본 연구는 문학을 활용한 다문화교육의 필요성에 대한 인식을 바탕으로 초등학교 국어 교과서에 수록된 문학작품의 다문화 내용 요소를 분석하는 데에 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 국어 교과서에서 다문화 내용을 포함한 문학작품의 수록 현황을 정리한다.둘째, 초등학교 국어 교과서에 수록된 문학작품의 다문화 내용 요소를 분석·추출한다.이러한 연구 내용을 수행하기 위하여 관련 문헌과 선행연구 고찰을 통해 다문화교육의 문학적 접근 방법에 대한 이론적 배경을 형성하였고, ‘다문화 내용 요소’를 정리하였다. 이를 바탕으로 4개의 핵심영역(정체성, 다양성, 사회정의, 협력과 공존)과 11개의 하위 요소를 갖춘 다문화 내용 요소 분석틀을 마련하였다. 전문가 협의를 통해 분석틀의 ...
본 연구는 문학을 활용한 다문화교육의 필요성에 대한 인식을 바탕으로 초등학교 국어 교과서에 수록된 문학작품의 다문화 내용 요소를 분석하는 데에 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 국어 교과서에서 다문화 내용을 포함한 문학작품의 수록 현황을 정리한다.둘째, 초등학교 국어 교과서에 수록된 문학작품의 다문화 내용 요소를 분석·추출한다.이러한 연구 내용을 수행하기 위하여 관련 문헌과 선행연구 고찰을 통해 다문화교육의 문학적 접근 방법에 대한 이론적 배경을 형성하였고, ‘다문화 내용 요소’를 정리하였다. 이를 바탕으로 4개의 핵심영역(정체성, 다양성, 사회정의, 협력과 공존)과 11개의 하위 요소를 갖춘 다문화 내용 요소 분석틀을 마련하였다. 전문가 협의를 통해 분석틀의 타당도를 검증하였고, 검증한 분석틀을 준거로 초등학교 국어 교과서에 수록된 문학작품을 분석하였으며, 그 결과는 전문가 3인과 교차 검토하였다.이와 같은 과정을 통해 분석된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 국어 교과서에 수록된 문학작품 중에서 다문화 내용 요소를 반영한 작품은 260편중의 56편으로 21.5%를 차지하였다. 둘째, 학년군별 다문화 문학작품의 비율은 1~2학년군이 11%, 3~4학년군이 22.8%, 5~6학년군이 42%로 학년군이 올라갈수록 약 2배씩 증가하였다. 셋째, 핵심영역별 다문화 내용 요소로 분석한 결과, 그 빈도는‘다양성’, ‘정체성’, ‘사회정의’, ‘협력과 공존’ 순서였고, 학년별 최다 빈도를 분석하면 4학년은 ‘정체성’의 빈도가 가장 높았고, 나머지 학년에서는 ‘다양성’의 빈도가 가장 높았다. 넷째, 핵심영역별 분석에서‘사회정의’ 영역의 경우에는 학년에 따른 위계성이 발견되었는데, 이를 통해 국어 교과서 문학작품을 활용한 체계적인 다문화교육의 가능성을 확인하였다. 다섯째, 두 가지 이상의 다문화 내용 요소를 담고 있는 복합적 다문화 문학작품의 비중은 1학년이 0%, 2학년이 25%, 3학년이 70%, 4학년이 76.9%, 5학년이85.7%, 6학년이 85.7%로 학년이 올라감에 따라 증가하였는데, 이러한 분석을 통해 초등학교 중·고학년으로 올라갈수록 하나의 문학작품으로 다양한 다문화 내용 요소를 교육할 수 있다는 시사점이 도출되었다.연구 결과를 바탕으로 국어 교과서 문학작품을 활용한 다문화교육 활성화를 위해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.첫째, 교육 현장에서 다문화 문학작품에 대한 지속적인 정리 및 체계화 작업이 필요하다. 둘째, 문학교육의 목적과 다문화교육의 목적을 충실히 반영한 문학작품의 발굴이 필요하다. 셋째, 문학작품을 활용한 다문화교육을 위한 교수학습 방법의 개발 및 보급이 필요하다.본 연구는 국어 교과서에 수록된 문학작품을 다문화교육의 관점에서 분석하였으며, 분석한 결과는 국어 교과서 문학작품을 활용한 다문화교육의 활성화에 기여한다는 점에서 그 의의가 있다.
