도시브랜드와 컬처노믹스를 위한 박물관 문화상품 디자인 개발 연구 : 중국 박물관을 중심으로 A Study of Museum Cultural Products for City Brands and Culturenomics Design Development Strategy : Focusing on Chinese Museums원문보기
지금의 박물관은 시대적 변화에 따라 단순한 문화의 전시, 보존 및 계승의 차원을 넘어 다양한 역할과 기능을 수행하면서 문화상품 개발을 통해 그 역할을 확대하고 있다. 이런 박물관 문화상품은 단순한 상품의 기능과 달리 그 도시의 문화를 상품화하여 고유한 문화적 특성과 가치를 높이고, 도시브랜드와 컬처노믹스 제고에 큰 역할을 하고 있다. 본 연구는 중국 박물관을 중심으로 도시브랜드와 컬처노믹스를 위한 박물관 문화상품 디자인 개발 연구로써, 현재 중국 박물관 문화상품의 문제점을 알아보고, 향후 중국 박물관 문화상품 개발의 방향성을 설정하고자 하는데 그 목적을 두었다. 이에 본 연구에서는 도시브랜드와 컬처노믹스에 대한 이론적 연구와 중국 및 국내외 박물관 문화상품의 현황분석을 하였으며, 보다 객관적인 연구를 위해 중국 5개 박물관을 대상으로 중국인 250명과 외국인 248명 두 집단을 대상으로 설문 조사를 하였다. 따라서 중국 및 국내외 박물관 문화상품의 현황분석과 연구문제의 설문 조사를 종합하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 중국 박물관 문화상품은 해당 도시브랜드에 영향을 미치며 특히 컬처노믹스에 미치는 영향이 크다. 중국 박물관 문화상품은 해당 도시브랜드 만족도 이외 다른 도시브랜드 요인인 도시브랜드 인지도, 이미지, 지각된 품질 등에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 특히 문화를 통한 경제적 효과인 컬처노믹스 효과는 비교적 높은 것으로 나타났다. 둘째, 중국 박물관 문화상품은 시대적 트랜드에 부합하는 문화상품으로 개발이 되어야 한다. 연구조사 결과, 중국 박물관의 문화상품은 대부분 중국 전통문양 등을 활용하여 전통적 이미지를 재현한 디자인으로, 시대적 트랜드에 미흡한 것으로 나타났다. 이에 비해 국내외 박물관 문화상품은 전통적 이미지와 현대적 이미지의 융합으로 세련되고 시대적 트랜드에 부합하여 소비자의 구매 충동을 일으키는 문화상품이 주류를 이루고 있다. 따라서 중국 박물관 문화상품도 시대적 트랜드에 부합하는 디자인으로 개발되어야 한다. 셋째, 중국 박물관 문화상품은 디자인 요소나 디자인 속성을 잘 반영하여 디자인 개발되어야 한다. 연구조사 결과, 현재 중국 박물관 문화상품은 문화상품의 재질과 마감처리 및 제작기술의 요소가 대부분 나쁘다고 인식하고 있으며, 특히 외국인들은 디자인 속성 중 기호성과 ...
지금의 박물관은 시대적 변화에 따라 단순한 문화의 전시, 보존 및 계승의 차원을 넘어 다양한 역할과 기능을 수행하면서 문화상품 개발을 통해 그 역할을 확대하고 있다. 이런 박물관 문화상품은 단순한 상품의 기능과 달리 그 도시의 문화를 상품화하여 고유한 문화적 특성과 가치를 높이고, 도시브랜드와 컬처노믹스 제고에 큰 역할을 하고 있다. 본 연구는 중국 박물관을 중심으로 도시브랜드와 컬처노믹스를 위한 박물관 문화상품 디자인 개발 연구로써, 현재 중국 박물관 문화상품의 문제점을 알아보고, 향후 중국 박물관 문화상품 개발의 방향성을 설정하고자 하는데 그 목적을 두었다. 이에 본 연구에서는 도시브랜드와 컬처노믹스에 대한 이론적 연구와 중국 및 국내외 박물관 문화상품의 현황분석을 하였으며, 보다 객관적인 연구를 위해 중국 5개 박물관을 대상으로 중국인 250명과 외국인 248명 두 집단을 대상으로 설문 조사를 하였다. 따라서 중국 및 국내외 박물관 문화상품의 현황분석과 연구문제의 설문 조사를 종합하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 중국 박물관 문화상품은 해당 도시브랜드에 영향을 미치며 특히 컬처노믹스에 미치는 영향이 크다. 