박물관은 과거의 일방적인 정보 전달에서 나아가 최근에는 관람자와의 적극적인 소통에 대한 필요성을 인식하고 있다. 이에, 박물관은 관람자의 요구를 반영하여 전시 만족도를 높이기 위해 노력한다. 관람자를 이해하기 위해서는 먼저 박물관과 관람자의 관계에 대한 고찰이 필요하다. 기존에는 단순히 정보 전달자와 수신자의 관계로 여겨졌으나, 박물관의 발전 및 역할 확대에 따라 양자 간의 관계에도 변화가 나타났다. 이를 바탕으로 현 시대의 관람자들이 박물관에서 느끼는 ‘진정성(Authenticity)’이란 무엇인가에 관하여 고찰하였다. 박물관 전시에서 진정성의 원천이 전시물 자체에 초점이 맞추어져 있던 과거와 달리 현재는 전시물 자체의 의의와 더불어 이를 접하는 관람자의 전반적인 경험이 모두 진정성을 갖는다. 진정성 개념에 대한 확장은 박물관 전시 발전에서 영향을 받았다고 볼 수 있다. 박물관 전시의 발전 및 변화는 전시가 가진 특수성을 바탕으로 하며, 본고에서는 다음과 같이 구분하였다. 첫째는 전시가 전시물을 중심으로 특정 메시지를 전달한다는 점에서 ‘가치 전달 매개체로서의 전시’를 논하였다. 둘째는 ‘콘텐츠의 다양성 및 복합성’이다. 여기서 ...
박물관은 과거의 일방적인 정보 전달에서 나아가 최근에는 관람자와의 적극적인 소통에 대한 필요성을 인식하고 있다. 이에, 박물관은 관람자의 요구를 반영하여 전시 만족도를 높이기 위해 노력한다. 관람자를 이해하기 위해서는 먼저 박물관과 관람자의 관계에 대한 고찰이 필요하다. 기존에는 단순히 정보 전달자와 수신자의 관계로 여겨졌으나, 박물관의 발전 및 역할 확대에 따라 양자 간의 관계에도 변화가 나타났다. 이를 바탕으로 현 시대의 관람자들이 박물관에서 느끼는 ‘진정성(Authenticity)’이란 무엇인가에 관하여 고찰하였다. 박물관 전시에서 진정성의 원천이 전시물 자체에 초점이 맞추어져 있던 과거와 달리 현재는 전시물 자체의 의의와 더불어 이를 접하는 관람자의 전반적인 경험이 모두 진정성을 갖는다. 진정성 개념에 대한 확장은 박물관 전시 발전에서 영향을 받았다고 볼 수 있다. 박물관 전시의 발전 및 변화는 전시가 가진 특수성을 바탕으로 하며, 본고에서는 다음과 같이 구분하였다. 첫째는 전시가 전시물을 중심으로 특정 메시지를 전달한다는 점에서 ‘가치 전달 매개체로서의 전시’를 논하였다. 둘째는 ‘콘텐츠의 다양성 및 복합성’이다. 여기서 콘텐츠는 소장품 자체가 지닌 콘텐츠와 매체 기반 콘텐츠를 의미하며, 이는 기관의 정체성 및 차별성을 드러내는 역할을 한다. 셋째는 박물관의 장소성 및 현장성, 전시 내부 공간의 특성을 이야기하는 ‘전시 공간의 의미와 특성’이다. 이와 같은 특성을 바탕으로 관람자는 특별한 문화적 경험을 하게 되는데, 이때 개개인의 기대에 따라 서로 다른 감상과 만족이 나타난다. 관람자의 기대는 표면에 드러나는 것이 아니므로 공급자인 박물관은 관찰자 시점에서 관람자를 분석하는 것이 일반적이다. 이에 누적 관람자 수를 토대로 한 수요 파악이나 전체 관람자에 대한 만족도 조사 등이 흔히 행해져 왔다. 그러나 정보・유흥・여가 등의 측면에서 다양한 대체재가 등장하고 온라인이 활성화되는 등 시대가 변화함에 따라 박물관을 찾는 관람자의 수요를 더욱 세밀히 파악하고 반영할 수 있는 관람자 연구가 요구되고 있다. 본 논문은 박물관 관람자들의 ‘기대’를 바탕으로 유형화 연구를 시도하였다. 연구 방법으로는 Q 방법론(Q methodology)을 이용하였다. Q 방법 연구는 기존 연구방법과 비교하였을 때 문항 구성이 자유롭다는 장점이 있다. 