본 연구는 2019 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 교사의 어려움을 공립유치원 교사를 중심으로 알아봄으로써, 개정 누리과정 실행과정에서 겪는 어려움을 파악하고 이를 돕기 위한 연구자료로 활용하여 교사들의 삶의 질을 향상시킬 수 있는 자료가 되고 궁극적으로 유아교육의 질을 높이는 데 도움이 되는 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 교수 활동 측면에서의 어려움은 무엇인가? 2. 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 대인관계 측면에서의 어려움은 무엇인가? 3. 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 환경적, 제도적 측면에서의 어려움은 무엇인가?
이를 위하여 연구자는 서울, 경기도 소재 공립유치원 교사 100명을 선정하여 각각 설문지와 전화를 통한 면담을 진행하였다. 설문지 면담은 2020년 8월 23일부터 9월 5일까지 약 2주 동안 진행되었으며, 설문지 답변을 바탕으로 추가 질문 및 부족하거나 궁금한 사항은 전화 면담을 통해 답변을 추가하고 보충하였다. 연구 참여자들은 연구의 목적과 과정을 이해하고 연구 참여에 자발적으로 동의하였으며, 설문지의 주관식 질문에 서술형 형식으로 답변하였다. 연구자가 사전에 계획한 면담내용은 공립유치원 교사를 중심으로 ‘개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 어려움’에 관한 것이었다. 연구자는 연구 참여자와의 설문지 면담과 전화 면담내용을 정리한 후 수집된 내용을 4차에 걸쳐 범주화하였다.
본 연구의 분석된 결과를 연구 문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 공립유치원 교사들이 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 교수 활동 측면에서의 어려움은 다음과 같다. 첫째, 공립유치원 교사들은 놀이의 가치와 개념에 대한 교사의 고민과 어려움을 가지고 있었다. 열린 일과에 대한 불안감과 놀이와 놀이가 아닌 것의 모호함을 어려움으로 인식하고 있었다. 둘째, 놀이중심 교육과정 운영의 어려움을 가지고 있었다. 이전 교육과정과의 차이에서 오는 혼돈, 놀이 중 교사 역할에 대한 모호한 이해, 놀이 지원을 위한 유아-교사 상호작용의 어려움, 관찰 기록의 자율성에 따른 불안감, 안전사고에 대한 불안감을 어려움으로 인식하고 있었다. 공립유치원 교사들이 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 대인관계 측면에서의 어려움은 다음과 같다. 첫째, 관리자와의 관계에서의 어려움을 가지고 있었다. 개정 누리과정에 대한 이해 차이와 ...
본 연구는 2019 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 교사의 어려움을 공립유치원 교사를 중심으로 알아봄으로써, 개정 누리과정 실행과정에서 겪는 어려움을 파악하고 이를 돕기 위한 연구자료로 활용하여 교사들의 삶의 질을 향상시킬 수 있는 자료가 되고 궁극적으로 유아교육의 질을 높이는 데 도움이 되는 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 교수 활동 측면에서의 어려움은 무엇인가? 2. 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 대인관계 측면에서의 어려움은 무엇인가? 3. 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 환경적, 제도적 측면에서의 어려움은 무엇인가?
이를 위하여 연구자는 서울, 경기도 소재 공립유치원 교사 100명을 선정하여 각각 설문지와 전화를 통한 면담을 진행하였다. 설문지 면담은 2020년 8월 23일부터 9월 5일까지 약 2주 동안 진행되었으며, 설문지 답변을 바탕으로 추가 질문 및 부족하거나 궁금한 사항은 전화 면담을 통해 답변을 추가하고 보충하였다. 연구 참여자들은 연구의 목적과 과정을 이해하고 연구 참여에 자발적으로 동의하였으며, 설문지의 주관식 질문에 서술형 형식으로 답변하였다. 연구자가 사전에 계획한 면담내용은 공립유치원 교사를 중심으로 ‘개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 어려움’에 관한 것이었다. 연구자는 연구 참여자와의 설문지 면담과 전화 면담내용을 정리한 후 수집된 내용을 4차에 걸쳐 범주화하였다.
