본 연구는 보육교사의 아동인권인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향에 대해 구체적으로 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구의 연구대상은 서울, 경기에 위치한 어린이집에서 근무하는 194명의 보육교사를 대상으로 실시하였으며 아동인권인식을 알아보기 위해 최은숙(2014)이 수정 보완한 설문지, 교사-유아 상호작용을 알아보기 위해 이정숙(2003)의 설문지가 사용되었다. 본 연구에서 분석결과를 위해 사용된 통계분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성 및 주요변수들의 특성을 기술하기 위해 빈도분석(Frequency analysis)과 기술통계(Descriptive statistics)를 사용하였다. 둘째, 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 아동인권인식의 ...
본 연구는 보육교사의 아동인권인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향에 대해 구체적으로 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구의 연구대상은 서울, 경기에 위치한 어린이집에서 근무하는 194명의 보육교사를 대상으로 실시하였으며 아동인권인식을 알아보기 위해 최은숙(2014)이 수정 보완한 설문지, 교사-유아 상호작용을 알아보기 위해 이정숙(2003)의 설문지가 사용되었다. 본 연구에서 분석결과를 위해 사용된 통계분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성 및 주요변수들의 특성을 기술하기 위해 빈도분석(Frequency analysis)과 기술통계(Descriptive statistics)를 사용하였다. 둘째, 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 아동인권인식의 차이 검정을 위해 독립표본 t검정(Independent samples t-test) 및 일원변량분석(One-way ANOVA)을 사용하여 검증하였으며, 일원변량분석을 실시하여 유의미한 차이가 도출된 경우 Bonfferroni 사후검증을 실시하였다. 셋째, 본 연구에서 주요하게 다루고 있는 보육교사의 아동인권인식과 교사-유아 상호작용 간의 관계를 분석하기 위해 피어슨 상관관계분석(Pearson's correlation analysis)을 사용하였다. 넷째, 보육교사의 아동인권인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀분석(Multiple regression analysis)을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 아동인권인식은 보통이상 수준으로 높게 나타났다. 하위 요인별로 보았을 때 보호권이 가장 높게 나타났으며 발달권이 가장 낮았다. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동인권인식의 차이에서는 연령, 최종학력, 보육교사 취득 전공, 근무경력, 직책, 시설유형, 결혼여부에 따른 차이가 유의미 한 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 아동인권인식, 교사-아동 상호작용은 서로간의 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 상호작용의 하위 요인별로 미치는 영향에 대해 살펴보면 아동인권인식이 정서적 상호작용에 미치는 영향에는 생존권이 가장 큰 영향력을 지니는 것으로 나타났고, 언어적 상호작용에 미치는 영향에는 참여권이 가장 큰 영향력을 지니는 것으로 나타났다. 행동적 상호작용에 미치는 영향에는 발달권이 가장 큰 영향력을 지니는 것으로 나타났다. 따라서 보육교사의 아동인권인식은 교사-유아 상호작용에 영향을 끼치는 중요한 변인으로 보육교사의 아동인권인식을 위해서는 체계적인 교육프로그램이 이루어져야 하며 보육현장에서 아동의 인권을 존중하는 상호작용이 이루어 질 수 있도록 실제적인 프로그램의 개발이 필요함을 시사한다.
본 연구는 보육교사의 아동인권인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향에 대해 구체적으로 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구의 연구대상은 서울, 경기에 위치한 어린이집에서 근무하는 194명의 보육교사를 대상으로 실시하였으며 아동인권인식을 알아보기 위해 최은숙(2014)이 수정 보완한 설문지, 교사-유아 상호작용을 알아보기 위해 이정숙(2003)의 설문지가 사용되었다. 본 연구에서 분석결과를 위해 사용된 통계분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성 및 주요변수들의 특성을 기술하기 위해 빈도분석(Frequency analysis)과 기술통계(Descriptive statistics)를 사용하였다. 둘째, 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 아동인권인식의 차이 검정을 위해 독립표본 t검정(Independent samples t-test) 및 일원변량분석(One-way ANOVA)을 사용하여 검증하였으며, 일원변량분석을 실시하여 유의미한 차이가 도출된 경우 Bonfferroni 사후검증을 실시하였다. 셋째, 본 연구에서 주요하게 다루고 있는 보육교사의 아동인권인식과 교사-유아 상호작용 간의 관계를 분석하기 위해 피어슨 상관관계분석(Pearson's correlation analysis)을 사용하였다. 넷째, 보육교사의 아동인권인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀분석(Multiple regression analysis)을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 아동인권인식은 보통이상 수준으로 높게 나타났다. 하위 요인별로 보았을 때 보호권이 가장 높게 나타났으며 발달권이 가장 낮았다. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동인권인식의 차이에서는 연령, 최종학력, 보육교사 취득 전공, 근무경력, 직책, 시설유형, 결혼여부에 따른 차이가 유의미 한 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 아동인권인식, 교사-아동 상호작용은 서로간의 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 상호작용의 하위 요인별로 미치는 영향에 대해 살펴보면 아동인권인식이 정서적 상호작용에 미치는 영향에는 생존권이 가장 큰 영향력을 지니는 것으로 나타났고, 언어적 상호작용에 미치는 영향에는 참여권이 가장 큰 영향력을 지니는 것으로 나타났다. 행동적 상호작용에 미치는 영향에는 발달권이 가장 큰 영향력을 지니는 것으로 나타났다. 따라서 보육교사의 아동인권인식은 교사-유아 상호작용에 영향을 끼치는 중요한 변인으로 보육교사의 아동인권인식을 위해서는 체계적인 교육프로그램이 이루어져야 하며 보육현장에서 아동의 인권을 존중하는 상호작용이 이루어 질 수 있도록 실제적인 프로그램의 개발이 필요함을 시사한다.
