅰ은 ‘긍정심리이론 기반의 공간 표현 특성은 어떠한가’의 연구 목적에 따라 전문가 평가와 공간 사례 분석을 진행하였으며 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 긍정심리이론 기반의 공간적 표현 특성은 5가지의 구성요소, 10가지의 하위요소, 23가지의 세부요소로 이루어지며, 구성요소는 ‘긍정정서, 참여, 관계, 의미, 성취’이다. 둘째, 긍정정서의 하위 요소는 감각성, 자연성, 유희성이며, 이는 공간 내의 자연 채광의 유입, 경관의 조망, 생태적 요소, 초점 및 고도의 변화, 대칭적 곡선, 알코브 공간과 같은 세부요소로부터 나타난다. 셋째, 참여의 하위 요소는 연속성, 접근성이며, 이는 공간 내의 모호한 경계, 개구부를 통한 기대감, 타 공간과의 지속적 연결, 높은 접근성, 미디어 정보에 대한 피드백과 같은 세부요소로부터 나타난다. 넷째, 관계의 하위 요소로는 친밀감이 있으며 이는 소집단 기준의 공간, 문화를 공유할 수 있는 공간, 부드럽거나 푹신한 소재를 사용과 같은 세부요소로부터 나타난다. 다섯째, 의미의 하위 요소로는 장소성, 소속감이 있으며 이는 공간의 의미를 명확히 제시, 사용자의 공간 구성에 대한 참여 및 봉사, 공간 관련 연상적 표현, 타 공간과 차별화된 바닥패턴과 같은 세부요소로부터 나타난다. 여섯째, 성취의 하위요소로는 지원성, 가변성이 있으며 이는 다양한 행위, 행태에 대한 지원, 가변적 공간 요소와 같은 세부요소로부터 나타난다. 일곱째, 학교도서관에 긍정심리이론 기반의 공간적 표현 특징을 적용할 때, ‘도서열람공간-긍정정서, 교수학습공간-성취, 문화교육공간-참여, 휴게공간-관계’를 중심으로 계획해야 한다. 연구 Ⅱ은 ‘긍정심리이론 기반의 학교도서관 디자인은 어떠한가’의 연구 목적에 따라 청소년 설문조사를 진행하였으며 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 본 연구의 설문조사 대상에 해당하는 여성 청소년에게 긍정심리이론 기반의 학교도서관 디자인을 제안하고자 한다면 도서열람공간은 창과 식물이 함께 있는 공간을 우선으로 하되, 만약 공간에 창이 없다면 그린 월과 같은 큰 규모의 식물 배치를 통하여 긍정 정서를 증진시켜야 할 것이다. 교수 학습 공간은 다양한 활동이 가능한 복합적인 공간으로 설계될 시 청소년들의 성취감을 증진시킬 수 있을 것이다. 문화 교육 공간은 다양한 자리 유형과 피드백의 여부에 대하여 선택권이 있으며, 파티션을 통하여 소통을 조절할 수 있는 공간으로 구성될 때 청소년의 참여가 증진될 것이다. 휴게공간은 최소한의 개구부와 움직일 수 있는 가구로 되어있어 공간 내에서 사용자의 프라이버시가 보장되는 동시에 본인들의 기준에 맞는 소그룹을 자연스럽게 형성할 수 있는 공간으로 계획될 때 청소년의 대인 관계가 증진될 것이다. 둘째, 사례 분석 결과와 청소년 설문조사를 연관 지어 분석해본 결과, 응답자들이 재학 중인 학교를 분석한 내용에서 평균 이상의 점수를 기록한 구성 요소들과 응답자들이 느낀 학교도서관 재구조화 후 증가한 PERMA model 구성 요소들이 일치하였다. 이는 본 연구에서 규명한 긍정심리이론 기반의 공간적 표현 특징의 요소가 공간에 충분히 적용될 시 청소년에게 긍정적인 효과가 작용했음을 의미한다. 셋째, 학생들의 전체 만족도가 올라갔음에도 불구하고 학교도서관 이용 시간은 증가하지 않았다. 이는 학교도서관을 사용할 수 있는 시간양의 변화가 없었던 것이 원인이며, 디자인의 변화와 더불어 학교의 시스템에도 변화 필요하며, 디자인과 시스템의 변화가 함께 일어난다면 시너지 효과가 있을 것으로 기대된다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 긍정심리이론은 국내외에서 다양한 분야에 응용되어 활발하게 연구되었으나 ‘공간’과 접목되어 연구된 사례는 미비하였다. 본 연구는 공간과 긍정심리이론을 접목한 기초 연구로써 의의를 가진다. 둘째, 긍정심리이론 기반의 공간적 표현 특성을 정의함으로써 긍정심리이론을 기반으로 하여 공간을 설계하고자 할 때 기초 가이드 라인의 참고자료로써 의의가 있다. 셋째, 학교도서관과 긍정심리이론 기반의 공간 표현의 상관성을 연구한 결과 공간 표현 요소가 충분히 적용되었을 시 청소년에게 효과가 있었으므로 앞으로 긍정심리이론 기반의 학교도서관의 디자인을 통하여 청소년의 우울 감소, 창의적 사고, 자기주도적 학습의 증진을 기대할 수 있다
본 연구는 긍정심리이론 기반의 학교도서관 디자인 제안을 통하여 청소년의 자기주도적 학습, 창의적인 사고를 증진 시키는 동시에 청소년의 우울감을 해소시키고자 하였다. 연구 목적에 따라 본 연구는 연구 Ⅰ, 연구 Ⅱ로 나누어 진행하였으며 연구 내용은 아래와 같다. 연구 Ⅰ은 ‘긍정심리이론 기반의 공간 표현 특성은 어떠한가’의 연구 목적에 따라 전문가 평가와 공간 사례 분석을 진행하였으며 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 긍정심리이론 기반의 공간적 표현 특성은 5가지의 구성요소, 10가지의 하위요소, 23가지의 세부요소로 이루어지며, 구성요소는 ‘긍정정서, 참여, 관계, 의미, 성취’이다. 둘째, 긍정정서의 하위 요소는 감각성, 자연성, 유희성이며, 이는 공간 내의 자연 채광의 유입, 경관의 조망, 생태적 요소, 초점 및 고도의 변화, 대칭적 곡선, 알코브 공간과 같은 세부요소로부터 나타난다. 셋째, 참여의 하위 요소는 연속성, 접근성이며, 이는 공간 내의 모호한 경계, 개구부를 통한 기대감, 타 공간과의 지속적 연결, 높은 접근성, 미디어 정보에 대한 피드백과 같은 세부요소로부터 나타난다. 넷째, 관계의 하위 요소로는 친밀감이 있으며 이는 소집단 기준의 공간, 문화를 공유할 수 있는 공간, 부드럽거나 푹신한 소재를 사용과 같은 세부요소로부터 나타난다. 다섯째, 의미의 하위 요소로는 장소성, 소속감이 있으며 이는 공간의 의미를 명확히 제시, 사용자의 공간 구성에 대한 참여 및 봉사, 공간 관련 연상적 표현, 타 공간과 차별화된 바닥패턴과 같은 세부요소로부터 나타난다. 여섯째, 성취의 하위요소로는 지원성, 가변성이 있으며 이는 다양한 행위, 행태에 대한 지원, 가변적 공간 요소와 같은 세부요소로부터 나타난다. 일곱째, 학교도서관에 긍정심리이론 기반의 공간적 표현 특징을 적용할 때, ‘도서열람공간-긍정정서, 교수학습공간-성취, 문화교육공간-참여, 휴게공간-관계’를 중심으로 계획해야 한다. 