본 연구의 분석된 결과를 연구 문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 공립유치원 교사들이 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 교수 활동 측면에서의 어려움은 다음과 같다. 첫째, 공립유치원 교사들은 놀이의 가치와 개념에 대한 교사의 고민과 어려움을 가지고 있었다. 열린 일과에 대한 불안감과 놀이와 놀이가 아닌 것의 모호함을 어려움으로 인식하고 있었다. 둘째, 놀이중심 교육과정 운영의 어려움을 가지고 있었다. 이전 교육과정과의 차이에서 오는 혼돈, 놀이 중 교사 역할에 대한 모호한 이해, 놀이 지원을 위한 유아-교사 상호작용의 어려움, 관찰 기록의 자율성에 따른 불안감, 안전사고에 대한 불안감을 어려움으로 인식하고 있었다. 공립유치원 교사들이 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 대인관계 측면에서의 어려움은 다음과 같다. 첫째, 관리자와의 관계에서의 어려움을 가지고 있었다. 개정 누리과정에 대한 이해 차이와 문서화에 대한 견해 차이에서 어려움을 인식하고 있었다. 둘째, 학부모와의 관계에서의 어려움을 가지고 있었다. 놀이 과정보다 놀이 결과에 관심을 두는 학부모, 인지 교육을 요구하는 학부모에게서 어려움을 인식하고 있었다. 셋째, 교직원과의 관계에서의 어려움을 가지고 있었다. 놀이 환경과 놀이 기록의 동일성을 요구하는 동료 교사, 놀이에 대한 교육공무직과의 이해 차이에서 어려움을 가지고 있었다. 공립유치원 교사들이 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 환경적, 제도적 측면의 어려움은 다음과 같다. 첫째, 환경적 원인으로 인한 어려움을 가지고 있었다. 코로나 19 상황으로 인한 놀이 실행의 어려움, 시·공간 지원에서의 제약, 미세먼지 등 날씨로 인한 바깥 놀이 시간의 부족에서 어려움을 인식하고 있었다. 둘째, 제도적 원인으로 인한 어려움을 가지고 있었다. 예산 처리 절차에 따른 즉각적 놀이 지원의 어려움, 놀이중심 교육과정 운영과 거리가 먼 과중한 행정업무, 놀이 사례에 치우친 교사 연수에서 어려움을 인식하고 있었다.
본 연구에서는 공립유치원 교사를 중심으로 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 어려움에 대한 구체적인 경험과 인식을 알아볼 수 있었다. 공립유치원 교사가 개정 누리과정 실행과정에서 겪는 어려움은 공립유치원 유아교육의 질에 영향을 미치게 되며, 누리과정의 안정적인 현장적용을 위해서는 어려움 해결을 위한 다각적인 측면의 노력이 요구된다. 연구의 결과를 통해 공립유치원 교사가 놀이중심 교육과정에 대해 내면적으로 인식하고 있는 어려움을 통찰할 기회를 제공하며 놀이중심 개정 누리과정의 현장 안착을 위해 교사들이 필요로 하는 현장지원의 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.
본 연구는 2019 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 교사의 어려움을 공립유치원 교사를 중심으로 알아봄으로써, 개정 누리과정 실행과정에서 겪는 어려움을 파악하고 이를 돕기 위한 연구자료로 활용하여 교사들의 삶의 질을 향상시킬 수 있는 자료가 되고 궁극적으로 유아교육의 질을 높이는 데 도움이 되는 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 교수 활동 측면에서의 어려움은 무엇인가? 2. 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 대인관계 측면에서의 어려움은 무엇인가? 3. 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 환경적, 제도적 측면에서의 어려움은 무엇인가?
이를 위하여 연구자는 서울, 경기도 소재 공립유치원 교사 100명을 선정하여 각각 설문지와 전화를 통한 면담을 진행하였다. 설문지 면담은 2020년 8월 23일부터 9월 5일까지 약 2주 동안 진행되었으며, 설문지 답변을 바탕으로 추가 질문 및 부족하거나 궁금한 사항은 전화 면담을 통해 답변을 추가하고 보충하였다. 연구 참여자들은 연구의 목적과 과정을 이해하고 연구 참여에 자발적으로 동의하였으며, 설문지의 주관식 질문에 서술형 형식으로 답변하였다. 연구자가 사전에 계획한 면담내용은 공립유치원 교사를 중심으로 ‘개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 어려움’에 관한 것이었다. 연구자는 연구 참여자와의 설문지 면담과 전화 면담내용을 정리한 후 수집된 내용을 4차에 걸쳐 범주화하였다.
