2019 개정 누리과정의 자율적 실행주체인 유아교사가 겪는 어려움과 교사 간 협력을 통한 해결 경험 Difficulties of Early Childhood Teachers as Autonomous Executant in Implementing 2019 Revised Nuri Curriculum and the Experience of Solving Difficulties through Cooperation between Teachers원문보기
유아교육 현장에서 교사들은 2019 개정 누리과정을 운영하고 실행하는 주체로서, 교사 개인의 자율성과 전문성에 따라 교육의 질과 결과가 확연하게 달라질 수 있음에 부담과 어려움을 느끼고 있다. 교사들은 이러한 어려움을 극복하고 해결하기 위해 교사 간 협력적 교육과정 운영의 필요성에 대해 느끼고 있었으며, 실제로 현장에서 다양한 협력을 이루어 가고 있었다. 따라서 본 연구에서는 개정 누리과정을 운영하는 주체로서 겪는 어려움에 대해 알아보고, 이를 해결하고 극복하기 위한 교사 간 협력의 과정과 경험 사례를 분석하며, 협력의 활성화를 이루고 개정누리과정의 효율적 실행을 하는데에 필요한 방안을 모색해보고자 한다. 이에 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 개정 누리과정의 자율적 실행주체인 교사가 겪는 어려움은 무엇인가? 2. 개정 누리과정의 자율적 실행주체인 교사들이 어려움을 해결하기 위해 협력한 과정은 어떠한가? 3. 개정 누리과정의 자율적 실행주체인 교사들이 인식한 개정 누리과정의 효율적인 실행 방안은 무엇인가?
본 연구는 현장에 있는 교사들의 이야기를 깊이 있는 면담을 통해 들어보고 다양한 생각과 경험들을 심도있게 분석하기 위해 개별 심층 면담 방법을 사용하였다. 심층 면담은 반 구조화된 면담으로 진행하였으며 연구자가 사전에 준비한 반 구조화된 질문 목록을 활용하였다. 본 연구의 연구 참여자는 2019 개정 누리과정을 경험한 경력 6년 이상의 교사들로, 현재 모두 공립유치원에서 근무하며 개정 누리과정을 운영하고있는 교사 7명이다. 본 연구의 자료 수집은 2022년 3월 20일부터 2022년 9월 29일까지 약 여섯달간 연구 참여자별로 2회씩 심층 면담을 실시하여 이루어졌으며, 면담은 대면 또는 화상 회의, 전화를 통해 실시하였다. 면담 직후 녹화 및 녹음 내용을 전사하여 정리하고, 추후 확인이나 추가 질문이 필요한 경우 전화 등의 연락 수단을 활용하여 수시로 면담 자료를 수집하였다. 본 연구의 ...
유아교육 현장에서 교사들은 2019 개정 누리과정을 운영하고 실행하는 주체로서, 교사 개인의 자율성과 전문성에 따라 교육의 질과 결과가 확연하게 달라질 수 있음에 부담과 어려움을 느끼고 있다. 교사들은 이러한 어려움을 극복하고 해결하기 위해 교사 간 협력적 교육과정 운영의 필요성에 대해 느끼고 있었으며, 실제로 현장에서 다양한 협력을 이루어 가고 있었다. 따라서 본 연구에서는 개정 누리과정을 운영하는 주체로서 겪는 어려움에 대해 알아보고, 이를 해결하고 극복하기 위한 교사 간 협력의 과정과 경험 사례를 분석하며, 협력의 활성화를 이루고 개정누리과정의 효율적 실행을 하는데에 필요한 방안을 모색해보고자 한다. 이에 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 개정 누리과정의 자율적 실행주체인 교사가 겪는 어려움은 무엇인가? 2. 개정 누리과정의 자율적 실행주체인 교사들이 어려움을 해결하기 위해 협력한 과정은 어떠한가? 3. 개정 누리과정의 자율적 실행주체인 교사들이 인식한 개정 누리과정의 효율적인 실행 방안은 무엇인가?
