도의회는 도민의 대의기관으로서, 예산과 결산의 심의를 통해 삶에 직접적인 영향을 미치는 조례를 만들며, 도민을 위한 행정에 관련한 일들을 논의하는 기관이다. 행정업무 및 도민들의 제보와 민원 등 의회의 방청과 견학 같은 프로그램으로 도민의 적극적인 참여를 권장하고 있으나 실질적으로 도의회 건물과 부지의 규모 입지 등을 고려해 보았을 때 도민들의 의회건축물과 부지 이용률은 매우 적은 실정이다. 의회건물 특성만의 전용공간보다는 지역민과 방문자들을 위한 복합적 공간으로서 성격을 확장 시킬 필요가 있다. 상주의원과 도민들의 함께하는 공용공간은 열린 청사 이미지는 만들고 도민을 대표하는 의결기관으로서 폭넓은 의미의 기능 확대를 할 필요가 있다. 이 연구는 도의회청사에 대하여 입지 및 주요시설물 ...
도의회는 도민의 대의기관으로서, 예산과 결산의 심의를 통해 삶에 직접적인 영향을 미치는 조례를 만들며, 도민을 위한 행정에 관련한 일들을 논의하는 기관이다. 행정업무 및 도민들의 제보와 민원 등 의회의 방청과 견학 같은 프로그램으로 도민의 적극적인 참여를 권장하고 있으나 실질적으로 도의회 건물과 부지의 규모 입지 등을 고려해 보았을 때 도민들의 의회건축물과 부지 이용률은 매우 적은 실정이다. 의회건물 특성만의 전용공간보다는 지역민과 방문자들을 위한 복합적 공간으로서 성격을 확장 시킬 필요가 있다. 상주의원과 도민들의 함께하는 공용공간은 열린 청사 이미지는 만들고 도민을 대표하는 의결기관으로서 폭넓은 의미의 기능 확대를 할 필요가 있다. 이 연구는 도의회청사에 대하여 입지 및 주요시설물 배치계획을 접근성의 관점에서 비교 분석하여 그 특성을 찾아내고자 하는 것에 목적이 있다. 근래 건립 예정인 충북도의회 청사의 계획안을 대상으로 공공성이 높아야 하는 도의회청사에 대하여 접근성을 중심으로 그 특징을 비교 연구하고자 하였다. 연구의 대상은 충북도의회 청사 계획안을 중심으로 하고 있으나 도청과 도의회가 완전히 새로운 부지로 신축 이전하는 것이 아니고 도의회청사와 기존도청사의 부족한 시설을 확장하는 개념으로 인근의 부지를 이용하여 필요한 부분을 추가 신축하는 것이다. 도로를 사이에 두고 있지만 하나의 청사를 넓히는 계획안으로 볼 수 있어 구청사와 신청사가 하나의 기관에 공존하게 된다. 하지만 구청사와 새롭게 지어질 신청사가 80년이라는 긴 시대적인 면에서 나타날 건축양식의 차이와 테두리의 이용방식에서부터 확연한 차이가 나타날 것이다. 따라서 비교의 대상지를 선정하는 방법에서 신도시 개발이 이루어진 도심의 새로운 청사와 구도심에 위치하여 오래된 청사로써 건축의 시대적인 면을 함께 확인할 수 있는 장소를 선정하였다. 비교적 근래에 건립된 충남도의회 청사, 전남도의회 청사를 비교하고 의회 정치 초기에 건립된 경기도의회 청사를 대상으로 비교하고자 하였다. 또한 충북도의회 신청사의 분석은 계획안을 바탕으로 하고 있으므로 2022년 준공을 목표로 하는 경기도의회 신청사 계획안을 같이 분석하였다. 경기 신청사는 공공청사의 복합화를 통해 하나의 대지 안에 다양한 시설들이 결집하므로 계획단계에서 접근성이 중요한 부분으로 적용되었기 때문에 그 특징을 찾아보았다. 본 연구에서는 도의회청사 건축물을 대상으로 대지의 접근성을 분석하였으며 접근성을 알아보는 비교의 항목으로는 배치계획 시 중점이 되는 쉽게 찾아가기 위한 요건들을 ① 시각적인 요소, ② 심리적인 요소, ③ 이동 편의성이 좋은 구조와 배치의 조건을 지니고 있는지 세 가지로 구분하여 분석하였다. 첫 번째로 시각적인 개방감을 통해 접근이 쉽다고 판단되어야 하며, 두 번째는 과장된 상징성이나 위화감 등을 배제하며 심리적인 부담감이 없어야 한다. 세 번째는 보행자의 이동 경로 등이 이용에 불편함이 없어야 한다. 