그러므로 물리적 환경이나 연출 기법에 대한 기대와 함께 심리적 기대 등 관람자의 기대를 폭넓게 살펴 그 관계를 이해할 수 있다. 더욱이, 개인의 주관적 특성을 이해하고 해석하는 데 유용하다는 점에서 본 연구에 적합하다고 판단하였다. 연구 결과, 전시 관람자의 기대유형은 네 가지 유형으로 도출되었다. 유형1은 ‘관람을 통한 자기발전 기대형’, 유형2는 ‘감성적 접근을 통한 심화학습 기대형’, 유형3은 ‘실물 기반의 지식 습득 기대형’, 유형4는 ‘다양한 체험을 통한 몰입 기대형’으로 구분하여 명명하였다. 기대유형별 특징은 Q 진술문의 표준점수를 근거로 삼아 분석 및 고찰하였다. 이와 함께 전시 기대유형 안에서 유형 간 인식을 구분 짓는 여섯 가지 비교 키워드(기대 목표, 전시물, 공간 구성 및 분위기, 연출 및 기법, 구전정보 및 트렌드, 참여 형태)를 중심으로 경험에 영향을 주는 요소를 확인하였다. 이러한 분석 결과를 종합 검토하여 각 유형의 사람들이 그들의 경험에서 가장 큰 의미를 두는 부분이 무엇인지 분석하였다. 본고에서 다루고 있는 기대유형 연구는 관찰자의 시각에 의한 분류가 아닌 수요자 중심의 접근이라는 점에서 의의가 있다. 또한, 유형연구 결과를 온라인상에서 실제 활용할 수 있는 방안을 검토하여 연구의 유효성을 확대하고자 하였다. 현대 사회의 특징인 인터넷과 과학기술의 발달 등 환경 변화에 더하여, COVID-19(코로나바이러스감염증-19)와 같이 예기치 못한 상황으로 인해 박물관은 온라인 서비스 제공을 더 이상 외면할 수 없게 되었다. 온라인 환경의 무한한 가능성은 기존 오프라인 환경에서 구현하기 어려웠던 한계점을 보완할 수 있다. 온라인에서는 하나의 전시에 대해 여러 콘텐츠가 동시에 제공되거나 활용될 수 있다는 점에서 확장 가능성이 더욱 크다. 이는 전시에 대한 관심과 흥미를 높이는 데 긍정적인 작용을 할 수 있다. 각각의 기대유형에 부응하는 온라인 서비스 제공을 위해서는 우선 전시 관람자가 본인의 유형을 확인할 수 있는 환경을 구축해야 한다. 이에, 유형 조사를 온라인상에서 진행할 수 있는 방법을 검토하여 관람자 스스로 유형 및 특성에 대해 인지할 수 있도록 제시하였다. 이를 바탕으로 각 유형의 구성원들 간의 경험 공유가 가능하다고 판단하였다. 온라인 공간은 지리적 경계를 뛰어넘고 시간적 제약을 벗어날 수 있기 때문에 사람들 간의 관계 형성을 위한 새로운 방식을 제시하며, 공간적으로 떨어져 있는 사람들 간의 소통을 용이하게 하여 이해와 관심을 공유할 수 있도록 한다. 이는 연결의 필요성 및 중요성이 대두되는 현 시대에 타당한 대응이라 볼 수 있다. 이를 토대로 각 기대유형의 특성을 고려한 온라인 콘텐츠 개발 및 제공 방향을 모색하였다. 유형1을 위한 ‘다양한 관람 기회를 위한 정보 제공’과 유형2를 위한 ‘전시 감상 기록 서비스 제공’, 유형3을 위한 ‘전시물 상세 정보 및 전문 콘텐츠 제공’, 마지막으로 유형4를 위한 ‘유희적 체험 중심의 참여 콘텐츠 제공’ 등 네 가지 성격의 서비스를 제시하였다. 이러한 시도는 관람자에 대한 올바른 이해가 이루어질 때 그들의 만족을 최대로 끌어낼 수 있을 것이며, 이는 애호도를 높이는 등 박물관의 장기적인 성장에도 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 관람자의 입장에서도 스스로 문화적 정체성 및 지향점에 대해 고민할 기회를 제공하며, 관람자의 인지적 접근성 확대에 도움을 줄 수 있다. 또한, 전시에 대한 만족이 거듭되어 다양한 경험으로 연결될 수 있다면, 관람자들의 문화유산에 대한 올바른 이해 및 주체적인 감상 능력 함양에 기여할 수 있을 것이다.
