본 연구는 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구로써 영아들에게서 나타난 또래상호작용의 문제점과 이를 개선하기 위해 그림책 활용 미술놀이를 실행하는 과정에서 나타나는 교사와 영아의 의미 있는 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적에 따라 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구과정은 어떻게 이루어지는가? 2. 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구를 통해 나타난 영아의 변화는 무엇인가? 3. 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
본 연구는 2020년 5월부터 2020년 9월까지 경기도에 위치한 민간 J어린이집의 만 2세 꽃잎반 영아 14명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 사진촬영 및 오디오녹음, 연구자의 반성적 저널 등의 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구과정은 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 만 2세 학급에서 또래상호작용으로 경험하는 어려움을 진단하고, 이를 지원하기 위한 ...
본 연구는 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구로써 영아들에게서 나타난 또래상호작용의 문제점과 이를 개선하기 위해 그림책 활용 미술놀이를 실행하는 과정에서 나타나는 교사와 영아의 의미 있는 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적에 따라 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구과정은 어떻게 이루어지는가? 2. 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구를 통해 나타난 영아의 변화는 무엇인가? 3. 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
본 연구는 2020년 5월부터 2020년 9월까지 경기도에 위치한 민간 J어린이집의 만 2세 꽃잎반 영아 14명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 사진촬영 및 오디오녹음, 연구자의 반성적 저널 등의 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구과정은 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 만 2세 학급에서 또래상호작용으로 경험하는 어려움을 진단하고, 이를 지원하기 위한 해결방안을 적용하기 위하여 영아를 관찰하고 평가하며 다음 실행을 위한 계획을 세우는 순환적인 실행연구를 실시하였다. 영아들의 또래상호작용을 관찰한 결과 자기중심적인 성향과 의사소통의 미숙으로 또래상호작용에서 몸싸움이나 공격적인 행동 등 갈등이 빚어지는 영아들의 모습이 개선되어야 할 문제점으로 도출되었다. 따라서 도출된 문제점을 개선하기 위한 계획으로 언어표현에 익숙하지 않은 영아가 자신의 감정과 정서를 자유롭게 표현하면서 또래와 상호작용할 수 있는 그림책 활용 미술놀이를 실행하였다. 실행과정에서 나타난 영아들의 변화를 분석, 계획, 실행, 평가하는 순환적인 과정을 통해 영아와 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다. 둘째, 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구과정을 통해 영아는 또래와의 긍정적 상호작용이 증가한 영아, 또래와 자유롭게 놀이하기가 증가한 영아, 또래와 함께 그림책읽기가 증가한 영아의 모습을 관찰하게 되어 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 셋째, 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구과정을 통해 교사는 영아들의 또래상호작용 지원을 위해 연구하는 교사, 영아들을 관찰하고 지원하는 교사로 변화하고 성장하였다. 이와 같이 본 연구는 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 운영방안을 제시하였다는 점에서 의미가 있으며, 만 2세 또래상호작용을 지원하는 실제적 지원방안 마련에 도움이 되기를 기대한다.
본 연구는 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구로써 영아들에게서 나타난 또래상호작용의 문제점과 이를 개선하기 위해 그림책 활용 미술놀이를 실행하는 과정에서 나타나는 교사와 영아의 의미 있는 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적에 따라 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구과정은 어떻게 이루어지는가? 2. 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구를 통해 나타난 영아의 변화는 무엇인가? 3. 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
본 연구는 2020년 5월부터 2020년 9월까지 경기도에 위치한 민간 J어린이집의 만 2세 꽃잎반 영아 14명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 사진촬영 및 오디오녹음, 연구자의 반성적 저널 등의 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구과정은 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 만 2세 학급에서 또래상호작용으로 경험하는 어려움을 진단하고, 이를 지원하기 위한 해결방안을 적용하기 위하여 영아를 관찰하고 평가하며 다음 실행을 위한 계획을 세우는 순환적인 실행연구를 실시하였다. 영아들의 또래상호작용을 관찰한 결과 자기중심적인 성향과 의사소통의 미숙으로 또래상호작용에서 몸싸움이나 공격적인 행동 등 갈등이 빚어지는 영아들의 모습이 개선되어야 할 문제점으로 도출되었다. 따라서 도출된 문제점을 개선하기 위한 계획으로 언어표현에 익숙하지 않은 영아가 자신의 감정과 정서를 자유롭게 표현하면서 또래와 상호작용할 수 있는 그림책 활용 미술놀이를 실행하였다. 실행과정에서 나타난 영아들의 변화를 분석, 계획, 실행, 평가하는 순환적인 과정을 통해 영아와 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다. 둘째, 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구과정을 통해 영아는 또래와의 긍정적 상호작용이 증가한 영아, 또래와 자유롭게 놀이하기가 증가한 영아, 또래와 함께 그림책읽기가 증가한 영아의 모습을 관찰하게 되어 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 셋째, 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 실행연구과정을 통해 교사는 영아들의 또래상호작용 지원을 위해 연구하는 교사, 영아들을 관찰하고 지원하는 교사로 변화하고 성장하였다. 이와 같이 본 연구는 만 2세 또래상호작용을 위한 그림책 활용 미술놀이 운영방안을 제시하였다는 점에서 의미가 있으며, 만 2세 또래상호작용을 지원하는 실제적 지원방안 마련에 도움이 되기를 기대한다.