중국 박물관 문화상품은 해당 도시브랜드 만족도 이외 다른 도시브랜드 요인인 도시브랜드 인지도, 이미지, 지각된 품질 등에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 특히 문화를 통한 경제적 효과인 컬처노믹스 효과는 비교적 높은 것으로 나타났다. 둘째, 중국 박물관 문화상품은 시대적 트랜드에 부합하는 문화상품으로 개발이 되어야 한다. 연구조사 결과, 중국 박물관의 문화상품은 대부분 중국 전통문양 등을 활용하여 전통적 이미지를 재현한 디자인으로, 시대적 트랜드에 미흡한 것으로 나타났다. 이에 비해 국내외 박물관 문화상품은 전통적 이미지와 현대적 이미지의 융합으로 세련되고 시대적 트랜드에 부합하여 소비자의 구매 충동을 일으키는 문화상품이 주류를 이루고 있다. 따라서 중국 박물관 문화상품도 시대적 트랜드에 부합하는 디자인으로 개발되어야 한다. 셋째, 중국 박물관 문화상품은 디자인 요소나 디자인 속성을 잘 반영하여 디자인 개발되어야 한다. 연구조사 결과, 현재 중국 박물관 문화상품은 문화상품의 재질과 마감처리 및 제작기술의 요소가 대부분 나쁘다고 인식하고 있으며, 특히 외국인들은 디자인 속성 중 기호성과 심미성이 미흡하다고 인식하여 향후 중국 박물관 문화상품 디자인 개발에는 문화상품의 디자인 요소나 디자인 속성을 잘 반영하여 디자인 개발하여야 한다. 넷째, 중국 박물관 문화상품은 해당 도시의 차별적인 도시브랜드 속성과 가치를 담아 상징성 있고 심미성 있게 디자인 개발하여야 한다. 연구조사 결과, 중국인과 외국인 모두 박물관 문화상품은 도시브랜드에 영향을 미치며, 특히 상징성과 심미성을 통해 도시브랜드에 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 박물관 문화상품은 단순한 상품의 의미를 넘어 해당 도시나 지역의 문화 정체성을 알리고 도시브랜드를 높이기 위해 해당 도시의 차별화된 문화를 상징성 있고 심미적으로 상품화하여 도시브랜드를 높여야 한다. 다섯째, 중국 박물관 문화상품은 소비자 관점에서 심미성 있고 고급화로 개발되어 경제적 효과를 높여야 한다. 연구조사 결과, 문화상품의 속성요인인 상징성과 심미성 요인은 컬처노믹스에 많은 영향을 미치는 것으로 나타나, 박물관 문화상품은 해당 도시의 차별화된 문화를 상품화하여 관광객이나 방문자들에게 구매 의욕을 높여 경제적 효과를 가질 수 있어야 한다. 지금의 소비자들이 체감하는 미적 수준은 매우 높아 소비자의 눈높이에 부합하는 심미성 있고 고급화의 문화상품 개발이 요구되며, 특히 글로벌 시대에 부합하도록 외국인 관점에서도 만족할 수 있도록 심미성 있고 고급화의 문화상품 개발이 요구된다. 여섯째, 중국 박물관 문화상품을 활성화하기 위해서는 마케팅 개선 및 정부나 지방자치단체의 여러 지원이나 제도개선 등의 적극적인 지원이 있어야 한다. 연구조사 결과, 현재의 중국 정부나 지방자치단체의 지원이나 인식 등이 미흡한 것으로 나타나 중국 박물관 문화관광상품을 활성화하고 발전시키기 위해서는 개발업체나 개발자의 자발적인 디자인 개발과 홍보마케팅 개선 이외, 정부나 지방자치단체의 다양한 지원이나 제도적 개선 등을 통한 뒷받침이 있어야 한다. 이상의 연구를 통해 중국 박물관 문화상품은 도시브랜드와 컬처노믹스에 큰 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었고, 지금의 중국 박물관 문화상품의 개선해야 할 문제점을 알 수 있었으며, 도시의 고유한 문화 정체성을 담아 향후 중국 박물관 문화상품 디자인 개발에 대한 방향성을 찾을 수 있었다. 특히 박물관 문화상품은 도시브랜드 뿐만 아니라 한 국가의 이미지 개선과 홍보의 효과를 줄 수 있으며, 관광과 산업을 통한 경제적 시너지 효과를 기대할 수 있다. 끝으로, 본 연구를 통해 향후 중국 박물관의 문화상품 디자인 개발전략 수립에 도움이 되길 바라며 이를 위한 학제적 연구의 기초로 활용되길 바란다.