본 연구는 현장에 있는 교사들의 이야기를 깊이 있는 면담을 통해 들어보고 다양한 생각과 경험들을 심도있게 분석하기 위해 개별 심층 면담 방법을 사용하였다. 심층 면담은 반 구조화된 면담으로 진행하였으며 연구자가 사전에 준비한 반 구조화된 질문 목록을 활용하였다. 본 연구의 연구 참여자는 2019 개정 누리과정을 경험한 경력 6년 이상의 교사들로, 현재 모두 공립유치원에서 근무하며 개정 누리과정을 운영하고있는 교사 7명이다. 본 연구의 자료 수집은 2022년 3월 20일부터 2022년 9월 29일까지 약 여섯달간 연구 참여자별로 2회씩 심층 면담을 실시하여 이루어졌으며, 면담은 대면 또는 화상 회의, 전화를 통해 실시하였다. 면담 직후 녹화 및 녹음 내용을 전사하여 정리하고, 추후 확인이나 추가 질문이 필요한 경우 전화 등의 연락 수단을 활용하여 수시로 면담 자료를 수집하였다. 본 연구의 자료 분석은 자료 수집과 동시에 이루어졌다. 본 면담 전사 내용과 추가 면담 내용을 전사하고 정리한 자료에서 지속적으로 등장하는 주제, 키워드를 찾아 유목화 하였으며, 적절한 주제를 도출하고 범주화 하였다. 본 연구의 연구 윤리성과 타당성을 확보하기 위해 면담 후 참여자 확인 과정을 거쳤으며, 수집한 자료를 분석하는 과정에서 교육전문가의 검토와 조언을 얻었고, 삼각 검증을 실시해 연구 자료 해석의 타당성을 확보하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사들은 개정 누리과정의 실행주체로서 다양한 어려움에 직면하고 있었다. 교사들은 개정 누리과정 실행의 막막함, 개정 누리과정에서 강조한 자율성에 대한 지나친 부담감, 개정 누리과정 실행주체로서의 고민을 나눌 지원 기반 부족, 개정 누리과정 관련 자기 장학 자료 부족과 관련된 어려움을 겪고 있었다. 둘째, 교사들은 교육과정 실행주체로서 겪는 누리과정 실행의 어려움을 극복하기 위해 교사 간 협력을 이루고 있었다. 그 과정은 먼저 단위유치원교육과정에 대한 합의를 시작으로 학급교육과정의 방향성을 모색하는 것, 원내 교사들이 필요로하는 실질적인 연수를 진행하는 것, 교사 간 놀이활동 지원을 통해 협력하는 것, 교사 간 개방적이고 민주적인 관계를 형성하는 것, 교사 간 자율적인 협의와 교류를 통해 협력을 시도하는 것의 양상으로 나타났다. 그러나 단위유치원교육과정 수립을 위한 교사 간 교육적 합의의 과정이 생략되거나, 형식적이고 의무적인 일방향의 연수가 진행되거나, 교사 간 대화가 부족하고 교사의 자율성이 배제된 형식상의 장학과 전문적학습공동체만 이루어지거나, 교사와 유치원의 분위기가 폐쇄적이고 비민주적인 경우에는 교사 간 협력을 이룰 수 없었다. 셋째, 교사들이 인식한 교사 협력 증진과 개정 누리과정의 효율적 실행을 위한 방안으로는 교사 간 민주적인 관계 형성을 통한 교육적 합의 활성화하기, 개정 누리과정에 대한 체계적이고 심층적인 재교육과 연수 진행하기, 원내·외 자율적인 교사 간 협력 체계 강화하기, 개정 누리과정 실행 및 자기 장학 실현을 위한 여건 개선과 자료 제공하기의 네 가지 방안이 도출되었다. 이상의 연구 결과를 토대로 연구의 의의를 찾아보면 다음과 같다. 첫째, 교사들이 개정 누리과정의 실행주체로서 겪는 다양한 어려움을 세부적으로 분석하고, 이를 극복하기 위한 교사 간 협력 경험을 구체적으로 알아봄으로써 교사들이 교육 현장 일선에서 겪고 있는 어려움과 바로 맞닿은 해결 방안을 모색해볼 수 있었다. 둘째, 교사 간 협력을 통한 문제 해결 과정을 분석함에 있어 협력을 통해 문제를 적극적으로 해결하고 긍정적인 효과를 얻었던 경우와, 반면 협력을 이루고 싶었으나 여러 가지 요인들로 인해 좌절되었던 경우를 동시에 분석함으로써 협력을 증진하고 개정 누리과정의 효율적인 실행에 영향을 미치는 세부적인 요인들을 파악할 수 있었다. 셋째, 교사들이 현장에서 이루고 있는 다양한 협력의 세부적인 사례들을 통해 구체적으로 제시함으로써, 협력을 통해 개정 누리과정을 효율적으로 운영하고자 하는 교사들에게 협력 방법을 안내하는 자료로서 쓰일 수 있다. 따라서 본 연구를 통해 개정 누리과정 실행주체로서 교사들이 겪는 어려움과, 이를 해결하기 위한 다양한 양상의 협력 경험 사례를 분석하고, 협력의 활성화 요인과 저해 요인을 찾아, 교육현장에서 적용할 수 있는 성공적이고 긍정적인 협력 증진과 개정 누리과정의 안정적인 실행을 위한 더 나은 방법들을 모색하는 기반으로 활용될 수 있다.