박물관은 과거의 일방적인 정보 전달에서 나아가 최근에는 관람자와의 적극적인 소통에 대한 필요성을 인식하고 있다. 이에, 박물관은 관람자의 요구를 반영하여 전시 만족도를 높이기 위해 노력한다. 관람자를 이해하기 위해서는 먼저 박물관과 관람자의 관계에 대한 고찰이 필요하다. 기존에는 단순히 정보 전달자와 수신자의 관계로 여겨졌으나, 박물관의 발전 및 역할 확대에 따라 양자 간의 관계에도 변화가 나타났다. 이를 바탕으로 현 시대의 관람자들이 박물관에서 느끼는 ‘진정성(Authenticity)’이란 무엇인가에 관하여 고찰하였다. 박물관 전시에서 진정성의 원천이 전시물 자체에 초점이 맞추어져 있던 과거와 달리 현재는 전시물 자체의 의의와 더불어 이를 접하는 관람자의 전반적인 경험이 모두 진정성을 갖는다. 진정성 개념에 대한 확장은 박물관 전시 발전에서 영향을 받았다고 볼 수 있다. 박물관 전시의 발전 및 변화는 전시가 가진 특수성을 바탕으로 하며, 본고에서는 다음과 같이 구분하였다. 첫째는 전시가 전시물을 중심으로 특정 메시지를 전달한다는 점에서 ‘가치 전달 매개체로서의 전시’를 논하였다. 둘째는 ‘콘텐츠의 다양성 및 복합성’이다. 여기서 콘텐츠는 소장품 자체가 지닌 콘텐츠와 매체 기반 콘텐츠를 의미하며, 이는 기관의 정체성 및 차별성을 드러내는 역할을 한다. 셋째는 박물관의 장소성 및 현장성, 전시 내부 공간의 특성을 이야기하는 ‘전시 공간의 의미와 특성’이다. 이와 같은 특성을 바탕으로 관람자는 특별한 문화적 경험을 하게 되는데, 이때 개개인의 기대에 따라 서로 다른 감상과 만족이 나타난다. 관람자의 기대는 표면에 드러나는 것이 아니므로 공급자인 박물관은 관찰자 시점에서 관람자를 분석하는 것이 일반적이다. 이에 누적 관람자 수를 토대로 한 수요 파악이나 전체 관람자에 대한 만족도 조사 등이 흔히 행해져 왔다. 그러나 정보・유흥・여가 등의 측면에서 다양한 대체재가 등장하고 온라인이 활성화되는 등 시대가 변화함에 따라 박물관을 찾는 관람자의 수요를 더욱 세밀히 파악하고 반영할 수 있는 관람자 연구가 요구되고 있다. 본 논문은 박물관 관람자들의 ‘기대’를 바탕으로 유형화 연구를 시도하였다. 연구 방법으로는 Q 방법론(Q methodology)을 이용하였다. Q 방법 연구는 기존 연구방법과 비교하였을 때 문항 구성이 자유롭다는 장점이 있다. 그러므로 물리적 환경이나 연출 기법에 대한 기대와 함께 심리적 기대 등 관람자의 기대를 폭넓게 살펴 그 관계를 이해할 수 있다. 더욱이, 개인의 주관적 특성을 이해하고 해석하는 데 유용하다는 점에서 본 연구에 적합하다고 판단하였다. 연구 결과, 전시 관람자의 기대유형은 네 가지 유형으로 도출되었다. 유형1은 ‘관람을 통한 자기발전 기대형’, 유형2는 ‘감성적 접근을 통한 심화학습 기대형’, 유형3은 ‘실물 기반의 지식 습득 기대형’, 유형4는 ‘다양한 체험을 통한 몰입 기대형’으로 구분하여 명명하였다. 기대유형별 특징은 Q 진술문의 표준점수를 근거로 삼아 분석 및 고찰하였다. 이와 함께 전시 기대유형 안에서 유형 간 인식을 구분 짓는 여섯 가지 비교 키워드(기대 목표, 전시물, 공간 구성 및 분위기, 연출 및 기법, 구전정보 및 트렌드, 참여 형태)를 중심으로 경험에 영향을 주는 요소를 확인하였다. 