이러한 분석항목은 대지를 중심으로 도보 이동이 비교적 쉬운 반경 1.5km 거리까지를 범위로 한정하며 주변 시설에서부터 대지 안쪽으로 향하는 공간을 분석하는 것으로 하였다. 이때 접근성을 알아보는 세 가지 요건인 시각적, 심리적, 이동 편의성의 결과에 영향을 주는 항목으로 ① 입지 분석, ② 진입로 분석, ③ 옥외공공시설과 건축물의 배치 관계로 정하고 세부 사항은 다음과 같이 정하였다. 먼저 입지에서는 도시의 구조와 주변 시설 현황을 살펴보았고, 주변의 활동 밀도가 높은 시설인 주거환경과 업무 및 상업지역에서 청사로 향하는 보도 이동의 환경을 분석하여 이동 편의성을 알아보았다. 이때 가구의 형태가 큰 폐쇄형 패턴을 하고 있을 때 차량 교차점이 적어 도보 이동이 편리하나 단순한 형태의 직선형 도로는 보행자가 쉽게 지루함을 느끼는 단점도 있다. 따라서 도심형 산책로와 같은 도보 이동 환경이 대상지로 향하는 동선에 같이 있을 때 접근성에 도움이 된다. 다음으로는 이와 같은 외부의 이동 환경이 청사 대지로 잘 연결성을 이루고 있다면, 대지에서는 그 연결성을 이어 줄 수 있는 진입로의 형식과 방향을 하고 있는지 분석하여 이동 편의성 연결 부분과 시각적 접근성 부분을 확인한다. 따라서 대지의 진입로는 주변 시설에서 시작되는 이동 접근이 많은 방향으로 메인 진입로의 성격을 가지게 되며 진입로를 네 가지 형식으로 구분할 수 있다. ① 보도블록 이용과 휠체어 이동이 가능한 보행자 진입로, ② 차량진입로, ③ 보차분리가 없는 혼용방식, ④ 산책로, 광장 등으로 직접 연결되어 대지의 간접진입을 유도하거나 그 형태와 폭이 좁은 길목을 소로의 형식으로 구분한다. 이때 접근성에 영향을 주는 항목 중 세 번째인 옥외공공시설은 대지 안에서 배치된 위치에 따라 진입로의 형식에도 큰 차이가 나타나게 된다. 공원과 광장을 이용한 접근로가 소로 형식으로 간접진입만을 유도하는 것이 아닌 폭넓은 진입형식을 만들고 메인 진입로의 위치에 배치하여 접근성을 적극적으로 관리하는 것이다. 이는 일반 이용자의 접근 시점에서 심리적으로 부담 없는 접근 방식을 적용한 것이고 대지 안에 들어서는 이동 편의성을 연속적으로 보장하는 것이 된다. 옥외 공공시설이 도의회 청사부지의 접근성을 높이기 위해서는 시설의 본래 이용가치가 높은 것이 중요하지만 그 외에 두 가지 이용 조건에서도 접근성을 높일 수 있다. 첫 번째는 대지를 가로지르는 공간으로 활용되는 것이다. 대지의 단순한 통과 이동이 편리하다면 이 또한 대상지를 편하게 이용하게 하는 적용방식이 되는 것이며 향후 직접적인 이용률을 높일 수 있는 수단으로 발전할 수 있다. 두 번째는 일정 범위를 머무르는 휴식적 공간과 대지를 폭넓게 활용하는 산책로와 같이 활동적 공간으로 구분 가능하며 시설의 이용 시 도의회 건축물 파사드의 확인이 가능하다면 지속적인 친밀감을 높여주는 공간이 될 수 있다. 이때 오래된 공공건축물에서 쉽게 볼 수 있는 과장된 상징성이나 위화감이 없다는 전제를 두고 있다. 각 비교 대상지를 이와 같은 분석방법으로 접근성을 높여주는 입지와 배치의 특징을 도출하여 충북도의회 신청사 계획안에 적용하였다. 결과적으로 다른 청사와 비교하였을 때 충북도의회 청사 계획안은 원도심에 위치한다는 점, 11m 도로에 의해 도청과 분리되었다는 점, 보행자 동선과 차량 동선이 혼용되는 점, 제2청사와 같이 신축되어 옥외공공시설을 공유해야 하는 점 등의 특징을 가지고 있다. 충남도의회 청사는 옥외 공공시설 중 공원을 이용한 진입로 방식을 적용해 외부에서 안으로 끌어들이는 접근성을 만들었지만, 대지 중심에서는 주요 건축물 네 개 동이 외부의 시선을 차단하는 배치를 하여 대지 안에서는 심리적인 접근성이 부족하다. 전남도의회 청사는 정면의 도로에서 장 방향으로 공원과 산책로를 배치하여 대지 진입이 자유롭다. 