유아교육 현장에서 교사들은 2019 개정 누리과정을 운영하고 실행하는 주체로서, 교사 개인의 자율성과 전문성에 따라 교육의 질과 결과가 확연하게 달라질 수 있음에 부담과 어려움을 느끼고 있다. 교사들은 이러한 어려움을 극복하고 해결하기 위해 교사 간 협력적 교육과정 운영의 필요성에 대해 느끼고 있었으며, 실제로 현장에서 다양한 협력을 이루어 가고 있었다. 따라서 본 연구에서는 개정 누리과정을 운영하는 주체로서 겪는 어려움에 대해 알아보고, 이를 해결하고 극복하기 위한 교사 간 협력의 과정과 경험 사례를 분석하며, 협력의 활성화를 이루고 개정누리과정의 효율적 실행을 하는데에 필요한 방안을 모색해보고자 한다. 이에 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 개정 누리과정의 자율적 실행주체인 교사가 겪는 어려움은 무엇인가? 2. 개정 누리과정의 자율적 실행주체인 교사들이 어려움을 해결하기 위해 협력한 과정은 어떠한가? 3. 개정 누리과정의 자율적 실행주체인 교사들이 인식한 개정 누리과정의 효율적인 실행 방안은 무엇인가?
본 연구는 현장에 있는 교사들의 이야기를 깊이 있는 면담을 통해 들어보고 다양한 생각과 경험들을 심도있게 분석하기 위해 개별 심층 면담 방법을 사용하였다. 심층 면담은 반 구조화된 면담으로 진행하였으며 연구자가 사전에 준비한 반 구조화된 질문 목록을 활용하였다. 본 연구의 연구 참여자는 2019 개정 누리과정을 경험한 경력 6년 이상의 교사들로, 현재 모두 공립유치원에서 근무하며 개정 누리과정을 운영하고있는 교사 7명이다. 본 연구의 자료 수집은 2022년 3월 20일부터 2022년 9월 29일까지 약 여섯달간 연구 참여자별로 2회씩 심층 면담을 실시하여 이루어졌으며, 면담은 대면 또는 화상 회의, 전화를 통해 실시하였다. 면담 직후 녹화 및 녹음 내용을 전사하여 정리하고, 추후 확인이나 추가 질문이 필요한 경우 전화 등의 연락 수단을 활용하여 수시로 면담 자료를 수집하였다. 본 연구의 자료 분석은 자료 수집과 동시에 이루어졌다. 본 면담 전사 내용과 추가 면담 내용을 전사하고 정리한 자료에서 지속적으로 등장하는 주제, 키워드를 찾아 유목화 하였으며, 적절한 주제를 도출하고 범주화 하였다. 본 연구의 연구 윤리성과 타당성을 확보하기 위해 면담 후 참여자 확인 과정을 거쳤으며, 수집한 자료를 분석하는 과정에서 교육전문가의 검토와 조언을 얻었고, 삼각 검증을 실시해 연구 자료 해석의 타당성을 확보하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사들은 개정 누리과정의 실행주체로서 다양한 어려움에 직면하고 있었다. 교사들은 개정 누리과정 실행의 막막함, 개정 누리과정에서 강조한 자율성에 대한 지나친 부담감, 개정 누리과정 실행주체로서의 고민을 나눌 지원 기반 부족, 개정 누리과정 관련 자기 장학 자료 부족과 관련된 어려움을 겪고 있었다. 둘째, 교사들은 교육과정 실행주체로서 겪는 누리과정 실행의 어려움을 극복하기 위해 교사 간 협력을 이루고 있었다. 