연구 Ⅱ은 ‘긍정심리이론 기반의 학교도서관 디자인은 어떠한가’의 연구 목적에 따라 청소년 설문조사를 진행하였으며 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 본 연구의 설문조사 대상에 해당하는 여성 청소년에게 긍정심리이론 기반의 학교도서관 디자인을 제안하고자 한다면 도서열람공간은 창과 식물이 함께 있는 공간을 우선으로 하되, 만약 공간에 창이 없다면 그린 월과 같은 큰 규모의 식물 배치를 통하여 긍정 정서를 증진시켜야 할 것이다. 교수 학습 공간은 다양한 활동이 가능한 복합적인 공간으로 설계될 시 청소년들의 성취감을 증진시킬 수 있을 것이다. 문화 교육 공간은 다양한 자리 유형과 피드백의 여부에 대하여 선택권이 있으며, 파티션을 통하여 소통을 조절할 수 있는 공간으로 구성될 때 청소년의 참여가 증진될 것이다. 휴게공간은 최소한의 개구부와 움직일 수 있는 가구로 되어있어 공간 내에서 사용자의 프라이버시가 보장되는 동시에 본인들의 기준에 맞는 소그룹을 자연스럽게 형성할 수 있는 공간으로 계획될 때 청소년의 대인 관계가 증진될 것이다. 둘째, 사례 분석 결과와 청소년 설문조사를 연관 지어 분석해본 결과, 응답자들이 재학 중인 학교를 분석한 내용에서 평균 이상의 점수를 기록한 구성 요소들과 응답자들이 느낀 학교도서관 재구조화 후 증가한 PERMA model 구성 요소들이 일치하였다. 이는 본 연구에서 규명한 긍정심리이론 기반의 공간적 표현 특징의 요소가 공간에 충분히 적용될 시 청소년에게 긍정적인 효과가 작용했음을 의미한다. 셋째, 학생들의 전체 만족도가 올라갔음에도 불구하고 학교도서관 이용 시간은 증가하지 않았다. 이는 학교도서관을 사용할 수 있는 시간양의 변화가 없었던 것이 원인이며, 디자인의 변화와 더불어 학교의 시스템에도 변화 필요하며, 디자인과 시스템의 변화가 함께 일어난다면 시너지 효과가 있을 것으로 기대된다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 긍정심리이론은 국내외에서 다양한 분야에 응용되어 활발하게 연구되었으나 ‘공간’과 접목되어 연구된 사례는 미비하였다. 본 연구는 공간과 긍정심리이론을 접목한 기초 연구로써 의의를 가진다. 둘째, 긍정심리이론 기반의 공간적 표현 특성을 정의함으로써 긍정심리이론을 기반으로 하여 공간을 설계하고자 할 때 기초 가이드 라인의 참고자료로써 의의가 있다. 셋째, 학교도서관과 긍정심리이론 기반의 공간 표현의 상관성을 연구한 결과 공간 표현 요소가 충분히 적용되었을 시 청소년에게 효과가 있었으므로 앞으로 긍정심리이론 기반의 학교도서관의 디자인을 통하여 청소년의 우울 감소, 창의적 사고, 자기주도적 학습의 증진을 기대할 수 있다
The purpose of this study was to promote adolescents' self-directed learning and creative thinking and to relieve depression of adolescents through positive psychology theory-based school library design proposals. Depending on the purpose of the study, this study was divided into Study I and Study I...
The purpose of this study was to promote adolescents' self-directed learning and creative thinking and to relieve depression of adolescents through positive psychology theory-based school library design proposals. Depending on the purpose of the study, this study was divided into Study I and Study II, and the contents of the study are as follows. First, Spatial expression characteristics based on positive psychology theory was defined around the PERMA model suggested by Martin Seligman among the positive psychology theory. Spatial expression characteristics based on positive psychology theory consists of 5 components, 10 sub-elements, and 23 detail elements, and the components are 'Positive Emotions, Engagement, Relationship, Meaning, Accomplishment'. Second, the sub-elements of Positive Emotions are Sensibility, Naturality, Playfulness, which appear from sub-elements such as Influx of natural light, View change, Ecological factor, Changes in focus and eye level, Symmetrical curved, and Alcove space. Third, the sub-elements of participation are Continuity and Accessibility, which appear from sub-elements such as Blurry boundaries of space, Expectation through the opening, Continuous connection, High accessibility, and Feedback on information. Fourth, the sub-element of Relationship is Intimacy, which appears from sub-elements such as Small group space, Space to share culture, Soft, and movable furniture. Fifth, as the sub-elements of Meaning, there are Placeness and Belonging, which appear from sub-elements such as Presenting the meaning of the place, Direct user