The purpose of this study is to find out the effect of childcare teacher’s awareness of children’s rights on teacher-infant interaction specifically. The subjects of this study were 194 childcare teachers working in childcare centers located in Seoul and Gyeonggi province. To identify the level...
The purpose of this study is to find out the effect of childcare teacher’s awareness of children’s rights on teacher-infant interaction specifically. The subjects of this study were 194 childcare teachers working in childcare centers located in Seoul and Gyeonggi province. To identify the level of their awareness of children’s right, survey modified and supplemented by Eunsook Choi (2014) was used. To study about teacher-infant interaction, survey by Jungwook Lee (2003) was used. The statistical analysis methods used in this study are as follows. Firstly, frequency analysis and descriptive statistics were selected to describe the general characteristics of the subjects and the characteristics of the main variables. Secondly, the independent samples t-test and the One-way ANOVA were used to test the differences in those teacher’s awareness of children's rights according to the general characteristics of the subjects. Bonferroni post hoc test was conducted when significant differences were found. Thirdly, Pearson's correlation analysis was chosen to analyze the relationship between childcare teacher’s awareness of children’s rights and teacher-infant interaction, which is covered in the most part of this study. Fourthly, Multiple regression analysis was conducted to examine the effect of childcare teacher’s awareness of children’s rights on teacher-infant interaction. The summary of the research results are as follows. Firstly, childcare teacher’s awareness of children’s rights were found to be higher than average. When each sub-factors were studied, protection rights were the highest and development rights were the lowest. In terms of differences in the awareness of children's rights according to the general background of child care teachers, there appeared to have a significant difference according to the age, level of education, major, work experience and job title of childcare teachers, facility type, and their marital status. Secondly, childcare teachers' awareness of children’s rights and teacher-child interaction showed a significant correlation with each other. When it comes to the effect of each sub-factor of interaction on the awareness of children’s human rights on emotional interaction, right to live was found to have the greatest influence, and on the linguistic interaction, right to participate had the greatest influence. And on the behavioral interactions, right to development had the greatest influence. Therefore, childcare teachers' awareness of children’s rights is an important variable that influences teacher-infant interaction. To help childcare teachers acknowledge children’s right, systematic education programs should be implemented. And it suggests that there is a need to develop a practical program so that the teacher-infant interactions is facilitated in the manner which respects children’s rights at childcare centers.
The purpose of this study is to find out the effect of childcare teacher’s awareness of children’s rights on teacher-infant interaction specifically. The subjects of this study were 194 childcare teachers working in childcare centers located in Seoul and Gyeonggi province. To identify the level of their awareness of children’s right, survey modified and supplemented by Eunsook Choi (2014) was used. To study about teacher-infant interaction, survey by Jungwook Lee (2003) was used. The statistical analysis methods used in this study are as follows. Firstly, frequency analysis and descriptive statistics were selected to describe the general characteristics of the subjects and the characteristics of the main variables. Secondly, the independent samples t-test and the One-way ANOVA were used to test the differences in those teacher’s awareness of children's rights according to the general characteristics of the subjects. Bonferroni post hoc test was conducted when significant differences were found. Thirdly, Pearson's correlation analysis was chosen to analyze the relationship between childcare teacher’s awareness of children’s rights and teacher-infant interaction, which is covered in the most part of this study. Fourthly, Multiple regression analysis was conducted to examine the effect of childcare teacher’s awareness of children’s rights on teacher-infant interaction. The summary of the research results are as follows. Firstly, childcare teacher’s awareness of children’s rights were found to be higher than average. When each sub-factors were studied, protection rights were the highest and development rights were the lowest. In terms of differences in the awareness of children's rights according to the general background of child care teachers, there appeared to have a significant difference according to the age, level of education, major, work experience and job title of childcare teachers, facility type, and their marital status. Secondly, childcare teachers' awareness of children’s rights and teacher-child interaction showed a significant correlation with each other. When it comes to the effect of each sub-factor of interaction on the awareness of children’s human rights on emotional interaction, right to live was found to have the greatest influence, and on the linguistic interaction, right to participate had the greatest influence. And on the behavioral interactions, right to development had the greatest influence. Therefore, childcare teachers' awareness of children’s rights is an important variable that influences teacher-infant interaction. To help childcare teachers acknowledge children’s right, systematic education programs should be implemented. And it suggests that there is a need to develop a practical program so that the teacher-infant interactions is facilitated in the manner which respects children’s rights at childcare centers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.