그 과정은 먼저 단위유치원교육과정에 대한 합의를 시작으로 학급교육과정의 방향성을 모색하는 것, 원내 교사들이 필요로하는 실질적인 연수를 진행하는 것, 교사 간 놀이활동 지원을 통해 협력하는 것, 교사 간 개방적이고 민주적인 관계를 형성하는 것, 교사 간 자율적인 협의와 교류를 통해 협력을 시도하는 것의 양상으로 나타났다. 그러나 단위유치원교육과정 수립을 위한 교사 간 교육적 합의의 과정이 생략되거나, 형식적이고 의무적인 일방향의 연수가 진행되거나, 교사 간 대화가 부족하고 교사의 자율성이 배제된 형식상의 장학과 전문적학습공동체만 이루어지거나, 교사와 유치원의 분위기가 폐쇄적이고 비민주적인 경우에는 교사 간 협력을 이룰 수 없었다. 셋째, 교사들이 인식한 교사 협력 증진과 개정 누리과정의 효율적 실행을 위한 방안으로는 교사 간 민주적인 관계 형성을 통한 교육적 합의 활성화하기, 개정 누리과정에 대한 체계적이고 심층적인 재교육과 연수 진행하기, 원내·외 자율적인 교사 간 협력 체계 강화하기, 개정 누리과정 실행 및 자기 장학 실현을 위한 여건 개선과 자료 제공하기의 네 가지 방안이 도출되었다. 이상의 연구 결과를 토대로 연구의 의의를 찾아보면 다음과 같다. 첫째, 교사들이 개정 누리과정의 실행주체로서 겪는 다양한 어려움을 세부적으로 분석하고, 이를 극복하기 위한 교사 간 협력 경험을 구체적으로 알아봄으로써 교사들이 교육 현장 일선에서 겪고 있는 어려움과 바로 맞닿은 해결 방안을 모색해볼 수 있었다. 둘째, 교사 간 협력을 통한 문제 해결 과정을 분석함에 있어 협력을 통해 문제를 적극적으로 해결하고 긍정적인 효과를 얻었던 경우와, 반면 협력을 이루고 싶었으나 여러 가지 요인들로 인해 좌절되었던 경우를 동시에 분석함으로써 협력을 증진하고 개정 누리과정의 효율적인 실행에 영향을 미치는 세부적인 요인들을 파악할 수 있었다. 셋째, 교사들이 현장에서 이루고 있는 다양한 협력의 세부적인 사례들을 통해 구체적으로 제시함으로써, 협력을 통해 개정 누리과정을 효율적으로 운영하고자 하는 교사들에게 협력 방법을 안내하는 자료로서 쓰일 수 있다. 따라서 본 연구를 통해 개정 누리과정 실행주체로서 교사들이 겪는 어려움과, 이를 해결하기 위한 다양한 양상의 협력 경험 사례를 분석하고, 협력의 활성화 요인과 저해 요인을 찾아, 교육현장에서 적용할 수 있는 성공적이고 긍정적인 협력 증진과 개정 누리과정의 안정적인 실행을 위한 더 나은 방법들을 모색하는 기반으로 활용될 수 있다.
In the field of early childhood education, teachers are the subjects of operating and implementing the 2019 revised Nuri course, and they feel burdened and difficulty in that the quality and results of education can vary significantly depending on the autonomy and professionalism of each teacher. Te...