그러나 대지 뒤편이 산으로 막힌 점과 주변의 연결성을 강조할만한 문화시설도 없는 실정이어서 대지의 단순한 통과를 위한 이용률이 부족하다. 경기도의회 청사는 산지에 위치하여 접근로가 오르막을 이루고 있다. 구도심에 위치한 오래된 청사로 좁은 대지에서 필요에 따라 여러 동의 건물을 증축하는 방식으로 대지를 이용한 점으로 인해 대지는 주차공간으로 활용되고 보행자의 접근성과 이동 편의성이 부족하다. 경기도의회 신청사 계획지는 공공청사 복합화를 진행하여 넓은 대지에 문화시설, 상업시설, 도민의 참여 프로그램이 이루어지도록 계획된 도민장터, 성큰광장 등을 적용하여 계획단계에서부터 접근성을 상당히 고려한 특징이 있다. 위와 같이 각 청사의 특징에 따라서 충북도의회 신청사 계획에 다음과 같은 적용 방안을 도출하였다. 첫 번째로는 청주의 구도심과 함께 발전해온 업무 및 상업지역이 근접한 위치에 있어 주변에 많은 시설이 있으므로 다양한 방향에서 편안한 상태의 접근이 가능해야 한다. 두 번째로는 독립된 도의회청사이면서도 도청 제2청사가 같이 건립되기 때문에 차량 동선과 보행자 동선을 명확하게 나누어 이동 편의성과 안전을 추구해야 한다. 세 번째로 옥외공공시설은 위의 두 가지 조건에 맞추어 배치되어야 하며 평소에도 쉽게 접근하여 사용할 수 있는 이용방식과 배치구조를 해야 한다. 네 번째로는 일반인에게는 지루하지 않으면서도 이동의 흐름이 끊기지 않는 접근성의 계획에 대한 검토가 필요하다고 할 수 있다. 도시의 정비가 어려운 구도심에서 하나의 공공건축물의 건립은 구도심의 구조에서 나타나는 자유롭게 이용 가능한 공공시설의 면적이 부족하다는 취약점을 개선할 수 있는 효과적인 대안이 된다. 본 연구에서 다룬 접근성은 근본적으로 공공시설의 이용가치를 높이려는 목적을 가지고 입지와 배치의 전반적인 부분을 분석하였다. 나아가 도의회 건축물이 행정시설로서 프로그램을 통한 도민의 참여율을 높이고 내부는 도민을 향해 열린 청사, 문화적 차원의 공간 배치가 이루어져야 할 것이다. 또한, 지방자치단체 건축물은 도심지에 위치하게 됨에 따라 주변의 문화시설 등과도 밀접해 있고 주변 공원과 그 밖의 행정시설 등을 연계하면 도민들을 위한 시설을 도시 차원에서부터 폭넓게 이용가치를 높일 수 있다는 것을 확인하여야 할 것이다.
도의회는 도민의 대의기관으로서, 예산과 결산의 심의를 통해 삶에 직접적인 영향을 미치는 조례를 만들며, 도민을 위한 행정에 관련한 일들을 논의하는 기관이다. 행정업무 및 도민들의 제보와 민원 등 의회의 방청과 견학 같은 프로그램으로 도민의 적극적인 참여를 권장하고 있으나 실질적으로 도의회 건물과 부지의 규모 입지 등을 고려해 보았을 때 도민들의 의회건축물과 부지 이용률은 매우 적은 실정이다. 의회건물 특성만의 전용공간보다는 지역민과 방문자들을 위한 복합적 공간으로서 성격을 확장 시킬 필요가 있다. 상주의원과 도민들의 함께하는 공용공간은 열린 청사 이미지는 만들고 도민을 대표하는 의결기관으로서 폭넓은 의미의 기능 확대를 할 필요가 있다. 이 연구는 도의회청사에 대하여 입지 및 주요시설물 배치계획을 접근성의 관점에서 비교 분석하여 그 특성을 찾아내고자 하는 것에 목적이 있다. 근래 건립 예정인 충북도의회 청사의 계획안을 대상으로 공공성이 높아야 하는 도의회청사에 대하여 접근성을 중심으로 그 특징을 비교 연구하고자 하였다. 연구의 대상은 충북도의회 청사 계획안을 중심으로 하고 있으나 도청과 도의회가 완전히 새로운 부지로 신축 이전하는 것이 아니고 도의회청사와 기존도청사의 부족한 시설을 확장하는 개념으로 인근의 부지를 이용하여 필요한 부분을 추가 신축하는 것이다. 도로를 사이에 두고 있지만 하나의 청사를 넓히는 계획안으로 볼 수 있어 구청사와 신청사가 하나의 기관에 공존하게 된다. 