2018년 말부터 JTBC에서 방송하는 드라마 <스카이 캐슬>은 한국 사회의 상류 계층이 누리는 사교육의 양상을 재현한다. 이 드라마는 비지상파 드라마의 최고 시청률을 기록했으면서 상류 계층의 사교육 형태를 둘러싼 논란도 많이 불러일으켰다. 텔레비전 드라마는 실제 사회를 하나의 가상 세계로 만들기 때문에 드라마에서의 상상이 실제 사회에서의 현실 간에 대응 관계를 맺고 있다. 이러한 시점에 출발하여 본 연구는 드라마 속에서 반영되는 ‘...
2018년 말부터 JTBC에서 방송하는 드라마 <스카이 캐슬>은 한국 사회의 상류 계층이 누리는 사교육의 양상을 재현한다. 이 드라마는 비지상파 드라마의 최고 시청률을 기록했으면서 상류 계층의 사교육 형태를 둘러싼 논란도 많이 불러일으켰다. 텔레비전 드라마는 실제 사회를 하나의 가상 세계로 만들기 때문에 드라마에서의 상상이 실제 사회에서의 현실 간에 대응 관계를 맺고 있다. 이러한 시점에 출발하여 본 연구는 드라마 속에서 반영되는 ‘극화된 세계’가 어떠한 식으로 현실 속의 쟁점과 관심을 재현하고 있는지를 알아보고자 한다. 즉, 본 연구는 2018년 말에 한국에서 숱한 관심과 쟁점을 생성한 드라마인 <스카이 캐슬>에 주목하면서 세밀한 방식으로 이 텍스트가 구성한 사회문화적 함의와 명암을 규명하고자 한다. 텍스트 차원을 넘어서 <스카이 캐슬>을 수용하는 과정보다 사회에서 이 드라마를 주목하여 숱한 담론들도 생산된다. 그러니까 <스카이 개슬> 이후 어떠한 담론들이 대두되는지, 특히 생성되는 담론들 속에 <스카이 캐슬>이 재현하고 있는 사회적 현상들을 어떻게 풀어내는지를 살펴보고자 한다. 즉 본 연구는 사회성 주제나 현실의 쟁점이 구현되는 드라마의 수용을 둘러싼 보다 확장된 담론작용을 연계시켜 <스카이 캐슬>의 특질과 이를 둘러싼 담론들의 특성을 분석하고자 한다. 연구 결과에 의하면, <스카이 캐슬>은 상류층이 몰두하는 교육의 수단화라는 사교육방식과 상류층이 교육을 통한 계급 재생산의 야심 등 단면들을 보여주고 있다. 특히 본 연구는 이 드라마가 ‘사회성 멜로드라마’이자 현실을 드러내는 ‘징후적인’ 텍스트라는 점에 착안한 분석을 시행한다. 뿐만 아니라 <스카이 캐슬>의 외부에 생성되는 담론들을 살펴보면, <스카이 캐슬>은 입시에 차지하는 비중이 커지고 있는 학종(학생부종합전형)으로 인해 생성된 입시의 불공평을 재현하면서 교육 제도 내에 존재하는 공정성을 넘어 계급적 욕망이 재생산되는 양상을 복합적으로 재현해낸다. 동시에 이 텍스트는 그런 욕망이 균열되고 파국을 만드는 상징적 함의를 보여주면서 일정한 풍자와 현실의 환기를 도모한다.
2018년 말부터 JTBC에서 방송하는 드라마 <스카이 캐슬>은 한국 사회의 상류 계층이 누리는 사교육의 양상을 재현한다. 이 드라마는 비지상파 드라마의 최고 시청률을 기록했으면서 상류 계층의 사교육 형태를 둘러싼 논란도 많이 불러일으켰다. 텔레비전 드라마는 실제 사회를 하나의 가상 세계로 만들기 때문에 드라마에서의 상상이 실제 사회에서의 현실 간에 대응 관계를 맺고 있다. 이러한 시점에 출발하여 본 연구는 드라마 속에서 반영되는 ‘극화된 세계’가 어떠한 식으로 현실 속의 쟁점과 관심을 재현하고 있는지를 알아보고자 한다. 즉, 본 연구는 2018년 말에 한국에서 숱한 관심과 쟁점을 생성한 드라마인 <스카이 캐슬>에 주목하면서 세밀한 방식으로 이 텍스트가 구성한 사회문화적 함의와 명암을 규명하고자 한다. 텍스트 차원을 넘어서 <스카이 캐슬>을 수용하는 과정보다 사회에서 이 드라마를 주목하여 숱한 담론들도 생산된다. 그러니까 <스카이 개슬> 이후 어떠한 담론들이 대두되는지, 특히 생성되는 담론들 속에 <스카이 캐슬>이 재현하고 있는 사회적 현상들을 어떻게 풀어내는지를 살펴보고자 한다. 즉 본 연구는 사회성 주제나 현실의 쟁점이 구현되는 드라마의 수용을 둘러싼 보다 확장된 담론작용을 연계시켜 <스카이 캐슬>의 특질과 이를 둘러싼 담론들의 특성을 분석하고자 한다. 연구 결과에 의하면, <스카이 캐슬>은 상류층이 몰두하는 교육의 수단화라는 사교육방식과 상류층이 교육을 통한 계급 재생산의 야심 등 단면들을 보여주고 있다. 특히 본 연구는 이 드라마가 ‘사회성 멜로드라마’이자 현실을 드러내는 ‘징후적인’ 텍스트라는 점에 착안한 분석을 시행한다. 뿐만 아니라 <스카이 캐슬>의 외부에 생성되는 담론들을 살펴보면, <스카이 캐슬>은 입시에 차지하는 비중이 커지고 있는 학종(학생부종합전형)으로 인해 생성된 입시의 불공평을 재현하면서 교육 제도 내에 존재하는 공정성을 넘어 계급적 욕망이 재생산되는 양상을 복합적으로 재현해낸다. 동시에 이 텍스트는 그런 욕망이 균열되고 파국을 만드는 상징적 함의를 보여주면서 일정한 풍자와 현실의 환기를 도모한다.