본 연구의 분석된 결과를 연구 문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 공립유치원 교사들이 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 교수 활동 측면에서의 어려움은 다음과 같다. 첫째, 공립유치원 교사들은 놀이의 가치와 개념에 대한 교사의 고민과 어려움을 가지고 있었다. 열린 일과에 대한 불안감과 놀이와 놀이가 아닌 것의 모호함을 어려움으로 인식하고 있었다. 둘째, 놀이중심 교육과정 운영의 어려움을 가지고 있었다. 이전 교육과정과의 차이에서 오는 혼돈, 놀이 중 교사 역할에 대한 모호한 이해, 놀이 지원을 위한 유아-교사 상호작용의 어려움, 관찰 기록의 자율성에 따른 불안감, 안전사고에 대한 불안감을 어려움으로 인식하고 있었다. 공립유치원 교사들이 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 대인관계 측면에서의 어려움은 다음과 같다. 첫째, 관리자와의 관계에서의 어려움을 가지고 있었다. 개정 누리과정에 대한 이해 차이와 문서화에 대한 견해 차이에서 어려움을 인식하고 있었다. 둘째, 학부모와의 관계에서의 어려움을 가지고 있었다. 놀이 과정보다 놀이 결과에 관심을 두는 학부모, 인지 교육을 요구하는 학부모에게서 어려움을 인식하고 있었다. 셋째, 교직원과의 관계에서의 어려움을 가지고 있었다. 놀이 환경과 놀이 기록의 동일성을 요구하는 동료 교사, 놀이에 대한 교육공무직과의 이해 차이에서 어려움을 가지고 있었다. 공립유치원 교사들이 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 환경적, 제도적 측면의 어려움은 다음과 같다. 첫째, 환경적 원인으로 인한 어려움을 가지고 있었다. 코로나 19 상황으로 인한 놀이 실행의 어려움, 시·공간 지원에서의 제약, 미세먼지 등 날씨로 인한 바깥 놀이 시간의 부족에서 어려움을 인식하고 있었다. 둘째, 제도적 원인으로 인한 어려움을 가지고 있었다. 예산 처리 절차에 따른 즉각적 놀이 지원의 어려움, 놀이중심 교육과정 운영과 거리가 먼 과중한 행정업무, 놀이 사례에 치우친 교사 연수에서 어려움을 인식하고 있었다.
본 연구에서는 공립유치원 교사를 중심으로 개정 누리과정 실행과정에서 나타나는 어려움에 대한 구체적인 경험과 인식을 알아볼 수 있었다. 공립유치원 교사가 개정 누리과정 실행과정에서 겪는 어려움은 공립유치원 유아교육의 질에 영향을 미치게 되며, 누리과정의 안정적인 현장적용을 위해서는 어려움 해결을 위한 다각적인 측면의 노력이 요구된다. 연구의 결과를 통해 공립유치원 교사가 놀이중심 교육과정에 대해 내면적으로 인식하고 있는 어려움을 통찰할 기회를 제공하며 놀이중심 개정 누리과정의 현장 안착을 위해 교사들이 필요로 하는 현장지원의 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.
This study aims to provide data that can improve teachers' quality of life and ultimately improve the quality of early childhood education by focusing on public kindergarten teachers' difficulties in implementing 2019 Nuri curriculum. To achieve the purpose of this study, the research questions are ...
This study aims to provide data that can improve teachers' quality of life and ultimately improve the quality of early childhood education by focusing on public kindergarten teachers' difficulties in implementing 2019 Nuri curriculum. To achieve the purpose of this study, the research questions are as follow.
1. What are the difficulties in terms of teaching activities in implementing the revised Nuri curriculum? 2. What are the difficulties in terms of interpersonal relationships in implementing the revised Nuri curriculum? 3. What are the difficulties in the environmental and institutional aspects of implementing the revised Nuri curriculum?
For research purposes I selected 100 teachers from public kindergartens in Seoul and Gyeonggi Province and conducted interviews through questionnaires and phone calls, respectively. The questionnaire interview was held for about two weeks from August 23 to September 5, 2020, and based on the answers to the questionnaire, additional questions and insufficient questions were added and supplemented by telephone interviews. The study participants understood the purpose and process of the study and voluntarily agreed to participate in the study, and answered the questionnaire's subjective questions in a descriptive format. The premeditated interview was about "difficulties arising from the implementation of the revised Nuri curriculum", focusing on public kindergarten teachers. Questionnaire interviews and telephone interviews with study participants were organized and categorized over four times. The analyzed results of this study are summarized according to the research problem as follows. The difficulties of public kindergarten teachers in teaching activities that appear in the process of implementing the revised Nuri curriculum are as follows. First, public kindergarten teachers had problems and difficulties as teachers about the value and concept of play. They recognized the anxiety about open routines and the ambiguity of play and non-play as difficulties. Second, teachers at public kindergartens were finding it difficult to manage a play-oriented curriculum. They recognized the confusion resulting from differences in previous curriculum, ambiguous understanding of teacher roles during play, difficulties in infant-teacher interactions to support play, anxiety over the autonomy of observation records, and anxiety about safety accidents. The difficulties of public kindergarten teachers in terms of interpersonal relationships in the process of implementing the revised Nuri curriculum are as follows. First, public kindergarten teachers had difficulties in their relationships with managers. They felt it difficult to having differences about understand and document of implementing the revised Nuri curriculum with managers. Second, public kindergarten teachers had difficulties in their relationships with parents. They were experiencing difficulties due to parents who care more about the outcome of play than the play process, and parents who require cognitive education. Third, public kindergarten teachers had difficulties in relationships with faculty members. They had difficulty with fellow teachers who demanded the same play environment and play records, and education officials with differences in understanding of play. The difficulties in the environmental and institutional aspects of public kindergarten teachers in implementing the revised Nuri course are as follows. First, public kindergarten teachers had difficulties due to environmental causes. They were aware of difficulties in implementing play due to the Corona-19 situation, constraints in support of time and space, and lack of outside play time due to the weather, such as fine dust. Second, public kindergarten teachers had difficulties due to institutional causes. They were aware of the difficulties in providing immediate play support according to budget processing procedures, heavy administrative work that was far from operating play-oriented curriculum, and teacher training that focused on play cases. In this study, it was possible to confirm specific experiences and perceptions on the difficulties encountered in the implementation process of the revised Nuri curriculum, focusing on public kindergarten teachers. The difficulties that public kindergarten teachers face in the process of implementing the revised Nuri program will affect the quality of early childhood education at public kindergartens, and the stable application of the Nuri curriculum requires various aspects of efforts to resolve the difficulties. The results of this study wll be able to provide an opportunity to gain insight into the difficulties that public kindergarten teachers perceive internally about the play-oriented curriculum, and provide basic data for on-site support that teachers need for the play-oriented in revised Nuri curriculum.