하지만 구청사와 새롭게 지어질 신청사가 80년이라는 긴 시대적인 면에서 나타날 건축양식의 차이와 테두리의 이용방식에서부터 확연한 차이가 나타날 것이다. 따라서 비교의 대상지를 선정하는 방법에서 신도시 개발이 이루어진 도심의 새로운 청사와 구도심에 위치하여 오래된 청사로써 건축의 시대적인 면을 함께 확인할 수 있는 장소를 선정하였다. 비교적 근래에 건립된 충남도의회 청사, 전남도의회 청사를 비교하고 의회 정치 초기에 건립된 경기도의회 청사를 대상으로 비교하고자 하였다. 또한 충북도의회 신청사의 분석은 계획안을 바탕으로 하고 있으므로 2022년 준공을 목표로 하는 경기도의회 신청사 계획안을 같이 분석하였다. 경기 신청사는 공공청사의 복합화를 통해 하나의 대지 안에 다양한 시설들이 결집하므로 계획단계에서 접근성이 중요한 부분으로 적용되었기 때문에 그 특징을 찾아보았다. 본 연구에서는 도의회청사 건축물을 대상으로 대지의 접근성을 분석하였으며 접근성을 알아보는 비교의 항목으로는 배치계획 시 중점이 되는 쉽게 찾아가기 위한 요건들을 ① 시각적인 요소, ② 심리적인 요소, ③ 이동 편의성이 좋은 구조와 배치의 조건을 지니고 있는지 세 가지로 구분하여 분석하였다. 첫 번째로 시각적인 개방감을 통해 접근이 쉽다고 판단되어야 하며, 두 번째는 과장된 상징성이나 위화감 등을 배제하며 심리적인 부담감이 없어야 한다. 세 번째는 보행자의 이동 경로 등이 이용에 불편함이 없어야 한다. 이러한 분석항목은 대지를 중심으로 도보 이동이 비교적 쉬운 반경 1.5km 거리까지를 범위로 한정하며 주변 시설에서부터 대지 안쪽으로 향하는 공간을 분석하는 것으로 하였다. 이때 접근성을 알아보는 세 가지 요건인 시각적, 심리적, 이동 편의성의 결과에 영향을 주는 항목으로 ① 입지 분석, ② 진입로 분석, ③ 옥외공공시설과 건축물의 배치 관계로 정하고 세부 사항은 다음과 같이 정하였다. 먼저 입지에서는 도시의 구조와 주변 시설 현황을 살펴보았고, 주변의 활동 밀도가 높은 시설인 주거환경과 업무 및 상업지역에서 청사로 향하는 보도 이동의 환경을 분석하여 이동 편의성을 알아보았다. 이때 가구의 형태가 큰 폐쇄형 패턴을 하고 있을 때 차량 교차점이 적어 도보 이동이 편리하나 단순한 형태의 직선형 도로는 보행자가 쉽게 지루함을 느끼는 단점도 있다. 따라서 도심형 산책로와 같은 도보 이동 환경이 대상지로 향하는 동선에 같이 있을 때 접근성에 도움이 된다. 다음으로는 이와 같은 외부의 이동 환경이 청사 대지로 잘 연결성을 이루고 있다면, 대지에서는 그 연결성을 이어 줄 수 있는 진입로의 형식과 방향을 하고 있는지 분석하여 이동 편의성 연결 부분과 시각적 접근성 부분을 확인한다. 따라서 대지의 진입로는 주변 시설에서 시작되는 이동 접근이 많은 방향으로 메인 진입로의 성격을 가지게 되며 진입로를 네 가지 형식으로 구분할 수 있다. ① 보도블록 이용과 휠체어 이동이 가능한 보행자 진입로, ② 차량진입로, ③ 보차분리가 없는 혼용방식, ④ 산책로, 광장 등으로 직접 연결되어 대지의 간접진입을 유도하거나 그 형태와 폭이 좁은 길목을 소로의 형식으로 구분한다. 이때 접근성에 영향을 주는 항목 중 세 번째인 옥외공공시설은 대지 안에서 배치된 위치에 따라 진입로의 형식에도 큰 차이가 나타나게 된다. 공원과 광장을 이용한 접근로가 소로 형식으로 간접진입만을 유도하는 것이 아닌 폭넓은 진입형식을 만들고 메인 진입로의 위치에 배치하여 접근성을 적극적으로 관리하는 것이다. 이는 일반 이용자의 접근 시점에서 심리적으로 부담 없는 접근 방식을 적용한 것이고 대지 안에 들어서는 이동 편의성을 연속적으로 보장하는 것이 된다. 옥외 공공시설이 도의회 청사부지의 접근성을 높이기 위해서는 시설의 본래 이용가치가 높은 것이 중요하지만 그 외에 두 가지 이용 조건에서도 접근성을 높일 수 있다. 