뷰티 핵심 오피니언 리더의 특성이 뷰티 메이크업 튜토리얼 비디오 시청자의 구매의도에 미치는 영향 The Effect of Beauty Key Opinion Leaders on Consumers’ Purchase Intention ? An Analysis of Comments on the Beauty Makeup Tutorial Video원문보기
중국시장 경제의 신속한 발전과 평균소득의 상승으로 중국 소비자들이 자아에 대한 개인적 가치와 외모에 대한 관심도가 증가하면서 중국 화장품시장도 신속하게 발전하고 있다. “신세대+인터넷”의 환경에서 사람들은 외모에 대해 투자를 늘리고 있다. 중국의 뷰티 산업이 꽃피기 시작한 것은 인터넷의 발전 덕분이다. 스마트폰의 혁신, 모바일 인터넷의 전면 보급, 그리고 사진과 비디오를 공유할 수 있는 다양한 미디어 플랫폼의 지속적인 출현과 함께, 통신 환경은 극적으로 변화했다. 이 인터넷 환경 덕분에 뷰티 블로거 그룹의 영향력이 강해진다. 뷰티 메이크업 분야에서 KOL 의 독특한 통찰력, 풍부한 경험, 전문성이 소비자들에게 미치는 영향이 매우 커서. 요즘 기업들이 뷰티 KOL마케팅을 중요한 발전전략으로 채택하고 있다. 이 연구는 뷰티 메이크업 튜토리얼 비디오를 연구 대상으로 삼는다. 시청자들의 댓글을 분석해 ...
중국시장 경제의 신속한 발전과 평균소득의 상승으로 중국 소비자들이 자아에 대한 개인적 가치와 외모에 대한 관심도가 증가하면서 중국 화장품시장도 신속하게 발전하고 있다. “신세대+인터넷”의 환경에서 사람들은 외모에 대해 투자를 늘리고 있다. 중국의 뷰티 산업이 꽃피기 시작한 것은 인터넷의 발전 덕분이다. 스마트폰의 혁신, 모바일 인터넷의 전면 보급, 그리고 사진과 비디오를 공유할 수 있는 다양한 미디어 플랫폼의 지속적인 출현과 함께, 통신 환경은 극적으로 변화했다. 이 인터넷 환경 덕분에 뷰티 블로거 그룹의 영향력이 강해진다. 뷰티 메이크업 분야에서 KOL 의 독특한 통찰력, 풍부한 경험, 전문성이 소비자들에게 미치는 영향이 매우 커서. 요즘 기업들이 뷰티 KOL마케팅을 중요한 발전전략으로 채택하고 있다. 이 연구는 뷰티 메이크업 튜토리얼 비디오를 연구 대상으로 삼는다. 시청자들의 댓글을 분석해 준사회적 상호 작용, 뷰티 KOL 과 시청자들 의 유사성, 뷰티 KOL 의 전문성이 KOL 의 신뢰도에 영향을 미쳐 시청자의 구매 의도에 영향을 미치는지 알아보는 것을 목표로 한다. 결과를 보면 준사회적 상호작용은 뷰티 KOL 의 신뢰도에 긍정적인 영향을 미치고, 화장기술에 대한 전문성은 신뢰도에 부정적인 영향을 미치며, KOL 의 신뢰성은 시청자의 구매 의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 많은 팬을 가진 KOL 과 적은 팬을 가진 KOL 간에 어떠한 차이가 있는지 알아보려고한다. 검정 결과를 보면 단지 준사회적 상호작용 대해 유의한 차이를 가지고있다. 연구결과에 따르면 뷰티 KOL 의 구매 전환율 올리기위해 트래픽 늘려야 한다는 것을 알수 있다. 그러므로 팬들과 긴밀한 관계를 구축하고 유지하는것은 뷰티 KOL 에게 가장 중요하다. 그리고 타겟고객과 메이크업 뷰티 KOL 과의 신뢰도는 또한 브랜드가 전략적 협력파트너 선정시 꼭 알아야 할 중요한 부분이다.