지금의 박물관은 시대적 변화에 따라 단순한 문화의 전시, 보존 및 계승의 차원을 넘어 다양한 역할과 기능을 수행하면서 문화상품 개발을 통해 그 역할을 확대하고 있다. 이런 박물관 문화상품은 단순한 상품의 기능과 달리 그 도시의 문화를 상품화하여 고유한 문화적 특성과 가치를 높이고, 도시브랜드와 컬처노믹스 제고에 큰 역할을 하고 있다. 본 연구는 중국 박물관을 중심으로 도시브랜드와 컬처노믹스를 위한 박물관 문화상품 디자인 개발 연구로써, 현재 중국 박물관 문화상품의 문제점을 알아보고, 향후 중국 박물관 문화상품 개발의 방향성을 설정하고자 하는데 그 목적을 두었다. 이에 본 연구에서는 도시브랜드와 컬처노믹스에 대한 이론적 연구와 중국 및 국내외 박물관 문화상품의 현황분석을 하였으며, 보다 객관적인 연구를 위해 중국 5개 박물관을 대상으로 중국인 250명과 외국인 248명 두 집단을 대상으로 설문 조사를 하였다. 따라서 중국 및 국내외 박물관 문화상품의 현황분석과 연구문제의 설문 조사를 종합하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 중국 박물관 문화상품은 해당 도시브랜드에 영향을 미치며 특히 컬처노믹스에 미치는 영향이 크다. 중국 박물관 문화상품은 해당 도시브랜드 만족도 이외 다른 도시브랜드 요인인 도시브랜드 인지도, 이미지, 지각된 품질 등에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 특히 문화를 통한 경제적 효과인 컬처노믹스 효과는 비교적 높은 것으로 나타났다. 둘째, 중국 박물관 문화상품은 시대적 트랜드에 부합하는 문화상품으로 개발이 되어야 한다. 연구조사 결과, 중국 박물관의 문화상품은 대부분 중국 전통문양 등을 활용하여 전통적 이미지를 재현한 디자인으로, 시대적 트랜드에 미흡한 것으로 나타났다. 이에 비해 국내외 박물관 문화상품은 전통적 이미지와 현대적 이미지의 융합으로 세련되고 시대적 트랜드에 부합하여 소비자의 구매 충동을 일으키는 문화상품이 주류를 이루고 있다. 따라서 중국 박물관 문화상품도 시대적 트랜드에 부합하는 디자인으로 개발되어야 한다. 셋째, 중국 박물관 문화상품은 디자인 요소나 디자인 속성을 잘 반영하여 디자인 개발되어야 한다. 연구조사 결과, 현재 중국 박물관 문화상품은 문화상품의 재질과 마감처리 및 제작기술의 요소가 대부분 나쁘다고 인식하고 있으며, 특히 외국인들은 디자인 속성 중 기호성과 심미성이 미흡하다고 인식하여 향후 중국 박물관 문화상품 디자인 개발에는 문화상품의 디자인 요소나 디자인 속성을 잘 반영하여 디자인 개발하여야 한다. 넷째, 중국 박물관 문화상품은 해당 도시의 차별적인 도시브랜드 속성과 가치를 담아 상징성 있고 심미성 있게 디자인 개발하여야 한다. 연구조사 결과, 중국인과 외국인 모두 박물관 문화상품은 도시브랜드에 영향을 미치며, 특히 상징성과 심미성을 통해 도시브랜드에 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 박물관 문화상품은 단순한 상품의 의미를 넘어 해당 도시나 지역의 문화 정체성을 알리고 도시브랜드를 높이기 위해 해당 도시의 차별화된 문화를 상징성 있고 심미적으로 상품화하여 도시브랜드를 높여야 한다. 다섯째, 중국 박물관 문화상품은 소비자 관점에서 심미성 있고 고급화로 개발되어 경제적 효과를 높여야 한다. 연구조사 결과, 문화상품의 속성요인인 상징성과 심미성 요인은 컬처노믹스에 많은 영향을 미치는 것으로 나타나, 박물관 문화상품은 해당 도시의 차별화된 문화를 상품화하여 관광객이나 방문자들에게 구매 의욕을 높여 경제적 효과를 가질 수 있어야 한다. 지금의 소비자들이 체감하는 미적 수준은 매우 높아 소비자의 눈높이에 부합하는 심미성 있고 고급화의 문화상품 개발이 요구되며, 특히 글로벌 시대에 부합하도록 외국인 관점에서도 만족할 수 있도록 심미성 있고 고급화의 문화상품 개발이 요구된다. 여섯째, 중국 박물관 문화상품을 활성화하기 위해서는 마케팅 개선 및 정부나 지방자치단체의 여러 지원이나 제도개선 등의 적극적인 지원이 있어야 한다. 연구조사 결과, 현재의 중국 정부나 지방자치단체의 지원이나 인식 등이 미흡한 것으로 나타나 중국 박물관 문화관광상품을 활성화하고 발전시키기 위해서는 개발업체나 개발자의 자발적인 디자인 개발과 홍보마케팅 개선 이외, 정부나 지방자치단체의 다양한 지원이나 제도적 개선 등을 통한 뒷받침이 있어야 한다. 이상의 연구를 통해 중국 박물관 문화상품은 도시브랜드와 컬처노믹스에 큰 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었고, 지금의 중국 박물관 문화상품의 개선해야 할 문제점을 알 수 있었으며, 도시의 고유한 문화 정체성을 담아 향후 중국 박물관 문화상품 디자인 개발에 대한 방향성을 찾을 수 있었다. 특히 박물관 문화상품은 도시브랜드 뿐만 아니라 한 국가의 이미지 개선과 홍보의 효과를 줄 수 있으며, 관광과 산업을 통한 경제적 시너지 효과를 기대할 수 있다. 끝으로, 본 연구를 통해 향후 중국 박물관의 문화상품 디자인 개발전략 수립에 도움이 되길 바라며 이를 위한 학제적 연구의 기초로 활용되길 바란다.
The current museum is expanding its role through the development of cultural products while performing various roles and functions beyond the dimension of exhibition, preservation, and succession of culture according to the changes of the times. Unlike simple product functions, museum cultural produ...
The current museum is expanding its role through the development of cultural products while performing various roles and functions beyond the dimension of exhibition, preservation, and succession of culture according to the changes of the times. Unlike simple product functions, museum cultural products play a major role in enhancing the unique cultural characteristics and value of the city by commercializing the city's culture and enhancing urban brands and cultural nomics. This study is a study on the design and development of museum cultural products for urban brands and cultural nomics centered on Chinese museums, and aims to find out the problems of current Chinese museum cultural products and set the direction for future development of Chinese museum cultural products. Therefore, in this study, theoretical studies on city brands and culturenomics and current status analysis of cultural products in China and domestic and foreign museums were conducted, and for more objective research, a survey was conducted on two groups of 250 Chinese and 248 foreigners. Therefore, the following conclusions were drawn by synthesizing the analysis of the current status of