첫 번째는 대지를 가로지르는 공간으로 활용되는 것이다. 대지의 단순한 통과 이동이 편리하다면 이 또한 대상지를 편하게 이용하게 하는 적용방식이 되는 것이며 향후 직접적인 이용률을 높일 수 있는 수단으로 발전할 수 있다. 두 번째는 일정 범위를 머무르는 휴식적 공간과 대지를 폭넓게 활용하는 산책로와 같이 활동적 공간으로 구분 가능하며 시설의 이용 시 도의회 건축물 파사드의 확인이 가능하다면 지속적인 친밀감을 높여주는 공간이 될 수 있다. 이때 오래된 공공건축물에서 쉽게 볼 수 있는 과장된 상징성이나 위화감이 없다는 전제를 두고 있다. 각 비교 대상지를 이와 같은 분석방법으로 접근성을 높여주는 입지와 배치의 특징을 도출하여 충북도의회 신청사 계획안에 적용하였다. 결과적으로 다른 청사와 비교하였을 때 충북도의회 청사 계획안은 원도심에 위치한다는 점, 11m 도로에 의해 도청과 분리되었다는 점, 보행자 동선과 차량 동선이 혼용되는 점, 제2청사와 같이 신축되어 옥외공공시설을 공유해야 하는 점 등의 특징을 가지고 있다. 충남도의회 청사는 옥외 공공시설 중 공원을 이용한 진입로 방식을 적용해 외부에서 안으로 끌어들이는 접근성을 만들었지만, 대지 중심에서는 주요 건축물 네 개 동이 외부의 시선을 차단하는 배치를 하여 대지 안에서는 심리적인 접근성이 부족하다. 전남도의회 청사는 정면의 도로에서 장 방향으로 공원과 산책로를 배치하여 대지 진입이 자유롭다. 그러나 대지 뒤편이 산으로 막힌 점과 주변의 연결성을 강조할만한 문화시설도 없는 실정이어서 대지의 단순한 통과를 위한 이용률이 부족하다. 경기도의회 청사는 산지에 위치하여 접근로가 오르막을 이루고 있다. 구도심에 위치한 오래된 청사로 좁은 대지에서 필요에 따라 여러 동의 건물을 증축하는 방식으로 대지를 이용한 점으로 인해 대지는 주차공간으로 활용되고 보행자의 접근성과 이동 편의성이 부족하다. 경기도의회 신청사 계획지는 공공청사 복합화를 진행하여 넓은 대지에 문화시설, 상업시설, 도민의 참여 프로그램이 이루어지도록 계획된 도민장터, 성큰광장 등을 적용하여 계획단계에서부터 접근성을 상당히 고려한 특징이 있다. 위와 같이 각 청사의 특징에 따라서 충북도의회 신청사 계획에 다음과 같은 적용 방안을 도출하였다. 첫 번째로는 청주의 구도심과 함께 발전해온 업무 및 상업지역이 근접한 위치에 있어 주변에 많은 시설이 있으므로 다양한 방향에서 편안한 상태의 접근이 가능해야 한다. 두 번째로는 독립된 도의회청사이면서도 도청 제2청사가 같이 건립되기 때문에 차량 동선과 보행자 동선을 명확하게 나누어 이동 편의성과 안전을 추구해야 한다. 세 번째로 옥외공공시설은 위의 두 가지 조건에 맞추어 배치되어야 하며 평소에도 쉽게 접근하여 사용할 수 있는 이용방식과 배치구조를 해야 한다. 네 번째로는 일반인에게는 지루하지 않으면서도 이동의 흐름이 끊기지 않는 접근성의 계획에 대한 검토가 필요하다고 할 수 있다. 도시의 정비가 어려운 구도심에서 하나의 공공건축물의 건립은 구도심의 구조에서 나타나는 자유롭게 이용 가능한 공공시설의 면적이 부족하다는 취약점을 개선할 수 있는 효과적인 대안이 된다. 본 연구에서 다룬 접근성은 근본적으로 공공시설의 이용가치를 높이려는 목적을 가지고 입지와 배치의 전반적인 부분을 분석하였다. 나아가 도의회 건축물이 행정시설로서 프로그램을 통한 도민의 참여율을 높이고 내부는 도민을 향해 열린 청사, 문화적 차원의 공간 배치가 이루어져야 할 것이다. 또한, 지방자치단체 건축물은 도심지에 위치하게 됨에 따라 주변의 문화시설 등과도 밀접해 있고 주변 공원과 그 밖의 행정시설 등을 연계하면 도민들을 위한 시설을 도시 차원에서부터 폭넓게 이용가치를 높일 수 있다는 것을 확인하여야 할 것이다.