이러한 분석 결과를 종합 검토하여 각 유형의 사람들이 그들의 경험에서 가장 큰 의미를 두는 부분이 무엇인지 분석하였다. 본고에서 다루고 있는 기대유형 연구는 관찰자의 시각에 의한 분류가 아닌 수요자 중심의 접근이라는 점에서 의의가 있다. 또한, 유형연구 결과를 온라인상에서 실제 활용할 수 있는 방안을 검토하여 연구의 유효성을 확대하고자 하였다. 현대 사회의 특징인 인터넷과 과학기술의 발달 등 환경 변화에 더하여, COVID-19(코로나바이러스감염증-19)와 같이 예기치 못한 상황으로 인해 박물관은 온라인 서비스 제공을 더 이상 외면할 수 없게 되었다. 온라인 환경의 무한한 가능성은 기존 오프라인 환경에서 구현하기 어려웠던 한계점을 보완할 수 있다. 온라인에서는 하나의 전시에 대해 여러 콘텐츠가 동시에 제공되거나 활용될 수 있다는 점에서 확장 가능성이 더욱 크다. 이는 전시에 대한 관심과 흥미를 높이는 데 긍정적인 작용을 할 수 있다. 각각의 기대유형에 부응하는 온라인 서비스 제공을 위해서는 우선 전시 관람자가 본인의 유형을 확인할 수 있는 환경을 구축해야 한다. 이에, 유형 조사를 온라인상에서 진행할 수 있는 방법을 검토하여 관람자 스스로 유형 및 특성에 대해 인지할 수 있도록 제시하였다. 이를 바탕으로 각 유형의 구성원들 간의 경험 공유가 가능하다고 판단하였다. 온라인 공간은 지리적 경계를 뛰어넘고 시간적 제약을 벗어날 수 있기 때문에 사람들 간의 관계 형성을 위한 새로운 방식을 제시하며, 공간적으로 떨어져 있는 사람들 간의 소통을 용이하게 하여 이해와 관심을 공유할 수 있도록 한다. 이는 연결의 필요성 및 중요성이 대두되는 현 시대에 타당한 대응이라 볼 수 있다. 이를 토대로 각 기대유형의 특성을 고려한 온라인 콘텐츠 개발 및 제공 방향을 모색하였다. 유형1을 위한 ‘다양한 관람 기회를 위한 정보 제공’과 유형2를 위한 ‘전시 감상 기록 서비스 제공’, 유형3을 위한 ‘전시물 상세 정보 및 전문 콘텐츠 제공’, 마지막으로 유형4를 위한 ‘유희적 체험 중심의 참여 콘텐츠 제공’ 등 네 가지 성격의 서비스를 제시하였다. 이러한 시도는 관람자에 대한 올바른 이해가 이루어질 때 그들의 만족을 최대로 끌어낼 수 있을 것이며, 이는 애호도를 높이는 등 박물관의 장기적인 성장에도 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 관람자의 입장에서도 스스로 문화적 정체성 및 지향점에 대해 고민할 기회를 제공하며, 관람자의 인지적 접근성 확대에 도움을 줄 수 있다. 또한, 전시에 대한 만족이 거듭되어 다양한 경험으로 연결될 수 있다면, 관람자들의 문화유산에 대한 올바른 이해 및 주체적인 감상 능력 함양에 기여할 수 있을 것이다.
Museums recognize to take a step forward from the past unilateral transmission, and the necessity of the direct communication with the visitors. Thus, museums strive to enhance the satisfaction level of the visitors through the understanding of the visitors demands and subsequent reflection in the e...