In the field of early childhood education, teachers are the subjects of operating and implementing the 2019 revised Nuri course, and they feel burdened and difficulty in that the quality and results of education can vary significantly depending on the autonomy and professionalism of each teacher. Teachers felt the need to operate a cooperative curriculum between teachers to overcome and solve these difficulties, and in fact, they were making various cooperations in the field. Therefore, this study seeks to find out the difficulties experienced as the subject of the revised Nuri course, analyze the process and experience of cooperation between teachers to solve and overcome it, and find ways to revitalize cooperation and efficiently implement the revised Nuri course. Therefore, the following research problems were set up in this study.
1. What are the difficulties faced by teachers, who are autonomous actors of the revised Nuri course? 2. What is the process in which teachers, who are autonomous actors of the revised Nuri course, cooperated to solve difficulties? 3. What is the efficient implementation plan of the revised Nuri course recognized by teachers, who are the autonomous implementers of the revised Nuri course?
This study used individual in-depth interview methods to listen to the stories of teachers in the field through in-depth interviews and analyze various thoughts and experiences in-depth. In-depth interviews were conducted as semi-structured interviews, and a list of semi-structured questions prepared in advance by the researcher was used. The study participants in this study are teachers with more than 6 years of experience who have experienced the 2019 revised Nuri course, and are currently working at public kindergartens and operating the revised Nuri course. The data collection of this study was conducted twice for each study participant for about six months from March 20, 2022 to September 29, 2022, and the interview was conducted through face-to-face, video conference, or phone call. Immediately after the interview, the recordings and recordings were transcribed and organized, and interview data were collected from time to time using contact means such as phone calls if further confirmation or additional questions were needed. The data analysis of this study was conducted simultaneously with data collection. Subjects and keywords that continuously appear in the transcribed and organized data of this interview and additional interviews were found and nomadic, and appropriate topics were derived and categorized. In order to secure the research ethics and validity of this study, participants were identified after the interview, and educational experts reviewed and advised in the process of analyzing the collected data, and triangular verification was conducted to secure the validity of the research data interpretation. The results of this study are summarized as follows. First, teachers were facing various difficulties as executives of the revised Nuri course. Teachers were struggling with the difficulty of implementing the revised Nuri course, the excessive burden of autonomy emphasized in the revised Nuri course, the lack of a support base to share their concerns as executives of the revised Nuri course, and the lack of self-scholarship data related to the revised Nuri course. Second, teachers were cooperating between teachers to overcome the difficulties in implementing the Nuri course as the subject of curriculum implementation. Starting with the agreement on the unit kindergarten curriculum, the process was found to seek the direction of the class curriculum, conduct practical training required by teachers, cooperate through support for play activities between teachers, form open and democratic relationships between teachers, and try to cooperate through autonomous consultation and exchange between teachers. However, cooperation between teachers could not be achieved if the process of educational agreement between teachers to establish a unit kindergarten curriculum was omitted, formal and mandatory one-way training was conducted, only formal scholarship and professional learning communities lacked dialogue and teacher autonomy, or the atmosphere of teachers and kindergartens was closed and undemocratic. Third, four measures were drawn to promote teacher cooperation and efficient implementation of the revised Nuri course: revitalizing educational consensus through democratic relationship formation, systematic and in-depth retraining and training of the revised Nuri course, strengthening the cooperation system between teachers, and providing data. Based on the above research results, the significance of the study is as follows. First, by analyzing in detail the various difficulties that teachers face as executives of the revised Nuri course and examining the cooperation experience between teachers to overcome them, it was possible to find a solution directly in contact with the difficulties that teachers face on the front line of education. Second, in analyzing the problem-solving process through cooperation between teachers, it was possible to identify detailed factors that promoted cooperation and affected the efficient implementation of the revised Nuri course by analyzing the case where the problem was actively solved and achieved positive effects. Third, it can be used as a material to guide teachers who want to efficiently operate the revised Nuri course through cooperation by presenting specific examples of various cooperation in the field. Therefore, through this study, it can be used as a basis for analyzing teachers' difficulties as an implementer of the revised Nuri course, analyzing various aspects of cooperation experience, finding factors to activate and hinder cooperation, and finding better ways to promote cooperation and stably implement the revised Nuri course.