participation, Voluntarily serve, Expression with a motif, and Floor pattern. Sixth, the sub-elements of Accomplishment include Supportability and Variability, which appear from sub-elements such as Acceptance of various actions, various behavior patterns, Variable structure or furniture. Seventh, when applying spatial expression characteristics based on positive psychology theory to a school library, it is necessary to plan focusing on 'Book Reading Space-Positive Emotions, Teaching & Learning Space-Accomplishment, Cultural Education Space-Participation, Lounge-Relationship'. Research Ⅱ conducted a youth questionnaire according to the research purpose of "What is the school library design based on Positive Psychology Theory?", and the following results were obtained. First, if we want to propose a school library design based on positive psychology theory to female adolescents who are subject to the survey in this study, we propose a space with windows and plants as a book reading space. If there is no window in the space, positive emotions should be promoted through large-scale plant arrangements such as a green wall. If the teaching and learning space is designed as a complex space capable of various activities, it will be possible to promote youth Accomplishment. Cultural education spaces should have options for various seat types and giving and receiving feedback, Engagement of youth will be improved when the space is configured to control communication through partitions. The lounge is made of minimal openings and movable furniture, so the privacy of users is guaranteed, and when small groups that meet the user's standards can be formed, the Relationship between youth will be improved. Second, as a result of analyzing the case analysis results and the youth survey, In the analysis of the schools in which the respondents were attending, the components that scored above the average were consistent with the components of the PERMA model that respondents felt increased after the school library renovation. This means that when the elements of the spatial expression characteristics based on positive psychology theory identified in this study were sufficiently applied to the space, a positive effect worked on adolescents. The significance of this study is as follows. First, positive psychology theory has been actively researched in various fields at home and abroad, but cases in which it is grafted with 'space' have been insufficient. This study has significance as a basic study that combines space and positive psychology theory. Second, by defining spatial expression characteristics based on positive psychology theory, it is meaningful as a reference for basic guidelines when designing a space based on positive psychology theory. Third, as a result of researching the correlation between the school library and spatial expression based on positive psychology theory, it was effective for adolescents when the spatial expression element was sufficiently applied. In the future, through the design of a school library based on positive psychology theory, it is expected that adolescents' depression, creative thinking, and self-directed learning can be improved.