Museums recognize to take a step forward from the past unilateral transmission, and the necessity of the direct communication with the visitors. Thus, museums strive to enhance the satisfaction level of the visitors through the understanding of the visitors demands and subsequent reflection in the exhibition. In order to understand the visitors demands, there should be studies on the relation between museum and its visitors. It would be needed to analyze how the relation between museum and its visitors has changed in connection with the development and change of the museum. Based on this analysis, the study on the ‘Authenticity’ of the museum visitors in our era, who feel at the museum has been made. The authenticity is a conception connected with a museum for a long time. However, the differences show that at present both the signification of the displayed objects and general experience of the visitors who see them are having the authenticity, differently from the past when the base of authenticity in museum exhibitions was focused on the displayed object itself. It can be seen that an expansion of authenticity conception has been influenced by the development of museum exhibitions. The development and change of museum exhibitions can be examined on the basis of characteristics of the exhibitions. In this study, the characteristics of the exhibitions are categorized as three (3). - The first is “an exhibition as an intermediary of value transfer”. - The second is “a diversity and a complexity of the contents”. - The third is “a signification and a characteristic of exhibition space”. The visitors will have a special cultural experience based on above three characteristics, and at this time, a different impression and satisfaction would be shown according to the expectation of the individual. Since the visitors’ expectations are not revealed on the surface, it is common for museums as suppliers to analyze visitors from the viewpoint of the observer. However, as the times go by, various alternatives have appeared in terms of information, entertainment and leisure, and online is also activated. Therefore, there is a need for the research that can more closely grasp and reflect the demands of visitors to the museum. This paper attempted a typological study based on the expectations of museum visitors. As the research method, Q-methodology was used. The Q-methodology was judged to be suitable for this study since it is useful for understanding and interpreting the subjective characteristics of individuals. As a result of the study, four expectation types of exhibition visitors were derived and named as follows. Type 1 is “expected type for self-development through visiting exhibitions”, Type 2 is “expected type for deep learning through an emotional approach”, Type 3 is “expected type for knowledge acquirement based on real objects” and Type 4 is “expected type for immersion through various experiences”. The characteristics of each expected type were analyzed and examined with the Z-score of the Q-statement as a scientific basis. In addition, based on six comparative key words (Expected goals, Objects, Space formation and atmosphere, Direction and techniques, Word-of-mouth information and trends, Participation patterns) that distinguish conceptions between types within the expected types of exhibitions, the elements which influence the experience were identified. Moreover, through a comprehensive review of this, what is the greatest significance in their experiences of the individuals in each type was analyzed. The study on expected types in this paper is meaningful as it is a consumer-oriented approach, not a classification based on the observer’s perspective. Furthermore, we tried to reveal the effectiveness of the study by reviewing how the results of the type study can be utilized online. In addition to the environmental changes such as the Internet and the development of science technology etc, which are characteristics of the modern society, unexpected circumstances like COVID-19 have made it impossible for museums to ignore the provision of online services anymore. The infinite possibilities of the online environment can compensate for the limitations, which found difficult in the existing offline environment. On-line, the possibility of expansion is greater since multiple contents can be provided and used simultaneously for one exhibition. This can have a positive effect on raising concern and interest in the exhibition. In order to provide an online service that meets expectation of each type, first of all, it is necessary to allow an online visitor to check his or her type under online environment. Accordingly, a method for visitors to recognize their own types and characteristics was suggested by reviewing the method for conducting type surveys online. Based on this, it was considered possible to share experiences among members of each type. Since online spaces can transcend geographic boundaries and escape from the time constraints, they present a new way of forming relationship between individuals and facilitate communication between individuals who are spatially separated so that they can share understanding and interest. This can be seen as a reasonable response in the present era when the necessity and importance of connection are emerging. In consideration of the characteristics of each expected type on the basis of above, the direction of development and provision of online contents by type was pursued. Four types service characteristics were reviewed. Type 1 is “providing information for various visiting opportunities”, Type 2 is “providing exhibition appreciation record service”, Type 3 is “providing detailed information on the objects and professional contents”, Type 4 is “providing participation contents centered on playful experience”. When an appropriate understanding of the visitors is done, their satisfaction can be drawn to the maximum, which will have a positive effect on the long-term growth of the museum, together with increasing the affinity. From the visitors’ viewpoint, the significance of this study is that it provides an opportunity to think about the visitor’s own cultural identity and orientation, and helps to expand the visitor’s cognitive accessibility. What is more, it will contribute to cultivating the ability of the visitors to properly understand cultural heritages and to appreciate them subjectively, if their satisfaction of the exhibition is repeated and connected with various experiences.