The Provincial Council is a representative institute of provincial residents. It establishes an ordinance which has a direct effect on their lives by budget and settlement and discusses general administrative work for them. It recommends residents’ active participation such as providing information,...
The Provincial Council is a representative institute of provincial residents. It establishes an ordinance which has a direct effect on their lives by budget and settlement and discusses general administrative work for them. It recommends residents’ active participation such as providing information, filing a civil complaint, sitting in on a council meeting, joining a council tour, etc. Nevertheless, their occupancy rates of the building and site is very low considering the actual size of them.
Therefore, it is needed that the building should be used as multi-use space for the residents and visitors, not exclusive one only for the provincial council. Thus, the communal space for the council members and residents needs to make an ‘open’ building image and to expand its functions broadly as a representative legislative institution.
This thesis tries to compare and analyze the location and placement plan of major facilities from the viewpoint of accessibility and find out some characteristics. For the purpose, a plan to build a new Chungbuk Provincial Council building, which should be public, is used. However, the plan is not to make The Provincial Office and The Provincial Council moved to the new building at a new place. It is just for the expansion of the existing building in order to supplement its insufficient parts using a nearby site. Therefore, the existing building and the new one shall be used by The Council at the same time even if a road exists between the two buildings. However, the two buildings should show a lot of differences such as architectural styles, the way to use the borders, etc. because they were/will be built over the course of 80 years.
Therefore, comparable buildings, that is, new buildings located in the recently developed downtown and old ones located in the old downtown are chosen in order to check architectural changes with the times. For example, recent buildings such as The Chungnam Provincial Council building and The Jeonnam Provincial Council building and an ancient one, The Gyeonggi Provincial Council building which was built in the early stage of parliamentary politics are chosen. In addition to the analysis of The Chungbuk Provincial Council building plan, a new Gyeonggi Provincial Council building plan which will be completed in 2022 is also alalyzed. Around the new Gyeonggi Provincial Council building, many other facilities will be placed for the purpose of public building complexation, and thus from the first of the plan, its accessibility is an important factor.
This thesis analyzes the accessibility of the site of The Chungbuk Provincial Council building. And three accessibility factors (visual factor, psychological factor, and travel convenience) necessary for a block planning are compared and analyzed.
To be more specific, first, a building needs to be easy to access with visual openness. Secondly, it does not forster any psychological burden by excluding exaggerated symbolism or a sense of incongruity. Thirdly, pedestrians do not feel any incompatibility during the move. These factors are limited within a 1.5km radius, relatively easy-to-walk area, and the space from surrounding facilities towards inner parts is analyzed.
There are other three aspects, that is location analysis, access road analysis, and the placement relation between outdoor public facilities and the council building. And the details are as follows:
As to the location, the structure of the city and the surrounding facilities are examined. And to check travel convenience, residential environment and walking environment from work and commercial area to the council building are examined. When houses have a big and closed pattern, only a few intersections exist. It makes walking easy and convenient. But simple straight roads make pedestrians tiresome easily. Therefore, walking environment like an urban-style trail along with a route to the destination helps its accessibility.
When the outside movement environment is connected to the site of the council building well, whether the site has the appropriate form and directions of an access road is analyzed in order to check travel convenience and visual accessibility.
Therefore, an access road to the site is used as a main entrance of surrounding facilities that have much traffic. And the access road is classified into four types: a pedestrian access road where pedestrians can use sidewalk or wheelchairs, a vehicle driveway, a mixed-use road which pedestrians and vehicles can use together, and a narrow path which is directly connected to trails or squares and indirectly leads to the site. And outdoor public facilities, a third effective aspect of accessibility, have big different types of access road according to their locations. For example, an access road of parks and squares, which usually lead to indirect entry to the site as a small path, provides broad entry ways at a main entrance, so it can manage its accessibility more actively. It is a way to access without any psychological burden and also to guarantee travel convenience continuously for common users.