The purpose of this study was to promote adolescents' self-directed learning and creative thinking and to relieve depression of adolescents through positive psychology theory-based school library design proposals. Depending on the purpose of the study, this study was divided into Study I and Study II, and the contents of the study are as follows. First, Spatial expression characteristics based on positive psychology theory was defined around the PERMA model suggested by Martin Seligman among the positive psychology theory. Spatial expression characteristics based on positive psychology theory consists of 5 components, 10 sub-elements, and 23 detail elements, and the components are 'Positive Emotions, Engagement, Relationship, Meaning, Accomplishment'. Second, the sub-elements of Positive Emotions are Sensibility, Naturality, Playfulness, which appear from sub-elements such as Influx of natural light, View change, Ecological factor, Changes in focus and eye level, Symmetrical curved, and Alcove space. Third, the sub-elements of participation are Continuity and Accessibility, which appear from sub-elements such as Blurry boundaries of space, Expectation through the opening, Continuous connection, High accessibility, and Feedback on information. Fourth, the sub-element of Relationship is Intimacy, which appears from sub-elements such as Small group space, Space to share culture, Soft, and movable furniture. Fifth, as the sub-elements of Meaning, there are Placeness and Belonging, which appear from sub-elements such as Presenting the meaning of the place, Direct user participation, Voluntarily serve, Expression with a motif, and Floor pattern. Sixth, the sub-elements of Accomplishment include Supportability and Variability, which appear from sub-elements such as Acceptance of various actions, various behavior patterns, Variable structure or furniture. Seventh, when applying spatial expression characteristics based on positive psychology theory to a school library, it is necessary to plan focusing on 'Book Reading Space-Positive Emotions, Teaching & Learning Space-Accomplishment, Cultural Education Space-Participation, Lounge-Relationship'. Research Ⅱ conducted a youth questionnaire according to the research purpose of "What is the school library design based on Positive Psychology Theory?", and the following results were obtained. First, if we want to propose a school library design based on positive psychology theory to female adolescents who are subject to the survey in this study, we propose a space with windows and plants as a book reading space. If there is no window in the space, positive emotions should be promoted through large-scale plant arrangements such as a green wall. If the teaching and learning space is designed as a complex space capable of various activities, it will be possible to promote youth Accomplishment. Cultural education spaces should have options for various seat types and giving and receiving feedback, Engagement of youth will be improved when the space is configured to control communication through partitions. The lounge is made of minimal openings and movable furniture, so the privacy of users is guaranteed, and when small groups that meet the user's standards can be formed, the Relationship between youth will be improved. Second, as a result of analyzing the case analysis results and the youth survey, In the analysis of the schools in which the respondents were attending, the components that scored above the average were consistent with the components of the PERMA model that respondents felt increased after the school library renovation. This means that when the elements of the spatial expression characteristics based on positive psychology theory identified in this study were sufficiently applied to the space, a positive effect worked on adolescents. The significance of this study is as follows. First, positive psychology theory has been actively researched in various fields at home and abroad, but cases in which it is grafted with 'space' have been insufficient. This study has significance as a basic study that combines space and positive psychology theory. Second, by defining spatial expression characteristics based on positive psychology theory, it is meaningful as a reference for basic guidelines when designing a space based on positive psychology theory. Third, as a result of researching the correlation between the school library and spatial expression based on positive psychology theory, it was effective for adolescents when the spatial expression element was sufficiently applied. In the future, through the design of a school library based on positive psychology theory, it is expected that adolescents' depression, creative thinking, and self-directed learning can be improved.
주제어
#학교도서관 실내디자인 긍정심리이론 PERMA model School library Interior design Positive psychology theory
학위논문 정보
저자
박정윤
학위수여기관
숭실대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
실내디자인학과(일원)
지도교수
김남효
발행연도
2020
총페이지
xiv, 154 p.
키워드
학교도서관 실내디자인 긍정심리이론 PERMA model School library Interior design Positive psychology theory
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.