기술의 발전 속에서 기존 문화 예술의 가치가 변화되고 있으며, 공연의 문화 형식과 관람 형태 또한 달라지고 있다. 국내에서 온라인 공연은 코로나바이러스 이후 활발하게 진행되고 있는 새로운 공연의 형태이다. 이에 새롭게 떠오르는 온라인 공연에 대한 인식과 중계 유형에 따른 몰입의 경험이 어떻게 다르게 나타나는지에 대하여 창작자 중심의 전문가와 일반 관람객 대상으로 연구하고자 하였다. 대상자 모두 공연에 대한 관심이 있는 12명을 대상으로 심층인터...
기술의 발전 속에서 기존 문화 예술의 가치가 변화되고 있으며, 공연의 문화 형식과 관람 형태 또한 달라지고 있다. 국내에서 온라인 공연은 코로나바이러스 이후 활발하게 진행되고 있는 새로운 공연의 형태이다. 이에 새롭게 떠오르는 온라인 공연에 대한 인식과 중계 유형에 따른 몰입의 경험이 어떻게 다르게 나타나는지에 대하여 창작자 중심의 전문가와 일반 관람객 대상으로 연구하고자 하였다. 대상자 모두 공연에 대한 관심이 있는 12명을 대상으로 심층인터뷰를 진행하였으며, 전문가 6인, 일반 관람객 6인으로 구성하였다. 인터뷰를 통해, 온라인 공연만의 장단점 및 시장 확장 가능성에 대한 전문가와 관람객 간에 인식 차이가 있음을 알 수 있었다. 또한, 온라인 공연 중계 유형에 따른 몰입 경험의 차이에 있어서는, 녹화 영상본 방식이 실시간 공연 방식에 비해서 몰입 경험에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 온라인 공연을 통한 공연 시장 확장 가능성에 대해 수용자와 전문가 집단 간에 긍정적, 부정적 생각의 차이가 나타났다. 특히, 온라인 공연은 전통적인 공연 형태가 아닌 기술과의 융합이 된 형태이기 때문에 대면 공연의 특색을 잃지 않고 온라인 공연을 제작해야 할 것이다.
기술의 발전 속에서 기존 문화 예술의 가치가 변화되고 있으며, 공연의 문화 형식과 관람 형태 또한 달라지고 있다. 국내에서 온라인 공연은 코로나바이러스 이후 활발하게 진행되고 있는 새로운 공연의 형태이다. 이에 새롭게 떠오르는 온라인 공연에 대한 인식과 중계 유형에 따른 몰입의 경험이 어떻게 다르게 나타나는지에 대하여 창작자 중심의 전문가와 일반 관람객 대상으로 연구하고자 하였다. 대상자 모두 공연에 대한 관심이 있는 12명을 대상으로 심층인터뷰를 진행하였으며, 전문가 6인, 일반 관람객 6인으로 구성하였다. 인터뷰를 통해, 온라인 공연만의 장단점 및 시장 확장 가능성에 대한 전문가와 관람객 간에 인식 차이가 있음을 알 수 있었다. 또한, 온라인 공연 중계 유형에 따른 몰입 경험의 차이에 있어서는, 녹화 영상본 방식이 실시간 공연 방식에 비해서 몰입 경험에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 온라인 공연을 통한 공연 시장 확장 가능성에 대해 수용자와 전문가 집단 간에 긍정적, 부정적 생각의 차이가 나타났다. 특히, 온라인 공연은 전통적인 공연 형태가 아닌 기술과의 융합이 된 형태이기 때문에 대면 공연의 특색을 잃지 않고 온라인 공연을 제작해야 할 것이다.
As technology develops, the conventional values of cultural arts have been changing. With this change, the aspects of performances and forms of watching those performances also have been transformed. Online performances are way new formats of performances within the country, which emerged as the cor...
As technology develops, the conventional values of cultural arts have been changing. With this change, the aspects of performances and forms of watching those performances also have been transformed. Online performances are way new formats of performances within the country, which emerged as the coronavirus has been prevalent. In this regard, I aim to analyze the effects of subjects’ recognition for online performances and broadcasting forms on experiences of people’s flow focused on samples from suppliers and consumers of performances. The in-depth interview is conducted for 12 interviewees who have deep interests in performances. Of 12 interviewees, 6 are sampled from professional producers and 6 are from common audiences. From the interview, I figure out that there are clear discrepancies between expertise and consumers regarding the recognitions on online performances’s advantages and disadvantages. Also, for the effects of broadcasting formats of online performances on people’s flow, I find that between live-performance and recorded performance, the latter affects more positively on flow experience. Lastly, there are also disparate responses about and the possibility of online performance market growth between experts and consumers. Especially, considering the fact online performances are different with conventional offline performances in the sense that online plays use technology intensively, it is essential not to lose some essential identities of face-to-face performances when making online performances.
As technology develops, the conventional values of cultural arts have been changing. With this change, the aspects of performances and forms of watching those performances also have been transformed. Online performances are way new formats of performances within the country, which emerged as the coronavirus has been prevalent. In this regard, I aim to analyze the effects of subjects’ recognition for online performances and broadcasting forms on experiences of people’s flow focused on samples from suppliers and consumers of performances. The in-depth interview is conducted for 12 interviewees who have deep interests in performances. Of 12 interviewees, 6 are sampled from professional producers and 6 are from common audiences. From the interview, I figure out that there are clear discrepancies between expertise and consumers regarding the recognitions on online performances’s advantages and disadvantages. Also, for the effects of broadcasting formats of online performances on people’s flow, I find that between live-performance and recorded performance, the latter affects more positively on flow experience. Lastly, there are also disparate responses about and the possibility of online performance market growth between experts and consumers. Especially, considering the fact online performances are different with conventional offline performances in the sense that online plays use technology intensively, it is essential not to lose some essential identities of face-to-face performances when making online performances.
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