In addition to the original value in use, other two conditions help much easier access to improve the accessibility of outdoor public facilities. One is to be used as space across the site. If it is convenient to move through, it shall be one of the comfortable ways people use the site and shall be the means to improve direct availability rate. The other one is to use some part of them as a rest area where people can stay for some time or an active area like a trail. And if the facade of the council building can be recognized by the users, the building shall be much friendlier space than before. In this case, a prerequisite is that the building does not have any exaggerated symbolism or incompatibility. After analyzing the characteristics of the site and placement of each building, they are applied to the new Chungbuk Provincial Council building plan. As a result, compared to other buildings, the plan has some specific features. It is located in the old downtown; it is separated from The Provincial Office by a 11 meter road; pedestrians’ movements overlap with vehicles’ movements; the second Provincial Office building will be built at the same time, so they need to share outdoor public facilities.
The Chungnam Provincial Council building has an access road from the park, so it has accessibility that attracts people from outside. But it lacks psychological accessibility because major four buildings hide it from outside. As for the Jeonnam Provincial Council building, a park and trails are placed from the road in front of the building to the square, so it is convenient to enter the site. But it lacks accessibility to move through it because there is a mountain behind it and there is no cultural facilities around. The Gyeonggi Provincial Council building is located at the foot of a mountain, so its access road is a ramp. It is an old building built on a small site of the old downtown and has been extended as needed, so the site is used as parking space and accessibility of pedestrians and travel convenience are lacked. Therefore, the planned site of the new Gyeonggi Provincial Council building considers accessibility a lot from the start. For example, the new council building thinks about its multi-use, so many other cultural facilities, commercial facilities, and provincial market place and SeongKun square will be placed at a larger site for active participation of residents.
Considering the characteristics of each council building, the new Chungbuk Provincial Council building plan applies the following aspects. First, there are a lot of facilities because business and commercial area is near the building, so it should be possible for people to access in a comfortable way. Secondly, it is an independent council building but the second Provincial Office building will be built at the same time. So it is needed that the flow of vehicles and pedestrians should be separated clearly to achieve travel convenience and security. Third, outdoor public facilities should be placed according to the above two conditions to access and use them easily and conveniently. Forth, for common people it is needed to check accessibility that does not make them feel bored or be blocked from moving.
To build a public building in the old downtown whose remodeling is difficult is an effective way to improve its weak point, that is, the old downtown does not enough space for public places for residents to use comfortably. This thesis studies accessibility with the purpose of improving usefulness of public buildings and analyzes their location and placement in general.
Furthermore, The Council building, as an administrative facility, should provide some programs for residents to raise their participation rate, give open images to them and share its space in a cultural way. Local government buildings are usually located in the downtown. So, it is certain that they should have much usefulness when some cultural facilities are closely located and other facilities like a park, an administrative one, or etc. are connected.
The Provincial Council is a representative institute of provincial residents. It establishes an ordinance which has a direct effect on their lives by budget and settlement and discusses general administrative work for them. It recommends residents’ active participation such as providing information, filing a civil complaint, sitting in on a council meeting, joining a council tour, etc. Nevertheless, their occupancy rates of the building and site is very low considering the actual size of them.
Therefore, it is needed that the building should be used as multi-use space for the residents and visitors, not exclusive one only for the provincial council. Thus, the communal space for the council members and residents needs to make an ‘open’ building image and to expand its functions broadly as a representative legislative institution.
This thesis tries to compare and analyze the location and placement plan of major facilities from the viewpoint of accessibility and find out some characteristics. For the purpose, a plan to build a new Chungbuk Provincial Council building, which should be public, is used. However, the plan is not to make The Provincial Office and The Provincial Council moved to the new building at a new place. It is just for the expansion of the existing building in order to supplement its insufficient parts using a nearby site. Therefore, the existing building and the new one shall be used by The Council at the same time even if a road exists between the two buildings. However, the two buildings should show a lot of differences such as architectural styles, the way to use the borders, etc. because they were/will be built over the course of 80 years.
Therefore, comparable buildings, that is, new buildings located in the recently developed downtown and old ones located in the old downtown are chosen in order to check architectural changes with the times. For example, recent buildings such as The Chungnam Provincial Council building and The Jeonnam Provincial Council building and an ancient one, The Gyeonggi Provincial Council building which was built in the early stage of parliamentary politics are chosen. In addition to the analysis of The Chungbuk Provincial Council building plan, a new Gyeonggi Provincial Council building plan which will be completed in 2022 is also alalyzed. Around the new Gyeonggi Provincial Council building, many other facilities will be placed for the purpose of public building complexation, and thus from the first of the plan, its accessibility is an important factor.