cultural products in museums in China and at home and abroad and the survey on research problems. First, Chinese museum cultural products have an effect on the city brand, especially on cultural nomics. In addition to the satisfaction of the city brand, Chinese museum cultural products were found to have an effect on urban brand awareness, image, and perceived quality, and in particular, the cultural nomics effect, an economic effect through culture, was relatively high. Second, Chinese museum cultural products should be developed as cultural products that meet the trends of the times. As a result of the research, most of the cultural products of Chinese museums are designs that reproduce traditional images using traditional Chinese patterns, and are insufficient for trends of the times. In contrast, domestic and foreign museum cultural products are mainly cultural products that are sophisticated and meet the trend of the times through the fusion of traditional and modern images, causing consumers to purchase. Therefore, Chinese museum cultural products should also be developed with designs that match the trends of the times. Third, Chinese museum cultural products should be designed and developed by reflecting design elements and design attributes well. As a result of the research, most Chinese museum cultural products are recognized as having poor materials, finishing processing, and production technology, especially foreigners. Fourth, Chinese museum cultural products should be designed and developed symbolically and aesthetically with the attributes and values of the city's differentiated urban brand. As a result of the research, both Chinese and foreigners found that museum cultural products have a strong influence on urban brands, especially through symbolism and aesthetics. Therefore, museum cultural products should go beyond the simple meaning of products and enhance the city brand by symbolically and aesthetically commercializing the city's differentiated culture in order to promote the cultural identity of the city or region. Fifth, Chinese museum cultural products should be developed as aesthetic and high-end from a consumer's point of view to increase economic effects. As a result of the research, symbolic and aesthetic factors, which are attribute factors of cultural products, have a great influence on cultural nomics, so museum cultural products should be able to have economic effects by commercializing the city's differentiated culture. The aesthetic level that consumers feel now is very high, requiring the development of aesthetic and high-end cultural products that meet the consumer's eye level, and especially aesthetic and high-end cultural products to satisfy foreigners' perspectives in line with the global era. Sixth, in order to revitalize Chinese museum cultural products, there must be active support such as marketing improvement, various support from the government or local governments, or system improvement. Research results show that the current Chinese government or local governments lack support and awareness, so in order to revitalize and develop Chinese museum cultural tourism products, there must be support through various government or local governments in addition to voluntary design development and promotion marketing. Through the above study, it was confirmed that Chinese museum cultural products had a great influence on city brands and cultural nomics, problems to improve current Chinese museum cultural products, and directions for future Chinese museum cultural product design with the city's unique cultural identity. In particular, museum cultural products can have the effect of improving and promoting the image of a country as well as urban brands, and economic synergy through tourism and industry can be expected. Finally, I hope that this study will help establish a strategy for design development of cultural products in Chinese museums in the future, and that it will be used as the basis for interdisciplinary research.
