본 연구에서는 성범죄 2차 피해 실태와 2차 가해의 유형 분류를 통해 발생양상을 비교하여 2차 가해의 원인을 파악하고 예방을 위한 방지책을 제언하였다.
2차 피해 내용은 성범죄 피해자들이 성폭력상담소에서 호소한 내용을 사용하였으며 2차 가해 내용은 선별한 3개의 사건에 대한 인터넷 뉴스의 댓글을 수집하여 3개의 유형과 19개의 세부항목에 대입하여 분류를 통해 양상을 파악하였다.
연구결과 3개의 유형 중 2차 가해가 ‘피해자를 문제 삼는 유형’이 51.39%로 가장 많이 발생하였으며 ‘사회적⋅단체적 차원의 문제로 초점...
본 연구에서는 성범죄 2차 피해 실태와 2차 가해의 유형 분류를 통해 발생양상을 비교하여 2차 가해의 원인을 파악하고 예방을 위한 방지책을 제언하였다.
2차 피해 내용은 성범죄 피해자들이 성폭력상담소에서 호소한 내용을 사용하였으며 2차 가해 내용은 선별한 3개의 사건에 대한 인터넷 뉴스의 댓글을 수집하여 3개의 유형과 19개의 세부항목에 대입하여 분류를 통해 양상을 파악하였다.
연구결과 3개의 유형 중 2차 가해가 ‘피해자를 문제 삼는 유형’이 51.39%로 가장 많이 발생하였으며 ‘사회적⋅단체적 차원의 문제로 초점을 전환시키는 유형’이 37.34% 발생하였고 가장 적게 발생한 ‘무분별한 인권침해 유형’은 11.27% 발생하였다. 이는 성범죄 피해자들이 호소한 2차 피해 실태의 유형과 발생 순위가 일치하였으며 발생 비율 또한 ‘피해자를 문제 삼는 유형’에서 보인 3.7% 밖에 되지 않는 적은 차이를 보였다.
사건의 특성에 따라 ①가해자 및 피해자의 사회적 지위에 따른 2차 가해 양상 ②피해자의 신원 노출에 따른 2차 가해 양상 ③가해자의 평판에 따른 2차 가해 양상을 비교하였다.
가해자 및 피해자의 사회적 지위에 따라서 가해자가 사회적으로 인정받는 지위에 있을 경우, 피해자에게 성범죄가 사회적으로 중요한 문제가 아니라는 등의 사회적 문제의 초점을 전환시켰으며 가해자가 평범한 사람일수록 피해자의 행실 등을 비난하며 2차 가해를 하였다. 피해자의 신원 노출에 따른 2차 가해 양상은 피해자의 신원이 노출 된 경우 피해자의 외모를 평가하고 성희롱을 하는 무분별한 인권침해로 2차 가해를 하였으며 피해자의 신원이 노출되지 않았을 경우에는 사회적 지위를 토대로 2차 가해를 하였다. 가해자의 평판에 따른 2차 가해 양상은 가해자의 평판이 좋을수록 자아방어기제를 통해 사건을 부인하고 가해자를 두둔하는 형태를 보였다.
또한 2차 피해 실태와 2차 가해 양상의 3개 유형을 비교한 결과, 동일한 발생 순서를 보였으며 발생 비율 또한 가장 많이 차이나는 유형이 3.7%의 적은 차이를 보여 피해자가 2차 피해에 대하여 명확하게 인지하고 있음을 알 수 있었다.
‘무분별한 인권침해 유형’은 일상생활에서 생긴 스트레스 해소를 위한 방법으로 사용되고 ‘피해자를 문제 삼는 유형’은 자신의 심리적 안정을 지키기 위한 자아방어기제를 사용하는 것이며 ‘사회적⋅단체적 차원의 문제로 초점을 전환시키는 유형’은 사회적 통념을 토대로 왜곡된 신념을 강요를 통해 발생한다. 이러한 2차 피해를 줄이기 위해서는 왜곡된 인식에 대한 제거가 우선인데, 초등학교⋅중학교⋅고등학교⋅대학교별로 발달과정에 따라 다르게 나타나는 성범죄 내용과 2차 피해 태도를 구분한 교육이 필요하다. 뿐만 아니라 교원⋅사법기관⋅공기업⋅사기업 등 각 직무별 내용에 맞는 교육과 스포츠 및 문화예술계 지도자⋅디지털 성범죄 등 각 분야별 특성에 맞는 교육을 세부적으로 진행하여 2차 피해 예방을 위한 노력이 필요하다. 또한 성범죄로 인하여 심리적 피해를 입게 된 피해자들에게 필요한 심리지원 서비스에서도 2차 피해에 대한 함께 지원하며 피해자와 함께 피해자의 일상생활을 공유하는 가까운 가족, 친구, 직장동료 등과 함께 2차 피해 교육과 심리지원 서비스가 제공된다면 일상에서도 피해자를 지지해주는 기반이 마련되어 피해자가 더욱 빠른 일상생활로 복귀를 할 수 있는 실질적 도움이 될 것이다.