This study is a study on the execution of art play using picture books for the interaction of 2-Year-Old Class. Peer interaction problems have been found in infants. In order to improve this, art play using picture books was carried out. The purpose of this study is to examine the changes of teacher...
This study is a study on the execution of art play using picture books for the interaction of 2-Year-Old Class. Peer interaction problems have been found in infants. In order to improve this, art play using picture books was carried out. The purpose of this study is to examine the changes of teachers and infants in the research process. Depending on the purpose of the study, the research problems are as follows.
1. How is the study on the execution of art play practice using picture books for peer interaction with the 2-Year-Old Class? 2. What is the change of infants through the study of art play practice using picture books for peer interaction with their 2-Year-Old Class? 3. What is the change in teachers through the study of art play practice using picture books for peer interaction with 2-Year-Old Class?
This study was conducted from May 2020 to September 2020 on 14 infants with a 2-year-old petal class at a private J daycare center located in Gyeonggi-do. Materials were collected using methods such as participatory observation, photographing and audio recording, researcher's reflective journal. The results of the study are as follows. First, The study of art play action using picture books for peer interaction of 2-Year-Old Class was conducted from the first to the third. Classes aged 2 had difficulty interacting with their peers. To help with this, we conducted a cyclical action study that observed and assessed infants and made plans for their next action. As a result of observing peer interaction among infants, Aggressive behavior appeared in peer interaction due to self-centered tendencies and inexperience in communication. The behavior of these infants was identified as a problem to be improved. To improve the problems found, In order to allow infants who are not familiar with language expressions to freely express their emotions and interact with peers, they performed art play using picture books. We observed positive changes in infants and teachers in the cycle of analysis, planning, implementation, and evaluation based on changes in infants. Second, Through a study on the practice of art play using picture books for interaction of 2-Year-Old Class, infants with increased positive interactions with their peers, infants with increased voluntary play with their peers, and infants with increased picture book reading with their peers was able to confirm were found and positive changes. Third, Through the study of art play using picture books for peer interaction of 2-Year-Old Class, teacher have transformed and grown into teachers studying to support children's peer interaction and teachers who observe and support children. This study is meaningful by suggesting a plan for the operation of art play using picture books for peer interaction of 2-Year-Old Class. and It is hoped that it will be helpful in preparing practical support plans to support interactions between the ages of 2-Year-Old Class.
This study is a study on the execution of art play using picture books for the interaction of 2-Year-Old Class. Peer interaction problems have been found in infants. In order to improve this, art play using picture books was carried out. The purpose of this study is to examine the changes of teachers and infants in the research process. Depending on the purpose of the study, the research problems are as follows.
1. How is the study on the execution of art play practice using picture books for peer interaction with the 2-Year-Old Class? 2. What is the change of infants through the study of art play practice using picture books for peer interaction with their 2-Year-Old Class? 3. What is the change in teachers through the study of art play practice using picture books for peer interaction with 2-Year-Old Class?
This study was conducted from May 2020 to September 2020 on 14 infants with a 2-year-old petal class at a private J daycare center located in Gyeonggi-do. Materials were collected using methods such as participatory observation, photographing and audio recording, researcher's reflective journal. The results of the study are as follows. First, The study of art play action using picture books for peer interaction of 2-Year-Old Class was conducted from the first to the third. Classes aged 2 had difficulty interacting with their peers. To help with this, we conducted a cyclical action study that observed and assessed infants and made plans for their next action. As a result of observing peer interaction among infants, Aggressive behavior appeared in peer interaction due to self-centered tendencies and inexperience in communication. The behavior of these infants was identified as a problem to be improved. To improve the problems found, In order to allow infants who are not familiar with language expressions to freely express their emotions and interact with peers, they performed art play using picture books. We observed positive changes in infants and teachers in the cycle of analysis, planning, implementation, and evaluation based on changes in infants. Second, Through a study on the practice of art play using picture books for interaction of 2-Year-Old Class, infants with increased positive interactions with their peers, infants with increased voluntary play with their peers, and infants with increased picture book reading with their peers was able to confirm were found and positive changes. Third, Through the study of art play using picture books for peer interaction of 2-Year-Old Class, teacher have transformed and grown into teachers studying to support children's peer interaction and teachers who observe and support children. This study is meaningful by suggesting a plan for the operation of art play using picture books for peer interaction of 2-Year-Old Class. and It is hoped that it will be helpful in preparing practical support plans to support interactions between the ages of 2-Year-Old Class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.