중국시장 경제의 신속한 발전과 평균소득의 상승으로 중국 소비자들이 자아에 대한 개인적 가치와 외모에 대한 관심도가 증가하면서 중국 화장품시장도 신속하게 발전하고 있다. “신세대+인터넷”의 환경에서 사람들은 외모에 대해 투자를 늘리고 있다. 중국의 뷰티 산업이 꽃피기 시작한 것은 인터넷의 발전 덕분이다. 스마트폰의 혁신, 모바일 인터넷의 전면 보급, 그리고 사진과 비디오를 공유할 수 있는 다양한 미디어 플랫폼의 지속적인 출현과 함께, 통신 환경은 극적으로 변화했다. 이 인터넷 환경 덕분에 뷰티 블로거 그룹의 영향력이 강해진다. 뷰티 메이크업 분야에서 KOL 의 독특한 통찰력, 풍부한 경험, 전문성이 소비자들에게 미치는 영향이 매우 커서. 요즘 기업들이 뷰티 KOL마케팅을 중요한 발전전략으로 채택하고 있다. 이 연구는 뷰티 메이크업 튜토리얼 비디오를 연구 대상으로 삼는다. 시청자들의 댓글을 분석해 준사회적 상호 작용, 뷰티 KOL 과 시청자들 의 유사성, 뷰티 KOL 의 전문성이 KOL 의 신뢰도에 영향을 미쳐 시청자의 구매 의도에 영향을 미치는지 알아보는 것을 목표로 한다. 결과를 보면 준사회적 상호작용은 뷰티 KOL 의 신뢰도에 긍정적인 영향을 미치고, 화장기술에 대한 전문성은 신뢰도에 부정적인 영향을 미치며, KOL 의 신뢰성은 시청자의 구매 의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 많은 팬을 가진 KOL 과 적은 팬을 가진 KOL 간에 어떠한 차이가 있는지 알아보려고한다. 검정 결과를 보면 단지 준사회적 상호작용 대해 유의한 차이를 가지고있다. 연구결과에 따르면 뷰티 KOL 의 구매 전환율 올리기위해 트래픽 늘려야 한다는 것을 알수 있다. 그러므로 팬들과 긴밀한 관계를 구축하고 유지하는것은 뷰티 KOL 에게 가장 중요하다. 그리고 타겟고객과 메이크업 뷰티 KOL 과의 신뢰도는 또한 브랜드가 전략적 협력파트너 선정시 꼭 알아야 할 중요한 부분이다.
With the rapid development of the Chinese market economy and the rise in the national average income, Chinese consumers care more about their personal values and appearance. In the "new generation + Internet" environment, people have increased their spending on their appearance. Over the past decade...
With the rapid development of the Chinese market economy and the rise in the national average income, Chinese consumers care more about their personal values and appearance. In the "new generation + Internet" environment, people have increased their spending on their appearance. Over the past decade, China's beauty industry began to boom, thanks to the new generation and the development of the Internet. With the innovation of the smartphone, the full coverage of the mobile internet, and the continuous emergence of various media platforms for pictures and videos, the communication environment has changed dramatically. It has provided a superior living environment for strengthened Beauty influencers’ group. The impact of KOL's unique insights, rich experience, and professionalism in the field of beauty makeup on consumers should not be underestimated. Nowadays, Beauty KOL marketing has become an important developmental strategy employed by companies and brands. This study takes beauty makeup tutorial videos as the research object. By analyzing the comments by viewers, firstly we aim to find out whether para-social interaction, the similarity between Beauty KOL and viewers, and Beauty KOL’s professionalism have an impact on the trustworthiness of KOL, thus affecting viewers’ purchase intention. The results showed that para-social interaction between viewers and Beauty KOL has a positive effect on KOL’s trustworthiness, professional knowledge on makeup skill negatively affect the trustworthiness, and KOL’s trustworthiness has a positive effect on viewers’ purchase intention. Secondly, we want to know whether there are significant differences in those variables between big fan base KOLs and small fan base KOLs. In fact, they have significant differences only in the reflection of para-social interaction. Based on the results of the studies, it is clear that Beauty KOLs should grow their own “private traffic” to get purchase conversion. It is extremely important for Beauty KOL to build and maintain a close relationship with fans. The target users and makeup tutorial Beauty KOL’s trustworthiness are the important factors brands need to know when selecting strategic partners.
With the rapid development of the Chinese market economy and the rise in the national average income, Chinese consumers care more about their personal values and appearance. In the "new generation + Internet" environment, people have increased their spending on their appearance. Over the past decade, China's beauty industry began to boom, thanks to the new generation and the development of the Internet. With the innovation of the smartphone, the full coverage of the mobile internet, and the continuous emergence of various media platforms for pictures and videos, the communication environment has changed dramatically. It has provided a superior living environment for strengthened Beauty influencers’ group. The impact of KOL's unique insights, rich experience, and professionalism in the field of beauty makeup on consumers should not be underestimated. Nowadays, Beauty KOL marketing has become an important developmental strategy employed by companies and brands. This study takes beauty makeup tutorial videos as the research object. By analyzing the comments by viewers, firstly we aim to find out whether para-social interaction, the similarity between Beauty KOL and viewers, and Beauty KOL’s professionalism have an impact on the trustworthiness of KOL, thus affecting viewers’ purchase intention. The results showed that para-social interaction between viewers and Beauty KOL has a positive effect on KOL’s trustworthiness, professional knowledge on makeup skill negatively affect the trustworthiness, and KOL’s trustworthiness has a positive effect on viewers’ purchase intention. Secondly, we want to know whether there are significant differences in those variables between big fan base KOLs and small fan base KOLs. In fact, they have significant differences only in the reflection of para-social interaction. Based on the results of the studies, it is clear that Beauty KOLs should grow their own “private traffic” to get purchase conversion. It is extremely important for Beauty KOL to build and maintain a close relationship with fans. The target users and makeup tutorial Beauty KOL’s trustworthiness are the important factors brands need to know when selecting strategic partners.
주제어
#KOL marketing Makeup tutorial video Social media Para-social interaction Professional knowledge Similarity Trustworthiness Beauty KOL
학위논문 정보
저자
WU JIAZE
학위수여기관
고려대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
디지털경영학과
지도교수
민대환
발행연도
2021
총페이지
80 p p.
키워드
KOL marketing Makeup tutorial video Social media Para-social interaction Professional knowledge Similarity Trustworthiness Beauty KOL
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