본 연구에서는 성범죄 2차 피해 실태와 2차 가해의 유형 분류를 통해 발생양상을 비교하여 2차 가해의 원인을 파악하고 예방을 위한 방지책을 제언하였다.
2차 피해 내용은 성범죄 피해자들이 성폭력상담소에서 호소한 내용을 사용하였으며 2차 가해 내용은 선별한 3개의 사건에 대한 인터넷 뉴스의 댓글을 수집하여 3개의 유형과 19개의 세부항목에 대입하여 분류를 통해 양상을 파악하였다.
연구결과 3개의 유형 중 2차 가해가 ‘피해자를 문제 삼는 유형’이 51.39%로 가장 많이 발생하였으며 ‘사회적⋅단체적 차원의 문제로 초점을 전환시키는 유형’이 37.34% 발생하였고 가장 적게 발생한 ‘무분별한 인권침해 유형’은 11.27% 발생하였다. 이는 성범죄 피해자들이 호소한 2차 피해 실태의 유형과 발생 순위가 일치하였으며 발생 비율 또한 ‘피해자를 문제 삼는 유형’에서 보인 3.7% 밖에 되지 않는 적은 차이를 보였다.
사건의 특성에 따라 ①가해자 및 피해자의 사회적 지위에 따른 2차 가해 양상 ②피해자의 신원 노출에 따른 2차 가해 양상 ③가해자의 평판에 따른 2차 가해 양상을 비교하였다.
가해자 및 피해자의 사회적 지위에 따라서 가해자가 사회적으로 인정받는 지위에 있을 경우, 피해자에게 성범죄가 사회적으로 중요한 문제가 아니라는 등의 사회적 문제의 초점을 전환시켰으며 가해자가 평범한 사람일수록 피해자의 행실 등을 비난하며 2차 가해를 하였다. 피해자의 신원 노출에 따른 2차 가해 양상은 피해자의 신원이 노출 된 경우 피해자의 외모를 평가하고 성희롱을 하는 무분별한 인권침해로 2차 가해를 하였으며 피해자의 신원이 노출되지 않았을 경우에는 사회적 지위를 토대로 2차 가해를 하였다. 가해자의 평판에 따른 2차 가해 양상은 가해자의 평판이 좋을수록 자아방어기제를 통해 사건을 부인하고 가해자를 두둔하는 형태를 보였다.
또한 2차 피해 실태와 2차 가해 양상의 3개 유형을 비교한 결과, 동일한 발생 순서를 보였으며 발생 비율 또한 가장 많이 차이나는 유형이 3.7%의 적은 차이를 보여 피해자가 2차 피해에 대하여 명확하게 인지하고 있음을 알 수 있었다.
‘무분별한 인권침해 유형’은 일상생활에서 생긴 스트레스 해소를 위한 방법으로 사용되고 ‘피해자를 문제 삼는 유형’은 자신의 심리적 안정을 지키기 위한 자아방어기제를 사용하는 것이며 ‘사회적⋅단체적 차원의 문제로 초점을 전환시키는 유형’은 사회적 통념을 토대로 왜곡된 신념을 강요를 통해 발생한다. 이러한 2차 피해를 줄이기 위해서는 왜곡된 인식에 대한 제거가 우선인데, 초등학교⋅중학교⋅고등학교⋅대학교별로 발달과정에 따라 다르게 나타나는 성범죄 내용과 2차 피해 태도를 구분한 교육이 필요하다. 뿐만 아니라 교원⋅사법기관⋅공기업⋅사기업 등 각 직무별 내용에 맞는 교육과 스포츠 및 문화예술계 지도자⋅디지털 성범죄 등 각 분야별 특성에 맞는 교육을 세부적으로 진행하여 2차 피해 예방을 위한 노력이 필요하다. 또한 성범죄로 인하여 심리적 피해를 입게 된 피해자들에게 필요한 심리지원 서비스에서도 2차 피해에 대한 함께 지원하며 피해자와 함께 피해자의 일상생활을 공유하는 가까운 가족, 친구, 직장동료 등과 함께 2차 피해 교육과 심리지원 서비스가 제공된다면 일상에서도 피해자를 지지해주는 기반이 마련되어 피해자가 더욱 빠른 일상생활로 복귀를 할 수 있는 실질적 도움이 될 것이다.
In this study, the secondary damage status of sex crimes and the classification of types of secondary harm were compared to the cause of secondary harm, and preventive measures were proposed to identify and prevent secondary harm.
The second damage was used by victims of sex crimes at the sexual...
In this study, the secondary damage status of sex crimes and the classification of types of secondary harm were compared to the cause of secondary harm, and preventive measures were proposed to identify and prevent secondary harm.