Museums recognize to take a step forward from the past unilateral transmission, and the necessity of the direct communication with the visitors. Thus, museums strive to enhance the satisfaction level of the visitors through the understanding of the visitors demands and subsequent reflection in the exhibition. In order to understand the visitors demands, there should be studies on the relation between museum and its visitors. It would be needed to analyze how the relation between museum and its visitors has changed in connection with the development and change of the museum. Based on this analysis, the study on the ‘Authenticity’ of the museum visitors in our era, who feel at the museum has been made. The authenticity is a conception connected with a museum for a long time. However, the differences show that at present both the signification of the displayed objects and general experience of the visitors who see them are having the authenticity, differently from the past when the base of authenticity in museum exhibitions was focused on the displayed object itself. It can be seen that an expansion of authenticity conception has been influenced by the development of museum exhibitions. The development and change of museum exhibitions can be examined on the basis of characteristics of the exhibitions. In this study, the characteristics of the exhibitions are categorized as three (3). - The first is “an exhibition as an intermediary of value transfer”. - The second is “a diversity and a complexity of the contents”. - The third is “a signification and a characteristic of exhibition space”. The visitors will have a special cultural experience based on above three characteristics, and at this time, a different impression and satisfaction would be shown according to the expectation of the individual. Since the visitors’ expectations are not revealed on the surface, it is common for museums as suppliers to analyze visitors from the viewpoint of the observer. However, as the times go by, various alternatives have appeared in terms of information, entertainment and leisure, and online is also activated. Therefore, there is a need for the research that can more closely grasp and reflect the demands of visitors to the museum. This paper attempted a typological study based on the expectations of museum visitors. As the research method, Q-methodology was used. The Q-methodology was judged to be suitable for this study since it is useful for understanding and interpreting the subjective characteristics of individuals. As a result of the study, four expectation types of exhibition visitors were derived and named as follows. Type 1 is “expected type for self-development through visiting exhibitions”, Type 2 is “expected type for deep learning through an emotional approach”, Type 3 is “expected type for knowledge acquirement based on real objects” and Type 4 is “expected type for immersion through various experiences”. The characteristics of each expected type were analyzed and examined with the Z-score of the Q-statement as a scientific basis. In addition, based on six comparative key words (Expected goals, Objects, Space formation and atmosphere, Direction and techniques, Word-of-mouth information and trends, Participation patterns) that distinguish conceptions between types within the expected types of exhibitions, the elements which influence the experience were identified. Moreover, through a comprehensive review of this, what is the greatest significance in their experiences of the individuals in each type was analyzed. The study on expected types in this paper is meaningful as it is a consumer-oriented approach, not a classification based on the observer’s perspective. Furthermore, we tried to reveal the effectiveness of the study by reviewing how the results of the type study can be utilized online. In addition to the environmental changes such as the Internet and the development of science technology etc, which are characteristics of the modern society, unexpected circumstances like COVID-19 have made it impossible for museums to ignore the provision of online services anymore. The infinite possibilities of the online environment can compensate for the limitations, which found difficult in the existing offline environment. On-line, the possibility of expansion is greater since multiple contents can be provided and used simultaneously for one exhibition. This can have a positive effect on raising concern and interest in the exhibition. In order to provide an online service that meets expectation of each type, first of all, it is necessary to allow an online visitor to check his or her type under online environment. Accordingly, a method for visitors to recognize their own types and characteristics was suggested by reviewing the method for conducting type surveys online. Based on this, it was considered possible to share experiences among members of each type. Since online spaces can transcend geographic boundaries and escape from the time constraints, they present a new way of forming relationship between individuals and facilitate communication between individuals who are spatially separated so that they can share understanding and interest. This can be seen as a reasonable response in the present era when the necessity and importance of connection are emerging. In consideration of the characteristics of each expected type on the basis of above, the direction of development and provision of online contents by type was pursued. Four types service characteristics were reviewed. Type 1 is “providing information for various visiting opportunities”, Type 2 is “providing exhibition appreciation record service”, Type 3 is “providing detailed information on the objects and professional contents”, Type 4 is “providing participation contents centered on playful experience”. When an appropriate understanding of the visitors is done, their satisfaction can be drawn to the maximum, which will have a positive effect on the long-term growth of the museum, together with increasing the affinity. From the visitors’ viewpoint, the significance of this study is that it provides an opportunity to think about the visitor’s own cultural identity and orientation, and helps to expand the visitor’s cognitive accessibility. What is more, it will contribute to cultivating the ability of the visitors to properly understand cultural heritages and to appreciate them subjectively, if their satisfaction of the exhibition is repeated and connected with various experiences.
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