The drama “SKY CASTLE”, which was shown on JTBC at the end of 2018, reproduced the aspect of private education enjoyed by the upper classes of Korean society. The drama recorded the highest viewership ratings of subscription channel dramas, but it also sparked intense controversy over the form of pr...
The drama “SKY CASTLE”, which was shown on JTBC at the end of 2018, reproduced the aspect of private education enjoyed by the upper classes of Korean society. The drama recorded the highest viewership ratings of subscription channel dramas, but it also sparked intense controversy over the form of private education in the upper class. The TV dramas is an imaginary world built on the basis of real society. Therefore, there is a correspondence between the imagination in the TV dramas and the reality in the actual society. Based on the above viewpoints this point, the study seeks to explore how the "polarized world" reflected in the drama can reproduce issues and interests in reality. This study focused on the TV dramas“SKY CASTLE”. Which gained countless popularity and discussion in Korea at the end of 2018, in order to explore the sociocultural meaning and the shade constituted by this text in a thoughtful manner. Therefore, the public opinion formed after the air of "SKY CASTLE", especially how it analyzes the social reality reappeared in "SKY CASTLE" were both the content of this research. nother words, this study attempts to analyze the characteristics of "SKY CASTLE" and the characteristics of the discourse surrounding the acceptance of dramas that embody social themes or issues of reality. According to the results, "SKY CASTLE" shows the upper class devoted to the instrumentalization of education and the ambition to reproduce the class through education. Therefore, the drama is not only a "social melodramatic text" but also a "symbolic text" that reveals reality. From the perspective of children’s education, "SKY CASTLE" shows that women and men have achieved equal positions in marital relationships. At the same time, the various interventions parents impose on children's education are unreasonable. In addition, from the public opinion generated by "SKY CASTLE", it reproduces the unfairness of entrance examinations due to the increasing proportion of the college entrance examination (student book synthesis model) and the situation that transcends the fairness in the education system and the regeneration of class desires. At the same time, the text also embodies the symbolic meaning of this desire cracking and creating break, and seeks a certain irony and realistic breathing.
The drama “SKY CASTLE”, which was shown on JTBC at the end of 2018, reproduced the aspect of private education enjoyed by the upper classes of Korean society. The drama recorded the highest viewership ratings of subscription channel dramas, but it also sparked intense controversy over the form of private education in the upper class. The TV dramas is an imaginary world built on the basis of real society. Therefore, there is a correspondence between the imagination in the TV dramas and the reality in the actual society. Based on the above viewpoints this point, the study seeks to explore how the "polarized world" reflected in the drama can reproduce issues and interests in reality. This study focused on the TV dramas“SKY CASTLE”. Which gained countless popularity and discussion in Korea at the end of 2018, in order to explore the sociocultural meaning and the shade constituted by this text in a thoughtful manner. Therefore, the public opinion formed after the air of "SKY CASTLE", especially how it analyzes the social reality reappeared in "SKY CASTLE" were both the content of this research. nother words, this study attempts to analyze the characteristics of "SKY CASTLE" and the characteristics of the discourse surrounding the acceptance of dramas that embody social themes or issues of reality. According to the results, "SKY CASTLE" shows the upper class devoted to the instrumentalization of education and the ambition to reproduce the class through education. Therefore, the drama is not only a "social melodramatic text" but also a "symbolic text" that reveals reality. From the perspective of children’s education, "SKY CASTLE" shows that women and men have achieved equal positions in marital relationships. At the same time, the various interventions parents impose on children's education are unreasonable. In addition, from the public opinion generated by "SKY CASTLE", it reproduces the unfairness of entrance examinations due to the increasing proportion of the college entrance examination (student book synthesis model) and the situation that transcends the fairness in the education system and the regeneration of class desires. At the same time, the text also embodies the symbolic meaning of this desire cracking and creating break, and seeks a certain irony and realistic breathing.
주제어
#사교육, 미디어 재현, 상류 계층, 욕망, Private education, Media reproduction, Upper class, Desire
학위논문 정보
저자
Deng, Ling
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
언론정보학과 문화연구전공
지도교수
이기형
발행연도
2021
총페이지
v, 88 p.
키워드
사교육, 미디어 재현, 상류 계층, 욕망, Private education, Media reproduction, Upper class, Desire
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