본 연구는 문학을 활용한 다문화교육의 필요성에 대한 인식을 바탕으로 초등학교 국어 교과서에 수록된 문학작품의 다문화 내용 요소를 분석하는 데에 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 국어 교과서에서 다문화 내용을 포함한 문학작품의 수록 현황을 정리한다.둘째, 초등학교 국어 교과서에 수록된 문학작품의 다문화 내용 요소를 분석·추출한다.이러한 연구 내용을 수행하기 위하여 관련 문헌과 선행연구 고찰을 통해 다문화교육의 문학적 접근 방법에 대한 이론적 배경을 형성하였고, ‘다문화 내용 요소’를 정리하였다. 이를 바탕으로 4개의 핵심영역(정체성, 다양성, 사회정의, 협력과 공존)과 11개의 하위 요소를 갖춘 다문화 내용 요소 분석틀을 마련하였다. 전문가 협의를 통해 분석틀의 타당도를 검증하였고, 검증한 분석틀을 준거로 초등학교 국어 교과서에 수록된 문학작품을 분석하였으며, 그 결과는 전문가 3인과 교차 검토하였다.이와 같은 과정을 통해 분석된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 국어 교과서에 수록된 문학작품 중에서 다문화 내용 요소를 반영한 작품은 260편중의 56편으로 21.5%를 차지하였다. 둘째, 학년군별 다문화 문학작품의 비율은 1~2학년군이 11%, 3~4학년군이 22.8%, 5~6학년군이 42%로 학년군이 올라갈수록 약 2배씩 증가하였다. 셋째, 핵심영역별 다문화 내용 요소로 분석한 결과, 그 빈도는‘다양성’, ‘정체성’, ‘사회정의’, ‘협력과 공존’ 순서였고, 학년별 최다 빈도를 분석하면 4학년은 ‘정체성’의 빈도가 가장 높았고, 나머지 학년에서는 ‘다양성’의 빈도가 가장 높았다. 넷째, 핵심영역별 분석에서‘사회정의’ 영역의 경우에는 학년에 따른 위계성이 발견되었는데, 이를 통해 국어 교과서 문학작품을 활용한 체계적인 다문화교육의 가능성을 확인하였다. 다섯째, 두 가지 이상의 다문화 내용 요소를 담고 있는 복합적 다문화 문학작품의 비중은 1학년이 0%, 2학년이 25%, 3학년이 70%, 4학년이 76.9%, 5학년이85.7%, 6학년이 85.7%로 학년이 올라감에 따라 증가하였는데, 이러한 분석을 통해 초등학교 중·고학년으로 올라갈수록 하나의 문학작품으로 다양한 다문화 내용 요소를 교육할 수 있다는 시사점이 도출되었다.연구 결과를 바탕으로 국어 교과서 문학작품을 활용한 다문화교육 활성화를 위해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.첫째, 교육 현장에서 다문화 문학작품에 대한 지속적인 정리 및 체계화 작업이 필요하다. 둘째, 문학교육의 목적과 다문화교육의 목적을 충실히 반영한 문학작품의 발굴이 필요하다. 셋째, 문학작품을 활용한 다문화교육을 위한 교수학습 방법의 개발 및 보급이 필요하다.본 연구는 국어 교과서에 수록된 문학작품을 다문화교육의 관점에서 분석하였으며, 분석한 결과는 국어 교과서 문학작품을 활용한 다문화교육의 활성화에 기여한다는 점에서 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to analyze the multicultural content elements of literary works in elementary school Korean textbooks based on the awareness of the need for multicultural education using literature. The following studies have been established to achieve the objectives of these studies: ...
