국민의 문화적 삶을 보장하고 국가의 문화적 역량을 강화하기 위한 사회문화예술교육의 필요성이 다시금 조명받고 있다. 이에 본 연구는 사회문화예술교육의 활성화를 위해 미술교육을 중점으로 경험가치의 요인을 규명하고, 각 요인들이 교육만족과 행동의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 더 나아가 학습자의 성향에 따라 경험가치가 교육만족도에 미치는 조절효과에 대해 실증적으로 검증하였다. 사회문화예술교육 중 미술교육에 참여한 경험이 있는 참여자 321명을 대상으로 온⦁오프라인으로 설문을 받아 모델 간 구조 검증을 위해 ...
국민의 문화적 삶을 보장하고 국가의 문화적 역량을 강화하기 위한 사회문화예술교육의 필요성이 다시금 조명받고 있다. 이에 본 연구는 사회문화예술교육의 활성화를 위해 미술교육을 중점으로 경험가치의 요인을 규명하고, 각 요인들이 교육만족과 행동의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 더 나아가 학습자의 성향에 따라 경험가치가 교육만족도에 미치는 조절효과에 대해 실증적으로 검증하였다. 사회문화예술교육 중 미술교육에 참여한 경험이 있는 참여자 321명을 대상으로 온⦁오프라인으로 설문을 받아 모델 간 구조 검증을 위해 AMOS 26.0을 이용해 통계분석을 진행하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 연구 결과 사회문화예술교육 중 미술교육의 경험가치는 심미적 가치, 일상탈출 가치, 교육적 가치, 서비스 가치 4가지 요인으로 구성된 것을 확인할 수 있다. 이후 경험가치와 교육만족도의 관계를 분석한 결과 교육적 가치와 심미적 가치가 교육만족도에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 교육만족도의 증가는 행동의도의 증가로 이어지는 것으로 나타났다. 마지막으로 자기조절초점이 사회문화예술교육 경험가치 형성요인에 조절효과를 주는 것으로 나타났다. 이에 본 연구를 바탕으로 학습자들의 경험가치를 충족시켜줄 수 있는 방향의 교육이 기획 및 운영을 통해 궁극적으로 사회문화예술교육의 활성화를 이루는데 도움이 되기를 기대한다.
국민의 문화적 삶을 보장하고 국가의 문화적 역량을 강화하기 위한 사회문화예술교육의 필요성이 다시금 조명받고 있다. 이에 본 연구는 사회문화예술교육의 활성화를 위해 미술교육을 중점으로 경험가치의 요인을 규명하고, 각 요인들이 교육만족과 행동의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 더 나아가 학습자의 성향에 따라 경험가치가 교육만족도에 미치는 조절효과에 대해 실증적으로 검증하였다. 사회문화예술교육 중 미술교육에 참여한 경험이 있는 참여자 321명을 대상으로 온⦁오프라인으로 설문을 받아 모델 간 구조 검증을 위해 AMOS 26.0을 이용해 통계분석을 진행하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 연구 결과 사회문화예술교육 중 미술교육의 경험가치는 심미적 가치, 일상탈출 가치, 교육적 가치, 서비스 가치 4가지 요인으로 구성된 것을 확인할 수 있다. 이후 경험가치와 교육만족도의 관계를 분석한 결과 교육적 가치와 심미적 가치가 교육만족도에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 교육만족도의 증가는 행동의도의 증가로 이어지는 것으로 나타났다. 마지막으로 자기조절초점이 사회문화예술교육 경험가치 형성요인에 조절효과를 주는 것으로 나타났다. 이에 본 연구를 바탕으로 학습자들의 경험가치를 충족시켜줄 수 있는 방향의 교육이 기획 및 운영을 통해 궁극적으로 사회문화예술교육의 활성화를 이루는데 도움이 되기를 기대한다.
The necessity of arts and culture education for communities to guarantee the cultural life of the people and strengthen the cultural capacity of the nation is being highlighted again. Therefore, this study examined the factors of experience value focusing on art education for the activation of arts ...
The necessity of arts and culture education for communities to guarantee the cultural life of the people and strengthen the cultural capacity of the nation is being highlighted again. Therefore, this study examined the factors of experience value focusing on art education for the activation of arts and culture education for communities, and examined the effects of each factor on education satisfaction and behavioral intention. Furthermore, the moderating effect of experience value on education satisfaction was empirically verified according to learner's tendency. The survey was conducted on 321 participants who had participated in art education during arts and culture education for communities on-line and statistical analysis was conducted using AMOS 26.0 to verify the structure between models. The results of the study are as follows. The results of this study show that the experience value of art education among arts and culture education for communities consists of four factors: aesthetic value, escape value, educational value, and service value. After analyzing the relationship between experience value and education satisfaction, educational value and aesthetic value had a significant effect on education satisfaction, and the increase in education satisfaction led to an increase in behavioral intention. Finally, self-regulation focus has a moderating effect on the formation factors of experience value of arts and culture education for communities. Based on this study, expected that education in a direction that can satisfy the learner's experience value will ultimately help revitalize arts and culture education for communities through planning and operation.
The necessity of arts and culture education for communities to guarantee the cultural life of the people and strengthen the cultural capacity of the nation is being highlighted again. Therefore, this study examined the factors of experience value focusing on art education for the activation of arts and culture education for communities, and examined the effects of each factor on education satisfaction and behavioral intention. Furthermore, the moderating effect of experience value on education satisfaction was empirically verified according to learner's tendency. The survey was conducted on 321 participants who had participated in art education during arts and culture education for communities on-line and statistical analysis was conducted using AMOS 26.0 to verify the structure between models. The results of the study are as follows. The results of this study show that the experience value of art education among arts and culture education for communities consists of four factors: aesthetic value, escape value, educational value, and service value. After analyzing the relationship between experience value and education satisfaction, educational value and aesthetic value had a significant effect on education satisfaction, and the increase in education satisfaction led to an increase in behavioral intention. Finally, self-regulation focus has a moderating effect on the formation factors of experience value of arts and culture education for communities. Based on this study, expected that education in a direction that can satisfy the learner's experience value will ultimately help revitalize arts and culture education for communities through planning and operation.
주제어
#사회문화예술교육 미술교육 자기조절초점 경험가치 교육만족도 행동의도 Arts and culture education for communities Art educa tion Self-regulation focus Experience value Education satisfaction Behavioral intention
학위논문 정보
저자
윤서영
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 전시경영전공
지도교수
류승완
발행연도
2021
총페이지
v, 90장
키워드
사회문화예술교육 미술교육 자기조절초점 경험가치 교육만족도 행동의도 Arts and culture education for communities Art educa tion Self-regulation focus Experience value Education satisfaction Behavioral intention
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.