4차산업혁명의 단어는 세계 경제 포럼(World Economic Forum)에서 처음으로 언급 되었다. 정보통신기술(ICT)을 활용한 새로운 산업 시대를 대표할 수 있는 용어로 선정되었다. 4차산업혁명은 컴퓨터, 인터넷으로 대표하는 제3차 산업혁명에서 한 단계 더 상승한 초연결, 초융합의 혁명이다. 4차산업혁명이 도래하면서 많은 기업은 IT기술 인공지능(AI), ...
4차산업혁명의 단어는 세계 경제 포럼(World Economic Forum)에서 처음으로 언급 되었다. 정보통신기술(ICT)을 활용한 새로운 산업 시대를 대표할 수 있는 용어로 선정되었다. 4차산업혁명은 컴퓨터, 인터넷으로 대표하는 제3차 산업혁명에서 한 단계 더 상승한 초연결, 초융합의 혁명이다. 4차산업혁명이 도래하면서 많은 기업은 IT기술 인공지능(AI), 빅데이터, 클라우드, 사물인터넷(IoT) 에 관심을 가지기 시작했다. 유통물류 업계에서도 IT기술을 활용하여 융합한 신속한 배송 서비스인 새벽배송, 당일배송 등을 활용하여 초고속 배송을 목표로 고객들에게 서비스를 제공하고 있다. 하지만 최근 코로나바이러스 확산으로 인해서 오프라인 매장이 침체되고 있으며, 온라인 시장의 발달로 규모가 커지면서 주문량과 반품량이 증가하였다. 이커머스의 시장 특성상 상품을 구매할 때 직접적으로 확인하지 못하고 구매하기 때문에 배송을 받기 전에 구매 상품에 대한 단순 변심, 배송 중 상품 회손, 상품 수령 후 색상 및 사이즈 착오로 반품신청하는 경우가 증가하고 있다. 이로 인해 이커머스에서는 소비자에게 경쟁력을 갖고자 반품물류서비스의 중요성이 부각되고 있다. 이커머스 시장 성장과 소비자들의 변화에 대응하기 위해서 반품물류서비스 개선과 고객만족을 위한 노력을 하고 있다. 본 연구에서는 이커머스 시장의 성장으로 꾸준히 증가하고 있는 주문량과 반품량에 따라 반품물류서비스가 증가 할수록 고객만족에 어떠한 영향을 미치지에 대한 연구를 하여 반품물류서비스에 향상과 발전에 기여하고자 한다.
4차산업혁명의 단어는 세계 경제 포럼(World Economic Forum)에서 처음으로 언급 되었다. 정보통신기술(ICT)을 활용한 새로운 산업 시대를 대표할 수 있는 용어로 선정되었다. 4차산업혁명은 컴퓨터, 인터넷으로 대표하는 제3차 산업혁명에서 한 단계 더 상승한 초연결, 초융합의 혁명이다. 4차산업혁명이 도래하면서 많은 기업은 IT기술 인공지능(AI), 빅데이터, 클라우드, 사물인터넷(IoT) 에 관심을 가지기 시작했다. 유통물류 업계에서도 IT기술을 활용하여 융합한 신속한 배송 서비스인 새벽배송, 당일배송 등을 활용하여 초고속 배송을 목표로 고객들에게 서비스를 제공하고 있다. 하지만 최근 코로나바이러스 확산으로 인해서 오프라인 매장이 침체되고 있으며, 온라인 시장의 발달로 규모가 커지면서 주문량과 반품량이 증가하였다. 이커머스의 시장 특성상 상품을 구매할 때 직접적으로 확인하지 못하고 구매하기 때문에 배송을 받기 전에 구매 상품에 대한 단순 변심, 배송 중 상품 회손, 상품 수령 후 색상 및 사이즈 착오로 반품신청하는 경우가 증가하고 있다. 이로 인해 이커머스에서는 소비자에게 경쟁력을 갖고자 반품물류서비스의 중요성이 부각되고 있다. 이커머스 시장 성장과 소비자들의 변화에 대응하기 위해서 반품물류서비스 개선과 고객만족을 위한 노력을 하고 있다. 본 연구에서는 이커머스 시장의 성장으로 꾸준히 증가하고 있는 주문량과 반품량에 따라 반품물류서비스가 증가 할수록 고객만족에 어떠한 영향을 미치지에 대한 연구를 하여 반품물류서비스에 향상과 발전에 기여하고자 한다.
The term ‘Fourth Industrial Revolution’ was first mentioned in the World Economic Forum. The term was used to represent a new industrial era of using information and communication technology (ICT). The Fourth Industrial Revolution is an industrial revolution that is a step up from the Third Industri...
The term ‘Fourth Industrial Revolution’ was first mentioned in the World Economic Forum. The term was used to represent a new industrial era of using information and communication technology (ICT). The Fourth Industrial Revolution is an industrial revolution that is a step up from the Third Industrial Revolution, represented by computers and the Internet. With the advent of the Fourth Industrial Revolution, many companies started to be interested in Information Technology. Integrating information technology, the distribution and logistics industry provides consumers expedited shipping services such as morning delivery, same-day delivery. However, due to the recent outbreak of the COVID-19, offline retailers have been stagnating, while the online retailers have been developing, leading to the increase in the number of orders as well as returns. Due to the characteristics of e-commerce, products cannot be physically seen during the purchase until the delivery, which leads to increase in return requests with reasons such as change in mind, damaged merchandise, and incorrect color or size. Due to these reasons, the importance reverse logistics has been emphasized in the e-commerce in order to have competitiveness. There has been efforts for improvement in reverse logistics and consumer satisfaction in order to respond to the development of the e-commerce market and the change in consumers. This research is intended to contribute to the improvement and development of reverse logistics through studying the effect of consumer satisfaction from the increase in reverse logistics due to the steady increase orders and returns from the growth of the e-commerce market.
The term ‘Fourth Industrial Revolution’ was first mentioned in the World Economic Forum. The term was used to represent a new industrial era of using information and communication technology (ICT). The Fourth Industrial Revolution is an industrial revolution that is a step up from the Third Industrial Revolution, represented by computers and the Internet. With the advent of the Fourth Industrial Revolution, many companies started to be interested in Information Technology. Integrating information technology, the distribution and logistics industry provides consumers expedited shipping services such as morning delivery, same-day delivery. However, due to the recent outbreak of the COVID-19, offline retailers have been stagnating, while the online retailers have been developing, leading to the increase in the number of orders as well as returns. Due to the characteristics of e-commerce, products cannot be physically seen during the purchase until the delivery, which leads to increase in return requests with reasons such as change in mind, damaged merchandise, and incorrect color or size. Due to these reasons, the importance reverse logistics has been emphasized in the e-commerce in order to have competitiveness. There has been efforts for improvement in reverse logistics and consumer satisfaction in order to respond to the development of the e-commerce market and the change in consumers. This research is intended to contribute to the improvement and development of reverse logistics through studying the effect of consumer satisfaction from the increase in reverse logistics due to the steady increase orders and returns from the growth of the e-commerce market.
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