The purpose of this study is to analyze the multicultural content elements of literary works in elementary school Korean textbooks based on the awareness of the need for multicultural education using literature. The following studies have been established to achieve the objectives of these studies: First, the current status of literary works, including multicultural contents, is summarized in elementary school Korean textbooks.Second, the elements of multicultural contents of literary works contained in elementary school Korean textbooks are analyzed and extracted.To carry out these studies, we form a theoretical background on the literary approach of multicultural education through the consideration of relevant literature and prior research, and summarize the content elements of multicultural education. Based on this, a multicultural content element analysis framework with four key areas (identity, diversity, social justice, cooperation and coexistence) and 11 sub-elements was prepared. The validity of the analysis framework was verified through consultation with experts, and literary works included in elementary school Korean textbooks were analyzed based on the verified analysis framework, and the results were cross-reviewed with three experts.The results of the studies analyzed through this process are as follows.First, 56 out of 260 works reflecting multicultural content accounted for 21.5% of the literature contained in Korean language textbooks. Second, the proportion of multicultural literature by grade group was 11% for 1st and 2nd graders, 22.8% for 3rd and 4th graders, and 42% for 5th and 6th graders, which doubled as the grade group went up. Third, as a result of analyzing Korean textbook literature with multicultural content elements by core area, the frequency was "diversity," "identity," "social justice," and "cooperation and coexistence" in the fourth grade, and "diversity" in the rest of the school year. Fourth, in the analysis of multicultural content elements by core areas, hierarchies according to grade were found in the "social justice" area, suggesting the possibility of systematic multicultural education using Korean textbooks and literature. Fifth, the proportion of complex multicultural literature containing two or more multicultural elements increased as the first grade increased to 0%, 2nd grade 25%, 3rd grade 70%, 4th grade 76.9%, 5th grade 85.7% and 6th grade 85.7% and through this analysis, various multicultural contents can be educated with one literary work.Based on the results of the study, the following conclusions were made to promote multicultural education using literature.First, it is necessary to work on "continuous organization and systematization of multicultural literary works" at the educational site. Second, it is necessary to "discover literary works that faithfully reflect the purpose of literature education and multicultural education." Third, research on "Teaching and Learning Methods for Multicultural Education Using Literature Works" is needed. This study analyzed literary works contained in Korean language textbooks from the perspective of multicultural education, and the results of the analysis are meaningful in that they contribute to the revitalization of multicultural education using Korean textbook literature.
The purpose of this study is to analyze the multicultural content elements of literary works in elementary school Korean textbooks based on the awareness of the need for multicultural education using literature. The following studies have been established to achieve the objectives of these studies: First, the current status of literary works, including multicultural contents, is summarized in elementary school Korean textbooks.Second, the elements of multicultural contents of literary works contained in elementary school Korean textbooks are analyzed and extracted.To carry out these studies, we form a theoretical background on the literary approach of multicultural education through the consideration of relevant literature and prior research, and summarize the content elements of multicultural education. Based on this, a multicultural content element analysis framework with four key areas (identity, diversity, social justice, cooperation and coexistence) and 11 sub-elements was prepared. The validity of the analysis framework was verified through consultation with experts, and literary works included in elementary school Korean textbooks were analyzed based on the verified analysis framework, and the results were cross-reviewed with three experts.The results of the studies analyzed through this process are as follows.First, 56 out of 260 works reflecting multicultural content accounted for 21.5% of the literature contained in Korean language textbooks. Second, the proportion of multicultural literature by grade group was 11% for 1st and 2nd graders, 22.8% for 3rd and 4th graders, and 42% for 5th and 6th graders, which doubled as the grade group went up. Third, as a result of analyzing Korean textbook literature with multicultural content elements by core area, the frequency was "diversity," "identity," "social justice," and "cooperation and coexistence" in the fourth grade, and "diversity" in the rest of the school year. Fourth, in the analysis of multicultural content elements by core areas, hierarchies according to grade were found in the "social justice" area, suggesting the possibility of systematic multicultural education using Korean textbooks and literature. Fifth, the proportion of complex multicultural literature containing two or more multicultural elements increased as the first grade increased to 0%, 2nd grade 25%, 3rd grade 70%, 4th grade 76.9%, 5th grade 85.7% and 6th grade 85.7% and through this analysis, various multicultural contents can be educated with one literary work.Based on the results of the study, the following conclusions were made to promote multicultural education using literature.First, it is necessary to work on "continuous organization and systematization of multicultural literary works" at the educational site. Second, it is necessary to "discover literary works that faithfully reflect the purpose of literature education and multicultural education." Third, research on "Teaching and Learning Methods for Multicultural Education Using Literature Works" is needed. This study analyzed literary works contained in Korean language textbooks from the perspective of multicultural education, and the results of the analysis are meaningful in that they contribute to the revitalization of multicultural education using Korean textbook literature.
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