This thesis analyzes the accessibility of the site of The Chungbuk Provincial Council building. And three accessibility factors (visual factor, psychological factor, and travel convenience) necessary for a block planning are compared and analyzed.
To be more specific, first, a building needs to be easy to access with visual openness. Secondly, it does not forster any psychological burden by excluding exaggerated symbolism or a sense of incongruity. Thirdly, pedestrians do not feel any incompatibility during the move. These factors are limited within a 1.5km radius, relatively easy-to-walk area, and the space from surrounding facilities towards inner parts is analyzed.
There are other three aspects, that is location analysis, access road analysis, and the placement relation between outdoor public facilities and the council building. And the details are as follows:
As to the location, the structure of the city and the surrounding facilities are examined. And to check travel convenience, residential environment and walking environment from work and commercial area to the council building are examined. When houses have a big and closed pattern, only a few intersections exist. It makes walking easy and convenient. But simple straight roads make pedestrians tiresome easily. Therefore, walking environment like an urban-style trail along with a route to the destination helps its accessibility.
When the outside movement environment is connected to the site of the council building well, whether the site has the appropriate form and directions of an access road is analyzed in order to check travel convenience and visual accessibility.
Therefore, an access road to the site is used as a main entrance of surrounding facilities that have much traffic. And the access road is classified into four types: a pedestrian access road where pedestrians can use sidewalk or wheelchairs, a vehicle driveway, a mixed-use road which pedestrians and vehicles can use together, and a narrow path which is directly connected to trails or squares and indirectly leads to the site. And outdoor public facilities, a third effective aspect of accessibility, have big different types of access road according to their locations. For example, an access road of parks and squares, which usually lead to indirect entry to the site as a small path, provides broad entry ways at a main entrance, so it can manage its accessibility more actively. It is a way to access without any psychological burden and also to guarantee travel convenience continuously for common users.
In addition to the original value in use, other two conditions help much easier access to improve the accessibility of outdoor public facilities. One is to be used as space across the site. If it is convenient to move through, it shall be one of the comfortable ways people use the site and shall be the means to improve direct availability rate. The other one is to use some part of them as a rest area where people can stay for some time or an active area like a trail. And if the facade of the council building can be recognized by the users, the building shall be much friendlier space than before. In this case, a prerequisite is that the building does not have any exaggerated symbolism or incompatibility. After analyzing the characteristics of the site and placement of each building, they are applied to the new Chungbuk Provincial Council building plan. As a result, compared to other buildings, the plan has some specific features. It is located in the old downtown; it is separated from The Provincial Office by a 11 meter road; pedestrians’ movements overlap with vehicles’ movements; the second Provincial Office building will be built at the same time, so they need to share outdoor public facilities.
The Chungnam Provincial Council building has an access road from the park, so it has accessibility that attracts people from outside. But it lacks psychological accessibility because major four buildings hide it from outside. As for the Jeonnam Provincial Council building, a park and trails are placed from the road in front of the building to the square, so it is convenient to enter the site. But it lacks accessibility to move through it because there is a mountain behind it and there is no cultural facilities around. The Gyeonggi Provincial Council building is located at the foot of a mountain, so its access road is a ramp. It is an old building built on a small site of the old downtown and has been extended as needed, so the site is used as parking space and accessibility of pedestrians and travel convenience are lacked. Therefore, the planned site of the new Gyeonggi Provincial Council building considers accessibility a lot from the start. For example, the new council building thinks about its multi-use, so many other cultural facilities, commercial facilities, and provincial market place and SeongKun square will be placed at a larger site for active participation of residents.
Considering the characteristics of each council building, the new Chungbuk Provincial Council building plan applies the following aspects. First, there are a lot of facilities because business and commercial area is near the building, so it should be possible for people to access in a comfortable way. Secondly, it is an independent council building but the second Provincial Office building will be built at the same time. So it is needed that the flow of vehicles and pedestrians should be separated clearly to achieve travel convenience and security. Third, outdoor public facilities should be placed according to the above two conditions to access and use them easily and conveniently. Forth, for common people it is needed to check accessibility that does not make them feel bored or be blocked from moving.
To build a public building in the old downtown whose remodeling is difficult is an effective way to improve its weak point, that is, the old downtown does not enough space for public places for residents to use comfortably. This thesis studies accessibility with the purpose of improving usefulness of public buildings and analyzes their location and placement in general.
Furthermore, The Council building, as an administrative facility, should provide some programs for residents to raise their participation rate, give open images to them and share its space in a cultural way. Local government buildings are usually located in the downtown. So, it is certain that they should have much usefulness when some cultural facilities are closely located and other facilities like a park, an administrative one, or etc. are connected.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.