This study aims to provide data that can improve teachers' quality of life and ultimately improve the quality of early childhood education by focusing on public kindergarten teachers' difficulties in implementing 2019 Nuri curriculum. To achieve the purpose of this study, the research questions are as follow.
1. What are the difficulties in terms of teaching activities in implementing the revised Nuri curriculum? 2. What are the difficulties in terms of interpersonal relationships in implementing the revised Nuri curriculum? 3. What are the difficulties in the environmental and institutional aspects of implementing the revised Nuri curriculum?
For research purposes I selected 100 teachers from public kindergartens in Seoul and Gyeonggi Province and conducted interviews through questionnaires and phone calls, respectively. The questionnaire interview was held for about two weeks from August 23 to September 5, 2020, and based on the answers to the questionnaire, additional questions and insufficient questions were added and supplemented by telephone interviews. The study participants understood the purpose and process of the study and voluntarily agreed to participate in the study, and answered the questionnaire's subjective questions in a descriptive format. The premeditated interview was about "difficulties arising from the implementation of the revised Nuri curriculum", focusing on public kindergarten teachers. Questionnaire interviews and telephone interviews with study participants were organized and categorized over four times. The analyzed results of this study are summarized according to the research problem as follows. The difficulties of public kindergarten teachers in teaching activities that appear in the process of implementing the revised Nuri curriculum are as follows. First, public kindergarten teachers had problems and difficulties as teachers about the value and concept of play. They recognized the anxiety about open routines and the ambiguity of play and non-play as difficulties. Second, teachers at public kindergartens were finding it difficult to manage a play-oriented curriculum. They recognized the confusion resulting from differences in previous curriculum, ambiguous understanding of teacher roles during play, difficulties in infant-teacher interactions to support play, anxiety over the autonomy of observation records, and anxiety about safety accidents. The difficulties of public kindergarten teachers in terms of interpersonal relationships in the process of implementing the revised Nuri curriculum are as follows. First, public kindergarten teachers had difficulties in their relationships with managers. They felt it difficult to having differences about understand and document of implementing the revised Nuri curriculum with managers. Second, public kindergarten teachers had difficulties in their relationships with parents. They were experiencing difficulties due to parents who care more about the outcome of play than the play process, and parents who require cognitive education. Third, public kindergarten teachers had difficulties in relationships with faculty members. They had difficulty with fellow teachers who demanded the same play environment and play records, and education officials with differences in understanding of play. The difficulties in the environmental and institutional aspects of public kindergarten teachers in implementing the revised Nuri course are as follows. First, public kindergarten teachers had difficulties due to environmental causes. They were aware of difficulties in implementing play due to the Corona-19 situation, constraints in support of time and space, and lack of outside play time due to the weather, such as fine dust. Second, public kindergarten teachers had difficulties due to institutional causes. They were aware of the difficulties in providing immediate play support according to budget processing procedures, heavy administrative work that was far from operating play-oriented curriculum, and teacher training that focused on play cases. In this study, it was possible to confirm specific experiences and perceptions on the difficulties encountered in the implementation process of the revised Nuri curriculum, focusing on public kindergarten teachers. The difficulties that public kindergarten teachers face in the process of implementing the revised Nuri program will affect the quality of early childhood education at public kindergartens, and the stable application of the Nuri curriculum requires various aspects of efforts to resolve the difficulties. The results of this study wll be able to provide an opportunity to gain insight into the difficulties that public kindergarten teachers perceive internally about the play-oriented curriculum, and provide basic data for on-site support that teachers need for the play-oriented in revised Nuri curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.