The second damage was used by victims of sex crimes at the sexual violence counseling center, and the second offense was identified through classification by collecting comments from Internet news on three selected cases and substituting them for three types and 19 detailed items.
As a result of the study, 51.39% of the three types of secondary abuse occurred the most, 37.34% of "types that cause problems with victims", and 11.27% of "random human rights violations" occurred the least. This was consistent with the type of secondary damage complained by victims of sex crimes, and the rate of occurrence was only 3.7%, which was shown in the "type of taking issue with the victim."
Depending on the characteristics of the case, the secondary harm pattern based on the social status of the perpetrator and victim fi secondary harm pattern based on the victim's identity exposure fi secondary harm pattern according to the reputation of the perpetrator was compared.
If the perpetrator is socially recognized according to the social status of the perpetrator and victim, the focus of social problems such as sex crimes is not a social issue for the victim, and the more ordinary the perpetrator, the more he or she is doing, the second abuse. The second victim's identity was assessed when the victim's identity was exposed, and the victim's identity was violated due to indiscriminate human rights violations, and if the victim's identity was not exposed, the second victim was violated based on social status. The second aspect of the perpetrator's reputation showed that the better the perpetrator's reputation, the more he denied the case and defended the perpetrator through self-defense mechanisms.
In addition, the comparison between the two types of secondary damage and the three types of secondary harm showed the same order of occurrence, and the type with the greatest difference in occurrence rate also showed a small difference of 3.7%, indicating that the victim was clearly aware of secondary damage.
The "indiscriminate type of human rights violation" is used as a way to relieve stress in daily life, and the "type of taking issue with victims" uses self-defense mechanisms to protect their psychological stability, and the "type of shifting focus to social and collective problems" occurs through distorted beliefs based on social conventional wisdom. In order to reduce this secondary damage, eliminating distorted perceptions is the first priority, and education is needed to distinguish sex crimes and secondary damage attitudes that vary depending on the development process of elementary, middle, and high schools. In addition, efforts should be made to prevent secondary damage by providing education tailored to each job, such as teachers, law enforcement agencies, public corporations, private companies, sports, culture and arts leaders, and digital sex crimes. In addition, if secondary damage education and psychological support services are provided with close family members, friends, and co-workers who share the victim's daily lives with the victims, it will provide a foundation to support the victim in daily life, which will help the victim return to a faster daily life.
In this study, the secondary damage status of sex crimes and the classification of types of secondary harm were compared to the cause of secondary harm, and preventive measures were proposed to identify and prevent secondary harm.
The second damage was used by victims of sex crimes at the sexual violence counseling center, and the second offense was identified through classification by collecting comments from Internet news on three selected cases and substituting them for three types and 19 detailed items.
As a result of the study, 51.39% of the three types of secondary abuse occurred the most, 37.34% of "types that cause problems with victims", and 11.27% of "random human rights violations" occurred the least. This was consistent with the type of secondary damage complained by victims of sex crimes, and the rate of occurrence was only 3.7%, which was shown in the "type of taking issue with the victim."
Depending on the characteristics of the case, the secondary harm pattern based on the social status of the perpetrator and victim fi secondary harm pattern based on the victim's identity exposure fi secondary harm pattern according to the reputation of the perpetrator was compared.
If the perpetrator is socially recognized according to the social status of the perpetrator and victim, the focus of social problems such as sex crimes is not a social issue for the victim, and the more ordinary the perpetrator, the more he or she is doing, the second abuse. The second victim's identity was assessed when the victim's identity was exposed, and the victim's identity was violated due to indiscriminate human rights violations, and if the victim's identity was not exposed, the second victim was violated based on social status. The second aspect of the perpetrator's reputation showed that the better the perpetrator's reputation, the more he denied the case and defended the perpetrator through self-defense mechanisms.
In addition, the comparison between the two types of secondary damage and the three types of secondary harm showed the same order of occurrence, and the type with the greatest difference in occurrence rate also showed a small difference of 3.7%, indicating that the victim was clearly aware of secondary damage.
The "indiscriminate type of human rights violation" is used as a way to relieve stress in daily life, and the "type of taking issue with victims" uses self-defense mechanisms to protect their psychological stability, and the "type of shifting focus to social and collective problems" occurs through distorted beliefs based on social conventional wisdom. In order to reduce this secondary damage, eliminating distorted perceptions is the first priority, and education is needed to distinguish sex crimes and secondary damage attitudes that vary depending on the development process of elementary, middle, and high schools. In addition, efforts should be made to prevent secondary damage by providing education tailored to each job, such as teachers, law enforcement agencies, public corporations, private companies, sports, culture and arts leaders, and digital sex crimes. In addition, if secondary damage education and psychological support services are provided with close family members, friends, and co-workers who share the victim's daily lives with the victims, it will provide a foundation to support the victim in daily life, which will help the victim return to a faster daily life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.