The current museum is expanding its role through the development of cultural products while performing various roles and functions beyond the dimension of exhibition, preservation, and succession of culture according to the changes of the times. Unlike simple product functions, museum cultural products play a major role in enhancing the unique cultural characteristics and value of the city by commercializing the city's culture and enhancing urban brands and cultural nomics. This study is a study on the design and development of museum cultural products for urban brands and cultural nomics centered on Chinese museums, and aims to find out the problems of current Chinese museum cultural products and set the direction for future development of Chinese museum cultural products. Therefore, in this study, theoretical studies on city brands and culturenomics and current status analysis of cultural products in China and domestic and foreign museums were conducted, and for more objective research, a survey was conducted on two groups of 250 Chinese and 248 foreigners. Therefore, the following conclusions were drawn by synthesizing the analysis of the current status of cultural products in museums in China and at home and abroad and the survey on research problems. First, Chinese museum cultural products have an effect on the city brand, especially on cultural nomics. In addition to the satisfaction of the city brand, Chinese museum cultural products were found to have an effect on urban brand awareness, image, and perceived quality, and in particular, the cultural nomics effect, an economic effect through culture, was relatively high. Second, Chinese museum cultural products should be developed as cultural products that meet the trends of the times. As a result of the research, most of the cultural products of Chinese museums are designs that reproduce traditional images using traditional Chinese patterns, and are insufficient for trends of the times. In contrast, domestic and foreign museum cultural products are mainly cultural products that are sophisticated and meet the trend of the times through the fusion of traditional and modern images, causing consumers to purchase. Therefore, Chinese museum cultural products should also be developed with designs that match the trends of the times. Third, Chinese museum cultural products should be designed and developed by reflecting design elements and design attributes well. As a result of the research, most Chinese museum cultural products are recognized as having poor materials, finishing processing, and production technology, especially foreigners. Fourth, Chinese museum cultural products should be designed and developed symbolically and aesthetically with the attributes and values of the city's differentiated urban brand. As a result of the research, both Chinese and foreigners found that museum cultural products have a strong influence on urban brands, especially through symbolism and aesthetics. Therefore, museum cultural products should go beyond the simple meaning of products and enhance the city brand by symbolically and aesthetically commercializing the city's differentiated culture in order to promote the cultural identity of the city or region. Fifth, Chinese museum cultural products should be developed as aesthetic and high-end from a consumer's point of view to increase economic effects. As a result of the research, symbolic and aesthetic factors, which are attribute factors of cultural products, have a great influence on cultural nomics, so museum cultural products should be able to have economic effects by commercializing the city's differentiated culture. The aesthetic level that consumers feel now is very high, requiring the development of aesthetic and high-end cultural products that meet the consumer's eye level, and especially aesthetic and high-end cultural products to satisfy foreigners' perspectives in line with the global era. Sixth, in order to revitalize Chinese museum cultural products, there must be active support such as marketing improvement, various support from the government or local governments, or system improvement. Research results show that the current Chinese government or local governments lack support and awareness, so in order to revitalize and develop Chinese museum cultural tourism products, there must be support through various government or local governments in addition to voluntary design development and promotion marketing. Through the above study, it was confirmed that Chinese museum cultural products had a great influence on city brands and cultural nomics, problems to improve current Chinese museum cultural products, and directions for future Chinese museum cultural product design with the city's unique cultural identity. In particular, museum cultural products can have the effect of improving and promoting the image of a country as well as urban brands, and economic synergy through tourism and industry can be expected. Finally, I hope that this study will help establish a strategy for design development of cultural products in Chinese museums in the future, and that it will be used as the basis for interdisciplinary research.
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