In the field of early childhood education, teachers are the subjects of operating and implementing the 2019 revised Nuri course, and they feel burdened and difficulty in that the quality and results of education can vary significantly depending on the autonomy and professionalism of each teacher. Teachers felt the need to operate a cooperative curriculum between teachers to overcome and solve these difficulties, and in fact, they were making various cooperations in the field. Therefore, this study seeks to find out the difficulties experienced as the subject of the revised Nuri course, analyze the process and experience of cooperation between teachers to solve and overcome it, and find ways to revitalize cooperation and efficiently implement the revised Nuri course. Therefore, the following research problems were set up in this study.
1. What are the difficulties faced by teachers, who are autonomous actors of the revised Nuri course? 2. What is the process in which teachers, who are autonomous actors of the revised Nuri course, cooperated to solve difficulties? 3. What is the efficient implementation plan of the revised Nuri course recognized by teachers, who are the autonomous implementers of the revised Nuri course?
This study used individual in-depth interview methods to listen to the stories of teachers in the field through in-depth interviews and analyze various thoughts and experiences in-depth. In-depth interviews were conducted as semi-structured interviews, and a list of semi-structured questions prepared in advance by the researcher was used. The study participants in this study are teachers with more than 6 years of experience who have experienced the 2019 revised Nuri course, and are currently working at public kindergartens and operating the revised Nuri course. The data collection of this study was conducted twice for each study participant for about six months from March 20, 2022 to September 29, 2022, and the interview was conducted through face-to-face, video conference, or phone call. Immediately after the interview, the recordings and recordings were transcribed and organized, and interview data were collected from time to time using contact means such as phone calls if further confirmation or additional questions were needed. The data analysis of this study was conducted simultaneously with data collection. Subjects and keywords that continuously appear in the transcribed and organized data of this interview and additional interviews were found and nomadic, and appropriate topics were derived and categorized. In order to secure the research ethics and validity of this study, participants were identified after the interview, and educational experts reviewed and advised in the process of analyzing the collected data, and triangular verification was conducted to secure the validity of the research data interpretation. The results of this study are summarized as follows. First, teachers were facing various difficulties as executives of the revised Nuri course. Teachers were struggling with the difficulty of implementing the revised Nuri course, the excessive burden of autonomy emphasized in the revised Nuri course, the lack of a support base to share their concerns as executives of the revised Nuri course, and the lack of self-scholarship data related to the revised Nuri course. Second, teachers were cooperating between teachers to overcome the difficulties in implementing the Nuri course as the subject of curriculum implementation. Starting with the agreement on the unit kindergarten curriculum, the process was found to seek the direction of the class curriculum, conduct practical training required by teachers, cooperate through support for play activities between teachers, form open and democratic relationships between teachers, and try to cooperate through autonomous consultation and exchange between teachers. However, cooperation between teachers could not be achieved if the process of educational agreement between teachers to establish a unit kindergarten curriculum was omitted, formal and mandatory one-way training was conducted, only formal scholarship and professional learning communities lacked dialogue and teacher autonomy, or the atmosphere of teachers and kindergartens was closed and undemocratic. Third, four measures were drawn to promote teacher cooperation and efficient implementation of the revised Nuri course: revitalizing educational consensus through democratic relationship formation, systematic and in-depth retraining and training of the revised Nuri course, strengthening the cooperation system between teachers, and providing data. Based on the above research results, the significance of the study is as follows. First, by analyzing in detail the various difficulties that teachers face as executives of the revised Nuri course and examining the cooperation experience between teachers to overcome them, it was possible to find a solution directly in contact with the difficulties that teachers face on the front line of education. Second, in analyzing the problem-solving process through cooperation between teachers, it was possible to identify detailed factors that promoted cooperation and affected the efficient implementation of the revised Nuri course by analyzing the case where the problem was actively solved and achieved positive effects. Third, it can be used as a material to guide teachers who want to efficiently operate the revised Nuri course through cooperation by presenting specific examples of various cooperation in the field. Therefore, through this study, it can be used as a basis for analyzing teachers' difficulties as an implementer of the revised Nuri course, analyzing various aspects of cooperation experience, finding factors to activate and hinder cooperation, and finding better ways to promote cooperation and stably implement the revised Nuri course.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.